KTM 1290 Super Adventure R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Kolmas ajokausi tällä mopolla päättyi viikko sitten, mittarissa kilometrejä reilut 50tkm.

Kolmen kesän aikana ilmennyt kaksi vikaa joista kumpikaan ei vaatinut korjaamokäyntiä eikä sen kummempia toimenpiteitä. Kumpikaan vika ei myöskään ole ilmennyt toista kertaa.

Ensimmäisenä kesänä mopon seistyä pari tuntia parkissa suorassa auringonpaisteessa (lämmintä lähemmäs 30°) oli mittaristo hetken pimeänä liikkeellelähdön jälkeen. Ilmeisesti ylikuumeni auringon ja muutenkin helteisen kelin takia ja alkoi toimimaan kun ilmavirta vähän jäähdytti. Tämä ja viime kesä ajettu pääasiassa sateessa ja kylmässä eikä mittariston kanssa mitään ongelmia.

Viime kesänä avaimeton systeemi alkoi kiukuttelemaan erään huoltamon pihalla. Vika korjaantui kun siirsin mopon seinällä olevan ison ulkolämpötilanäytön alta pois. Tämän kerran jälkeen systeemi toiminut niinku pitääkin, tankin korkkia myöten..

Melko vähän merkintöjä siis tullu tähän kestotestiraporttiin. Katotaan mitä seuraavat 50tkm tuo tullessaan jos/kun se 100tkm mittariin saadaan.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Jani M »

R-malli päivittyi vastaavasti kuin S-malli aikaisemmin:

https://enduro21.com/en/bikes/latest/fi ... dventure-r

Fiksuja parannuksia näyttää tulleen. Oheisessa jutussa on vähän täydellisemmät speksitkin kuin KTM:n omilla sivuilla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Viuh
Viestit: 1680
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Toivottavasti uudesta ilmaboksista ei tule samanlaista jumppaa kuin viime vuosina on ollut tapana.. toisaalta kolmesta osasta muodostuva uusi bensatankki mahdollistaa myös monia uusia vuotopaikkoja :roll:

Ilmansuodattimen helpompi huolto on kyllä iso etu ja jos lämpöä saadaan paremmin heitettyä kauemmaksi pyörästä uusilla kennoilla niin se on myös hyvä asia. S:ssä mallin adaptiivinen vakkari voi olla aika ässä kun siihen tottuu, autossakaan ei sitä varustetta osannut kaivata etukäteen eikä pyörässä vakkariakaan.

Muuten ollut hiljaista 1290 jutuissa..
Omaan haalin talven aikana Reklusen kytkimen, piti työsylinteri muutenkin päivittää niin tuli sitten koko setti. Alkuperäisen ohjausiskarin korvasin Hyperpron RSC iskarilla. Ja toiset iskarit on Topin kanssa rakenneltu uusiksi, takaiskari on vielä iterointi kierroksella kun sen pituus kasvoikin liikaa.
Tarkoitus oli lisätä vapaata painumaa eikä niinkään korkeutta. Tractive kyllä häilyy kaukaisena mielessä.. WP:kään ole enää kuin tarra kyljessä :D

Takajarrun huolsin vihdoin kunnolla, puhdistus ja kumiosien voitelu jarrurasvalla. Nykypyörissä on noi osat on menneet jotenkin niin olemattoman kokoisiksi (tietenkin samalla herkemmiksi toiminnaltaan) että melkein pahaa tekee.

Kesää odotellessa isolohkon osalta
Kuva
Avatar
Yamato
Viestit: 619
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Adaptiivinen vakkari kelpaisi kyllä minullekin vaikkei sitä edes autosta löydy ainakaan vielä. Mielestäni pyörän värit/tarrasarjat ovat muuttuneet tyylikkäämpään suuntaan.

Itsellä tämä harrastus on vaikuttaa nykyisellään olevan enimmäkseen tallissa pyörän ihailua. Viime kesänä kilsoja tuli joku 1500km eikä tälle kesälle uskalla ennustaa yhtään enempää. Täytynee laittaa myyntiin, kunhan ajokelit alkaa olla lähempänä. Ja jos joku kiinnostuu niin saahan tuon jo nyt hakea pois. Pyörä siis 1290R vm. '18 ajettu noin 15000km, ensimmäinen omistaja, 2 ekaa huoltoa tehty liikkeesssä ja nyt olisi huolto hyvä tehdä vaikka öljyillä on ajettu alle 2tkm. 2 osainen Ergo Seat, Touratech sivulaukut, KTM tankkilaukku, orkkis kahvalämppärit, kaikki ohjelmistoherkut, pohjapanssari, valmis ajoon jne.
Viuh
Viestit: 1680
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Kokeilumielellä laitoin can-mokkulan tilaukseen. Lähinnä lisävaloja varten mutta saa tuon kautta muitakin hilppeitä kytkettyä tietenkin
ja valot vilkkumaan eri tilanteissa. Täytyy muistaa pitää palovakuutus voimassa :roll:

Itse ajovalo pyörässä on kohtuullinen mutta eihän sitä ikinä liikaa ole.

https://www.hexinnovate.com/hex-ezcan-for-ktm/
Anselmi6
Viestit: 124
Liittynyt: La Elo 20, 2011 9:42 am
Pyörä: 901
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Anselmi6 »

Kaikenlaisia laitteita sitä onkin. Eli tuo kytketään samaan liittimeen kuin offroad-dongle?
Viuh
Viestit: 1680
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Juu samaan tökkeliin kytketään, nykyisessä versiossa on myös donglen toiminnot.
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Jotakuinkin vuoden on mopo nyt ollut ajossa (vm 2020) ja pääosin kelpo kampe. Tämä kokoinen mopo tuli valituksi sen vuoksi, että on kahdestaan ajaessa tilaa ja voimaa matkata - tämä oli matkustajan toive. Jos olisin pelkästään omiin (yksin-) ajoihin hankkinut, niin seuraava malli alaspäin olisi ollut valinta.

Alusta on valtaosin hieno. Mukavan pintaherkkä eli nielee pienet ja vähän isommatkin reijät mallikkaasti. Ns. heitot menee ilman dramaattista heiluntaa. Hypyistä jousitus pohjaa turhan herkästi, vaikka se piti olla tähän versioon jo jollain tavalla fiksattu - pitäis laittaa pykälää jäykemmät jouset. Kaikkinensa varsin kiva ja mukava, tykkään.

Vakionopeussäädin on lähinnä vitsi. Kun sen nappaa pois päältä, vauhdin hidastuminen on ihan armoton - sulavuudesta ei tietoakaan. Jos haluaa vakkarilta pois sulavasti, se on tehtävä vetäisemällä kytkin sisään. Kahdestaan ajaessa mäkisiä taipaleita se säätää vauhtia länteen ja itään, pahin heitto on ollut +/- 15 km. Yksin ajaessa sen kanssa pärjää, kunhan on hereillä, mutta kahdestaan ajaessa muualla kuin Pohjanmaalla, sitä ei viitsi käyttää - melkoista kidutusta matkustajalle se repiminen ja nyhtäminen.

Offroad-astuksella kaasuun vastaavuus on hidasta eli pakko pitää Sport-asennossa, jos haluaa reagoida nopeisiin tilanteisiin, kuten esim. patteihin tai poikittaisiin uriin/painaumiin. No, Sport-asennon myötä tulee sitten tarpeettomasti tehoa käyttöön...

Rasittava rassata jokaista eri toimintaasetusta erikseen, kun haluaa vaihtaa ajomoodia offista tieajeluun ja päinvastoin. Tämä on kai korjattu 2021 mallissa Rallye-asetuksella, joka olisi pitänyt olla jo aikaa sitten näissä "vanhoissakin". Ja joo, mulla on dongle, joten muistaa viimeisimmät asetukset pyörän sammutuksen ja käynnistämisen jälkeen - sitä ilman ei tervejärkinen tule toimeen.

Lieneekö muilla tätä ongelmaa, mutta melkoisen rasittava on löytää vapaata. Silkolenen öljyllä vapaa löytyi hyvin ja laatikko toimi pehmeästi, mutta huolloissa työntävät sitä pa**aa Motorexia ja heti alkaa hankaluudet...

Hiukan on sellainen kurotteleva ajoasento itselläni ja kaipaisin ohjaustankoa lähemmäksi tai lähemmäs ohjaustankoa. Ohjausgeomertia huomioiden siirtopalikoiden käyttö ei ole järkevää - pitänee muotoilla jakkaraa vaikkapa sen sentin parin verran, mutta sittenhän se istumapaikka siirtyy edemmäs... :roll: No, ilmeisesti uusimmassa mallissa emäputkea on tuotu 15 mm sisemmäs, joten kaipa se jotain auttaa.

Ai niin, ainakin etuvanne on sitten paperia eli olkaapa sen kanssa varovaisia. Ei ollut kummoinen muksahdus Saariselän ISNEssä, kun sai jo vekin aikaiseksi. Tilasin toisen vannesetin ja vaihdan alkuperäiseen uuden kehän. Ihanan kallista... :roll: Ready to race my ass... :x Ja takavanteeseen ei sitten käytännössä saa sisäkumia. No ehkä siinä viimeisessä hädässä ja sitten varovaista ajoa, mutta jostain kumman syystä reikä on pitänyt tehdä keskilinjasta sivuun...

Ja onhan se pakko todeta, että tarkassa paikassa tämä on tiine lehmä. Ei tällaisen persjalkaisen tassu yllä ajoissa maahan, kun on niin hiton leveä istumapaikka ja satulaa muotoilemalla (kuten aiemmassa matkamopossa tein) homma ei parane. Ja toki tämä on melko yläpainoinen.

Moottori on huikea, siitä en keksi mitään huonoa sanottavaa (vaihdelaatikon lisäksi). Huoltohinnat on vaan ihan poskettomat...

Hauskoja nuo kaikki sähköiset härpäkkeet. Mulla on tässä mopossa jotakuinkin kaikki hilavitkuttimet, joita vaan oli saatavilla ja en koe niistä yhtäkään tuhraksi. No ehkä se HHC eli mäkilähtöavustin on vähän sinä rajoilla, mutta matkustajan kanssa ihan kelpo laitos.

Tässä nyt jotain, mitä tuli mieleen. Pääosin olen tykännyt moposta ja sillä on mukava ja leppoisa taivaltaa. Uskallan kyllä suositella noista kehityskohteista huolimatta.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Å kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 12:14 am Vakionopeussäädin on lähinnä vitsi. Kun sen nappaa pois päältä, vauhdin hidastuminen on ihan armoton - sulavuudesta ei tietoakaan. Jos haluaa vakkarilta pois sulavasti, se on tehtävä vetäisemällä kytkin sisään. Kahdestaan ajaessa mäkisiä taipaleita se säätää vauhtia länteen ja itään, pahin heitto on ollut +/- 15 km. Yksin ajaessa sen kanssa pärjää, kunhan on hereillä, mutta kahdestaan ajaessa muualla kuin Pohjanmaalla, sitä ei viitsi käyttää - melkoista kidutusta matkustajalle se repiminen ja nyhtäminen.
Ei se pienemmässäkään mikään unelma ole, Mutta tuo poiskytkentä sujuvasti pitäisi onnistua seuraavasti (toimii ainakin tässä 790 Advssä) eli kokeileppa kääntää kaasukahvaa kiinnipäin (eli sama liike kun esim. haluat vaihtaa ABS tilaa) niin kytkeytyy vakkari nätisti pois.
Viimeksi muokannut Mika TA-91, Pe Huhti 02, 2021 11:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika TA-91
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Å kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 12:14 am Ja takavanteeseen ei sitten käytännössä saa sisäkumia. No ehkä siinä viimeisessä hädässä ja sitten varovaista ajoa, mutta jostain kumman syystä reikä on pitänyt tehdä keskilinjasta sivuun...
Taitaa olla sama takavanne, mutta ihan ok toimi nyt talvella piikkirenkaan kanssa (kuormaakin ollut, kertaalleen mökille 4 hengen kaikki ruoka ja omat juomakamat päällä) ja ei mitään ongelmia sisurin kanssa vaikka onkin tuo reikä sivussa. Piikeillä sai varmasti kiusaa ihan kunnolla, tosin kun ei muuta sattunut sillä hetkellä käteen se oli 17" käytetty sisuri, en tiedä sitten pysyykö se vähän naftina paremmin paikallaan :?
Mika TA-91
Avatar
Yamato
Viestit: 619
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Kävin surauttamassa kesän ensireissun, vajaa 100km. Seurauksena hillitön korvien tinnitus vaikka käytössä oli kaiketi yhdet parhaiten/eniten vaimentavista korvatulpista. Satulaa pitäisi nostaa kymmenkuntasenttiä niin saisi pään puhtaaseen ilmavirtaan ja ongelma poistuisi. Poistamalla koko tuulilasihimmelin tilanne muuttuu kohtuulliseksi muuten, mutta tuuli repii housuja reisien kohdalta. Yllättävän iso vaikutus sillä alemmalla tuulilasin osalla.
Kolmea erilaista kypärää ja tuulilasivaihtoehtoja erinäisillä ujukkeilla testattu, mutta mikään ei tunnu tuovan riittävää parannusta. Harmittavan ärsyttävä asia, joka latistaa ajohalut tehokkaasti.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Joskus siitä on näköjään hyötyä että ei ole kovinkaan pitkä. Tai sitten mulla on niin huono ryhti eikä pääkopassa tuntoa kun en oo huomannu mitään erityistä meteliä tai muuta tuulen aiheuttamaa ongelmaa tuon tuulilasin takana.

En tosin huomaa siinäkään mitään eroa nostaako sen pleksin täysin ylös vai laskeeko ihan alas. Ja 950 Adven vakiopleksikin kävi mulle oikein hyvin, ei ollut mitään tarvetta leikellä. Joskus vaihdoin sen turhatekin rally-malliin ulkonäkösyistä ja parempien valojen toivossa. :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Å »

Mika TA-91 kirjoitti:
Å kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 12:14 am Ja takavanteeseen ei sitten käytännössä saa sisäkumia. No ehkä siinä viimeisessä hädässä ja sitten varovaista ajoa, mutta jostain kumman syystä reikä on pitänyt tehdä keskilinjasta sivuun...
Taitaa olla sama takavanne, mutta ihan ok toimi nyt talvella piikkirenkaan kanssa (kuormaakin ollut, kertaalleen mökille 4 hengen kaikki ruoka ja omat juomakamat päällä) ja ei mitään ongelmia sisurin kanssa vaikka onkin tuo reikä sivussa. Piikeillä sai varmasti kiusaa ihan kunnolla, tosin kun ei muuta sattunut sillä hetkellä käteen se oli 17" käytetty sisuri, en tiedä sitten pysyykö se vähän naftina paremmin paikallaan :?
Ei ole sama takavanne, jos sinulla on 17". Mut jos on 18", niin onko se 4,5" leveä?

Lähetetty Åpuhelimesta Åtalkilla


Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Å kirjoitti: La Huhti 03, 2021 10:03 am Ei ole sama takavanne, jos sinulla on 17". Mut jos on 18", niin onko se 4,5" leveä?
Ihan sama vanne (mm. sama varaosanumero) eli sanoin yllä että käytin 17" sisäkumia kun muita ei ollut hyllyssä.
Mika TA-91
Viuh
Viestit: 1680
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 1290 Super Adventure R

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Mielestäni olen Michelininkin tuotteen epäkeskeisellä venttiilillä nähnyt mutta on niitä olemassa.
https://www.jtr.com.au/motoz-adventure- ... -170-4mm-u

Totta että vaihteisto on kulmikas ainakin Castrolilla ja Motorexilla. 15t Tampereen merkki"huollon" katastrofin jälkeen tein 15 tonnin huoltoa ja laitoin
Motulin 7100 öljyt, niillä ainakin äkkiseltään tuntuu jo paljon notkeammalta. Varmaan Silkolenella sama tilanne.
Samoin 15t huollon jälkeen kurkkasin venttiilivälykset ja eivät olleet vielä 14t kohdalla liikkuneet. 15t huolto tehtiin siis etuajassa :mrgreen:

Alusta on mielestäni parempi kuin edellisessä 1190R:ässä, mutta huonompi tosi käytössä kuin 990:issä. Tehtaan jäljiltä keulan saa tulemaan lävitse kohtalaisen helposti, perä ei niinkään joka tuli 1190:issä ja tässä taitaa PDS ottaa lopun vastaan niin että ei tunnu kolahduksena. Käytin talven aikana alustan Topilla ja tuttu kommentti "Eikö ne v*ttu keksi mitään uutta vaan kierrättää samoja juttuja uusina". Nyt en ole kuin lyhyen lenkin heittänyt tämän jälkeen ja tuntui kyllä pinnasta herkemmältä. Molemmissa, 1190:issä ja tässä olen henkisesti valmistautunut vaihtamaan kehät/hankkimaan toiset vannesarjat jos kehät eivät kestä. En tiedä mikä tuuri on käynyt mutta tämänkin rysäytin viime kesänä parikin kertaa kunnolla mutta vanteessa ei jälkeä tai pukissa pyöritellessä mainittavaa heittoa. Mutta onhan niitä mennyt ja itselläkin toisen vannesarjan hankinta pyörinyt mietteissä silläkin ajatuksella että olisi nopea vaihtaa rengastusta.

Pleksin ja tuulen pyörittelyt ei minua ole yleensäkään haitanneet, en tiedä onko 175cm pituus sitten sellainen että osuu useimmissa pyörissä kohdalleen mutta en niistä ole osannut valittaa. LT-bemarit ja vastaavat kyllä tuntuu oudoilta kun joutuu katselemaan pleksi läpi ja tuuli tulee takaapäin.

Joitain juttuja on tullut hankittua pyörään ja varmaan mukavin varuste vähän yllättävästi on ollut perätankki. Tankki on sinänsä pyörässä ihan riittävä mutta lisä polttoainekapasiteetissa tuo ihan mukavasti joustavuutta lisää. Camel-tankin toteutus on vähän kaksipiippuinen mutta toisaalta näin ne helpoiten ruiskupyöriin laitetaan.

Isohan tuo on tietenkin siitä ei pääse yli eikä ympäri. Vähän pienemmällä tekisi monet jutut kätevämmin mutta onhan se kiva että pyörässä on laitettu moottori jo tehtaalla. Siitä nautin ainakin toistaiseksi ja pienemmän saa hankittua kun siltä alkaa tuntua. Ja joskus mieli tekee "moottoripyörän näköistä moottoripyörää".
Vastaa Viestiin