KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja AMa »

^Sekään ei olisi kauhean vaarallista, koska karttoja voidaan tarvittaessa modata tai copypasteta vanhoista. Esimerkiksi EP-käyriä jne.

Olennaista on se, toimiiko TuneECU uusimman päivityksen kanssa samoin kuin se toimi vanhempien kanssa.
Avatar
anykala
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 11:08 pm
Pyörä: BMW S1000 RR 2015
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja anykala »

Joo tosta tuneEcusta mulla ei oo muutenkaan mitään kuusaa... mut senkin jossain välissä selvitän kun kaveri saa diagnostiikka "keskuksen" jolla pääsee pyöriin sekä autoihin kiinni. Ja se on ammatti tason kaveri penkittämään... eli ehkä tän kesän aikana säädetään toi vielä penkissä, jos sillä tuneEculla pääsee vielä käsiksi tai jollain muulla syydeemillä.

Letec Motorsilta kannattaa kysellä penkityksiä / säätöjä jos jotakuta kiinnostaa... Ja sieltä saa myös noita Wingsin slipareita kottaraisiin ja ym viripalikkaa / varaosia... :mrgreen:
MP: Yamaha MT-09 SP 2023
ATV: Segway Snarler AT6 L EPS Full 2023
ENDURO: Eips oo enää :(
Avatar
THR
Viestit: 127
Liittynyt: Ke Marras 19, 2008 8:56 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja THR »

Onko jollain -33 loppusie softie tietokoneella?

Timo
Avatar
Hectoe
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 8:35 am
Pyörä: KTM 790 Adv R
Paikkakunta: Veikkola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Hectoe »

holley kirjoitti:Jossain tässä ketjujssa teistä joku on hankkinut Seat Concepts satulan.
Koska tästä hankinnasta on aikaa, niin nytpä kyselenkin, toimiiko se?
http://www.seatconcepts.com/products#!/ ... id=7072115
Meinaan kun tuollaiset 300 km ajelee ja vaikka siis iso osa onkin kivoja mutkaisia sorateitä, on siinä väkisinkin jotain 20-30 km asfalttitiesiirtymiä ja vakiopenkki (ei ergo, vaan se ihan vakio) on kyllä kuin lankun päällä istuisi. Vai olisko se ergo-istuin kuitenkin selvästi parempi kuin vakiopenkki ja siten hyvä hinta-laatusuhde?
Corbin satula taas maksaa paljon, mutta edellisessä XT:ssä sellainen oli tosi hyvä.
Mullahan on tuo seatconceptsin penkki ja juuri tulin 2600 km Norjan reissulta ja tuosta penkistä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Pisimmät päivämatkat n. 500 km.
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Hectoe kirjoitti:
holley kirjoitti:Jossain tässä ketjujssa teistä joku on hankkinut Seat Concepts satulan.
Koska tästä hankinnasta on aikaa, niin nytpä kyselenkin, toimiiko se?
http://www.seatconcepts.com/products#!/ ... id=7072115
Meinaan kun tuollaiset 300 km ajelee ja vaikka siis iso osa onkin kivoja mutkaisia sorateitä, on siinä väkisinkin jotain 20-30 km asfalttitiesiirtymiä ja vakiopenkki (ei ergo, vaan se ihan vakio) on kyllä kuin lankun päällä istuisi. Vai olisko se ergo-istuin kuitenkin selvästi parempi kuin vakiopenkki ja siten hyvä hinta-laatusuhde?
Corbin satula taas maksaa paljon, mutta edellisessä XT:ssä sellainen oli tosi hyvä.
Mullahan on tuo seatconceptsin penkki ja juuri tulin 2600 km Norjan reissulta ja tuosta penkistä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Pisimmät päivämatkat n. 500 km.
onko toi minkäverran matalampi kuin orggis ja myykö sitä kukaan Suomessa?
Avatar
Asmo
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Kesä 24, 2009 8:19 pm
Pyörä: 690 Enduro
Paikkakunta: Noormarkku

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Asmo »

Juuri tein tullauksen satulalle ja tullia napsahti 41 eur eli kokonais hinnaksi jäi hiukan alle 200,-. Aika nopea toiminta jenkkien päässä, neljässä päivässä toimitettiin suomeen, täällä matka kestänyt 5 päivää ennenkuin tullauksen pystyi tekemään, nyt odotellaan mielenkiinnolla kauanko matka vielä kestää.
Ei ole olemassa sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi!
Avatar
Hectoe
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 8:35 am
Pyörä: KTM 790 Adv R
Paikkakunta: Veikkola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Hectoe »

Pasi kirjoitti:
Hectoe kirjoitti:
holley kirjoitti:Jossain tässä ketjujssa teistä joku on hankkinut Seat Concepts satulan.
Koska tästä hankinnasta on aikaa, niin nytpä kyselenkin, toimiiko se?
http://www.seatconcepts.com/products#!/ ... id=7072115
Meinaan kun tuollaiset 300 km ajelee ja vaikka siis iso osa onkin kivoja mutkaisia sorateitä, on siinä väkisinkin jotain 20-30 km asfalttitiesiirtymiä ja vakiopenkki (ei ergo, vaan se ihan vakio) on kyllä kuin lankun päällä istuisi. Vai olisko se ergo-istuin kuitenkin selvästi parempi kuin vakiopenkki ja siten hyvä hinta-laatusuhde?
Corbin satula taas maksaa paljon, mutta edellisessä XT:ssä sellainen oli tosi hyvä.
Mullahan on tuo seatconceptsin penkki ja juuri tulin 2600 km Norjan reissulta ja tuosta penkistä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Pisimmät päivämatkat n. 500 km.
onko toi minkäverran matalampi kuin orggis ja myykö sitä kukaan Suomessa?
Tuo minun Seat Conceptsin penkki on ihan saman korkuinen kuin originaali (mulla pyörä vm -10). Mutta jos laittaa tuon penkin -12 malliin tai uudempiin, se madaltaa 15mm. Ei tietääkseni saa suomesta, eli tilaus jenkeistä ja se tulee tullin kautta.

Edit: Tässä on penkki uudemmille pyörille, joka toimii myös korkeana vaihtoehtona vanhemmille pyörille.
http://www.seatconcepts.com/products#!/ ... d=23236515
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Hectoe kirjoitti:Edit: Tässä on penkki uudemmille pyörille, joka toimii myös korkeana vaihtoehtona vanhemmille pyörille.
http://www.seatconcepts.com/products#!/ ... d=23236515
Onko kukaan tilannut tuota koko penkkiä tuolta? Onko se KTM:n oma muotti? Lähinnä se kävi mielessä, että pääsiskö sillä eroon niitten kumitattien irtoilusta?

Reilu kuukausi sitten kävin ilmoittelemassa vikoja Bike Worldiin eikä vieläkään ole kuulunut mitään. Onko muilla ollut kuinka tahmeaa takuun alaiset jutut?
AMa kirjoitti:Väkisinkin tulee mieleen se, että tuon uuden ecu softan asennuksen jälkeen ei ole välttämättä enää paluuta vanhaan. Mistä sen vanhan edes saisi, jos KTM diagn softa vaatii päivityksen uuteen ennen kuin alkaa millekkään... Sulkeeko se sitten pois mahdollisuuden käyttää muita (vanhempia) karttoja kuin vakio 216 ja evo1 233? Jutteleeko TuneECU enää "uuden ecu-softan" kanssa? TuneECU sivuilla ei ole vieläkään mallin 13 virisoftaa 233, kun esimerkiksi viime vuonna sinne tuli 12-mallin 231-softa muistaakseni toukokuussa. Liekö kyseessä jonkin sortin koodaus softapiratismin ehkäisemiseksi.

Se olisi erittäin ikävää, koska noiden merkkiliikkeiden ammattitaito tämän asian osalta on jo havaittu melko kirjavaksi. Tästä eteenpäin myöskään 15 min adaptaatio esimerkiksi uusien osien asennusten jälkeen ei onnistuisi, koska all references reset ei onnistu ilman download-toimintoa TuneECUlla.

Tieto siitä, pääseeko TuneECU kiinni tuohon 233 softaan ecu päivityksen jälkeen olisi tärkeää.
Tämä kiinnostaisi minuakin. Tässä on varmaankin se syy miksi ei ensi huollossa saatu 25kw karttoja sisään. Parin viikon sisällä olis tarkoitus käydä 25kw kartta lataamassa, joten jos siellä ecun softa päivitetään niin osaanpahan kertoa sitten. Itse en usko kyllä tuon vaikuttavan TuneEcun käyttöön. Eihän se ole valmistajalta pois tuo TuneEcun käyttö.

Olihan se muuten -12 mallin enskan originaali kartat nämä? KM765EU12B0215EPMap.hex ja KM765EU12B0215FIMap.hex
Avatar
Hectoe
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 8:35 am
Pyörä: KTM 790 Adv R
Paikkakunta: Veikkola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Hectoe »

Noissa Seat Conceptsin penkeissähän homma menee niin, että sieltä tulee pehmuste ja päällinen joka sitten itse niitataan tai niitautetaan alkuperäisen penkin pohjalevyn päälle.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Viime vuoden pyörän penkistä irtosi kumitutti, tilattiin uusi penkki takuuseen ja viikossa oli uusi jakkara kiinni. Tän vuotisessa jakkarassa ei ole ongelmia kumituttien kanssa, hyvin on pysynyt kiinni.

215 loppuiset kartat on 2012 vakiokartat.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Onhan tuossa seatconceptsin sivuilla vetolaatikossa vaihtoehto +100$ complete seat.

Pitää vissiin kysellä Bike worldista mikä on meininki kun noin pitkään on kestänyt.
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Kartoitan tässä vaihtoehtoja mopon modauksen suhteen ja tarttis hieman jeesiä vaihtoehdoissa. Mulla on nyt ollut LeoVince kiinni pyörässä ja oon kyllä pitänyt äänimaailmasta. Se toimii motojen kanssa assulla pyöriessä todella hyvin. Pienemmille hiekkateille kun tulee eksyttyä tulee ongelma vastaan, se on vaan turhan äänekäs. Hävettää eksyä toisten pihoihin ja häiritä syrjemmässä asuvien rauhaa kun käy sorateitä suhaamassa. Haluisin siis pyörästä hiljaisemman menettämättä evo1 kartan tuomia etuja alaväännön suhteen, onko ihan mahdotonta?

Onko mitään toimivaa settiä tuon originaali vaimentimen kanssa? Toimiiko avarampi putsarin kansi millään kartalla tuon kanssa?

Jos nuo ei toimi niin mitä vaihtoehtoja on saada pyörä toimimaan smoothisti suhteellisen hiljaisena? Aman jollain kartalla vissiin sai stumppailut ja nykimiset kuriin, toimiko se ihan vakio kilkkeillä?

Mites killerin pidentäminen? Kattelin et tuossa LV:ssä ei kovin pitkä toi huilu ole ja kävi mielessä et jos sitä pidentäis.
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja AMa »

Sanovat, että rikas evo-kartta tuhoaa vakiovaimentimen katin. Koheltajalla on vakiovaimennin+, jossa vissiin vähän pienemmät äänet.

Mun mittausten perusteella vääntö on melko lailla suoraan verrannollinen metelin kanssa, niin imu- kuin pakopuolellakin. Ilmaisia lounaita ei valitettavasti ole tässäkään asiassa.

Nykimiset ja tumppailut on aika hyvin kurissa silloin, kun 15 min tyhjäkäynti menee nätisti läpi karttojen latauksen jälkeen. Jos mopo sammuu kesken 15 min käytön, on melko varmasti ongelmia luvassa.

En ole kokeillut tuota progressiivista "AMa" EP-karttaa vakiohilujen kanssa. Viime kesänä mää ajelin pari päivää maalikylillä sievästi vakio-osilla enkä kyllä muista häiriintyneeni mistään nykimisestä.

Ei mun mielestä mikään estä käyttämästä sitä EP-karttaa vaikkapa vakiosoftan kanssa. Taulukko pitää vaan copy pasteta käytettävän kartan parina olevaan EP-karttaan eli esim 215 FI ja 215 EP kartat on pareja, mutta niitä voi modailla. Mutta ei 215 FI + 231 EP. En tiedä miksi, mutta internetlegenda kertoo näin.

Eikös tuon LV:n mukana tullut sellainen killeri, jossa on muutama reikä porattu haittalevyyn? Poraa siihen reikiä lisää tai suurenna jo olemassa olevia kunnes alkaa äänet olla siinä sietokynnyksen rajoilla. ?
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

AMa kirjoitti:Sanovat, että rikas evo-kartta tuhoaa vakiovaimentimen katin. Koheltajalla on vakiovaimennin+, jossa vissiin vähän pienemmät äänet.

Eikös tuon LV:n mukana tullut sellainen killeri, jossa on muutama reikä porattu haittalevyyn? Poraa siihen reikiä lisää tai suurenna jo olemassa olevia kunnes alkaa äänet olla siinä sietokynnyksen rajoilla. ?
Koheltajan kanssa oli puhetta siitä modatusta vakiopöntöstä ja siinä on ilmeisesti aikamoinen homma modailla se. Se on yksi vaihtoehto kyllä, siinä on äänet varsin kohdillaan. Imuäänillä ei ole mulle mitään väliä, ne on joka tapauksessa varsin maltilliset verrattuna mitä pöntöstä lähtee. Eikä ne varmasti muita häiritse. Pyörän ei siis todellakaan tarvitse olla mikään hiirulainen, mieluummin äänekkäämpi kuin tuo originaali ompelukone.

Nykimisellä tarkoitan pintakaasulla ajettaessa esiintyvää nykimistä. Kaasu on semmoinen mallia on/off.

LV:n mukana tullut killeri on vain semmonen 1/4-1/3 vaimentimen pituudesta pitkä putki. Siinä ei ole mitään reikiä. Onko ne siis nuo reiät joilla ääntä muokataan vai se huilun pituus, vai kummatkin yhdessä?
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja AMa »

Kuvittelin LV:n killerin olevan erilainen, kuvittelin väärin. En tiedä mitä putken pituus vaikuttaa. Wingsillä ison ja pienen killerin välinen ero rakenteessa on ainoastaan sisähalkaisija ja väännössä ero on havaittavissa mutta ei suuren suuri.
Kylänmies kirjoitti: Hävettää eksyä toisten pihoihin ja häiritä syrjemmässä asuvien rauhaa kun käy sorateitä suhaamassa. Haluisin siis pyörästä hiljaisemman menettämättä evo1 kartan tuomia etuja alaväännön suhteen, onko ihan mahdotonta?
On se mahdollista. Olen varmaan tarjoillut tätä mielipidettä ennenkin, mutta edelleen olen vilpittömästi sitä mieltä, että saa mopo olla äänekäs kun pitää itse kaasukapulalla mölyt kotarin mahassa kun ei ole soveliasta kaasutella.

Tästä ketjusta löytyy viime vuoden kesäkuun alussa mun tekemiä (vääntö)mittauksia eri imu- ja pakopuolen kombinaatioilla. Sieltä saattaa löytyä apuja kysymykseesi.

Jos haluaa vakioputken ja avaran imupuolen niin laittaisin silti EVO-kartan vakiokartan sijaan. Pilattu katti ei ole showstopper mutta mäntäpistiäinen on.
Vastaa Viestiin