Yamaha XT660Z Tenere 2008

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja DOMI »

pekkas kirjoitti:Kaksirivinen laakeri pakkaan
SKF 5303 2rs mitat 20x52x22.2
Pakan pesää sorvattava 7.2mm syvemmäksi.
Aikoinaan kahteen tein ja loppui kumien ja laakereiden syönti,eikä keiku pakka.
Tälle googlaus antaa ulkomitaksi 47mm, numerossa täytyy olla tässäkin jotain fuulaa :roll: Ehkäpä SKF 5304 2rs ...laakeriukko saa selvitellä mikä olisi yleisemmin saatavilla oleva, noin vastaisuuden varalle.

Vaimenninkumeista senverran, että mun ajolla ne sisärenkaansuikaleet meni kyllä aika muhjuksi tai suli sinne pakkaan osittain. Toistaiseksi nuo vanhemman XTZ660 90-luvun alun mallin alkuperäiskumit on pelanneet hyvin, ei ole vielä ainakaan reilun kymppitonnin jälkeen tarvinnut vaihtaa. Alkuperäiset ei kauaa kestäneet vaihdon jälkeen.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Lisäkumien kesto riippuu siitä mihin kohtaan ne laittaa. Mä leikkasin kumit keskiön poteron muotoon niin että pohja peittyi kokonaan ja kumi nousi lohkojen reunoille. Kun sen laittaa tuolla tavalla niin rasitus ei kohdistu lisäkumiin vaan vaimennuskumeihin ja vaimennuskumille tulee puuttuvia lisämillejä paksuuteen ja pituuteen. Jos lisäkumin laittaa vaimennuskumien ja vetopakan väliin niin jauhetta tulee aika nopeasti.
Kylätason kurapyöräilijä.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Oikeassa DOMI tuon laakerin numeron suhteen 5304 passaa noihin mittoihin...mikä härö lie käynyt,nakkisormilla luuriin näpyttelin.
Itse tilasin laakerit E kaupasta saksasta (ebay de) oli pirun paljon halvempia,samalla muita laakereita. Olivat SKF eikä mitään halpis merkkiä,joku olisi tästä kumminkin huomauttanut..sillä tämä lisäys.
Mielestäni sinne ei sisuskumit ym tilkkeet kuulu ja tuolla leveällä pakka ei keiku.
Monessa pyörässä jo vakiona leveämpi laakeri vakiona. Tuossa on jammu mennyt vähän moponosa linjalle..akselin vahvuuskin aivan naurettava verraten kotari yms.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Piti nyt avata ja katsoa mikä laakeri siellä on, kun on jäänyt dokumentointi tekemättä. SKF3304 2RS Ajettu n. 30tkm herkästi pyörii eikä takertele. Kumit uusin samalla tämän muutoksen tehtyäni, eikä nekään ole vielä vaihtokunnossa.

Kuva
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Mulla nyt myös vetopakan laakerimodaus tehty, kiitokset kommentoijille. Laitan nyt omasta muutoksesta dokumenttia, niin seuraavalla sitten helpompaa. Vetopakan kumit vaihdoin aiemmin vanhemman XTZ660 vm.90-91 kumeihin, jotka kestävät paremmin ja asettuvat hieman eri kohtiin jo 117Tkm ajettuun hieman kuluneeseen pakkaan. Aiemmin pari kertaa vaihtanut nuo alkuperäiset vaimenninkumit uusiin orginelleihin ja kokeillut myös sisärengaspatenttia. Minulla se ei toiminut, vaan minun ajossa sisärenkaan suikaleet muhjuuntui ja osin suli sinne pakan sisälle aika nopeasti. Lisäksi renkaanvaihto vaikeutui kun kumit painoi pakkaa leveämmälle ja ainakin minulla oli vaikeuksia saada holkkeineen vannetta paikoilleen. Noissa vanhemman tennarin kumeissa on pieni ja iso kumi päinvastaisella puolella ja noin ne tuntuisivat toimivan ja kestävän paljon paremmin. Pieni kokoerokin taisi olla ja muodossa hieman kaarevuutta enempi.
Laakeriksi hommasin samoilla ulko- ja sisämitalla(52mmx20mm)SKF Explorer 3304 A-2RS1/MT33 kaksirivisen laakerin, jonka syvyys oli 7,2mm korkeampi alkuperäistä eli 22,2mm. Väliholkista ja navasta pitää sorvata vastaavasti tuo 7,2mm pois.

Kuva

Jonkin verran tukevampi on tuo kaksirivinen laakeri, tulevaisuus näyttää kestääkö tuplasti kauemmin, odotukset on korkealla.

Kuva

T: Antti
kopone
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 11:28 pm
Pyörä: Yamaha xt660z -08, Kawasaki 250 -89
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja kopone »

Nyt kaikki oman elämänsä Pelle Pelottomat saa ilmoittautua! Millä te ootte aukassu tuon helevetin kätevässä paikassa olevan, ohjaustangosta oikealla puolella olevan pakosarjan kuusiokolo ruuvin? Pakoputki tulee melekolailla eteen.... Pyörä siis yamaha tenere xt660z -08. Pitäis saaha aukastua, mut ei oikein mun avaimilla saa mitään kautta sorkittua.... Kuva

Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Pallopäinen T-väännin ja jos en väärin muista niin pallopäinen mutka-avain yltää myös, toki niiden pituudet vaihtelee ja lyhyeen päähän esim. putkenpätkä vääntimeksi.
kopone
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 11:28 pm
Pyörä: Yamaha xt660z -08, Kawasaki 250 -89
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja kopone »

Roiske kirjoitti:Pallopäinen T-väännin ja jos en väärin muista niin pallopäinen mutka-avain yltää myös, toki niiden pituudet vaihtelee ja lyhyeen päähän esim. putkenpätkä vääntimeksi.
No niin tosiaan. Itellä on toi T-väännin mut ilman tota palloa päässä niin se ei pidä kun pikkasen vaan menee huulille näpräilemään. Pitää sellanen sit käydä hankkimassa [PERSON WITH FOLDED HANDS] Kiitos

Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla
kopone
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 11:28 pm
Pyörä: Yamaha xt660z -08, Kawasaki 250 -89
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja kopone »

No niin, nyt on sit seuraava perkele edessä. Joudunko ruveta vääntämään noita kielekkeitä auki vai oisko fiksua vinkkiä miten tän pakoputken välikappaleen saa irti? Koputtelin puuta apuna käyttäen noita tonne nuolen osoittamaan suuntaan, mut ei vittu hievahdakkaan! Se on ainut suunta mihin noita sais pois. Kuva

Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla
Aatos
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 11:57 am
Pyörä: Moto Guzzi Cali III, Yamaha T7

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Aatos »

Lähtee se kun koputtelee ja pientä raottelua meisselillä. Siinä on pehmyt asennustahna joka lähtee helposti kun vähän liikahtaa. Tarvitsi Koponen uutta vaimenninta. Dominator merkkinen pakoputki ois vapaana. Kokeilin omaan mutta liikaa meteliä mun makuun. En alkanut laittaan tehokkaampia killereitä. Oli siis asennettuna noin minuutin verran.
kopone
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 11:28 pm
Pyörä: Yamaha xt660z -08, Kawasaki 250 -89
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja kopone »

Aatos kirjoitti:Lähtee se kun koputtelee ja pientä raottelua meisselillä. Siinä on pehmyt asennustahna joka lähtee helposti kun vähän liikahtaa. Tarvitsi Koponen uutta vaimenninta. Dominator merkkinen pakoputki ois vapaana. Kokeilin omaan mutta liikaa meteliä mun makuun. En alkanut laittaan tehokkaampia killereitä. Oli siis asennettuna noin minuutin verran.
Pitää nitkutella sit vaan. En tartte kun mulla on Akrapovic tuplaputket, niin niistä lähtee muhkeet mökät ilman killereitä [FLEXED BICEPS][FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]

Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja DOMI »

kopone kirjoitti:No niin, nyt on sit seuraava perkele edessä. Joudunko ruveta vääntämään noita kielekkeitä auki vai oisko fiksua vinkkiä miten tän pakoputken välikappaleen saa irti? Koputtelin puuta apuna käyttäen noita tonne nuolen osoittamaan suuntaan, mut ei vittu hievahdakkaan! Se on ainut suunta mihin noita sais pois.
pienellä räikkäliinalla vaikka vetoa taaksepäin, samalla kun naputtelee niin avittaa. Käyristä voi samalla tukea tai laittaa vetoa varovasti eteenpäin. Kannattaa yrittää saada lähtemään niin että tiiviste jää ehjäksi. On sitten helpompi laittaa pitävänä takaisin. Jotain sellaista verkkomaista muistaakseni on jos lähtee purkaantumaan.
kopone
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 11:28 pm
Pyörä: Yamaha xt660z -08, Kawasaki 250 -89
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja kopone »

Hellou! Tietääkö joku että pystyykö konetta ottamaan irti ilman että joutuu purkamaan koko takapäätä? Manuaalissa on vaan merkitty että koko takapää purkuun ennen kuin saa konetta pudotettua pois paikaltaan. Saako esim. kaasaria otettua pois ilman että joutuu ottamaan ilmanputsaria pois?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Kyllä minä sen viimeksi niin tein että muut moottorin kiinnikkeet irti paitsi takahaarukan akseli ja sitten kallistin moottoria eteenpäin että sai ruiskurungon irti ja varmistin sen nippusiteillä runkoon kiinni. En siis purkanut mitään muuta perästä kuin pakoputken. Moottori on todella käypäinen runkoon eikä se käytännössä lähde kuin yhdessä oikeassa asennossa pois.
kopone
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 11:28 pm
Pyörä: Yamaha xt660z -08, Kawasaki 250 -89
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008

Viesti Kirjoittaja kopone »

Roiske kirjoitti:Kyllä minä sen viimeksi niin tein että muut moottorin kiinnikkeet irti paitsi takahaarukan akseli ja sitten kallistin moottoria eteenpäin että sai ruiskurungon irti ja varmistin sen nippusiteillä runkoon kiinni. En siis purkanut mitään muuta perästä kuin pakoputken. Moottori on todella käypäinen runkoon eikä se käytännössä lähde kuin yhdessä oikeassa asennossa pois.

No tän takia läksin kyselemään, ettei tartteis koko pyörää purkaa lattialle ennen kuin saa moottoria irti. Kiitos tästä ja lähdetään kokeilee tällä.
Vastaa Viestiin