Ktm 1090 Adventure R

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

An77i
Viestit: 36
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja An77i »

Ajeliko Art51 19:00 aikaan Palopuron kohdalla 1090Rllä alkupään 690 Enduron kanssa? 8) Pisti kaukaa silmään harmaasta säästä huolimatta. :P

Mites tarviiko näitä käyttää töpselin päässä diilerillä jos ite askartelee PP kahvalämmittimet ja dongle vai rokkaako suoraan?
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

Kyllä kyllä. Ei oikein vaan sää suosinut vaikka lämpöstä luvattiinkin... tai ainakin lämpimämpää kuin 1.5 astetta ja räntää. Kyllä siinä kahvalämppäreille ja vähän penkinlämmittimellekin käyttöä tuli. 8.5 tuntia ja liki 400km, ehkä noin 75% soralla.

Itselle dongle ja lämppärit laitettiin heti uutena, mutta jäi käsitys että pitäisi ohjelmoida nuo ennenkuin toimii... tiedä sitten.

Nytten kun on sisäänajon jälkeen päässyt käyttämään koko teho- Ja vääntöreservin niin onhan hauska laite. Jos nyt pienestä pintakovuudesta joku moittii, kun vauhti kasvaa, niin alusta toimii paremmin ja paremmin. Vielä tässä on hieman "sisään ajettavaa" pyörän kanssa ja maltti pitäisi muistaa... Mutta kun ei millään malttais...
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kamulle laitoin kahvanlämmittimet niin pelasi suoraan ja tuli toimminnot näyttöön.
Weteraani kurapyöräilijä
An77i
Viestit: 36
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja An77i »

Art51 kirjoitti:8.5 tuntia ja liki 400km, ehkä noin 75% soralla.
Pitää lähteä joku kerta remmiin surauttelemaan 8)
An77i
Viestit: 36
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja An77i »

ATC kirjoitti:Kamulle laitoin kahvanlämmittimet niin pelasi suoraan ja tuli toimminnot näyttöön.
Hyvä homma! Täytyy joku vklp laitella.
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

An77i kirjoitti:
Art51 kirjoitti:8.5 tuntia ja liki 400km, ehkä noin 75% soralla.
Pitää lähteä joku kerta remmiin surauttelemaan 8)
Ilman muuta. Pitää laitella foorumille viestiä kun tietää hyvissä ajoin suunnitelmista. Muutama pyöräilevä kaveri ei ole foorumilla ja välillä tulee heidän kanssa näitä extempore reissuja jos vain aikataulut kaikille natsaa.
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
An77i
Viestit: 36
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja An77i »

Onko porukka vaihdellut minkälaisia välityksiä näihin? -1 tuntuu olevan MUST mutta isot pojat ameriiiiikassa myös 16/45 kehuneet. Kenelläkään kokemuksia? :roll:
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

Menisi varmaan myös osioon "mitä talleissa tapahtuu" mutta menkööt tänne...

Talven pimeinä tunteina tuli poistettua nuo sas/ canister- härpäkkeet. Nyt mahtuu takaistuimen alle kaikkea tarpeellista turhaa... Power commander kiinni ja dynoon säädettäväksi. Lisäksi takaratas sai 3 piikkiä lisää... nyt pystyy ajaa 6-vaihteella huomattavasti enemmän (90km/h ylöspäin).
Liitteet
Resized_20200317_203415_3728.jpeg
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

...
Liitteet
Härpäkkeet
Härpäkkeet
Resized_20200225_173745_4777.jpeg
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

...
Liitteet
Resized_20200302_091221_5418.jpeg
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

Jos ei riitä käppyröiden suoruus, tai haluaa muuten vain säätää vähän lisää ja yrittää saada muutamaa heponen enemmän, niin sitten joutuu laittamaan jo Rotweilerin ilmanpuhdistusta sekä putkistoa ja äänenvaimenninta. Tarkoitus tässä oli lähinnä korjata tuota alkuperäistä "saaste" monttua teho ja vääntökäyristä paremmaksi, mitkä olivat vakiona jonkin verran isompia. Tehoa ei varsinaisesti tullut lisää, tasaisemmin kuitenkin, mutta vääntö kasvoi jonkin verran (ainakin jos vertaa vakiona ilmoitettuun tai netistä löytyviin teho- ja vääntökäyriin). Pienen koeajon perusteella kaikki muutokset ovat vieneet pyörää parempaan suuntaan kuitenkin. Nyt vain odotellaan lämpimiä kevätkelejä...
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Kyllä ennen rottweilerin hankkimista pitäisi säätää laite oikeasti eikä millään commanderilla. Omasta ecusta saa offroad moodinkin tehot täydeksi. Nyky ecujen rinnalla nuo commanderit on aika tyhjänpäiväisiä.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

Mutta mutta...

Eikös tuon offroad moden tarkoitus ole juurikin leikata tehoja että olisi mukavampi ja leppoisampi ajella soralla ja muutenkin liukkaalla alustalla? Jos nuo kaikki tehokartat olisivat täystehosia niin karttojen väliin jäisi varmaan aika vähän eroja?

Itse ajelen lähinnä tuolla Sport kartalla koska mielestäni se on kaasukahvan asentoihin ja vasteeseen nähden tarkin. Street modea tuli aluksi koitettua, mutta tuntui että siinä viive kaasun reagointiin oli liian leppoisa. Offroad modea tuli käytettyä lähinnä sisäänajossa ensimmäiset 1000km. Rain modea ei taida olla käytetty koskaan. Dynossa ajettiin lähinnä tuo Offroad kartta jotta nähtiin sotkeeko Sportin säädöt noita muita korttoja, mutta näemmä ei sotkenut.

Ajeluista muutenkin 99% on ajeltu ilman sutimisenestoa sekä ilman takarenkaan ABS. Eturenkaassa ABS on ollut käytössä.

Varmaan paras tapa olisi sorkkia suoraan tuota omaa boksia, mutta käsittääkseni se ei sitten enää ihan joka paikassa onnistukaan (tai varmaan aika harvassa kun ei monestikaan tullut netissä eteen). Tämä taitaa hinnallisestikin olla kaikkineen kuitenkin commanderin asennusta ja säätöä arvokkaampi toimenpide? Mutta kunhan tässä nyt kesä ajellaan ja jos innostus ja lompakko kestää niin ainahan tuo on sitten vaihtoehtona tulevaisuudessa... Commanderilla nyt saatiin kuitenkin aika pienellä panostuksella aikaan se mitä haettiin... suorempi ja tasaisempi vääntö- sekä tehokäyrä...
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Kaasukarttoja voi silti tehdä monenlaisia vaikka ne kaikki antaisikin sen 100% jossain vaiheessa.

Ja sen oman ecun säädön hinta riippuu paikasta ja varusteista millä tehdään.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Art51
Viestit: 54
Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ktm 1090 Adventure R

Viesti Kirjoittaja Art51 »

Ratastuksista ja ketjujen/ laahareiden kestosta...

Tuli tuo takaratas vaihdettua jo viime talvena 3 piikkiä suurempaan ja parani vakioon verrattuna kyllä. Lyhyempi ykkönen ja 6- vaihteelle käyttökelposempi alue. Eturattaan ja swingin yläpuolen laahariin ei oikeastaan jäänyt kulmaa kun kuski oli päällä. Silloin jo jäin miettimään 16 piikkistä eturatasta, osin tuon kulman ja laaharin kulumisen suhteen...

Nyt sain etusen vaihdettua 16 piikkiseen ja pieni kulma siihen jää vaikka laahari jo kulunut sen 24tkm. Onko vastaaviin pyöriin vaihdeltu miten näitä välityksiä ja mitä pidetty? Vasta yksi lyhyt ajelu takana ja jotenkin tuntui että menikö jo liian tiheäksi välitys. Ihan ryömintä ajoa ei metsässä ole tehty vielä...

Miten tuo kulma vaikuttaa ketjujen ja laahaimien kestoon. Nyt tosiaan 24tkm ajettu. Ketjut vielä kunnossa eikä venymää liikaa. Laahain vielä ohjekirjan arvoissa myös. Ajot olleet ehkä noin 70 assua ja loput soraa.

Ei kai auta kun lisää testiä vaan...
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Vastaa Viestiin