Yamaha XT660Z Tenere 2008

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hyvän ja kestävän pyörän olet ostanut, samalla laitteella tuli aloitettua omat kurapyöräilyt. Jutut pyörästä loppui varmaan siksi koska mitään uutta siihen ei vuosien aikana tullut, paitsi pakolliset päivitykset kuten absit. Muuten 660 Tene pysyi teknisesti lähes muuttumattomana alusta loppuun asti.

Ei kannata kaikkea uskoa mitä nettiin on kirjoitettu, joskus kirjoituksissa on enemmän intoa kun järkeä :D

T7 topiccia jos alat lukemaan niin voit ohittaa ekat 40-50 sivua koska ne on lähes pelkästään tuskailua pyörän odottamisesta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

EETERE kirjoitti: La Touko 01, 2021 1:12 am Ihmettelen mihin jutut loppu kuin kanan lento?
Näinhän se tahtoo olla, että uutuudet, modaukset ja mahdolliset ongelmat herättää sitä keskustelua. Muistaakseni joku kyseli samaa vuosia sitten ja vastasin, että nyt vaan ajellaan kun homma toimii ja odotellaan uutta tenereä.

Komppaan koheltajaa, että hyvän pyörän ostit. Tämä tuli itselle rakennettua hyväksi jokapaikan höyläksi eikä se säikähtänyt enduropolkua tai kesälomareissua kaksipäällä balkanille.
Avatar
Kallet
Viestit: 303
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:34 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Kallet »

EETERE kirjoitti: La Touko 01, 2021 1:12 am Moro, Ostin tänä keväänä 15 rekisteröidyn tämän palstan vehkeen. Luin kaikki viestit vuodesta 2011 lähtien mielenkiinnolla kuin romaania olis lukenu, siinä menikin useampi ilta :D. Ihmettelen mihin jutut loppu kuin kanan lento? Onko se tuo xtz 700 jota kävin myös kattomassa ja ystävämme koheltaja oli hankkinut ainakin, pitää perehtyä sinne palstalle seuraavaksi. Päädyin kuitenkin käytettyyn suht vähän ajettuun xt660z joka istui minulle kuin nenä päähän, mun mielestä hienompi kuin z700. Pari lenkkiä vasta ajellu kun täällä Lapissa tuli talvisen kylmät kelit. Huippu hyvältä tuntu ajella. Kiitos kuitenkin koheltaja, roiske ja muut asiantuntevat kumppanit tiedoista joista ainakin minä vähemmän asiantunteva sain valtavasti tietoa huippupyörästä. Kallelta sainkin jo ostettua sivulaukkutelineet. Kiitos niistä. Vielä olis hakusessa kaatumaraudat vaikka aina noista ylimääräisistä raudoista tulee vain painoa lisää. 😄

Itse en laittaisi Tenereen kaatumarautoja. Enkä laittanutkaan. Tankin sivuposket on kovaa tekoa. Kestää pikku könymiset 😅
Keskiseisonta tuki vie vaan maavaraa pois. Mutta niinhän ne sanoo, että jokainen meistä tekee omat virheet 😂
EETERE
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2021 2:18 pm
Pyörä: Tenerext660z
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja EETERE »

Kiitos koheltaja, roiske ja kallet. Tällä vehkeellä männään ainaki muutama vuosi, pitää katella miten se z700 antaa tyyppivikaa ym sellasta. Onhan se kyllä tehokkaampi vakiona eikä hirveästi tarvi viritellä. Tämä mun 660z on sopivasti kuristuksetpoistettu malli joten ihan lapaseen sopii tällä hetkellä ja on todella pikkuheijaria pidellessä kun sillä hanaa painaa pieni hymynkare vielä naamalla. 😅.
Tuosta motoriöljyjutusta sen verran että laitoin nyt koneeseen Teboil 4T-SuperBike 15W-50 kun sitä oli mulla varastossa, niin sillä loksauttelee vaihteet aika kuuluvasti. Oon kyllä lukenu aikasempia viestejä mitä öljyjä on käytetty kyseessä olevassa koneessa ja kuuluu tyyppivikana aikalailla kolahtelut. Mutta niitä tietoja on tuolla ev todella paljon. Mikä se olis nyt se paras öljy 660z koneeseen vai pitääkö se vain kokeilemalla todeta ite?
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla oli vähän aikaa sitten XT660R joka on samalla koneella. TB Superbike toimi muuten ok mutta aika pienillä kilsoilla alkoi vaihteet takkuilemaan ja sama ilmiö tuli tuoreellakin öljyllä jos ajoi motaria 20-40km. Aloin käyttämään osasynteettistä Castrol Power1 10w40 öljyä ja sen kanssa vaihteisto ja kytkin toimi moitteetta 5000km vaihtovälin ajan.

T7 on ollut myynnissä kohta pari vuotta eikä ole tullut esiin varsinaisia tyyppivikoja. CP2 on ollut käytössä vuodesta 2014 ja saanut luotettavan ja kestävän maineen, turhaa elektroniikkaa T7:ssa ei ole ja pyörä on tehty Yamahalle tyypilliseen tapaan kestämään vuosien käyttöä normi huolloilla.

Jos 660Z:lla tulee hymy huulille sorateillä niin T7:lla tulee vielä leveämpi ja pitkäkestoisempi hymy, voimaa ja ajettavuutta on enemmän :D
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

Koheltaja kirjoitti: Su Touko 02, 2021 6:47 am Mulla oli vähän aikaa sitten XT660R ...clips...
Castrol Power1 10w40 öljyä ja sen kanssa vaihteisto ja kytkin toimi moitteetta 5000km vaihtovälin ajan.
Mulla on toi sama pyörä ja sama öljy, ei ongelmia.
Aiemmin omistamassani XT660Z:ssa olen käyttänyt tota samaa Castrolia ja vastaavaa Valvolinea enkä huomaa eroa.
Molemmat toimivat hyvin.
Mhuttu
Viestit: 61
Liittynyt: La Kesä 09, 2018 8:20 am
Pyörä: Tenere 700 2021
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Mhuttu »

Ajoin 6 vuotta 660 tenerellä ja käytin ainoastaan yamalube öljyä, miksi pitäisi edes käyttää muuta ja miettiä miten sopii koneelle kun on alkuperäinen öljy saatavilla
Tunturiporo
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 03, 2020 7:49 pm
Pyörä: Yamaha Tenere

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Tunturiporo »

Tervehdys. Täällä uusi teneren omistaja. Pientä huoltoa tehnyt pyörään kevään aikana. Näppärä homma ottaa tuo iskari irti. Ei oo mennyt vasta kuin hermot. Onkohan tuo pyörä rakennettu tuon iskarin ympärille? Pakoputken sain vihdoin irti. Hiki tuli! Tietysti tiivisteet hajosi. Iskarin yläpään pultti lähtee melkein irti.
Avatar
Kallet
Viestit: 303
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:34 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Kallet »

Nyt kun laitat takaisin, tee ilmanputsarikoteloon pultin kohdalle reikä. Massalla sitten muovilevy paikoilleen tiiviiksi.
Ens kerralla ei tartte sitten koko pyörää purkaa 😅
Näin minä tein... mutta jos tykkää purkaa ...
Aatos
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 11:57 am
Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha T7

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Aatos »

https://www.youtube.com/watch?v=VQPhy_wIqKQ

Takaiskarin vaihto video. Reikä siis ilmanputsari koteloon josta otetaan sikarin alapää irti.
Tunturiporo
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 03, 2020 7:49 pm
Pyörä: Yamaha Tenere

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Tunturiporo »

Iskarin pultti siis kääntää toisin päin? Nyt lähtee putken puolelle.
Näppärästi videolla iskari vaihtui.
Mistä kannattaa etsiä tiivisteitä putkeen? Entä mitä massaa väliin, että ensi kerralla lähtis vähemmällä?
Viimeksi muokannut Tunturiporo, Su Touko 09, 2021 1:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Eikö sen pultin voi laittaa toisinpäin, koska mulla ei ole mitään mielikuvaa tälläisesta ongelmasta ja oli se iskari kuitenkin useamman kerran irti. Enemmän tuntuu että ois pakoputki pitänyt irroittaa, mutta ei putsarikoteloon mitään reikiä tarvinnut tehdä.
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Mhuttu kirjoitti: Su Touko 09, 2021 8:31 am Ajoin 6 vuotta 660 tenerellä ja käytin ainoastaan yamalube öljyä, miksi pitäisi edes käyttää muuta ja miettiä miten sopii koneelle kun on alkuperäinen öljy saatavilla
Ei se moottori niinkään ranttu ole öljyn suhteen, vaan vaihteiston ja kytkimen toiminnassa voi huomata isojakin eroja. Ainakaan minun mopon vaihteisto ei toiminut kunnolla yamalubella. Kysyisin ennemmin niinpäin, että miksi kärsiä vaihteiston takertelusta ja kolahtelusta pienemmälle vaihtaessa, jos siihen löytyy apua pelkästään öljymerkkiä vaihtamalla?
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Tunturiporo kirjoitti: Su Touko 09, 2021 1:10 pm
Mistä kannattaa etsiä tiivisteitä putkeen? Entä mitä massaa väliin, että ensi kerralla lähtis vähemmällä?
Voi olla marmoritiski tavaraa, mutta kertokoon joku jos tietää muita vaihtoehtoja. En ole käyttänyt mitään massaa, ne kyllä tiivistyy, jos ovat kunnossa eikä irroitus tuota ongelmia.
Mhuttu
Viestit: 61
Liittynyt: La Kesä 09, 2018 8:20 am
Pyörä: Tenere 700 2021
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Mhuttu »

Roiske kirjoitti: Su Touko 09, 2021 1:32 pm
Mhuttu kirjoitti: Su Touko 09, 2021 8:31 am Ajoin 6 vuotta 660 tenerellä ja käytin ainoastaan yamalube öljyä, miksi pitäisi edes käyttää muuta ja miettiä miten sopii koneelle kun on alkuperäinen öljy saatavilla
Ei se moottori niinkään ranttu ole öljyn suhteen, vaan vaihteiston ja kytkimen toiminnassa voi huomata isojakin eroja. Ainakaan minun mopon vaihteisto ei toiminut kunnolla yamalubella. Kysyisin ennemmin niinpäin, että miksi kärsiä vaihteiston takertelusta ja kolahtelusta pienemmälle vaihtaessa, jos siihen löytyy apua pelkästään öljymerkkiä vaihtamalla?
Okei hyvä pointti! Omassa teneressä laatikko toimi kohtuu hyvin eikä tullut mieleenkään alkaa sitä öljyllä muuttamaan paremmaksi. Mutta jos vaikuttaa niin ilman muuta toiset öljyt koneeseen. Nyt kun jälkikäteen ajattelee niin kyllä se taisi kolahdella :lol: . Tuossa uudessa T7 kyllä laatikko toimii tosi hyvin
Vastaa Viestiin