BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
viitsu
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Ok, nyt ymmärsin :D Niihin ei avain kauhean syvälle mene. Kiitos infosta.
Avatar
viitsu
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Jep, ei "vesipumppua" ihan muutamassa tunnissa vaihdeta xchallengeriin. Aikas paljon sai purkaa jotta sai kaikki pultit poskipalasta esille.
Pelkällä stefojen vaihdolla ei olisi onnistunut, niin urille akseli oli kulunut.Poskipalan tiivisteen ja pumpun kannen tiivisteen tarvitsee myös. Vaihdepolkimen stefaa ei räjäytyskuvassa ollut, enkä huomannut tilata.Sen sai muutamalla eurolla paikallisesta teollisuuskaupasta. Ehkä pyörän nippuun laitossa ei mene niin kauaa kuin purkamisessa. :D Samalla tuo Ilmarin ehdottama svingin laakereiden puhdistus kun osissa on.

Onneksi sain foorumilaiselta vinkkejä työhön kiitos viuh:ille siitä.
Avatar
viitsu
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Nonni, lyhyeen loppui riemu. Huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja käytin hetken aikaa vedellä pyörää niin öljyntäyttösäiliön öljy muuttui maitokahvin väriseksi. Taitaa olla myös vuoto kansipahvissa.
Löytyykö jostain korjausmanuaalia Rotaxin koneeseen. Ihan bmw-kirjana ei taida löytyä.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

Xchallengeen on olemassa oma tehtaan huolto manuaali dvdllä: K15 G650X RePROM että siellä ne ohjeet on, tuo saatavuus voi olla hieman haastavaa.
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja vtwin »

lähetin viitsu:lle YV:n manuaaliin liittyen.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No jopas... Minkä näköistä se alkuperäinen jäähdytysneste oli, minkä poistit moottorista? Mä vaihdoin jäähytysnesteet jossain 70tkm, ja ne orkkisnesteet oli sinistä ja uudenveroista.

-Ile-
Avatar
viitsu
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Jäähdytysneste oli vihreää ja sitä myös nyt laitoin. Pyörään on jo kerran vaihdettu vesipumppu. Puhaltelin pussiin pari päivää ja tutkin tilannetta uudelleen :roll:
Tuo yläsäiliön öljy oli nyt normaalin väristä. Olen tämän jälkeen käyttänyt pyörän 3 krt kuumaksi niin että flekti pyöriin eikä jäähdytysnesteen taso ole vajonnut.
Kun aloin vaihtamaan vesipumppua poistin öljypohjan öljyn ja se oli normaalin väristä. Jos kansipahvi vuotaisi kait sekin olisi ollut eri väristä.
Epäilen, että yläsäiliön öljyssä oli talven jäljiltä kondessi vettä joka värjäsi säiliön.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Juu se öljysäiliön täyttötikun ilmeisesti kuuluuki olla öljykerman värisessä möhnässä. Ainaki mun pyörässä on ollu näin 10 vuotta!
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

Vaihdettu etu- ja takaratas sekä ketjut.
Ennen vaihtoa oli bensakulutus alkanut hieman nousta ja pyörä "nytkähteli" ja vaikutti ajoin oudolta.
Ulospäin ketjut ei näyttäneet pahalta eikä takarataskaan. Eturatas oli kyllä jonkun verran kulunut.
Nyt vaihdon jälkeen kaikki toimii taas niin kuin unelma ja kulutus on alle 4L sadalla.
Kuva
Kuva
JarkkoE
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 19, 2018 11:41 pm
Pyörä: G650X

Re: BMW G65

Viesti Kirjoittaja JarkkoE »

oppeS kirjoitti: La Huhti 11, 2020 2:16 pm Vetopakan puoleinen spaceri tehty alkuperäisten mittojen mukaisesti RST:stä. Alkuperäisessä oli akselireiässä välystä kolme kymppiä! Pienennettiin kymppiin.
Kuvassa vasemmanpuoleinen alkuperäinen, käytetty, alumiiniseoksesta tehty.
Ei ole tehdas kovin tarkkaan osia tehnyt, kun kahdessa alkuperäisessä jarrulevyn puoleisessa takaspacerissa mitat poikkesivat toisistaan. No, paikassa, missä ko osat ovat, ei kaikkien mittojen tarvitsekaan olla samat! Mutta kuitenkin...
Vanhaa viestiä lainaillakseni. Olisko kellä tiedossa mistä sais etuakselin spacerit ABS malliin, tai mitat että vois valmistuttaa? Omat hävis etuvannerempan yhteydessä joten ei ole edes mittoja mistä alkaa hommiin.
JarkkoE
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 19, 2018 11:41 pm
Pyörä: G650X

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja JarkkoE »

JarkkoE kirjoitti: La Syys 10, 2022 2:48 pm
oppeS kirjoitti: La Huhti 11, 2020 2:16 pm Vetopakan puoleinen spaceri tehty alkuperäisten mittojen mukaisesti RST:stä. Alkuperäisessä oli akselireiässä välystä kolme kymppiä! Pienennettiin kymppiin.
Kuvassa vasemmanpuoleinen alkuperäinen, käytetty, alumiiniseoksesta tehty.
Ei ole tehdas kovin tarkkaan osia tehnyt, kun kahdessa alkuperäisessä jarrulevyn puoleisessa takaspacerissa mitat poikkesivat toisistaan. No, paikassa, missä ko osat ovat, ei kaikkien mittojen tarvitsekaan olla samat! Mutta kuitenkin...
Vanhaa viestiä lainaillakseni. Olisko kellä tiedossa mistä sais etuakselin spacerit ABS malliin, tai mitat että vois valmistuttaa? Omat hävis etuvannerempan yhteydessä joten ei ole edes mittoja mistä alkaa hommiin.
Ja omaan kysymykseen vastatakseni, Saksanmaalta sain tilattu teräsholkit. Scheffelmeier Metall / kontakt@scheffelmeier-metall.de
Avatar
viitsu
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Vaikeuksia käynnistymisen kanssa lämpimänä. Purin startin joka oli täynnä hiilipölyä ja pieni öljykalvo. Isompi laakerikin oli aika valmista kamaa.
Hiilet kuitenkin kunnossa niitä en vaihtanut. Stefa, o-rengas ja 2 kpl laakereita Etrasta kokonaista 12€ :D .

Vaihdan vielä akun Exidesta Yuasaan jossa on suurempi kylmäkäynnistys amppeerimäärä niin josko loppuisi käynnistysongelmat.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

Minulla aikanaan loppui kuumakäynnistysongelmat vaihtamalla Litium akkuun jossa jännite pysyi 13V ja 3x kylmäkäynnistysvirrat lyijyyn verrattuna, bonuksena paino tippui 1kg.
Avatar
viitsu
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1150 GS-01, XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Jeps,

Tämä oli mullakin yksi vaihtoehto. Tarvitsisi vain ostaa toinen laturi litium-akkua varten.
Mikä akku sulla oli. Mites käynnistyminen kylmänä pakkasesta oliko vaikutusta? Latausjännite kaiketi x:ssä riittää, kun lithiumakku vaatii yli 14V.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

Antigravity oli aikanaan, nykyisiin pyöriin olen laittanut Shido merkkisiä. Ei ollut mitään ongelmaa latausjännitteiden kanssa. Kylmällä kelillä pitää pitää hetki valoja päällä että akun purku lämmittää sitä parikymmentä sekuntia ja sitten taas mennään täysillä.

Litium akussa on yleensä niin pieni itsepurkautuminen että sitä ei edes tarvitse ladata talvella jos ei aja niin kuin lyijyä jos pyörä ei ime sähköä salaa. Tai sitten ottaa navoista johdot vaan irti niin ei varmasti.

On minulla CTEK litium laturi mutta ei sitä varsinaisesti välttämättä tarvitsisi. Voi tietysti kerran talvella käyttää koneen lämpimäksi ja lataa samalla akun jos ei muuten ajoja.

Vastaa Viestiin