KTM/Husqvarna nelarienskat 2017->

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Luistonesto seuraa pelkästään moottorin kierrosten kasvun nopeutta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

KTM Nordicin 250 EXC-F koeajettu 1,4 h käyttötuntilukeman edestä. Vertailupyörä Husaberg FE250 vm.2013, Topiservices iskareilla 100 kg ukolle säädettynä.

Ensimmäinen huomio on, että iskarit on parhaat vakioiskarit millä olen ajanut. Kantaa hyvin jopa tämän verran ylipainoisen kuskin. Nielee pehmeästi kivikot, olematta kuitenkaan liian pehmeä. Krossirataa en ajanut, mutta enskapolun patit poimii nätisti. Säätöihin ei ollut tarvetta koskea.

Aluksi tuntui, että teho tulee ylipehmeästi. Ajan myötä huomasi, että alavääntö on vertailupyörää selkeästi parempi. Kone herää kolmosella nätisti vertailupyörällä kakkosen paikoista. Keskialueella teho on suorastaan messevä. Oma vertailupätkä on perinteistä Suomi enskaa eli oikein missään ei pääse avaamaan. Ainoastaan nk. siirtymillä metsäautotien pohjaa pääsi ulosmittaamaan tehon - sitä löytyy. Tuli mieleen, kuinka kiva tällä olisi vetää vaikkapa Lopen enduron nopeita polkuja.

Vakiorenkaat eli Maxxisen sääntörenkaat ovat muuten selkeästi aiempaa paremmat. Jo kulahtaneet ja pyöristyneet renkaat purivat erinomaisen hyvin, jopa tämän päivän "kostealla" kelillä. Oma aiempi kokemus on piikin mukana 2013 tulleet renkaat, ne olivat suorastaan lipsakat kelillä kuin kelillä.

Kaiken kaikkiaan mainio mopo, jos olisi tarvetta päivittää pyörää. Oma Husaberg on vasta reilu sata tuntia ajettu, joten vaihtotarvetta ei ole. Lisäksi mun painolle tehdyt vanhemmatkin iskarit toimivat kyllä vielä paremmin ainakin osalla pätkää....

Vielä kun pääsisi kokeilemaan uuden 250 EXC 2T mopon. Tämmöistä ei kuulemma KTM Nordicin koeajo pyöristä ainakaan vielä löydy. Teho/tehon pehmeä ylostulo/paino on se yhdistelmä mikä kiinnostaa. Kerron testitulokset, jos tämmöistä pääsen testaamaan.

T. Sepi
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg
Avatar
Jani-SRI
Viestit: 275
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 12:08 pm
Pyörä: 530exc,690RALLY
Paikkakunta: Chiang Mai, Thailand

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Jani-SRI »

Jani M kirjoitti:Luistonesto seuraa pelkästään moottorin kierrosten kasvun nopeutta.
Se on kuulemma renkaiden pyorimisnopeuteen perustuvat systeemit kiellettyja supercrossissa, niin varmaan siita johtuen on sitten kehitetty tama systeemi toisella lailla.
Tama systeemi seuraa kaasun asentoa ja moottorin kierroksia.
.....Ja kayntiin palmun alta :)
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Tänään vaihtui 350 exc-f -16 --> 450 exc-f -17.
Kiitoksia vaan Leif Motopalvelusta, hyvää palvelua ja kaikinpuolin mukava ostotapahtuma =)

Suoraan astetta jäykemmät jouset eteen, että taakse (takajousi tosin tulee jälkitoimituksena). Kuskin kalsaripaino n. 86-87kg, just huono paino vakioalustan suhteen, pitää vissii laihduttaa ni pääsee jokusen satasen halvemmalla vaihtojen kanssa =D. Mitä lueskellut juttuja maailmalta niin jousien vaihto ois kuitenkin ollu edessä, ni mitäpä sitä pitkittämään. Ainoa vaan että ajamaan ei pääse ainakaan jokuseen päivään ku polvi niin pirun kipeä, ja piikin jäljiltä vielä vähän tehostetusti.

Myöskään alumiinista PowerParts-pohjapanssaria ei ollut vielä saatavilla, niin otin sitten muovisen. Senhän voi sitten vaihdella kun alkaa markkinoilla vilkastumaan varusteiden osalta. Tosin, tuo muovinen vaikuttaa paremmalta kuin mitä esim 16-mallinen pikakiinnitteinen, ei keiku eikä kolise, suoraan rungossa kiinni kahta puolta edestä. Jos ei muuta niin tuo muovipulkkahan toimii talvella paremmin =)

Myös muoviset takasvingin suojat tarttuivat matkaan.

Edit:
Sellasta tuli tässä mieleen että kun käynnistyspoljinta ei enää ole, niin sitä sois akun olevan aina hyvässä latingissa. Ja nythän latausta ei voikkaan tehdä enää tolla olemassa olevalla Ctekillä, johon sai kätevästi irtopäitä, ettei tarvinnut aina penkkiä irrottaa antaessa akulle vähän lisäeloa. Onko jotain tollaista ctekin tyylistä laturia joka tarkoitettu lithiumakuille, ja mukana tulis esim jokin irtopää joka vois olla aina pyörässä kiinni?

Edit2:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455592/C ... m-XS-12V5A
Onpas hinnakas, mut tää se sit kai ois?
Avatar
tmstr
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 8:23 pm
Pyörä: KTM 250 EXC & KTM 790 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tmstr »

Onko kenelläkään kokemusta 500 EXC:stä, että miten suuri ero on aikaisempiin malleihin? Yksi 2016 malli olis kiikarissa ja mietin, että kannattaako sijoittaa se 4000€ enemmän 2017 mallista. Oma ajo on harraste-enskaa ja matka-ajoa (mahdollisimman vähän assua). Rolling Hobon innoittaman oon vaihtamassa 990:stä 500:een.
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Jos molemmat on uusia niin ei tuo 2017 malli varmastikaan ole 4k€ edestä parempi. Käytetyn kanssa asia on tietysti eri...
Kura lentää...
Avatar
tmstr
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 8:23 pm
Pyörä: KTM 250 EXC & KTM 790 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja tmstr »

tertsu kirjoitti:Jos molemmat on uusia niin ei tuo 2017 malli varmastikaan ole 4k€ edestä parempi. Käytetyn kanssa asia on tietysti eri...
Tällä 2016 mallilla on ajettu 82 tuntia.
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Koeajoin tänään kerhon sänkikrossin yhteydessä myös 2017 nelipuolikin. Aivan mahtava kone. Vääntöä ja voimaa aivan poskettomasti. Keulii pelkällä huolimattomalla kaasun väännöllä. Kääntyy mutkiin kuin kakspuolikas nelari. Teho lineaarisesti ulostuleva ja helposti hallittava. Alustasta jäi sama fiilis kuin puolikkaasta. Jopa ylipainoiselle toimiva. Metsäpolulla isomman koneen hyrrävoimat toki huomaa eli ei huolimattomasti vietävä mopo metsässä. Pääsin myös vertailuna testaamaan entisen EXC520:seni (se sama kuin avatar kuvassani), järjetön teho, mutta raaempi käynti. Alustoissa on valovuosien ero, samoin ergonomiassa... Alustoja ei voi edes verrata, koska 520 on 15 vuotta vanhaa tekniikkaa ja sekin Skogin tuunaama. Jos palaisin yhden pyörän strategiaan, niin uusi nelipuokki KTM/Husqvarna olisi varteenotettava vaihtoehto. Ainoa epäilys on lumispoorin suhteen...

Sepi
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Samat kommentit voisi sanoa kuin Sepi jo -13 500exc:stä sillä lisäyksellä jotta lumispoorissakin tuntui viihtyvän oikein hyvin.
Toki mulla oli progressiivinen kaasukahva siinä ja vakiota en koskaan edes kokeillut.
Huoleton ja mainio peli oli.
antti
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Toisen vekottimen ketjussa oli juttua sisäänajoista.... ootteko menneet manuaalin mukaan, vaiko kovaa ajoa, sekalaista settiä heti alusta asti? Miten tiheään öljyt alas ensimmäiseen 10h asti? Entä missä kohtaa eka venatarkistus ja alustan huolto?
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Pari tuntia ja ekat öljyt, sitten 10,20,30 jne. Paitsi jos ollut kisaa niin niiden jälkeen heti. Kuitenkin helppo muistaa kun tasa kympin aina vaihtaa.

Iskarit ekan 15h tai jotain sellaista jälkeen ja sitten n35-50h välein mutta minulla lienee kevyttä tai jotain se ajo kun huoltaja ihmetellyt öljyjen puhtautta suhteessa tunteihin :twisted:
antti
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Onko pinnojen kiristelyyn joku "oikea" tapa, ja varsinkin ensimmäiseen sellaiseen? Joku ammimies kiristeli pinnat ihan vaan järjestyksessään, ensin toinen puoli, ja sitten toinen... Kiristeleekö joku randomisti sieltä täältä että tulee ikään kuin ristiin ja vastakkaisia?
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja Kipa »

- taas kahden mopon taktiikalla -
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Kipa kirjoitti:Vaikkapa tuosta ohjetta: https://www.youtube.com/watch?v=cFuRndMgerc
Tää oli hyvä =)
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: KTM EXC-F nelarienskat 2017->

Viesti Kirjoittaja arraparra »

Nyt on ensimmäisen kerran vaihdettu uudistunut ilmanputsari uudistuneessa kotelossa. Ensimmäisen kerran sivukatetta irti ottaessa oikein pelotti että mitähän hajoo ku oli meinaan melkosen tiukkaan kiinni.

Ei ehkä tullut ensimmäiseksi mieleen että jes, täähän on muuttunu selkeesti paremmaks. Voihan olla että ensimmäisessä vaihdossa oli alkukankeutta, mutta oli jotenkin hankalampi jo laitettaessa suodatinta kehikkoonsa, aikamoista venyttämistä.
Ja kun saat kaikki kohilleen, kulmissa olevat "pääkiinnikkeet" ja 2 tiivistyspinnalla olevaa pientä pinniä, niin sitte alkaa ryhdin hakeminen että suodatin olisi kehikossaan hyvin kaikista reunoista. Asetelman paikoilleen laittaminen jättää pientä epäilystä että onhan nyt varmasti tiiviisti, ja suodattimen huulta tulee paineltua vielä paremmin paikoilleen. Ihan ku se kehikkokaan ei ois ihan tuohon suodattimeen tehty, "keskikeppi" tulee niin pinkeesti suodattimen "kattoon" että hyvä ettei tule läpi....

Pikku asiahan tuo on, mutta tuotakin juttua tulee tehtyä miljoona kertaa, joten voishan tuo olla parempikin? Mielestäni vanha -16 oli parempi tämän suhteen.
Tuotakin ihmettelen, kun manuaalissakin lukee ja opastetaan että tiivistä sivukatteen alareuna... Todellakin kannattaa tiivistää, jää muuten melkonen rako hiekalle ja muulle paskalle. Oisko tuonkin voinnut suunnitella toisin, tai edes tehdä tehtaalla tiivisteet valmiiks kanteen? Sattui vahingossa löytymään sellasta pari senttiä leveetä yleistiivistenauhaa, jota sitte leikkailin ja asettelin. Edelliseen en tätä tehnyt, ei ollut mielestäni samalla tavalla aiheellinen.
Vastaa Viestiin