KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

2020 malliseen ER:n haluaisin paremman penkin. Edellisessä SMCR:ssä (vm.-16) oli PowerParts "Ergo" satula, mutta en kyllä huomannut mitään eroa kosmeettisten erojen lisäksi.
Seat Concepts vaikuttaisi hyvältä, mutta tuossa laskeskelin että jenkeistä tilattuna penkille tulisi hintaa ~635€, toimituksineen ja tulleineen. Noin paljoa en raaski penkkiin sijoittaa.

Kävi mielessä kysäistä verhoomosta tai vastaavasta, josko pystyisivät vaihtamaan ja/tai uudelleenmuotoilemaan alkuperäisen pehmusteen + uusi päällinen luonnollisesti. Yleenä kaikki on mahdollista, mutta hinta kai tässäkin ratkaisee.

Sattuisko kenelläkään olla muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
Ostin modatun penkin täältä: motokanapy@gmail.com
https://www.facebook.com/profile.php?id=100063486043317

Makso himppa alle 300€ kotiin lähetettynä, kaveri osti uuden 690 penkin jonka modas
ja mun mielest on OK. Me käytiin viime kesänä etelässä ja tuliko joku liki 4000km ja koska
mun lonkka ja polvi sökö, istuin koko matkan. En voi ajaa tapeilta.
Kaveri voi myös modata sun penkin niin on halvempi.

Mun 2021 690 End R penkki on Keski-Suomessa, Sumiaisissa, tuu käymään ja kokeile jos liikut täällä.
jv
chilimakkara
Viestit: 14
Liittynyt: Su Kesä 26, 2022 7:34 pm
Pyörä: KTM 690

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja chilimakkara »

Ariel kirjoitti: La Touko 27, 2023 8:47 am Ostin modatun penkin täältä: motokanapy@gmail.com
https://www.facebook.com/profile.php?id=100063486043317

Makso himppa alle 300€ kotiin lähetettynä, kaveri osti uuden 690 penkin jonka modas
ja mun mielest on OK. Me käytiin viime kesänä etelässä ja tuliko joku liki 4000km ja koska
mun lonkka ja polvi sökö, istuin koko matkan. En voi ajaa tapeilta.
Kaveri voi myös modata sun penkin niin on halvempi.

Mun 2021 690 End R penkki on Keski-Suomessa, Sumiaisissa, tuu käymään ja kokeile jos liikut täällä.
Kiitos vinkistä! Laitankin samantien tuonne kyselyä.

Harmillisen vähän ja harvoin tulee Keski-Suomessa vierailtua, mutta laitan korvan taa, mikäli yllätysreissua niille suunnille ilmenee :)
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Äkkiäkös sä tänne ajat…

Meidän kaikkien hanurit on erilaisia, mä löysin tän tekijän kun yks Puolalainen pariskunta joka asui Englannissa ja ne ajo takas Puolaan. Ne kehui Motokanapyn penkkiä.

Jos muistan oikein me ajettiin tankkaus breikeillä vähä yli 700km vikana päivänä kun tultiin takas Traaveen. Ois ollu tuskaa Mattighofenin kakkos-nelosella tulla sitä siivua.
jv
Cripple
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 12:06 am
Pyörä: Honda

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Cripple »

Tarkistelin venttiilin välyksiä 690 endurosta ja varmistelisin, että onko nämä normaaleja ”välyksiä” ja kolinoita?
Keinuvipujen rullien pinnoissa pientä kulumaa, mutta pitäisi olla noin 10tkm ajettu. Keinuvivut liikkuu kuitenkin sivuttain kuten videossa näkyy. Auto decompression jousi palauttaa ihan normaalisti, mutta palikka tuntuu melko väljältä. Onkohan ihan normaalia?
Venttiilinvälykset oli kaikki noin 0.13. Jostain luin, että kannattaisi olla suosituksen alarajoissa 0.07?

Linkki videoon:
https://youtu.be/wCyfcN1J00Y
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Cripple kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 10:50 pm Tarkistelin venttiilin välyksiä 690 endurosta ja varmistelisin, että onko nämä normaaleja ”välyksiä” ja kolinoita?
Keinuvipujen rullien pinnoissa pientä kulumaa, mutta pitäisi olla noin 10tkm ajettu. Keinuvivut liikkuu kuitenkin sivuttain kuten videossa näkyy. Auto decompression jousi palauttaa ihan normaalisti, mutta palikka tuntuu melko väljältä. Onkohan ihan normaalia?
Venttiilinvälykset oli kaikki noin 0.13. Jostain luin, että kannattaisi olla suosituksen alarajoissa 0.07?

Linkki videoon:
https://youtu.be/wCyfcN1J00Y
Mielestäni ei ollut poikkeavia välyksiä nuo. Venttiilien välyksiin en osaa sanoa onko merkitystä jos laittaa alarajaan.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
ptr
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 11:53 pm
Pyörä: 701

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja ptr »

Ariel kirjoitti: La Touko 27, 2023 4:14 pm Äkkiäkös sä tänne ajat…

Meidän kaikkien hanurit on erilaisia, mä löysin tän tekijän kun yks Puolalainen pariskunta joka asui Englannissa ja ne ajo takas Puolaan. Ne kehui Motokanapyn penkkiä.

Jos muistan oikein me ajettiin tankkaus breikeillä vähä yli 700km vikana päivänä kun tultiin takas Traaveen. Ois ollu tuskaa Mattighofenin kakkos-nelosella tulla sitä siivua.
Moi
Noin se on ahterien suhteen.
-10 mallin 690 ostin jopa Ergo penkin. Ei vastannut odotuksia. Sitten Air Hawkin kanssa. Se oli hyvä.
-13 mallisessa oli jo siedettävä. Samoin 701 ssä.

T
ptr
Avatar
kepa
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 5:53 pm
Pyörä: 690E
Paikkakunta: Vaasa

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja kepa »

2009vm 60tkm ja imupuolen keinuvivun laakerointi petti niin että shimmitkin löytyi ihan jostain muualta. Rulla oli siirtynyt pari mm ylemmäs uuteen paikkaan ja jämähtäny siihen.. Pakopuoli hajosi ajallaan 20tkm kohdalla ja vaihdettu uudempaan malliin. Siinä rulla pyörii ihan ok, pieni päittäisvälys, mut ei muuta klapia tunnu.

Varmaan parasta vaihtaa molemmat, mut onko tuossa nyt samalla jotain muuta mitä pitäis/kannattais vaihtaa? Nokan kunto vielä arvoitus
chilimakkara
Viestit: 14
Liittynyt: Su Kesä 26, 2022 7:34 pm
Pyörä: KTM 690

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja chilimakkara »

Mitä ilmansuodatinta suosittelette uudemman malliseen 690:iin?
Ns. kunnon foami suodatin lieneis paras, mutta sitä ei ole kovin käytännöllinen puhdistaa reissussa, eikä niitä viitsisi valmiiksi öljyttynä kuljettaa mukanakaan.
Olisiko K&N suodatin hyvä kompromissi suodatustehon ja puhdistuskäytännöllisyyden välissä? Tarttisko tommosen ja Wingsin pöntön kanssa jo säädättää ECUa, meneekö liian laihalle?
jmm89
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 7:30 pm
Pyörä: Honda CB500X -21
Paikkakunta: Kajaani

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja jmm89 »

Ostin vastikään tällaisen 690 Enduron -08 vuosimallia. Ikää on ja kilometrejä kohta 40 tkm. Tähän on remontoitu yläkerta n. 20 tkm kohdalla, uusittu keinuvivut, nokkaketju ja -akseli. Johtosarja on kertaalleen uusittu, kuten myös kaasuläppä, kytkin, bensapumppu ja suodattimet, startti, jännitteensäädin yms.

Pari asiaa on ostamisen jälkeen mietityttänyt. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrosten humppaaminen, nostaa kierroksia aaltoilevasti 2000-3000 rpm useita kertoja, on todella ärsyttävän kuuloista kun humppaa edestakaisin. Tasoittuu heti, kunhan tulee yksikin pykälä lämpömittariin. Välillä myös lähtee heikosti käyntiin. Kylmänä ja kuumana yleensä hyvin, mutta jonkun n. tunnin seisomisen jälkeen ajon jälkeen saa sahata usein mielestäni normaalia pidempään ja tyhjäkäynti saattaa olla hetken heikkoa sen jälkeen.

Pyörään on tosiaan vaihdettu bensapumppu ja suodattimet, itse puhdistin suuttimen tällä viikolla, mutta ei merkitystä sillä. Tulppa on aika uusi myös.

Niitä kaasunkääntely- ja 15 min tyhjäkäyntitemppuja olen tehnyt myös.

Ehkä opin asian kanssa elämään, kun pyörä kuitenkin aina lähtee käyntiin ja toimii ajaessa hyvin, mutta onko tuo tyhjäkäynnin seilaaminen kylmänä normaalia? Ymmärrän, että ruisku nostaa kierroksia kylmänä hetkellisesti, mutta tuo aaltoileva käynti on omituista.

Toinen asia mikä on mieltä painanut, onko kytkin normaalisti äänekäs? Vapaalla ollessa kuuluu "rohinaa", joka pitkälti poistuu, kun painaa kytkimen pohjaan. Kytkinlevyt ja -jouset eivät ole hirveän vanhat. Toimii kyllä hyvin.

Aiemmin olen omistanut japanilaisia pyöriä, mutta varmaan kymmenen vuotta olen haaveillut tällaisesta kotarista. Nyt kun sellaisen ostin, niin tuntuu että enemmän aiheuttaa stressiä kuin lievittää sitä, vaikka mopoilun pitäisi olla mukavaa puuhaa. Aiemmin on riittänyt kun laittaa napista käyntiin ja ajelee ne ajut mitä perheellinen mies ehtii, nyt pelottaa joka kerta kun nappia painaa, että starttaako tämä edes.
chilimakkara
Viestit: 14
Liittynyt: Su Kesä 26, 2022 7:34 pm
Pyörä: KTM 690

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja chilimakkara »

jmm89 kirjoitti: To Kesä 15, 2023 12:54 am Ostin vastikään tällaisen 690 Enduron -08 vuosimallia. Ikää on ja kilometrejä kohta 40 tkm. Tähän on remontoitu yläkerta n. 20 tkm kohdalla, uusittu keinuvivut, nokkaketju ja -akseli. Johtosarja on kertaalleen uusittu, kuten myös kaasuläppä, kytkin, bensapumppu ja suodattimet, startti, jännitteensäädin yms.

Pari asiaa on ostamisen jälkeen mietityttänyt. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrosten humppaaminen, nostaa kierroksia aaltoilevasti 2000-3000 rpm useita kertoja, on todella ärsyttävän kuuloista kun humppaa edestakaisin. Tasoittuu heti, kunhan tulee yksikin pykälä lämpömittariin. Välillä myös lähtee heikosti käyntiin. Kylmänä ja kuumana yleensä hyvin, mutta jonkun n. tunnin seisomisen jälkeen ajon jälkeen saa sahata usein mielestäni normaalia pidempään ja tyhjäkäynti saattaa olla hetken heikkoa sen jälkeen.

Pyörään on tosiaan vaihdettu bensapumppu ja suodattimet, itse puhdistin suuttimen tällä viikolla, mutta ei merkitystä sillä. Tulppa on aika uusi myös.

Niitä kaasunkääntely- ja 15 min tyhjäkäyntitemppuja olen tehnyt myös.

Ehkä opin asian kanssa elämään, kun pyörä kuitenkin aina lähtee käyntiin ja toimii ajaessa hyvin, mutta onko tuo tyhjäkäynnin seilaaminen kylmänä normaalia? Ymmärrän, että ruisku nostaa kierroksia kylmänä hetkellisesti, mutta tuo aaltoileva käynti on omituista.

Toinen asia mikä on mieltä painanut, onko kytkin normaalisti äänekäs? Vapaalla ollessa kuuluu "rohinaa", joka pitkälti poistuu, kun painaa kytkimen pohjaan. Kytkinlevyt ja -jouset eivät ole hirveän vanhat. Toimii kyllä hyvin.

Aiemmin olen omistanut japanilaisia pyöriä, mutta varmaan kymmenen vuotta olen haaveillut tällaisesta kotarista. Nyt kun sellaisen ostin, niin tuntuu että enemmän aiheuttaa stressiä kuin lievittää sitä, vaikka mopoilun pitäisi olla mukavaa puuhaa. Aiemmin on riittänyt kun laittaa napista käyntiin ja ajelee ne ajut mitä perheellinen mies ehtii, nyt pelottaa joka kerta kun nappia painaa, että starttaako tämä edes.
Kierrosten heijjaamiseen en osaa muuta arvata kuin ehkä hiuksenhieno imuvuoto?

Äänekäs kytkin taas on normaalia. LC4 moottori kuulostaa terveenä sepelimyllyltä, joten sitä ei kannata säikähtää.
Kuitenkin on hyvä opetella seuraamaan öljyn määrää koneessa, nämä kun tuppaavat sitä vähän syömään.

Onhan nämä hieman erilaisia kuin japanilaiset, mutta antavat myös erilaisen (ei välttämättä enempää tai vähempää, mutta toisenlaisen) hauskuuskertoimen ajamiseen.
jmm89
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 7:30 pm
Pyörä: Honda CB500X -21
Paikkakunta: Kajaani

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja jmm89 »

Hauskaa kyllä on ollut, naama on täynnä hampaita kun tällä päästelee menemään. :mrgreen: voikohan tuota imuvuotoa etsiä ihan vaikka suihkuttamalla varoen jarrukliineriä mahdollisiin vuotopaikkoihin? Sitä löytyisi hyllystä.

Muoks: suihkuttelin sitä jo, ei ainakaan sen kanssa löytynyt mitään vuotoon viittaavaa. Eli ei muutaku kovaa ajoa ja tulpat korviin. Itselle uuden pyörän kanssa on aina vähän skeptinen ja kun on lukenut tätäkin topikkia kohta 300 sivua, niin miettii kaikkia mahdollisia vikoja omasta pyörästä. Öljyt ajattelin vaihtaa ajotyylistä riippuen 2000-3000 km välein ja venttiilit 10 000 km välein, lienee riittävä huoltoväli?
Jani M
Viestit: 2106
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ostin 2014 mallin heinäkuun alussa 2014 ja vaihdoin sen viisi vuotta myöhemmin 2019 malliin heinäkuun loppupuolella reilu 44 tkm ajettuna. Nyt neljän vuoden jälkeen tuolla 2019 mallilla tuli 56 tkm täyteen Uraareissulla, eli 9 vuodessa on tullut ajettua 100 000 kilometriä 690:llä. Tässä jälkimmäisessä ei ole ollut vikoja. Ensimmäiseen vaihdoin johtosarjan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
_JPA_
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Jani, onko uudemmassa mallissa ollut tarvetta säätää venttiilinvälyksiä?
Jani M
Viestit: 2106
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Olen käyttänyt pyörän 10-13 tkm välein huollossa, jossa venttiilin välykset on katottu. Olisikohan ollut 10 tai 20 tkm kohdalla, kun oli ainoa kerta, kun on raportoitu säätötarpeesta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
PAH
Viestit: 929
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja PAH »

_JPA_ kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 6:58 pm onko uudemmassa mallissa ollut tarvetta säätää venttiilinvälyksiä?
2017 mallin (uudempi kone) 701:ssä pakoventtiiliä joutui hiomaan 20 ja 30tkm huolloissa.
Nykyisessä 2021 690:ssä ei ollut säätötarvetta 10tkm huollossa.
Heikki
Vastaa Viestiin