F800GS huoltovinkkejä käyntihäiriöön?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

ArticRider
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 5:00 pm
Pyörä: Aprilia Pegaso 650

F800GS huoltovinkkejä käyntihäiriöön?

Viesti Kirjoittaja ArticRider »

Talven jäljiltä kaivettu mopo esille (f800gs 2008) ja alkajaisiksi vaihdoin öljyt, suodattimet ja tulpat. Tulpanhattujen irroittaminen olikin mielenkiintoinen kokemus, oli nimittäin tiukassa... näköjään joku aiemminkin niitä kalvannut, oli sen verran pihtien otteiden jälkiä näissä. Koneessa oli lokakuussa (6-7 kk) vanhaa 98-bensaa ehkä 20% tankissa. osat kasaan ja koekäyttö:

Lähti käyntiin kuten aiemmin, mutta... alkoi hikotella/nikotella. Tyhjäkäynnillä välillä sammuu "hikan" jälkeen. Aloin kuunnella hikottelua tarkemmin, aivan kuin "aivastaisi". Lämmitin kierroksilla konetta, kone ei käy tasaisesti vaan 4-6 rmp kierrokset vaihtelee vaikka kaasukäsi ei heilahda milliäkään.

Seuraavana iltana uusi purkuoperaatio. Vaihdoin varulta tulpat. Irrotettujen liitoksien kontaktit puhdistin Oxim kontaktipuhdistimella ja öljysin. Samoin tulppien päät ja nämä tulppaien pitkät puolat jotka menee 15 cm syvyyteen. Tarkistin silmämääräisesti kaikki kiinnitkset ja imupuolen johdot, letkut, kiinnitykset, koska ääni oli vähän samantapainen kun imusarja "hörppäisi" ilmaa ja siitä johtuu hikottelu.

Mopo kasaan, tuoretta 98-bensaa tankki täyteen (koska sitä ei ymmärtääkseni voi tyhjentää, yritin myös imuvaihtajalla imeä jämät tankista) ja vähän ruiskujärjestelmän clean nestettä. Lähdin luukuttamaan pikkuteitä noin 20 min eli kone lämpöiseksi jne.
-> vauhdissa ei juuri huomaa mutta kun kytkimen vetää pohjaa, sammuu
-> tyhjäkäynnillä sama jatkuu, satunnaisesti hikottelee ja sammuilee

onko kellään vinkkiä mistä lähtee metsästämään vai lähteekö pyörä merkkihuoltoon?


-ArticRider-
/////////////////////////
BMW F800GS
Ex-Aprilia Pegaso 650
Texbuxer
Viestit: 203
Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Pyörä: XT1200Z 2012
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: F800GS huoltovinkkejä käyntihäiriöön?

Viesti Kirjoittaja Texbuxer »

Ei syty vikavaloa mittaristossa? Bensanpaineen voisi saada mitattua t-haaralla suuttimille menevästä letkusta.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: F800GS huoltovinkkejä käyntihäiriöön?

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Bensaletkun takaiskuventtiili jumittaa?
Mulla teki välillä lähes tryhjällä tankilla että sammui kesken ajon, korjaantui kuitenkin itekseen.
Liitteet
Osa 17
Osa 17
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: F800GS huoltovinkkejä käyntihäiriöön?

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Harri Hemmilä kirjoitti:Bensaletkun takaiskuventtiili jumittaa?
Mulla teki välillä lähes tryhjällä tankilla että sammui kesken ajon, korjaantui kuitenkin itekseen.
Voisiko bensapumpun anturi (tai mikä ikinä se onkaan siinä satulan alla) olla menossa paseeksi? Mulla oireili vähän samalla tavalla ja lopulta se jätti pihaan. Tuon pystyy kiertämään yhdistämällä piuhat (pumppu käy jatkuvasti). GS-911 tuon kertoisi.
ArticRider
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 5:00 pm
Pyörä: Aprilia Pegaso 650

Re: F800GS huoltovinkkejä käyntihäiriöön?

Viesti Kirjoittaja ArticRider »

Tässä tuli kanssamatkustajilta loistavia arvioita vikatilanteesta, ne kannattaa muuten tallettaa jos vastaisuudessa tulee jollakulla ongelma esille. Tällä kertaa vika oli kuitenkin siinä, että kurkkuun tulevat ilmaletkut ei menneet kunnolla paikalleen! Eli kun oli ählännyt tulppien vaihdon yhteydessä X ja Y asian irti, takaisinasennus olikin työläämpää. (Ikävä vanhaa Yamaha XT:tä ... mutta vain huoltaessa =)

Ilmaletkut kunnolla kiinni, ei "hörpi" ilmaa mistään ja klemmarit napakasti ympärille. Avot - siihen loppui käyntihäiriöt kuten myös koneen lämpöjen nousu. Aika jännä että nostaa muuten lämpöjä, ilmeisesti kone saa keittoa hallitsemattomasti joka nostaa lämpöjä kun ilmaletkut ei ole kunnolla kiinni.

Eli vinkkinä itselle ja muille: kannattaa esim. kirkkaan taskulampun kanssa käydä kaikki letkut ja kiinnitykset läpi jos on vekotinta purkanut ja kasanut. Säästyy monelta ihmettelyltä jos syy on tosiaan joku huonosti kiinni oleva osa tai letku....

nm. tonttu tohelo :lol:
/////////////////////////
BMW F800GS
Ex-Aprilia Pegaso 650
Vastaa Viestiin