KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

En missään tapauksessa ole KTM tietäjä, köröttelen '21 Adv 690, mutta kommentoin kuitenkin.

Ihan ensteks zekkaa nää videot, ei mitään tieteellistä, mutta saat käsityksen miten hyvin eri ilman putsarit toimii.
Kantsii myös hetki pohtia kuin enska & crossi pyörät taitaa likipitäen kaikki käyttää öljyttyjä foam suodattimia.
Mulla matkassa putsattu & öljytty suodatin jonka survon pussissa vasemmalla olevaan orkkis työkalujen koloon.
Käyttämällä näitä uusia vesiliukoisia suodatin öljyjä voit kenttäolosuhteissa pestä ja öljytä suodattimen jos tarpeen.
Jos tilaat tankin, kantsii tilata ainakin yks varasuodatin, voi olla vaikea löytää kun on Rade oma TwinAir malli.

https://www.youtube.com/watch?v=JgZPkggKNiI&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=QYqjM-af1Ew
https://www.youtube.com/watch?v=4jnfo2VhvPc

Minulla Rade lisätankki '21 690 ja rauhoittaa kummasti kun liikun porukassa jossa useampi iso Gessu isoilla tankeilla.
Meissä ihmisissä on sekin erikoinen piirre että toiset tietää aina paremmin jotkut jutut, kuten esimerkiksi tämän
Rade tankin asennus. Rade ajatus on että lisätankin polttoaine tuodaan lisäkalikan kautta pyörän tankin pohjaan.
Välissä on hana jota ainakin itse käytän niin että vasta kun pyörän tankki sytyttää polttoaine valon, joko tankkaan,
tai sit avaan hanan ja tiedän pääseväni vielä ainakin 100km. Mun köröttelyllä kulutus on 3,8l/100km ja jos liikutaan
100km/h tai yli, kulutus pomppaa jonnekkin 4,7l/100km. Nää ei oo mitään moneen kertaan zekattuja kulutuksia.

Toinen asennustapa on et Rade tankin letku viedään pyörän tankin ilmaputkeen jolloin ensin tyhjenee R tankki.
Tässä mielestäni pari ei niin mainiota piirrettä; joudut "aina" tankkaamaan molemmat tankit, et välttämättä tiedä
paljonko on polttoainetta jäljellä.

Muistelen et Raden asennuksessa jäi ne mustat satulan sivutuet pois, älä jätä, grindaat vaan niitä ettei hinkkaa tankkin.
Nyt tietenkin tuodaan esiin et tulee ylös lisää painoa, jos ajat R tankin tyhjäksi ennen teknisempiä osuuksia, ei tyhjän
tankin lisäpaino oletettavasti juuri haittaa, vai haittaako?
Kysy jos kummastuttaa.

Kurkkasin nykyisen Rade tankin ohjeita ja on hieman muuttunut, mut periaate pysynyt samana. Nyt näytti ne mustat
satulan tuet jäävän. R teki uudelleen tankin, mulle tuli ensin tankki jonka korkki oli about mahdoton saada jengoille,
nillitin ja R lähetti uuden tankin. Ja nyt tulee pari suodatinta mukaan, merkki vaihtunut.
jv
HKH
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 8:27 pm
Pyörä: Ktm 690 enduro r -14

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja HKH »

Ariel kirjoitti: Ti Joulu 19, 2023 10:08 am En missään tapauksessa ole KTM tietäjä, köröttelen '21 Adv 690, mutta kommentoin kuitenkin.

Ihan ensteks zekkaa nää videot, ei mitään tieteellistä, mutta saat käsityksen miten hyvin eri ilman putsarit toimii.
Kantsii myös hetki pohtia kuin enska & crossi pyörät taitaa likipitäen kaikki käyttää öljyttyjä foam suodattimia.
Mulla matkassa putsattu & öljytty suodatin jonka survon pussissa vasemmalla olevaan orkkis työkalujen koloon.
Käyttämällä näitä uusia vesiliukoisia suodatin öljyjä voit kenttäolosuhteissa pestä ja öljytä suodattimen jos tarpeen.
Jos tilaat tankin, kantsii tilata ainakin yks varasuodatin, voi olla vaikea löytää kun on Rade oma TwinAir malli.

https://www.youtube.com/watch?v=JgZPkggKNiI&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=QYqjM-af1Ew
https://www.youtube.com/watch?v=4jnfo2VhvPc

Minulla Rade lisätankki '21 690 ja rauhoittaa kummasti kun liikun porukassa jossa useampi iso Gessu isoilla tankeilla.
Meissä ihmisissä on sekin erikoinen piirre että toiset tietää aina paremmin jotkut jutut, kuten esimerkiksi tämän
Rade tankin asennus. Rade ajatus on että lisätankin polttoaine tuodaan lisäkalikan kautta pyörän tankin pohjaan.
Välissä on hana jota ainakin itse käytän niin että vasta kun pyörän tankki sytyttää polttoaine valon, joko tankkaan,
tai sit avaan hanan ja tiedän pääseväni vielä ainakin 100km. Mun köröttelyllä kulutus on 3,8l/100km ja jos liikutaan
100km/h tai yli, kulutus pomppaa jonnekkin 4,7l/100km. Nää ei oo mitään moneen kertaan zekattuja kulutuksia.

Toinen asennustapa on et Rade tankin letku viedään pyörän tankin ilmaputkeen jolloin ensin tyhjenee R tankki.
Tässä mielestäni pari ei niin mainiota piirrettä; joudut "aina" tankkaamaan molemmat tankit, et välttämättä tiedä
paljonko on polttoainetta jäljellä.

Muistelen et Raden asennuksessa jäi ne mustat satulan sivutuet pois, älä jätä, grindaat vaan niitä ettei hinkkaa tankkin.
Nyt tietenkin tuodaan esiin et tulee ylös lisää painoa, jos ajat R tankin tyhjäksi ennen teknisempiä osuuksia, ei tyhjän
tankin lisäpaino oletettavasti juuri haittaa, vai haittaako?
Kysy jos kummastuttaa.

Kurkkasin nykyisen Rade tankin ohjeita ja on hieman muuttunut, mut periaate pysynyt samana. Nyt näytti ne mustat
satulan tuet jäävän. R teki uudelleen tankin, mulle tuli ensin tankki jonka korkki oli about mahdoton saada jengoille,
nillitin ja R lähetti uuden tankin. Ja nyt tulee pari suodatinta mukaan, merkki vaihtunut.
Siinäpä olikin paljon tietoa suodattimista.
Jos tuota oikein tulkitsin niin nuo testi"pölyt" aika on paljon hienojakoisempia kuin ohut hiekanpöly mitä varmaan eniten ois minun ajossa.
Jos tuon testin mukaan niin oikein öljytyllä ja riittävän usein vaihdetulla vaahtomuovi suodattimella sais ajaa ihan rauhassa pelkäämättä sen takia konerikkoa.
Ymmärsinköhän oikein???
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Tämä on minun käsitykseni tästä suodatin asiasta. Kantsii huolehtia et se suodatin tivistyy pesään,
siihen on ihan oma rasva, mutta normi vaseliini käy. Kotareissa oli jossain vaiheessa ongelmia koska
suodatin ei tiivistynyt kunnolla ja s ohi virtasi suodattamatonta ilmaa. Asennus oli tarkka.
Jos esimekiks käytät ns. tappivaseliiniä joka tarttuu ihan dorkana ja leviää joka puolelle,
uskoisin et tiivistys on OK. LE 1233 ALMATEK GENERAL PURPOSE LUBRICANT WITH TACK NLGI-2

Kaikkien näitten ilmanputsari testien jälkeen, mulla mennyt usko K&N suodattimiin, jos mahdolista
käytän laadukkaita paperisuodattimia esimerkiksi autoissa.

Jonkin verran kasvaa imuäänet kun se julmetun kokoinen boxi jää pois et R tankki mahtuu.
jv
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja PAH »

HKH kirjoitti: Ti Joulu 19, 2023 6:22 pm Jos tuon testin mukaan niin oikein öljytyllä ja riittävän usein vaihdetulla vaahtomuovi suodattimella sais ajaa ihan rauhassa pelkäämättä sen takia konerikkoa.
Ymmärsinköhän oikein???
Ei tarvitse pelätä konerikkoa suodattimen vuoksi.
Tuollakin yksilöllä on ajettu yli 70 tkm ja matka ilmeisesti jatkuu. Lisätankki ollut uudesta asti.

https://nettimoto.com/ktm/690/3007217
Heikki
HKH
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 8:27 pm
Pyörä: Ktm 690 enduro r -14

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja HKH »

PAH kirjoitti: Ti Joulu 19, 2023 7:28 pm
HKH kirjoitti: Ti Joulu 19, 2023 6:22 pm Jos tuon testin mukaan niin oikein öljytyllä ja riittävän usein vaihdetulla vaahtomuovi suodattimella sais ajaa ihan rauhassa pelkäämättä sen takia konerikkoa.
Ymmärsinköhän oikein???
Ei tarvitse pelätä konerikkoa suodattimen vuoksi.
Tuollakin yksilöllä on ajettu yli 70 tkm ja matka ilmeisesti jatkuu. Lisätankki ollut uudesta asti.

https://nettimoto.com/ktm/690/3007217
Onhan tuossa jo ihan kunnioitettavat kilometrit.
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Ariel kirjoitti: Ti Joulu 19, 2023 6:46 pm
Jos esimekiks käytät ns. tappivaseliiniä joka tarttuu ihan dorkana ja leviää joka puolelle,
uskoisin et tiivistys on OK. LE 1233 ALMATEK GENERAL PURPOSE LUBRICANT WITH TACK NLGI-2
Ei saivarteluna, vaan yleisenä huomiona. Raskaissa koneissa isojen nivelten voitelussa käytetyt tappirasvat, yleensä punaiseksi värjätyt, ovat yleensä kalsiumsaippuapohjaisia, mutta tuo LE:n "tappirasva" on litiumsaippuatavaraa lisäaineistettuna omalla tavallaan.

Tavallinen tappirasva on mm Neste OH 2.

Litiumiin perustuvat vaseliinit ovat niitä tavallisimpia ja toimivat hyvin nopeasti pyörivissä voitelukohteissa, mutta harvoin rasituksissa, joita tapit vastaanottavat ja lisäksi litiumpohjaisten tarttuvuus on huonompi.
Sopivalla lisäaineistuksella saattaa toimia tapeissakin, mutta ei yleisesti.
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Kantsii zekata Youtubesta miten tää LE 1233 käyttäytyy, tarttuu ihan dorkana kaikkeen eikä
pakene voitelukohteesta. Vaikka litiumpohjainen on tälle annettu max 3000rpm.
Laitoin tähän suodattimen tiivistykseen esimerkiksi tän tarttuvuuden takia, tätä on hieman
epämiellyttävä käyttää koska on niin sitkoista ja tarttuu kaikkialle.
Oleellista on et se suodatin on tiivistetty kunnolla suodatin runkoon.

Tribologia on monen muun alan kanssa mahdottoman laaja ja esimerkiks vaseliineja on
lukematon määrä, vaalitse niistä sit sopiva, ei ihan helppo juttu.
jv
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Ariel kirjoitti: Ke Joulu 20, 2023 10:57 am Kantsii zekata Youtubesta miten tää LE 1233 käyttäytyy, tarttuu ihan dorkana kaikkeen eikä
pakene voitelukohteesta. Vaikka litiumpohjainen on tälle annettu max 3000rpm.
Yleisesti litiumpohjaiset vaseliinit ovat korkeita kierroksia kestäviä sopien erinomaisesti esim nopeasti pyöriviin laakereihin, kalsiumpohjaiset tappirasvat taas pysyvät kiinni erityisen hyvin hitaassa rasituksessa.

Kaikesta huolimatta kyseinen LE voi olla hyvinkin käytökelpoista moneenkin käyttötarkoitukseen. Ko valmistaja on toiminut vuosikymmeniä suhteellisen pienessä mittakaavassa olemalla syyllistymättä tuotteidensa halpamyyntiin.
Jani M
Viestit: 2106
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jani M kirjoitti: Pe Joulu 31, 2021 8:00 pm Minäkin olen käynyt pyörää läpi nyt, kun 30 tkm alkaa olla täynnä. Keulan huoltoon tuo oli ihan sopiva väli minun pääasiassa soratieajoihini, sillä sieltä tuli vielä ihan hyvän näköiset öljyt ulos. Esijännitysprikkoja oli 2 x 2,5 mm, joista jätin toisen pois molemmista keulaputkista. Keulaputket ovat olleet aika paljon läpi T-kappaleista, mutta nyt laitoin ne korkien tasalle. Katsotaan, tuleeko vähemmän herkkä voblaamaan keulaa sepelillä.

Ohjainlaakereissa oli oikein hyvin rasvaa tehtaan jäljiltä, eikä niitä olisi tarvinut nytkään avata. Takapäästä olin jo kertaalleen rasvannut kaikki laakerit 6000 km ajettuna, ja linkuissa olikin vielä hyvät rasvat, mutta takahaarukan laakerien rasvat olivat menneen mustiksi ja pahalle haiseviksi. Saman ilmiön olen huomannut EXC:eissä, että juuri takahaarukan laakerien rasvat vanhenee. Laakerien rakenne on täsmälleen sama kuin linkuissa, joten se ei ole selittävä tekijä. Pyörällä tuli kesällä Six Nights Adventuressa vesistönylityksiä, mutta luulisi, että ne alempana olevat linkut ovat vielä herkempiä veden menemiselle, jos tiivistyksessä on sanomista. Takaiskari pitää viedä myös huoltoon. Jousessa näytti olevan 20 mm esijännitystä tehtaan jäljiltä kuten edellisessäkin.

Edellisellä 2014 mallilla ajoin 44 tkm, eikä siitä tullut kurkattua kytkinlevyjä ollenkaan, mutta hyvä tietää, että ne eivät välttämättä ole 50 tkm ajetussakaan pyörässä menneet juuri miksikään.
Löytyi vielä parin vuoden takainen postaus, kun viimeksi tein isomman huollon. Nyt on 62 500 km mittarissa, ja huollatin toistamiseen iskarit. Takaiskari oli ollut hyvässä kunnossa, mutta keulasta oli tullut mustat öljyt ulos, eli sille oli aika viimeinen hetki huoltaa. Minun ajossani tällainen 30 tkm huoltoväli on siis iskareille ihan passeli. Tunteja tällä välillä tuli 469, eli noin kymmenen kertaa sen verran mitä olen pitänyt kisaenskan iskareiden huoltovälinä ja mitä Kotarikin kisapeleille suosittaa. Pikkunelarilla ajan pelkästään enskaa ja crossia, ja siihen tuo 40-50 h on passeli huoltoväli. Tällä 690:n tuli näinä parina kesänä ajettua Kalkkoaivin tie ja Vanha postitie Norjan reissulla, pariin kertaan MAD mustassa ryhmässä, jossa tuli mukavasti enskareittejä ja Jämsän ja Kiteen CC-kisat. Muuten ajo oli sorateitä ja metsäteitä, eli tuo maastoajon osuus on aika vähäinen, mikä selittää, että iskareiden huoltoväli voi olla noin paljon pidempi kuin kisaenskalla. Noiden maastoajojen vastapainoksi tuli vielä ajettua näinä kahtena kesänä yhteensä noin 4000 km supermotoilla pääasiassa asfaltilla, joka on iskareille puhdasta lepoa.

Takaiskarin alapään pallonivel piti vaihtaa, kun se narisi väljyyttään ja kuivuuttaan koko kesän. Ei ollut onneksi mennyt kuitenkaan jumiin ja rasittanut siten iskaria.

Linkkujen ja takahaarukan laakeritapeissa näkyi jo neulanjäljet, mutta niin hentoisesti, että en tehnyt niille muuta kuin rasvasin.

Etujarrupalat ja palojen lukkotappi meni myös vaihtoon, ja niillä vaihtoväliksi tuli 35 tkm.

Ohjainlaakerit meni vaihtoon syksyn aikana 59 tkm kohdalla. Etupyörän laakerit meni 60,5 tkm kohdalla ja ne pitää vielä vaihtaa, kun tuli loppukesä ajettua supermotoilla.

Kytkinlevyt on edelleen alkuperäiset.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
ptr
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 11:53 pm
Pyörä: 701

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja ptr »

Moi

Hyvin on kytkin kestänyt - + 60 tkm. Mitä öljyä olet käyttänyt ja mikä ollut vaihtoväli?

T
ptr
Jani M
Viestit: 2106
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Motorex Crosspower 10W-50 ja 10W-60. Vaihtoväli 2500 - 4000 km.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Smusdf
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2020 4:52 pm
Pyörä: 701E -16

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Smusdf »

Jäähdytysletkut turvoksissa ja tihkuttaa nesteet pihalle hiljalleen. Lisätä ei tarvi kun keväisin.

Mitkähän letkut tuohon kannattaisi hankia? Alkuperäiset valmiiksi oikean muotoisen vai jotkin muut? Oisko suosituksia?
Peltsi
Viestit: 2824
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Laitoin Samco letkusarjan 990 Kötemiin. Oli kyllä tympiä homma. Varmaan 1 pyttyseen nätimpi. Letkut sinällään sopi hyvin paikalleen. Yhtä taisin sentin lyhentää.
Paskapuhetta, mutta uskon.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja B12 »

Tänään käynnistelin ajokauden 2024. Pyörä on aina lähtenyt tosi hyvin käyntiin kuin palmun alta keli kuin keli. Kovilla pakkasilla en ole ajanut koskaan. Nyt autotalli oli nollan pinnassa, joten ei mitään poikkeavaa. Akku oli ladattu ja vaihdettu viime kesänä. Pyörä seisonut jostakin loka-marraskuusta tankki täynnä.

Startti pyöritti, mutta yskähteli ja tupsutteli ja ei kunnolla saanut annosta palamaan. Aikani starttailin ja viimein tärähti tulille. Ei ole ikinä ennen tehnyt. Toimi sen jälkeen ihan normaalisti ja uudelleen kokeillessa lähti ihan normaalisti käyntiin samoin kuin lämpimänä.

Mikä lie ollut häiriö?
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Avatar
klrp
Viestit: 45
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 8:05 pm
Pyörä: 690 enduro r
Paikkakunta: Vantaa

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja klrp »

Vanha polttoaine letkuissa, kuulostaa ihan normaalilta. En huolestuisi.
690 Enduro R -12
Vastaa Viestiin