Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Joulu 12, 2019 6:10 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 598 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 40  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 750 Elefant
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2007 1:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Termos

Tuolla nettimoton puolella näyttäisi olevan myytävänä mm Cagiva 750 Elefant, Id: 450062. Olen tässä ettimässä itselleni jotain möhkömpää enskaa kuten esim 750 Tenere tai vastaavaa. No tuli tietysti mieleen että täältähän löytyy asiantuntijat kertomaan esim. että minkä kokoinen noin mitoiltaan on tuo Elefantti vaikkapa verrattuna 750 tenereen tai dominaattoriin. Ei oikein viitsis lähteä emännän kanssa täältä asti sovittamaan takapuoliaan fantin satulaan. :)

Ja sitten mietityttää että kun tuossa ko. myytävässä artikkelissa on erinäköinen moottori kuin muissa samoilla spekseillä netistä löytyvissä... tai no en mä sitä muuten tiedä mutta kytkinkoppa näyttää olevan rei'itetty ja vastaavaan en vielä ole osunut. Onkohan kone muu kuin se 748 -89 desmo jonka siinä ilmeisesti pitäisi olla?

Alusta tuossa kai pitäisi olla ihan hyvä, onhan siinä Marzocchin (41mm) keula ja Öhlinssi takana. Liekö etupäässä mitään säätöjä, ilmaa tai muuta?

T

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2007 6:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1249
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Muutahan minä en osaa sanoa, mutta kyllä aamusella kuulostaisi upealta kun Desmo-Norsun äänisinffonia kaikuisi Sillantakasesta :)
Yksi 600 -kuutioinen Canyonhan täällä jo pyöriikin, mutta se V-koneinen vielä puuttuu. Tuosta kytkinkopasta tulee lähinnä se mieleen, että onhan se voitu katu-Ducatia mukaillen puhkoa auki, vaikka kone olisi originaali (tarkoitan että koneen kanssa on harrastettu tuuninkia...)

Bike lehdessä oli 80-90-luvun taitteessa Ronsun ja TransAlpin vertailu. Numeroa en tiedä, kun sitä ei minulla ole.

Sitten pari linkkiä kuumeen nostamiseen:
http://www.stellalpina.co.uk/

http://www.rallye-tenere.net/Cagiva.html

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2007 7:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 05, 2006 6:36 pm
Viestit: 61
Paikkakunta: Ruukki
Muistelin, että tässä vanhassa jutussa ois ollu Gagiva, muistin väärin, se olikin Muta-Jussi. TM 14/1989 numerossa oli matkaenskavertailu, oli siinä ainakin yksi Raimon sydäntä lähellä oleva mopedi. Ois kiva nähdä muitakin tällaisia vanhoja lehti testejä isoista enskoista.


Liitteet:
06.jpg [1022.1 KiB]
1422 kertaa
05.jpg [1.01 MiB]
952 kertaa
04.jpg [1.01 MiB]
873 kertaa
03.jpg [1.03 MiB]
736 kertaa
02.jpg [1.03 MiB]
700 kertaa
01.jpg [1.06 MiB]
956 kertaa

_________________
Jönssi
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2007 10:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Kiitos vaan. Kyllä nuo linkit kuin testitkin on omiaan nostattamaan lämpöä. 750 Pason ääntä kuunnelleena ei voi kuin sanoa että kyllä ainakin Termignonin läpi puskettuna ääni ompi vähintäänkin mehevä.

Löytyis vaan joku joka on istahtanut elefantin selässä ja osais kertoa mihin kokoluokkaan se menee.

Katellaan.

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2007 10:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:14 am
Viestit: 775
Paikkakunta: Laihia
Pyörä: KTM990A -13
Jönssi kirjoitti:
TM 14/1989 numerossa oli matkaenskavertailu



http://www.matkaendurot.net/forum/download.php?id=2358
:lol: :lol: :lol: SuperEnduro
kaikkea se tm kirjoittaakin :P

kävin joskus 90 luvulla tyypittämässä tuon 750 elefantin,ainut asia joka jäi mieleen oli kierrosten loppuminen kesken,ei se kulkenut eikä kiihtynyt
ja eikä syntynyt kauppoja (yksityinen myyjä)
näin jälkeenpäin ole huomannut sen olevan aika harvinainen vekotin suomessa,syy kaiketi ollut sen kestävyydessä

edit. elefantin vuosilukua en muista mutta mustavalkoinen se oli
eikä siinä ollut vielä ruiskua...se taisi tulla vasta 900i merkillä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 11, 2007 8:58 am 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Viestit: 1035
Paikkakunta: Cockola
Pyörä: BMW R1200 GS
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... ght=#31232


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Kyllä Ducati kestää!
ViestiLähetetty: Ke Huhti 11, 2007 9:36 am 

Liittynyt: To Syys 28, 2006 10:44 am
Viestit: 17
Paikkakunta: Stadi
Itse SS 750 Ducatin omistaneena voin kertoilla seuraavaa:

Ilmeisesti po. Elefantissa on vanhempaa mallia oleva, kuivalla kytkimellä varustettu SS 750 mottori. Myöhemmissä 750:ssä oli nestekytkimellä varustettu kone. Tai sitten siihen on vaihdettu 900:sen kone :-). Ducatin kaksiventtiilinen kone kestää erinomaisesti. Kuuluisat nokkaremmit kun tarkastaa aina silloin tällöin. Jos koneeseen haluaa helpolla ja halvalla lisää paukkua, kannattaa siihen vaihtaa K&N-suodatin ja Dynojetin kitti sekä avarammat putket. Jos vielä luonto kärsii rei'ittää ilmanputsarikotelon kannen, on tuloksena hyvin kiertävä ja tasaisesti vääntävä kone. Seuraava aste on suoravetokaasarit ja korkeapuristeiset männät. Todennäköisesti Cagivan koneessa on pienemmät venttiilit ja loivempi nokka kuin Ducatin katukoneissa, mistä saataa johtua aiemman kirjoittaman kokema koneen tukkoisuus. Ducatin osia on paljon myytävänä e-Bayssa Saksassa ja po. merkkiä palvelee monta hyvää varaosatoimittajaa Saksassa.

Jos hinta/kunto ok ja lievä harvinaisuus ei pelota, ostaisin.

T: Jokke


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 11, 2007 5:35 pm 

Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 8:26 pm
Viestit: 38
Pyörä: Cagiva Elefant
MP@ kirjoitti:
näin jälkeenpäin ole huomannut sen olevan aika harvinainen vekotin suomessa,syy kaiketi ollut sen kestävyydessä

edit. elefantin vuosilukua en muista mutta mustavalkoinen se oli
eikä siinä ollut vielä ruiskua...se taisi tulla vasta 900i merkillä

Nimim: Asiantuntijalausuntoja halvalla

Mulla on ollut Fantti vasta parikymmentä vuotta, ajettu n.100tkm. Kerran särkyi vetoakselin laakeri (joskus v.-92) kun ajelin kuivilla ketjuilla lapinreissun. Tyypillinen epäluotettava italialainen. :D

P.S Taitaa venttiilinsäätöpalatkin olla alkuperäiset.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 11, 2007 7:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:14 am
Viestit: 775
Paikkakunta: Laihia
Pyörä: KTM990A -13
mky kirjoitti:
Nimim: Asiantuntijalausuntoja halvalla



enpä hokannu pyytää maksua.

no tämänkin saa tarjoushintaan ja laihialaisittain venytettynä

ja edelleen elefantti on harvinainen,joko sitä silloin joskus ei saanut ,tai se sitten ei kestänyt. rumahan se ei ollut mutta oliskos ollut kallis?

jokin syyhän silläkin on kun sitä ei näy suomen teillä.

se hemmo jolta tein joskus kauppaa ajeli sillä työmatkat talvisinkin joten se oli vähän sen näköinenkin ja mulle kyseinen härveli ei antanut mitään
hehkutuksia pakko ostosta
mutta niinkuin aluksi jo mainitsin
(huom tämäkohtahan luetaan kysymysmerkillä) syy kaiketi ollut sen kestävyydessä.
ja kun en ittelle ostanut niin en tiedä sen kestävyydestä yhtään mitään
ja nuuka kun olen jätän hymiöt pois


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 11, 2007 9:09 pm 

Liittynyt: La Joulu 04, 2004 5:42 pm
Viestit: 252
Paikkakunta: Turku
Joo kyllä ton ducatin koneen pitäis olla aika kestävä. Käy yhtä nätisti ku KTM keskimäärin eli ei kannata huolestua vaikka käynti muistuttaa betonimyllyn rohinaa. Ääni tulee luultavimmin kuivasta kytkimestä. Venttiilien säätö on työläämpi homma jos sen tekee kunnolla. Takimmaisen sylinterin kannen joutuu irroittamaan hommaa varten ja jotta sen saa irti täytyy kone irroittaa (ainakin ss750ff mallissa). No eipä niitä kovin usein tartte irrroitella. Mitä moottorin osiin tulee, ducati kämna firman nettisivuilta saa kaiken tarvittavan. Näistä italiaanoista on tietäjää netti täynnä, mutta yhteistä suurimmallle osalle heistä on se, etteivät he ole koskaan edes ajaneet ducatilla/cagivalla. Mooottoripyora.org ducatipalstalta kannattaa käydä kyselemässä. Ainakin ton koneen saundeihin on helppo ihastua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2007 10:32 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2522
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
:lol: :lol: :lol: SuperEnduro
kaikkea se tm kirjoittaakin :P


Joo tosi hassua. Ei ole läheskään niin SuperEnduro ko mitä on The SuperEnduro. Tosi lapsellista tuommonen kirjoittelu. Jopa vuonna -90.

Mahtaa tuon harvinaisuuden syynä olla se sama juttu kun muutenki pienten merkkien. On niin ihanan turvallista ajaa näillä Hondilla ja muilla vastaavilla jotka toimii kuin kellopeli appelsiini.

Tuossa olis ihan mukava peli kans. Ihan niinkö SuperEnduro!

http://www.auto24.ee/webcache_kasutatud ... 24_ee.html


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2007 3:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Netistä bongatusta kuvasta/kuvista pääteltynä tuo yo linkin uudempi 900 näyttää melko mitättömän kokoiselta verrattuna vanhaan 650 fanttiin. Voipihan tuossa tietysti olla fotoshoppailua mukana tai jotain ...vai oisko? mielenkiitoista kuitenkin.

http://cifumotorsports.com/ak/040107/01.jpg

http://cifumotorsports.com/ak/040107/02.jpg

Kuiteskin olen ymmärtänyt että 750:ssa ois sama runko kuin tuossa vanhemmassa 650 koneisessa. Liekö sitten alusta lähelläkään samaa.

edit: typoja ja vähän muutakin.

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2007 5:18 pm 

Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 8:26 pm
Viestit: 38
Pyörä: Cagiva Elefant
Tuo vanhempi Fantti näyttää joltakin sekasikiöltä. Kuivakytkin antaisi olettaa että on 750cc motore. Runko on sama kuin meikäläiselläkin ja Öhlinssi hydraulisella jousensäädöllä takana. Minulla on lisäksi etujarru vaihdettu isompaan ja satulaa himpun madallettu.

Kuva
Mun mopo joka on nähnyt pohjois- ja eteläeurooppaa

Kaasarit on 32mm Bingit, joten kierroherkkyys ei ole huipussaan, mutta vääntö on tasainen ja bensaa menee n.5l/100km.
Venttiilit on pienemmät kuin esim Ducati Pasossa, mutta siksi säätötarve on mitätön, vaikkakin melko helppo (onnistuu moottori ja kannet paikallaan koska takahäkki irtoaa).
Moottorissa on viripotentiaalia 90-100 heppaan saakka pienellä sepittämisellä. Onhan Marco Luccinelli joskus tainnut ajaa RR:ääkin vastaavalla moottorilla varustetulla pyörällä.
Lisätietoa saat minulta tai muilta ducatisteilta jos kiinostaa, äläkä usko kaikkia mutuilijoita. Tämä on nääs hieno laite. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2007 5:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1249
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Ah, ja voi. Aina vaan näyttää paremmalta, että pääseen nauttimaan Desmon sulosävelistä ens kesän ajeluilla. Bemarissa kun on niin aneemiset äänet, että piti laittaa vanhan /6 -mallin ilmanputsarikoppa, että edes imuäänet olisivat miehekkäämmät

Mullakin on Norsukuume noussut kaverin puolesta kun pääsin tiirailemaan Nesteen Sepon ja Tuomalan Maran vertailun 750 Ronsusta ja 1000 gessusta joltain 87-88 vuoden MP1-lehden artikkelista. Ja testi tehtiin talvikelissä, asiaa...

mky kirjoitti:
Kaasarit on 32mm Bingit, joten kierroherkkyys ei ole huipussaan, mutta vääntö on tasainen ja bensaa menee n.5l/100km.


Hoh, tuossahan on sitten samanmerkkiset ja kokoiset kaasuttimet kuin mun Kantturassa. Todellista low-techiä versus Keihin FCR. Mutta toimii, siirtää polttoaine-ilmaseoksen tulpan poltettavaksi. Mitäs sillä herkkyydellä, kun ajokin puutteet pitää kompensoida ajotyylillä 8)

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2007 7:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Tuomalan Mara on edelleen lahjomaton Bemu harrastaja. Ajelee nykyisin HP2:sella. Mara kävi mallin vuoksi ajamassa viime syksyn Enduro Pöräyksen metsälenkin puolihuolimattomasti kisaenskojen matkassa. Nostan hattua Maralle!

T. Sepi


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 598 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 40  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com