AFRICA TWIN

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

MarkoNiemela kirjoitti:En muista, että olisi ollut puhetta, mutta saatan olla väärässä. Kysyn kuitenkin.

Omassa pyörässä on alkanut keula pitämään naputusta, joka alkaa tuosta noin 20:sta loppuen sitten viimeistään noin 50:n tienoilla. Ääni kuuluu parhaiten kiihdytyksen aikana. Vauhdin hidastuessa sitä ei kuuluu. Tihetys tuolle on noin kerran vajaassa sekunnissa. Ääneen esiintymistiheys ei kasva suorassa suhteessa nopeuteen.
Mikähän tuolla mahtanee naputtaa? Olisiko nopeusmittarinanturin jokin osa?
Joskus omassa lakussa kuului etupäästä outoa napsutusta ja ääni oli kuultavissa pienillä nopeuksilla. Yhteyttä nopeuteen oli korvalla vaikea suoraan todeta. Syynä oli se, että etuakselin pää oli liian pitkällä oikean teleskoopin kiinnityksessä, sen kuuluu olla siten, että vain mutteriosa tulee kiinnityspinnan ulkopuolelle. Jarrusatulan kiinnnitypultti napsutti jarrulevyn kiinnityspulttien päihin.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Avatar
Zetor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 9:45 am
Pyörä: AT RD07-01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Zetor »

Jep, itsellä käynyt sama kuin Lakupilotilla. Vähän aikaa piti miettiä syytä naputukseen.
MOOTTORIPYÖRÄ tarjoaa sinulle mahdollisuuden suureen seikkailuun; se tarjoaa haasteen "käskeä" konetta... (Honda user manual)
Avatar
psi
Viestit: 757
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja psi »

Jos olen ymmärtänyt tuon etupyörän kiinnityssysteemin oikein niin etuakseli on "vain" pitkä pultti jonka täytyy puristaa kasaan holkkien avulla laakereiden sisäputket, näiden välillä oleva sisäputki (en muista onko tässä, lienee pakko) ja mittarinpyörittäjän kuori. Tämän on oltava tiivis paketti, muutenhan pyörä liikkuu akselin päällä. Eli ei "kuusiokannan alapinnan jäätävä toisen putken tasolle" (luettu toisaalla), ei yhtään löysää vaan se vedetään momenttiin (64Nm, eli oisko ~6kg metrin varrella (?)). Sitten se pää lukitaan oikeanpuoleisen putken lukitusmekanismilla (12Nm, eli hyvin kevyt).
Русский военный корабль, иди на хуй
Avatar
Zetor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 9:45 am
Pyörä: AT RD07-01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Zetor »

Akseli (eli se pitkä pultti) luonnollisesti kiristetään momenttiin ja löysät poistuu. Akselin kiinnityssysteemin tarkoituso vain pitää pultin pää lukittuna paikoillaan. Akselin pään kiinnityksen "kantta" kiristettäessä kannattaa varmistaa, että kiinnitys on suurinpiirtein niin, että "vain mutteriosa tulee kiinnityspinnan ulkopuolelle". Iskarin alapäät ovat niin veltot, että keulaputket saattavat puristua pari milliä liian lähekkäin ja jarrusatulan vermeet ylettävät hankaamaan jarrulevyn pultteihin. Tätä Lakupilotti varmaankin tarkoitti?
MOOTTORIPYÖRÄ tarjoaa sinulle mahdollisuuden suureen seikkailuun; se tarjoaa haasteen "käskeä" konetta... (Honda user manual)
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Zetor kirjoitti:Akseli (eli se pitkä pultti) luonnollisesti kiristetään momenttiin ja löysät poistuu. Akselin kiinnityssysteemin tarkoituso vain pitää pultin pää lukittuna paikoillaan. Akselin pään kiinnityksen "kantta" kiristettäessä kannattaa varmistaa, että kiinnitys on suurinpiirtein niin, että "vain mutteriosa tulee kiinnityspinnan ulkopuolelle". Iskarin alapäät ovat niin veltot, että keulaputket saattavat puristua pari milliä liian lähekkäin ja jarrusatulan vermeet ylettävät hankaamaan jarrulevyn pultteihin. Tätä Lakupilotti varmaankin tarkoitti?
Eipä tuota voi selvemmin selittää, kiitos. Ei oikeanpuoleisella puristusliitoksella tosiaan mitään löysiä poisteta, vaan se tapahtuu pultin kiristämisellä.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
sim
Viestit: 256
Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Pyörä: AT-98
Paikkakunta: Helsinki/Kainuu

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja sim »

sim kirjoitti:hieno aamu. Lähin matkaan ja huomsin että vilkku ei toimi toiseen suuntaan. sitte ei toiminu toiseen suuntaan ja nyt ei toimi kumpaankaan suuntaan. oletettavasti rele naksuu mittariston alapuolella kun laitaa vilkun päälle. vilkkujen kuntoa en päässy tarkistamaan , mutta oletan että kyseessä on rele. Onko kuinka yleinen vika ? pystyykö korjaamaan kotikonstein vaika onko matka kohti emc/motorman kyselemään onko uutta relettä hyllyssä ja kun ei ole niin paljon maksaa, vai onko jollain oululaisella ylimäärästä kaapista josta on valmis luopumaan kohtuullista korvausta vastaan. puuh

ja sitte töihin...
Ja sitte kotio. Vilkut ei toimi vieläkään. Pyörä parkiin pari osaa irti, sulakkeiden tarkistus ja random käpistelyä. Vilkut toimii. Sulakkeet oli ok, mitään vikaa en korjannu mutta näin
Avatar
teneraattori
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 6:09 pm
Pyörä: ON
Paikkakunta: suurhollola

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

teneraattori kirjoitti:
White kirjoitti:
teneraattori kirjoitti:Näistä AT:n vetoakseleista on ollut täällä juttua, ja kun tänään oli eturatas irti, niin otin kuvan akselista. Jos vertaa rattaan kohtaa tohon ihan akselin päähän, niin onhan ohenemista havaittavissa. Ratas on kyllä vielä ihan jämäkkä pooreihin. Vähän näkyy syöpymää/ruostettakin olevan akselissa, osa tosta ruskeasta on kyllä jotain likaakin. Reilusti vaseliinia laitoin kuitenkin akseliin, jotta syöpyminen loppuisi. Mittarissa on reilu 70000 km.

Ja nyt kysyn arvon raatilaisilta, onko toi kulunut vai ei, kun vertaatte oman AT:n akseliin?
Kyllähän toi mielestäni on kulunut jokseenkin aikalailla, mut hyvännäköinen on vielä. Nyt vaan jonkinlainen muovipalasysteemi etusen ja boorin väliin jotta ei pääse kulumaan enää niin nopsaa kuin tavallisesti. Itselläni kosahti kun en älynnyt huoltaa tuota kapistusta huolellisesti:/
Ai jotain muovia on laitettu kulumisen estoksi, en ole kuunnutkaan. Annatko tarkemman kuvauksen?
Täältäkin olen lukenut, että reilulla vaseliinilla ja lukkolevyn ja rattaan väliin laitetuilla prikoilla ratas saadaan tiukaksi akselille ja turha liike/kuluminen vähenee. Mutta jokin muovi tiivistys on uutta eli kerro toki lisää, miten onnistuu ja kestää tuolla välissä.
Laitoin sitten kokeeksi rattaan kiinni tollasella Permatexin kierrelukitteella ja ainakin 500 km on ollut aivan tiukka eli ratas/akseli ovat ns. yhtä rautaa. Mitään akselin kulumista ei kyllä nyt pitäisi tapahtua. Jatketaan koeajoa ja testaamista.
Entiset: DR 600 -> NX 650 -> TA 650 -> XT 600 -> DR 800
Nykyiset: XT 600Z , YZ 250, XRV 750, DR650SE, entinen DR600 palasi.
Sanottua: Jokainen metsästyspäivä lisää elinaikaa samanverran, elän siis vanhaksi.
Avatar
Kampi
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Eturattaan pooreissa käytän CRC:n Bräklubea, sitä tuubikamaa. Saa Motonetista. Vaikka kyseessä on rasva joka on tarkoitettu jarruosien voiteluun on siinä hyviä ominaisuuksia moneen lähtöön. Hyvä ominaisuus on sen sitkeys. Käytän em. ainetta monessa muussakin kohteessa missä voiteluaine ei saisi lähteä leviämään ympäristöön. Joo joo, väärinkäyttöä :lol: Niin ja tärkeä lisäys: ei taida sopia kohteeseen jossa on suuret pyörintänopeudet, esim pyöränlaakerit.
treriksrøysare
vihtis83
Viestit: 915
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: Lahti

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

MarkoNiemela kirjoitti:En muista, että olisi ollut puhetta, mutta saatan olla väärässä. Kysyn kuitenkin.

Omassa pyörässä on alkanut keula pitämään naputusta, joka alkaa tuosta noin 20:sta loppuen sitten viimeistään noin 50:n tienoilla. Ääni kuuluu parhaiten kiihdytyksen aikana. Vauhdin hidastuessa sitä ei kuuluu. Tihetys tuolle on noin kerran vajaassa sekunnissa. Ääneen esiintymistiheys ei kasva suorassa suhteessa nopeuteen.

Mikähän tuolla mahtanee naputtaa? Olisiko nopeusmittarinanturin jokin osa?
Mulla teki tuollaisen napsutuksen ketjut, yksi lenkki vähän jumissa. Kuului oikeastaan vain veto päällä eli siis kun ketju oli tiukalla. Tosin ei se kyllä keulan suunnalta kuulunut :wink: Helpotti kun vaihtoi uudet ketjut ja rattaat.
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Avatar
Phav
Viestit: 580
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 6:21 pm
Pyörä: R1200GS -09
Paikkakunta: Joensuu,Hammaslahti

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Phav »

Jottei menis liian helpoks tää reissuun lähtö, ni Pierburgilla vuotaa kaasarit yli... Ei kun vaan entiseen pumppuun hakemaan kärkiä, onneks paikallisella on niitä hyllyssä. Saaneekohan mistään neulaventtiileitä tuohon rd04:een?
Loud pipes save lives
-Pasi-
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Mitähän ihmettä nyt taas. Vaihtelin aika tavalla lopussa olleet jarrupalat eilen, koeajon jätin tälle päivälle. Levykin on selvästi kulunut, pitääpä mittailla onko vielä rajoissa. Näin jälkeenpäin katsottuna räjäytyskuvan mukaan tuolla palojen ja satulan välissä kuuluisi olla peltijousi hillitsemässä palojen liikettä niin kuin kai yleensä on tapana vaan eipä näkynyt mokomaa.

Noh, lähdin ajamaan ja perkeleellinen kolina kuuluu ja jarruttaessa poljin pomppii kuin olisi maailmanhistorian kieroimmat levyt. Vaikuttaisi siltä että palat ottavat kiinni vain sisä- ja ulkokehältä eli mahtavatko sitten elää liikaa ilman ko. jousta. Liekö sitten syynä. Menenpä ihmettelemään mopon mukana tulleen varaosalaatikon sisältöä, jos vaikka olisi moinen jousi siellä. Menipä taas vaikeaksi ja taisi jäädä tämän illan ajot ajamatta :(

edit:olihan se jousi siellä. Vieläpä ehjänä, ei vain osunut silmään ennen kuin irrotti koko satulan. Runnutin jarru laahaten muutaman sata metriä parkkihallia edestakaisin ja tuntuisi että alkaa hakeutua paikalleen. Paloista näytti suorastaan murtuneen reunaa irti eli ilmeisesti uusi pala on sen verran isompi että kantaa lähinnä reunoilta mikä kai sitten aiheutti käsittämättömän metelin ja jumputuksen ennenkuin kontakti alkoi normalisoitua ja pala kulua sellaiseksi että istuu levyyn. Taidanpa lähteä pöristelemään.

edit2:näköjään ei pidä luottaa silmämääräiseen jarrulevyn tarkistukseen tyyliin "no ei toi nyt niin pahalta näytä". Taitaa olla karvan alle kolmea milliä kun neljässä pitäisi hra Haynesin mukaan vaihtaa. Voisi juhlistaa juhannusta vaikkapa vaihtamalla jarrulevyn.
Viimeksi muokannut Jokke Espoosta, Ke Kesä 19, 2013 9:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
kalevpoi
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 8:29 pm
Pyörä: afriga twin rd04
Paikkakunta: heinola

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja kalevpoi »

Mulla ei eturattaan liimaus pitänyt loctitellä,käytin erittäin kovaa laakerilukitetta.välys on liian suuri,
ei mitkään loctiten tuotteet lupaa liimata niin suurta välystä liimata,maksimissaan muistaakseni 0,2 mm on
suuri välys mitä se onnistuu liimaamaan.pinnat puhdistin mielestäni erittäin hyvin.
mietittävä jatkotoimenpiteitä,kait ajeltava vaan.
Avatar
MarkoNiemela
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Touko 11, 2011 3:10 pm
Pyörä: Honda Pan European -94
Paikkakunta: Oulu

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja MarkoNiemela »

vihtis83 kirjoitti:
MarkoNiemela kirjoitti:En muista, että olisi ollut puhetta, mutta saatan olla väärässä. Kysyn kuitenkin.

Omassa pyörässä on alkanut keula pitämään naputusta, joka alkaa tuosta noin 20:sta loppuen sitten viimeistään noin 50:n tienoilla. Ääni kuuluu parhaiten kiihdytyksen aikana. Vauhdin hidastuessa sitä ei kuuluu. Tihetys tuolle on noin kerran vajaassa sekunnissa. Ääneen esiintymistiheys ei kasva suorassa suhteessa nopeuteen.

Mikähän tuolla mahtanee naputtaa? Olisiko nopeusmittarinanturin jokin osa?
Mulla teki tuollaisen napsutuksen ketjut, yksi lenkki vähän jumissa. Kuului oikeastaan vain veto päällä eli siis kun ketju oli tiukalla. Tosin ei se kyllä keulan suunnalta kuulunut :wink: Helpotti kun vaihtoi uudet ketjut ja rattaat.
Sain vielä lainanostimen toimimaan, enkä löytänyt keulasta mitään väljyyttä, enkä tiukkoja kohtia. Puolen tunnin pyöriskely ja koeajo korva tarkkana omituisissa asennoissa ajaen tarkensi äänen lähtemään sittenkin pyörän keskeltä. Tänä aamuna sitten osaava silmä (ei siis oma) näki välittömästi, että ainakin takarattaan hampaiden välit ovat kasvaneet liian suuriksi. Joten ketju ja rattaat menevät sitten vaihtoon ensi viikolla. Melkein 17000 onkin noilla jo ajettu. Liekkö huonolla pidolla? Voideltu ainakin on säännöllisesti.
Avatar
Teppi
Viestit: 589
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 9:18 pm
Pyörä: AT XRV 650 -88
Paikkakunta: Oulu

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja Teppi »

Laitoin sitten kokeeksi rattaan kiinni tollasella Permatexin kierrelukitteella ja ainakin 500 km on ollut aivan tiukka eli ratas/akseli ovat ns. yhtä rautaa. Mitään akselin kulumista ei kyllä nyt pitäisi tapahtua. Jatketaan koeajoa ja testaamista.[/quote]

Moro,
mitäs Permatexia teneraattori laitoit, monen sorttista näyttäs olevan.
Mulla kanssa boorit kuluneet, vaihdoin uudet ketjut/rattaat ja kokeeksi prikat levyn ja rattaan väliin.
Aika lailla ratas väljä, tuolleen kun huljuaa häviää kyllä loputkin poorit. Pitää kokeilla liimata jos tämän kesän pärjäis :shock:

-Tero
kyllähän jokainen suoralla tiellä, mutta mennään metsään...

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
api
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 9:09 am
Pyörä: Honda Africa Twin 750
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja api »

Jos akselin boorit ovat päässeet kulumaan liikaa (20-30% paksuudesta), ei tavallinen kierrelukite tahdo pitää. Kokeilin Locitite 660 kierrelukitetta, joka on tarkoitettu kuluneiden akseleiden korjaamiseen. Max välys saa olla 0,5 mm. Noin 200 km koelenkin jälkeen oli eturattaaseen jälleen ilmestynyt hieman hieman klappia, kun tuo 660-pikametalli oli antanut hieman periksi. Lisäsin sekaan tavallista Motonetin 5g purkissa myytävää punaista Loctiten kierre/laakerilukitetta. Nyt olen ajanut sen jälkeen noin 500 km uutta testiä ja eturatas on paikoillaan kuin tatti.

Ps. Eturattaan laakerin stefaan kannattaa laitta kunnolla rasvaa, ettei lukiteliima pääse tekemään tuhojaan.
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
Vastaa Viestiin