AFRICA TWIN

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Juice »

Istuinasiaa... Viime kesänä pääsin taas pitkästä aikaa nauttimaan ajelusta mutta tuo at:n istuin on tuommoinen lankunpala joka puuduttaa kannikat melko tehokkaasti. Toinen ongelmakohta on polvet jotka kipeytyy, kertooko ajoasennosta (penkin korkeus tms.) jotain? Tosin niin on tapahtunut aina vaikka alla olisi kyykky- tai nakupyörä.

Topsellerien penkin saisi n. 300 eurolla, siis kokonaisen istuimen koska en halua hävittää tuota alkuperäistä;

https://www.topsellerie.com/@EN-FR/delu ... 02_83.html

Onko jollain kokemuksia onko tuo "vakiomalli" parempi jossa kuskin paikka on aikalailla ennalta määrätty, vai malli jossa liikkumavaraa on enemmän? Ajot on yksinajelua joten kyytiläisen kohdalla ei ole väliä. Pidempi malli:

https://www.topsellerie.com/@EN-FR/delu ... 02_83.html

Jälkimmäinen vaihtoehto maksaakin jo sitten 400 + euroa joka alkaa olla vanhaan koppuraan jo kova sijoitus pyörän arvoon nähden...

Noihinhan saa myös geelipehmusteen valmiiksi tehtalla asennettuna.

Muutkin valmistajat ok mutta vakiopenkkiä ei tosiaan olisi tarkoitus suolestaa tämän takia.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Juice »

Tallin lattiaa lakaistessa löytyi tämmöinen, mistä voisi olla peräisin, vai onko edes Hondasta... Pyörän alta se kuitenkin löytyi.

KuvaKuva

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Eino Epatto
Viestit: 65
Liittynyt: La Heinä 07, 2012 7:50 pm
Pyörä: XRV 750, Tunturi Automat
Paikkakunta: K-P

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Eino Epatto »

Mittari on lakannut pyörimästä, eikä ruvennutkaan vaikka uusin muovisen hammaspyörän kotelon sisälle. Voiko vanteessa oleva hammasratasta pyörittävä rautalätkä olla niin kulunut että hyppii yli? En ainakaan muuta syytä keksi, vaijeri pyörii ja viisari nousee akkuporakoneella kokeiltaessa.

Kuva
Avatar
Pade75
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 9:32 am
Pyörä: Africa Twin RD07

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Pade75 »

Veikkaan, että se mato ratas/ruuvi on kulunut niin paljon, että pääsee tippumaan alaspäin ja siksi ei riitä sille muovi rattaalle kunnolla. Jotkut ovat korjanneet sen silleen, että mato ruuvin alapuolelta kopan läpi ruuvi, jolla voi nostaa sitä matoa ylöspäin. Itse tilasin uuden ebaysta

Lähetetty minun G8141 laitteesta Tapatalkilla



Eino Epatto
Viestit: 65
Liittynyt: La Heinä 07, 2012 7:50 pm
Pyörä: XRV 750, Tunturi Automat
Paikkakunta: K-P

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Eino Epatto »

Pade75 kirjoitti: La Huhti 15, 2023 5:08 pm Veikkaan, että se mato ratas/ruuvi on kulunut niin paljon, että pääsee tippumaan alaspäin ja siksi ei riitä sille muovi rattaalle kunnolla. Jotkut ovat korjanneet sen silleen, että mato ruuvin alapuolelta kopan läpi ruuvi, jolla voi nostaa sitä matoa ylöspäin. Itse tilasin uuden ebaysta

Lähetetty minun G8141 laitteesta Tapatalkilla
Kiitos neuvosta, otetaanpa matoruuvi seuraavaksi tutkintaan.
Eino Epatto
Viestit: 65
Liittynyt: La Heinä 07, 2012 7:50 pm
Pyörä: XRV 750, Tunturi Automat
Paikkakunta: K-P

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Eino Epatto »

Laiton pyörittäjän kotelon läpi ruuvin kiristämään matopyörää, ja pyörittimen tappi alkoikin pyörähtelemään, muttei jatkuvasti vaan silloin tällöin. Ruuvin kiristäminen aiheuttaa sen että matoruuvi menee tietysti jumiin. Hiukkasen löysäämällä tappi pyörähtelee epämääraisesti. Lienee tuo matoruuvi kulunut niin että uusiksi menee koko pyöritin.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Mulla oikeni jonkun kerran siitä metalliprikasta ne taivutetut väkäset, kun huolimattomasti kasasi vanteen paikalleen. Keskimäärin muuten vaihdoin aina vain sen muovisen osan. Melko tarkkaan 100tkm kesti se muoviratas, 4 ehti mennä.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Juice »

Juice kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 9:35 pm Keula kasassa onnistuneesti. Uusien laakerien ulkokoolit meni paikalleen kierretanko/prikat/vanha ulkokooli -viritelmällä.

Ohjausakselin kiristin niin että ensin niin kireälle että liikkui tahmeasti. Siitä noin varttikierros takaisin jolloin liikkui herkästi mutta välystä ei tuntunut. Myös keula paikallaan etupyörä ilmassa kääntyy höyhenenkevyesti yhdellä sormella ohjastamalla. Voi olla melkoinen vaikutus ajettavuuteen vrt. vanhat kuluneet kuulalaakerit.
Mikäs tässä meni pieleen, kun parin sadan kilometrin jälkeen tähän tuli välys ja alkoi keula kolista? Aivan selvä välys etuvannetta ilmassa nykimällä.

Kiristin uudestaan välyksen pois. Voiko vain olla että ajaessa hakenut lopullisen paikkansa? Tuli ilmi pidemmällä soratiesiirtymällä jossa pääsi kunnolla röykyttämään.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
JTapani
Viestit: 409
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
Pyörä: Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja JTapani »

Service manuaalissa on momentit annettu, joihin pitää kiriä. Laakerityyppi tosin vaihtuu, mutta momentit annetaan myös niissä pyörämalleissa, joissa on kartiorullalaakeri vakiona. Itse otin vertailuarvot Tenere T7:sta

Epäilisin että sinulla on jäänyt vain liian löysälle. Kirimisen jälkeen varmaan ok.
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Juice »

Eipä auttanut uudelleen kiristys. 50km ja sama klonks klonks.

Eikös proseduuri ole kuitenkin että pyörä normaalisti pyöriensä varassa, kiristys niin paljon että ohjaus menee tahmeaksi, sitten varttikierros takaisin?

Pitäisi melkein olla oikea avain tuolle lukkomutterille, meisselillä/lyömällä sitä ei taida saada kunnolla kiristettyä, momentista puhumattakaan.

Olisiko suoraan heittää linkkiä johonkin sopivaan avaimeen että tulisi kerralla oikean kokoinen? Sisähalkaisija mutterissa on n. 25mm, ulkohalk 37-42mm riippuen mittaako uran pohjalta vai ulkokehältä.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Mulla oli joskus Bemarissa samaa vaivaa. Tulin siihen tulokseen, että en ollut painanut ulkokoolia tarpeeksi syvälle ja aikansa se haki paikkaansa kunnes loppui. Varmaan kolme kertaa kiristelin sitä mutteria.

Tyhmä kysymys mutta ootha muistanut löysätä yläkolmion pultit, kun olet säätänyt sitä laakeria?

-Ile-
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Juice »

Ilmari kirjoitti: Ti Touko 09, 2023 8:21 pm Mulla oli joskus Bemarissa samaa vaivaa. Tulin siihen tulokseen, että en ollut painanut ulkokoolia tarpeeksi syvälle ja aikansa se haki paikkaansa kunnes loppui. Varmaan kolme kertaa kiristelin sitä mutteria.

Tyhmä kysymys mutta ootha muistanut löysätä yläkolmion pultit, kun olet säätänyt sitä laakeria?

-Ile-
Ulkokoolit on varmasti paikallaan, ne on painettu/vedetty paikalleen vanhoilla ulkokooleilla kierretankoa käyttäen ja samanlainen "huullos" näkyy emäputkesta sekä ylä- että alapäässä. Uskoisin että ongelma on nyt vain tässä lukkomutterin kiristämisessä tai sen puutteessa.

Yläkolmio on kokonaan irti kiristyksen aikana, muuten lukkomutteriin ei pääse käsiksi.

https://titanclassics.com/product/honda ... ut-wrench/

Tuossa olisi sopiva avain mutta briteistä ei uskalla tilata enää mitään jos tälle ajokaudelle aikoo avaimen saada :roll: Alveineen ja postikuluineen 57.70 euroa, sillä rahalla saa jo laakerin mp-huollossa kiristettyä.

Taidan kerran vielä koittaa kiristää ja sen jälkeen jos vaiva jatkuu, hondahuolto katsokoon asian kuntoon.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Juu. Mä tein Bemmiin tommosen työkalun. Aihiona toimi vanha sopivan kokoinen hylsy ja työkaluina kulmahiomakone ja hyvin pureva viila. Ei muuta ku hommiin!
Avatar
JTapani
Viestit: 409
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
Pyörä: Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja JTapani »

Hei,

itse olen kiristänyt tämmöisellä "haka-avaimella". Löytyy esim. Motonetista.
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/702/6 ... ka-avaimet

Momenttiavaimen voi kiinnittää tuon haka-avaimen päähän, vaikka pulttiliitoksella. Varren vaikutuksen Momenttiin voi laskea itse, tai käyttää netin laskuria.

https://belknaptools.com/extensions-calculator/

Muoks:
Itse kirin ensin 30 Nm momenttiin, heiluttelen edes takaisin ja sitten löysään 5 Nm momenttiin ja jätän siihen.
Sen ylemmän olen laittanut vain 100 Nm (service manuaalissa on ohjeena 126 Nm)
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
GSlpr
Viestit: 192
Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja GSlpr »

Miten hondissa menee varaosanumerot? Heitin just yhden thaikkulan cebarin kaatikselle ja huomasin, että siinä on hyvin paljon samaa osaa. Esim. valokatkaisijat ovat täysin samat, etujarru säiliö, sylinteri kokonaisuus on täysin sama jarruvalokatkaisijoineen kaikkineen itse kahvaa lukuunottamatta (at:ssa säädettävä, cbr:ssä kiinteä.

Onko varaosanumerot samat pyörämallista riippumatta?
Vastaa Viestiin