KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja Syke »

Olen laittanut 10l kannuun öljyt kotona valmiiksi ja pumpulla laskee "täysillä" ensilitrat.
Ja 2% seoksella olen noita uudempia ja vanhempia Mattighoffenin tuotteita tankannut.
Braa-aab!
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ja minä ajanut menestyksellisesti ( :lol: ) ohjekirjan mukaisella seoksella, siis 1:60. Tai no ihan pikkasen aina yli. Sellainen mittakannu missä lukee litrat (siis bensan määrä) on aika kätevä, eri seossuhteille omat taulukot kannun kyljessä.
antti
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Samat sanat seoksen osalta Antin kanssa ja Motorexin 2T öljyä olen käytellyt.
Kura lentää...
kuuraparta
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Elo 16, 2016 5:23 pm
Pyörä: KTM

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja kuuraparta »

Kesäkeleillä öljyn sekoittumisen suhteen ei yleensä ole ongelmaa, ja "öljyt pyttyyn bensaa päälle" toimii hyvin. Mutta pakkaskeleillä kannattaa ravistella kannua reilummin, jääkylmä 2T öljy ei ihan herkästi sekoitu, ja riippuu tietysti paljon öljyn tyypistä.

Öljy - bensa seos on ihan valmistajan toimesta määritetty, ja en keksi miksi siitä pitäis hirveästi poiketa. Liika öljy sotkee pakoventtiilin ja laskee myös oktaaneja, joka taas johtaa nakutukseen, ja sen estämiseksi rikkaampaan seokseen. Eli jos haluaa että 2T vehje soi ja kukkuu kuin on ajateltu, kannattaa tehdä niinkuin joku on tutkinut ja määritellyt... :o
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Paksulla itekin ajellut, häätyy koittaa vähän hillitä ölkän määrää...
No nyt on uus mopo varikolla että ei tarvi murehtia öljyjä. Kisapatikossa ajaessa kuvittelin että jotain irtonaista ois takapäässä, pistin mielikuvituksen piikkiin.
Tohmiksen jälkeen huoltaessa totesin kuitenkin että takakepin yläpää lonkkasee ihan millitolkulla. Ikinä ei ole tarvinnu aiemmissa vehkeissä yläpäätä korjata, alapäähän porsii ajan myötä kyllä.

Myyjää koittanut tässä tavoitella, toistaiseksi laihoin tuloksin.
Onko muilla ollut vastaavaa? Ootteko koittaneet onko linkussa klappia?
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja VAK »

bisti kirjoitti:1:40? Aika paksuilla etten sanoisi?
Ei tuo 2,5% ole mikään erikoisen paksu seos. Pakoaukonsäätimen sotkeetumiseen vaikuttaa se miten rikkaalle kaasutin on säädetty. Öljyä voi laittaa vaikka enemmänkin, niin eroa ei huomaa, turhaa se toki on.

Esimerkiksi 125 SX:n manuaalissa suositellaan 1:40 seosta, kun ajetaan 98 oktanisella. 125 SX ja EXC moottoreissa ei juurikaan ole eroa, eli sekin ratkaisee missä, miten, millä bensalla ja millä kierroksilla ajetaan.

Hyvin toimii 1:60 E95, eikä tarvi välttämättä lisätä talvella jäänestoa, kun etanolia on mukana 0-10%

Mun ei tarvi tavoitella viimeisimpiä tehoja koneesta, niin voin sitten ylätehon kustannuksella hieman pitkittää männän, kiertokangen ja kampiakselinlaakereiden vaihtohuoltoa. :D

Kun talvipakkasilla avaa spooria ja tankissa on luraus jäänestoa, niin jotenkin on vaan turvallisempi olo, kun seos on tuolta yläpäästä :D

Paljonkon bisti ajaa männänvaihtovälillä? Entä kiertokangen ja kampiakselin laakereiden vaihtovälillä?

tuohon vielä ote ohjekirjasta:
Liitteet
seos.JPG
---x mopolla suohon x---
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja bisti »

Eka oikea 2T tulossa (sitten 125 Yamaha DT:n) niin ei osaa yhtään sanoa näistä. 98 bensaa olin ajatellut käyttää ja vaihtoväleistä ei mitään hajua :lol:
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja VAK »

kuuraparta kirjoitti:Liika öljy sotkee pakoventtiilin ja laskee myös oktaaneja, joka taas johtaa nakutukseen, ja sen estämiseksi rikkaampaan seokseen.
joo o :roll:

kuinka olet huomannut 2t moottorin detonoinnin?

-ville
---x mopolla suohon x---
_Mikko_1
Viestit: 175
Liittynyt: To Tammi 08, 2015 3:36 am
Pyörä: EXC

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja _Mikko_1 »

Jukka kirjoitti:Paksulla itekin ajellut, häätyy koittaa vähän hillitä ölkän määrää...
No nyt on uus mopo varikolla että ei tarvi murehtia öljyjä. Kisapatikossa ajaessa kuvittelin että jotain irtonaista ois takapäässä, pistin mielikuvituksen piikkiin.
Tohmiksen jälkeen huoltaessa totesin kuitenkin että takakepin yläpää lonkkasee ihan millitolkulla. Ikinä ei ole tarvinnu aiemmissa vehkeissä yläpäätä korjata, alapäähän porsii ajan myötä kyllä.

Myyjää koittanut tässä tavoitella, toistaiseksi laihoin tuloksin.
Onko muilla ollut vastaavaa? Ootteko koittaneet onko linkussa klappia?
Mulla on mittarissa nyt 7 tuntia. En ainakaan alkuviikosta pyörää rasvatessa moista huomannut. Pienet jäljet oli alapäässä. Laitoin sen enempikin täydellisen rasvan puutteen piikkiin. Täytynee pitää silmällä. Kiitos vinkistä!
kuuraparta
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Elo 16, 2016 5:23 pm
Pyörä: KTM

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja kuuraparta »

125 moottorit pyörivät yleensä korkeammilla kierroksilla kuin isommat pannut, ja näin vaativat enemmän öljyä. 1:40 seoksessa (1,7%) on 50% enemmän öljyä kuin 1:60 (2,5%) seoksessa, joten eroa on.

Tällaisen 300cc tai 250cc 2-t moottorin mahdollisen nakutuksen kuulee "kalkatuksena", etenkin pienemmillä kierroksilla, mutta mitä enemmän kierroksia sen hankalampi on kuulla sitä korvalla. Yleensä vedätettäessä pidemmästi hiekassa tai muuten raskaassa maastossa se nakuttaa jos on nakuttaakseen.

Just kokeilin iskarin yläpäätä, ja tiukka oli reilun 3h ajon jälkeen.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tiukko se mullaki iskari. Piti vääntää ihan jeesuksen tiukkaan kiinni, entisiin verrattuna, että nappasi kiinni. Ei siis ollu mitään rikki.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja bisti »

Pyörä haettu ja ekat savut otettu (tiellä). Jerkkua on niin pirusti että mihinkähän tuon kanssa vielä joutuu :)

Öljyksi racing biken mekaanikko antoi motorexin formula 2t semisynteettistä ja käski sekoittaa 2,5% seoksella (1:40). Kuulemma täyssynteettisetkin toimivat mutta tuo paremmin (vähemmän lisäaineita).
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Jukka kirjoitti:Tiukko se mullaki iskari. Piti vääntää ihan jeesuksen tiukkaan kiinni, entisiin verrattuna, että nappasi kiinni. Ei siis ollu mitään rikki.
Hyvä homma. Veditkö ohjekirjan momenttiin, kun luulis sen riittävän mitä valmistaja on ohjeistanut.
Kura lentää...
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja bisti »

Näyttää olevan polttoainetankki aika pehmeää materiaalia. Tänään ekat savut reitillä ja kengän reuna on hiertänyt vasemmalta tankin pinnasta ihan muovilastuja. Toivottavasti on paksua muovia ettei heti kulu puhki. Muuten on kyllä niin makea peli, vääntää kuin nelari alhaalta mutta sitten hyökkää ja paukkua löytyy.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
jarip
Viestit: 184
Liittynyt: La Loka 14, 2006 9:59 am
Pyörä: KTM 250 EXC
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: KTM/Husqvarna 2T endurot 2017->

Viesti Kirjoittaja jarip »

Mikä tuo kaasukahvan vieressä oleva "karttakytkin" oikein on ja mihinkä se vaikuttaa?
Vastaa Viestiin