BMW F 850 GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

An77i
Viestit: 36
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja An77i »

Tämmöstä tuli käytyä tutkailemassa pyöräkuumeeseen ja hinnan puolesta houkuttelis hieman. Onko kukaan ajanu esim kakspäällä et miten jaksaa kulkea? Omat ajot suurimmaksi osaksi yksin mutta onhan siinä jakkarassa tilaa kahdella tarpeen tullen. Mek:in ja Tm reportaasit luettu ja kohtuu hyvä kuva jääny. pyörästä.
Avatar
jite
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 9:17 pm
Pyörä: Beta RR390 Racing, Honda ATAS DCT
Paikkakunta: Tallinna

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja jite »

Jos edellinen 8satku GSadve jaksoi kuljettaa meitä kahta kaikkine reissuvarusteineen ympäri maailman maita ja mantuja niin en millään jaksa uskoa että upgreidattu malli olisi yhtään sen huonompi. Vaimo tykkäsi olla kyydissä 8advessa ja sehän kertoo jo paljon jos hameväki on sitä mieltä. Go for it!!
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Noissa 16 000 euron tarjouspyörissä saa kyllä eurolle hyvin vastinetta. Harmi niille, jotka ovat ehtineet syksyllä tilata uuden kevääksi.
Ajokoira
Viestit: 3
Liittynyt: To Maalis 16, 2017 8:59 pm
Pyörä: F850GS

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja Ajokoira »

mek kirjoitti:EMC:llä Oulussa oli jo uusi Kasi-Gessu koeajettavana. Uusi Kasi-Gessu on suora kilpailija Honda Africa Twinille, mutta suoraa vertailua vaikeuttaa oman pyöräni perusteellinen varustus, pleksi, satula, erilaiset renkaat sekä varsinkin painoa lisäävät varusteet; kaatumaraudat ja laukkutelineet.

Avaimettoman käynnistyksen jälkeen Gessu jää röpöttämään siistille, melko tärinättömälle joutokäynnille ja pysyy käynnissä, vaikka käyn noutamassa kypärän Hondan peilistä parinkymmenen metrin päästä. Pyörän yksityiskohdat ovat tyypillistä BMW:tä. Siisti, mutta hieman muovinen viimeistely ja täsmällisesti toimivat hallintalaitteet. Kaikkia toimintoja, myös lisävarusteena olevaa navigaattoria voi hallita vaivattomasti irroittamatta käsiä ohjaustangosta. Kahvalämmittimillekin on mahtunut oma nappi oikeaan kahvaan, eikä sitä tarvitse kaivaa menu-valikoista KTM:n tapaan. Vilkun ja äänimerkin kytkimet ovat sen sijaan ainakin Hondaan verrattuna päinvastaisilla paikoilla, joten virhepainalluksia voi alussa sattua. Lisäksi peukalo ei meinaa ylettyä vilkun napille silloin kun kytkin on pohjassa, Hondassa ylettyy paremmin ohjausotetta irroittamatta. Vaihdepoljin on tunnokas ja vaihteet kytkeytyvät hyvin ja täsmällisesti, mutta vaatii ainakin uutena hieman enemmän voimaa kuin Hondassa. Shifteri toimii mainiosti sekä ylös että alaspäin, mutta rauhallisessa ajossa tekee kuitenkin menosta hieman kulmikasta. Kytkimen käyttämiseen on niin tottunut, että shifterin käyttöön pitää alussa oikein keskittyä. Vaihteet menevät kyllä hyvin päälle, mutta vähän nyökkimistä voi normaalitahtisessa ajossa tulla.

Lisävarusteinen TFT-mittaristo on parhaita ja selkeimpiä, mitä moottoripyörissä on vastaan tullut. Näkyy varmasti, myös pölyisenä ja kirkkaassa auringonpaisteessa. Kaikkiin hienouksiin en jaksanut ja ehtinyt perehtyä, mutta perustoiminnot oppii kokeilemalla nopeasti ja intuitiivisesti. Tämän BMW osaa. Pyörässä oli sekä säädettävä ESA-jousitus (takajousen esijännitys ja paluuvaimennus, keulassa säätöjä ei ole) että moottorin eri tehokartat. Sen sijaan minun perseelleni sopivaa satulaa eivät BMW:nkään insinöörit ole vieläkään oppineet tekemään. Tracer 900:n satula on selvästi parempi, jämäkämmin topattu. BMW:n penkki on liian pehmeä. Samaa luokkaa AT:n vakiopenkin kanssa. Sargent pitäisi siis hommata tähänkin. Paras kokeilemani vakiopenkki on KTM 1x90-sarjan Powerparts-istuin.

Moottorille yleiskäyttöön sopivin asetus oli Road, mutta hieman äkkinäisesti pyörä kaasuun vastasi silläkin. Kuitenkin Gessulla pystyi ajamaan ykkösellä tyhjäkäynnillä täysin nykimättä, mikä ei Hondalla onnistu oikeastaan lainkaan. Tarkalla kaasukädellä hidasajokin on helppoa nykimättä ja pyörä lähtee liikkeelle ilman pelkoa sammumisesta. Persdynolla mitaten moottorin voimavarat olivat koko lailla samaa luokkaa kuin Honda Africa Twinissä ja luonnekin melko samanlainen. Tahallaan väärinkäyttäen, isolla vaihteella hitaasta vauhdista voimakkaasti kiihdyttäen, moottorin saa kyllä täristen protestoimaan. Ei se kuitenkaan kovin pahasti rynkytä, toisin kuin vaikkapa Kotarin isot V-koneet jotka tuntuvat vastaavalla väärinkäytöllä ravistavan itsensä irti pyörästä. Pientä värinää Bemarin kone joillakin kierrosluvuilla pitää, mutta ei ainakaan enempää kuin Honda. Dynamic-asennossa kaasuun vastaaminen muuttuu jo vähän äkkinäiseksi, Rain on varma valinta sateelle tai nollakelille.

Pyörässä alla olleet Michelin Anakee III -renkaat eivät minua vakuuttaneet, vaikka moni niitä onkin asfalttiajoon kehunut. Jyrkässä moottoritien rampissa kallistuksessa sekä etu- että takapyörän tuntuma ja pito oli melko epävarma. Suoralla moottoritiellä ja mutkaisella pikkutiellä ohjaus tuntui jotenkin vähän levottomalta. Siitäkin huolimatta, että Kasi-Gessun ohjauskulma on Hondaakin loivempi ja etujättö suurempi. Honda taas on puolestaan vähän turhankin kankea käänneltävä. Ei Gessu huono ollut, mutta ohjaustuntuma vain oli erilainen kuin Hondassa. Road-asennossa jousitus tuntui hieman eripariselta. Hitaassa maantieajossa varsinkin keula tuntui hieman pintakovalta, perä mukavalta. Nopeammassa ajossa keula tuntui sopivalta ja perä jo vähän löysältä. Dynamic nostaa takapään esijännitystä ja ilmeisesti myös kiristää paluuvaimennusta. Nyt perä jämäköityy keulaa vastaavaksi ja alusta toimii ainakin vauhdikkassa ajossa huonolla päällystetyllä tiellä ihan ok, varmaan perus soratieajossakin. Kokonaisuutena lähes Hondan tasoa, mutta ei pärjää KTM 1090 R:n alustalle.

Ajoasento on matkaenduroihin tottuneelle normaali ja ergonomia vaikuttaa liian pehmeää istuinta lukuun ottamatta hyvältä. Jalkatapit ovat hyvät ja riittävän kokoiset jo vakiona ja vaimenninkumit voi pidon parantamiseksi irroittaa. Pleksi on pieni, mutta keventään ilmavirran painetta huomattavasti. Moottoritievauhtikaan ei tunnu muuten rasittavalta, mutta ainakin pitkällä kuskilla pleksi aiheuttaa jonkin verran pyörteitä ja melua kypärään. Huonompiakin vakiopleksejä on, mutta myös parempia. Pleksissä on kaksi asentoa, säätö onnistuu helposti yhdellä kädellä myös ajossa. Pleksi kiinnitysosat ovat muoviset. Kunhan suurempia tarvikepleksejä tulee markkinoille, tarvitaan ehkä jotain tukea myös.

Yhteenvetona, BMW on tehnyt F800GS:lle vakuuttavan seuraajan, josta äkkiseltään on vaikea löytää varsinaisia suurempia heikkouksia. Vaativa käyttäjä voisi odottaa etupään jousitukselta säädettävyyttä, istuimen toppaus voisi olla jämäkämpi ja viimeistely vähän vähemmän muovinen. Vilkku- ja äänimerkkikytkimen sijoittelun voisi miettiä uusiksi, muista merkeistä tutuille paikoille, jolloin vilkkuun ylettyisi paremmin ohjausotetta irroittamatta.
Tällänen tuli sitten kotiutettua.
Huhupuheiden mukaan näitä oli jäänyt n.200kpl nordic-versioita varastoihin joten vois kuvitella että nelisenkymmentä tulisi suomeen.
Vanha pyörä oli 800gs -13vm joten vertailut suoritettu pääosin siihen.

Yllä mek-lainaus lähinnä siksi että se pääosin pitää minustakin pakkansa.

-Renkaista, minä otin pyörän katupainotteisilla renkailla eli Anakee III oli alla.
Kotiin ajaessa ihmettelin mutkiin hyökkäävyyttä ja kun tarkastin paineet edessä oli 2,6bar ja takana 3bar. Kun laskin etupaineen 2,3 muuttui käytös neutraaliksi.

-Satula, sopi minun ahterille, toissapäivänä 300 km ajelu sujui ilman puutumisia.

-Jousitus toimii mielestäni herkemmin kuin vanhassa 8gs:sä, saataa tietysti johtua vanhan huoltamattomuudestakin.

-Näyttö on hieno ja ajotietokoneelta löytyy paljon minkä tarpeellisuutta en ole vielä keksinyt

-Vakionopeudensäädin on hyvä ja helppokäyttöinen ja keventää matka-ajon rasituksia yllättävän paljon.

-Sutimisen esto on valovuoden vanhaa edellä, sitä ei oikeastaan huomaa kun siitä että kun takarengas löytää pitoa niin pyörä hyökkää. (ajeltu Road-moodilla)

-BMW Motorrad Connected-appi toimii ja opastaa mutkaisia teitä kotiin, ja kun mahdollistaa hiekkatiet niin seikkailut odottavat. Kaikki maastokartalla mustalla olevat metsäautotiet ja traktoripolut ovat hiekkateitä. Kiinnostuneille tiedoksi että Ojajärventie Lopella on liikennöitävässä kunnossa.

-EnduroPro tarinaa tulee myöhemmin...
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Avatar
tomiik
Viestit: 706
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 9:42 pm
Pyörä: F850GSA
Paikkakunta: Lahti

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja tomiik »

Heps

Nyt on rapia 3000km maisteltu uutukaisella. Tai ei nyt ihan uutukainen, kun huoltokirja on kaiken kansan luettavana tekniikan maailmassa. :lol:

Edellinen pyörä oli F800GS -08. Siihen verraten pyörä kaikilla osa-alueilla kehittynyt aimoharppauksen. Ainut häiritsevä asia on ollut mahdoton elopaino ja 23 l adventuretankki edessä, kun se vanhassa oli perseen alla. Tuota painoa äimistelin jo viimekesänä, kun pääsin tätä samaista vehjettä viikonlopun ajan ”työstämään”. Tuo tankin sijoitus itseasiassa tasapainottaa pyörää. Vanha oli laukkujen ja kyytiläiset kanssa hieman liian takapainoinen. Tällä tuntuu että kyytiläinen jopa unohtuu. :shock:

Ajomoodesta tulee enimmäkseen ajettua dynamic modella. Se vastaa mukavasti kaasuun, sallii pienen luiston, mutta rauhoittaa menoa sopivasti ( varsinkin kun alla on tuollaiset lipsuttimet Pirellin Scorpion trail 2 ). Välillä toki lapsettaa ja silloin on laitettava enduro pro päälle. Se vasta on mukavaa. Tämä on massasta huolimatta tosi helppo vietävä luistossa. Ei uskoisi 250 kg möykyksi. Massa on siis vaan numero ja pelko takaraivossa. Saattaa se huonossa paikassa hiki tulla, mutta ei anneta sen häiritä.

Navigointiin tykkään käyttää mieluummin navia kuin BMW n appia. Toki tuo appi on selkeä, mutta pienille sorapoluille ja metsäautoteille se kaipaa rinnalle kartan. Pitkiin siirtymien ja pääväylille appi on oiva opastaja.

Moottori on hyvän tuntuinen. Ei stumppaa samoin, kuin vanhalla rotaxilla oli taipumus. Voima riittää joka paikkaan ainakin omiksi tarpeiksi.

Mittaristo on saanut joka paikassa kehuja ja onhan tuo kaikin puolin parahautta. Vakionopeussäädintä en ole koskaan ymmärtänyt moottoripyörässä, mutta onhan se aivan kurko laite.

Itse en osaa moottorpyörältä enempää toivoa. Omaan tarpeeseen ja mopokuumeeseen ollut erinomainen lääke. Eikä ole tullut edes ostokrapulaa niin ilmeiseti valinta osui oikeaan. :lol:
Kaikki on kaunista, kun silmä tottuu.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Olisko tästä mallista käyttöraporttia antaa nyt kun aikaa on kulunut ja kilometrejä tullut enemmän mittariin?
Onko tullut mitään isompia ongelmia tai huomioita pyörästä mitä ei aikaisemmissa viesteissä ole tullut ilmi?
Tarkoitus laittaa ensi kesänä väliaikaispyörä jonka saa käteisellä ostettua ja sitten muutaman vuoden päästä olen päättänyt ostaa itselle kunnollisen pyörän 50v lahjaksi :)
Tämä voisi sopia budjettiin, muutaman vuoden päästä 900Gs taitaa olla vielä minun ulottumattomissa... :oops:

KasiGessulla ajoin 90tkm mittariin, pyörä ei ollut paras eikä huonoin missään. Luotettava perus-juhta. Tuosta varmaan pyörä kehittynyt paljon.
Edellisesta vesiGessusta tykkäsin mutta huomasin että soratieajelut väheni ihan itsekseen turhan paljon, mun makuun ehkä turhan painava että olisi voinut viedä soralla kunnolla isolla kaasulla, matka-ajossa loistava :) 8)
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Eikö tosiaan täällä kenelläkään oo kokemuksia ko. pyörästä? :o
Facessa muutaman vastauksen sain.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mitä työmaalla näkee niin mitään vikoja tuu Mieleen. Oot varmaan tekniikan maailma kestotestin lukenu. Siinäkään ei tainnu olla muutako että jäähdytin alko vuotaan.

Eipä tuota oo tullu testaamassa käytyä. Jotenki kuitenki vähä semminen tavallinen ettei herätä tunteita puoleen tai toiseen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Peltsi kirjoitti: To Joulu 14, 2023 11:05 pm Mitä työmaalla näkee niin mitään vikoja tuu Mieleen. Oot varmaan tekniikan maailma kestotestin lukenu. Siinäkään ei tainnu olla muutako että jäähdytin alko vuotaan.

Eipä tuota oo tullu testaamassa käytyä. Jotenki kuitenki vähä semminen tavallinen ettei herätä tunteita puoleen tai toiseen.
Juu, luin jutun.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: BMW F 850 GS

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tämä nyt ei ole kovin laajaa kokemusta ja ehkä vähän epätarkoituksenmukaisesta näkökulmasta mutta kun olen noiden koulutushommien takia saanut sekä vesigessuilla että 850:llä maastossakin ajaa niin viisastelen joutessani.
1250:n sora-ajon ongelma ei ole minusta paino vaan Telelever-keula ja pallon muotoinen tankki. Siitä on hemmetin vaikea saada painopistettä niin keulalle että mutkassa avatessa perä lähtisi jouheasti piirtämään ilman että keula alkaa puskea.
Tapeilta kun veti, sai nojattua niin paljon että määrätietoisella avauksella sai perän piirtämään johdonmukaisesti. Toki verrokki tämän osalta on tuo oma SE joka on kuin tehty lintassa ajoon. Käytännössä jouheinta Bemarilla oli vetää tapeilta pidolla ja kallistaa melkein liioitellusti pyörää mutkiin, siitä se tykkäsi.
Ajelin myös maastoa ja vähän esteitäkin 850:llä kuten olen 1250:eilläkin tykännyt mahdollisuuksien salliessa tehdä. Siihen touhuun minusta 1250 on merkittävästi helpompi. Se oikeasti tuntuu kevyemmältä, veikkaan että syynä on lähinnä 850:n yläpainoisuus. Alusta kantaa selkeästi paremmin jos innostuu yhtään pomputtamaan. Etenkin jos ison Gessun sähköalustan napeltaa Dynamic-moodiin. Nestekytkimestä myös piste. Ja näppärä alavääntö tietty, 850 ei missään nimessä laiska ole mutta vähän katumainen kierrosalueeltaan.
Rehellisesti sanottuna jopa ihastuin 1250:iin ja tämä on siis aika paatuneen Kotaristin sormilla näpytetty teksti. 850:n osalta tuo Peltsin kuvailema harmaus myös ajokäytöksessä jäi päällimmäisenä mieleen.
Vastaa Viestiin