KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

seikkailuendurol.la
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

sunkku kirjoitti:Hyvä oli arvostelu.
Kiitoksia!
sunkku kirjoitti:Onko tähän jo saatavana keskiseisontajalka? Omasta mielestä ihan "must" varuste pyörään kuin pyörään.
Tietääkseni ei vielä, mutta ilmeisesti monenlaista lisävarustetta on vielä tulossa putkessa. Olettaisin, että tuokin tulee.
JiiPee kirjoitti: Ei hyvään arvosteluun ole lisättävää
Kiitoksia!
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja B12 »

JiiPee kirjoitti:Ostin 790R:n joka vaikutti monikäyttöiseltä pyörältä ja tuntui heti tutulta 690 jälkeen.
Tuntuuko miten paljon painavammalta kun peippailee pientä metsäautotietä tms? 690:ssä ihastuttaa minua se, kuinka kevyelle se tuntuu kunhan alla on jokin tientapainen. Ihan maastomaastossa se on aika murikka.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
jyrki
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja jyrki »

sunkku kirjoitti:Hyvä oli arvostelu. Onko tähän jo saatavana keskiseisontajalka? Omasta mielestä ihan "must" varuste pyörään kuin pyörään.
Täältä löytyy, itse tuotteesta ei ole kokemuksia. En tiedä sopiiko R-malliin.
https://sw-motech.com/en/bike/KTM/790Ad ... 174487.htm

Tilasin SW-Motechilta tankin suojaraudat:
https://sw-motech.com/en/bike/KTM/790Ad ... 174630.htm
Nuo vaikuttavat hyvin tehdyiltä ja asennus sujui helposti. Raudat istuivat siististi paikoilleen ilman sovittamista. Nuo leventävät pyörää selvästi alaosasta, jos se on ongelma niin kannattaa miettiä jotain muuta. Raudat tulevat alhaalta kiinni suoraan moottoriin, mikä voi(?) olla huono juttu. Toisaalta muutakaan kiinnityspistettä ei sieltä taida löytyä.

Rautojen bonuksena on se että niiden päälle saa nostettua jalat suoraksi. Kuumalla säällä saa ilman kiertämään lahkeita pitkin ja jalkoja voi lepuuttaa niissä siirtymillä.

Itsellä on menneissä kotareissa ollut erittäin huonoja kokemuksia SW-Motechin tuotteista, mutta katsotaan nyt miten näiden kanssa käy.

/Jyrki
Huono tie, parempi mieli.
Mythos
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 4:55 pm
Pyörä: Suzuki DL1000

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mythos »

Kävin viikonloppuna koeajamassa ton perusmallin. Itellä ei paljoa kokemuksia kotareista, muuten ku 690 smc:tä koeajanu joskus, 690 vuokradukella ajanu päivän ja 1290 superdukea joskus kokeillut.
Puolen tunnin koeajon perusteella tuntu vähä liian "hondamaiselta". Ei oikein säväyttänyt moottorin osalta ollenkaan. Äänet tosi pliisut. Tai oikeestaan kuuli lähinnä rohinaa koneesta kun pako ja imuäänet niin vaimeet. Pleksistä tuli melkonen meteli (ite oon 180cm).
Shifteri toimi hienosti molempiin suuntiin, mutta siinäkin olis kaivannut pientä poksahdusta putkeen tai välikaasua alaspäin vaihtaessa niin ku panigalessa esim on.
Eli varmasti hyvä ja mukava pyörä reissuun kun pleksin ottaa pois tai säätää alimpaan asentoon, mutta ootin että kotarissa olis ollu vähä enempi luonnetta...
Mutta mä oon varmaan väärää kohderyhmää ku tykkään enempi italialaisista. Eikä tää pitäis tehon puutettakaan olla ku ajan ite tällä hetkellä aprilia dorsoduro 750:llä joka on speksin mukaan painavampi ja vähemmän tehokas. Uusista vertailukohtana lähinnä hypermotard jota ajoin viikkoa aikaisemmin ja siinä oli luonnetta ja ääntä ihan eri lailla. Toki vähä enempi tehoaki.
Muistelen että noi 690 pyörät mitä oon ajanu olis ollu moottoriltaan paljo hauskempia kuin tämä.
Ja tämäki kyllä parani kun vaihto siihen sport (vai race?) moodiin.
Eli odotukset oli enemmän ready to race mitä ne mainostaa.
Avatar
r_vesa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2015 7:33 pm
Pyörä: 790 Adv R
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja r_vesa »

Kannattaa pitää mielessä ajomoodit kun näitä uutuuksia koeajaa. Ainakin omassa kamppeessa luonne muuttuu merkittävästi Rally moodi vs. muut moodit. Myös edellinen pyörä (1190R) muuttui paljon räyhäkkäämmäksi kun otti SPORT moodissa luistoneston kokonaan pois.
Mythos kirjoitti:Kävin viikonloppuna koeajamassa ton perusmallin. Itellä ei paljoa kokemuksia kotareista, muuten ku 690 smc:tä koeajanu joskus, 690 vuokradukella ajanu päivän ja 1290 superdukea joskus kokeillut.
Puolen tunnin koeajon perusteella tuntu vähä liian "hondamaiselta". Ei oikein säväyttänyt moottorin osalta ollenkaan. Äänet tosi pliisut. Tai oikeestaan kuuli lähinnä rohinaa koneesta kun pako ja imuäänet niin vaimeet. Pleksistä tuli melkonen meteli (ite oon 180cm).
Shifteri toimi hienosti molempiin suuntiin, mutta siinäkin olis kaivannut pientä poksahdusta putkeen tai välikaasua alaspäin vaihtaessa niin ku panigalessa esim on.
Eli varmasti hyvä ja mukava pyörä reissuun kun pleksin ottaa pois tai säätää alimpaan asentoon, mutta ootin että kotarissa olis ollu vähä enempi luonnetta...
Mutta mä oon varmaan väärää kohderyhmää ku tykkään enempi italialaisista. Eikä tää pitäis tehon puutettakaan olla ku ajan ite tällä hetkellä aprilia dorsoduro 750:llä joka on speksin mukaan painavampi ja vähemmän tehokas. Uusista vertailukohtana lähinnä hypermotard jota ajoin viikkoa aikaisemmin ja siinä oli luonnetta ja ääntä ihan eri lailla. Toki vähä enempi tehoaki.
Muistelen että noi 690 pyörät mitä oon ajanu olis ollu moottoriltaan paljo hauskempia kuin tämä.
Ja tämäki kyllä parani kun vaihto siihen sport (vai race?) moodiin.
Eli odotukset oli enemmän ready to race mitä ne mainostaa.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Tulipa itekin pätkän matkaa eilen kokeiltua perusmallia sorateillä. Ensireaktion oli, että onpa hullun matala kun vertas omaan 990S:ään jossa vielä korotettu penkki.
Ilmeisesti penkki oli alimmassa asennossa tms. mutta ei ajoasennon puolesta sopinut itelle ollenkaan.
Offroad mode oli päällä kokoajan ja siinä tosiaan räyhäkkyys puuttui. En kokeillut muita modeja mutta luulen että paukkua on varmasti riittävästi.
Hiljainen oli kans, ei oikein kuulunut muutakun tuulen suhina vaikka kuinka kaasautteli. Pitemmällä reissulla tämäkin on vaan positiivinen asia.
Alusta tuntui jo vakiona aika hyvältä.
Summa summarum: Ei herättäny suurta intoa eikä tule unettomia öitä :D
Kura lentää...
RHi
Viestit: 3
Liittynyt: To Touko 09, 2019 11:13 am
Pyörä: KTM

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja RHi »

Mulla oli myös Adv R:n kanssa pieni lätäkkö 3500km ajon jälkeen ja sama homma - jäähdyttimen letkut löysällä kaikki 4. Oli vuotanut syylärin vasempaan yläreunaan kiinnittyvästä putken tyvestä ja hikoillut samaisen putken moottorin päästä.

Onnistuin ihme kyllä kiristämään kaikki ilman, että tarvitsi purkaa kuin vasen polttoainetankin suojus. Kiristimet oli jätetty juuri oikeaan suuntaan, että niihin pääsi käsiksi pienellä sorminäppäryydellä ja jatkovarsilla.

Muuten pyörä on kyllä ollut täysin ongelmaton. On se melkoinen kun voi ajella mukavasti pitkää siivua vakkari päällä ja seuraavana mennä krossiradalle antamaan kunnolla kyytiä ja nostamaan molemmat renkaat tukevasti ilmaan. Varsinkin radalla abs:n offtoad -ominaisuud missä etupää pysyy absilla on pirun mukava kun noista 50/50 renkaista loppuu pito sen verran nopeasti.

Jos sitä räyhäkkyyttä ja nopeaa reagointia haluaa niin tuo rally -ajomoodi on ihan must. Kaasu on todella herkkä sillä ja portaattomasti säädettävä luistonesto 100 jänistä kun pyörällä käy räppäämässä.
JiiPee kirjoitti:Kannattaa tarkistaa jäähdytysletkujen kiinnitys. Meillä toinen pyörä merkitsi autotallin lattian muutamalla pisaralla.
Syylärin oikeanpuoleinen letku on helposti käsillä ja jos se on löysällä niin varmaan muutkin ovat.

Molemmista pyöristä oli kaikki klemmarit (4kpl) ja syylärin korkki löysällä.
Nämä voi tietenkin kiristyttää takuuseen, mutta minusta se oli mukava mahdollisuus tutustua pyörään.

Nostin tankkia vaaksan verran taaksepäin, ilmausletkuissa on kätevät jatkokset jotka voi nypätä irti.
Tarkkana tankin kumipuslien kanssa (8kpl), yläkiinnistysten sisemmät puslat on helppo pudottaa moottorin syövereihin.

Irrotin myös syylärin kiinnikkeistään ja sain sitä hieman eteenpäin hankalimman klemmarin kiristämiseksi. Ruuvilukitetta kului riittävästi.

Samalla tein suojaverkon syylärin kivisuojan päälle. Saa nähdä oliko tuo hyvä vai huono idea mudassa/helteessä...
Vanhoista pyöristä hajosi yhteensä neljä syyläriä, tässä tosin tankki on suojana luulisin...?


Jii
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Koeajoin perusmallin 790:n eilen. Africa Twiniin verrattuna pyörä tuntuu kevyeltä ja kätevältä. Istuin on vakiopenkkien parhaimmistoa, mutta etureunastakin aika leveä ja teräväkulmainen. Kulmat painavat pitkälläkin kuskilla reisiin kun jalat on maassa, mutta eihän näillä jalat maassa ajeta. Kuskin ja matkustajan istuimet ovat lähes vaakatasossa, eli kumpikaan ei valu istuimella eteenpäin. Hyvää työtä.

Hallintalaitteiltaan tuttua KTM:ää. Vaihteet napsahtelevat päälle tarkasti, kytkimen toiminta täsmällistä. Tyhjäkäynnillä säksättävä pyörä kuullostaa rättisitikalta, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvatkin kun lähdetään liikkeelle. Ajoasento on istuen 188 cm kuskille hyvä, mutta seisten tanko vaatisi korotuspalat, nyt jää liian alas. Persoonallisesti muotoillun tankin ansiosta pyörän painopiste on todella matalalla ja tankki on polvien kohdalta kapea. Mittariston kontrasti on hyvä, mutta teksti valitettavan pientä. Nopeus, kierrosluku ja käytössä oleva vaihde kyllä näkyvät, mutta tilaa olisi ollut isommillekin numeroille. Valikoiden teksti sen sijaan on toivottoman pientä. Ikänäköisen viisikymppisen on aika turha yrittää vauhdissa säätää mitään asetuksia ja paikallaankin pieniä tekstejä saa tihrustaa tarkasti. Myös kahvalämppäreidenkin kytkeminen on tuolla menujen kätköissä, niille ei ole omaa nappia.

Ulkonäöltään nämä uudet Kotarit tuolla keskeltä jaetulla ajovalolla muistuttavat heinäsirkkaa, varsinkin tämä 790, koska kate on pieni ja siro. Pyörään tottumattomalla ensimmäinen kokeilu voi myös muistuttaa heinäsirkan loikkimista äkkinäisen ja ryntäilevän kaasuvasteen takia. Kaasun toimintaan en ollut tyytyväinen millään ajomoodilla. Kahdella pienimmällä vaihteella on lähes mahdotonta ajaa tasakaasulla pikkukierroksilla, mikä vaikeuttaa taajama-ajoa ja pikkupoluilla kikkailua huomattavasti. Muutenkin kaasuun vastaaminen äkkinäistä ja ryntäilevää jopa Rain ajomoodilla. Ilmeisesti pyörä käy päästömääräysten takia pikkukierroksilla niin laihalla, ettei tuosta ole tuon kummempaa saatu, tai siihen ei ole haluttu keskittyä. Suunnittelijoiden kannattaisi muistaa, ettei edes KTM:iä aina ajeta tuppi nurin. Pyörä tuntuu teholukemaansa ärhäkämmältä kevyen painon ja erityisesti tuon kaasun takia. Koko teho tulee ulos kerralla ryöpsähtäen kun kahvaa vähän vääntää. Pohjaan vääntämällä ei sitten tule juuri sen enempää. Kun kaasukahvan keinotekoinen vastus on vielä kevyt, tulee ajosta helposti ryntäilevää. Verokkina vaikkapa Bemarien tai uuden Versyksen ride-by-wire -kaasut, joiden mekaaninen vastus ja tuntuma ovat hyvin lähellä vaijerivälitteisiä. Myös 1xxx-sarjan KTM:ssä kaasu on paljon parempi, ainakaan mistään ryntäilystä ei ole jäänyt muistijälkiä kun olen niillä ajellut. Kaipa tuo on otettu tuollaisenaan Dukesta? Moottorin tärinä tuntuu varsinkin jalkatapeissa vaihtelevasti kaikilla kierrosluvuilla. Tahallaan väärinkäyttäen, isolla vaihteella pikkukierroksilla kiihdyttäen moottori protestoi voimakkaalla tärinällä.

Pyörä ohjautuu kevyesti ja tarkasti ja runko tuntuu tukevalta. Perusmallinkin jousitus on aivan käypäinen, rauhallisessa ajossa vähän pintakova, mutta vauhdikkaammassa soratieajossa ihan sopiva. Enduro-moodilla luistoneston asetus on oletuksena juuri sopiva soratieajoon, en tuntenut tarvetta säätää luistoneston asetuksia erikseen. Kolmonen päälle ja mutkan puoliväliä lähestyttäessä reilusti kaasua, jolloin pyörä tulee hallitussa, juuri sopivassa luisussa ulos kurvista. Luistoneston toiminta muutenkin hyvää ja pehmeää, näin sen pitää ollakin. Jarrut hyvät ja tunnokkaat, käyttäminen ei vaadi paljoa voimaa. Kurvissa jarrutettaessa pyörä ei pyri oikenemaan pystyyn, vaan jatkaa samalla linjalla. Ajettavuus vakaata suorilla ja kaarteissa. Pleksi ei sovi ainakaan itseni mittaiselle kuskille, enkä päässyt istuimella niin kyyryyn, että olisin päässyt turbulenssilta suojaan. Pleksi aiheuttaa noin 70 km/h vauhdista ylöspäin voimakasta jytinää kypärään.

Tässä tuli nyt ehkä enemmän kritiikkiä kuin kehuja. Kyllä tuo varmaan hyvä pyörä on, mutta ei sovi minulle. Eniten ärsytti on/off -kaasu ja huono pleksi. Pleksi lienee korjattavissa vaihtamalla, mutta mahtaako kaasu korjaantua ohjelmistopäivityksillä?

Pyörässä oli alla Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat, jotka jättivät pääasiassa hyvän kuvan. Ei reagoi lainkaan pitkittäisiin tiekarhun naarmuihin tai kulumisuriin. Ei sukella tai kampea pystyyn hitaissa kurveissa, vaan ohjautuu neutraalisti ja täsmällisesti. Asfaltilla ajotuntuma hyvä ja luottamusta herättävä, kuivalla, kovalla soratiellä ja irtosoralla oikein hyvän tuntuinen rengas. Testien perusteella myös märällä asfaltilla pitävä rengas. Jos tuo kestää kymppitonninkaan, niin voisi kokeilla omassakin pyörässä. Ainut negatiivinen asia oli noin 65 km/h asti tuntuva jumputus asfaltilla, varsinkin eturenkaalla. Silmin katsoen etupyörässä ei ollut sivu- tai pystyheittoa, mutta jumputti vähintään saman verran kuin TKC70:t omassa AT:ssä. Voihan se johtua vanteistakin, ehkä noita 21" pinnavanteita on vaikea saada rihdattua riittävän suoriksi. AT:ssä aika monet moittivat samaa renkaista riippumatta. Ilmeisesti tuohon vaikuttaa myös etujousituksen korkeahko lähtökitka, sama AT:ssä ja tuossa 790:ssä. Kun pyörän päälle istuu, ei etujousitus aina reagoi kuskin painoon lainkaan.
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Hyvä kirjoitus mek. Mulla on nyt ärrällä noin 7500km takana ja pompottava etupää ollut ongelmana alusta lähtien. Viime viikolla viimein sain sen Orimattilaan tarkastukseen kun ite huomasin eturengasta vaihtaessa vanteessa olevan pystyheiton. Nyt ei pompota enää.
Lisäksi kertaalleen olen puhdistanut keulan pölysuojat ja samalla suihkaus silikonia sinne liukastamaan.
Laskin etuputkia noin 2mm ja kiristin takaiskarin esijännitystä. Tällä hetkellä olen hyvinkin tyytyväinen jousituksen toimintaan maantie ajossa.
Soralla ja maastossa ei ongelmia ole ollutkaan. Lisäsin öljyttävän ilmasuodattimen ja tykkään että alakierrosten toiminta parani, voi jopa 2 tonnin kieppeillä ajella kevyellä kaasulla. Melkeinpä aina RALLY mode päällä ja street kaasuvaste, toimii mukavasti eikä luistonesto 1 asennossa jarruttele moottorin toimintaa ja keulakin nousee. :D

Kahvanlämmittimet on ainakin minulla erillisellä napilla olevat. Käsittääkseni ei 790:een ole edes saatavana mallia jota ohjataan ajotietokoneen kautta.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
JiiPee
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

4200km reissu Adrianmeren rannalle on takanapäin, R:n taulussa lukee 6500km ja se on myös upea matkapyörä, parempi kuin uskalsin toivoa :

- Moottori on todella jouhea eikä matkustajan/tavaroiden painoa huomaa liikkeessä
- Alusta on vakaa kuitenkin samaan aikaan ketterä, ajolinjat piirtyvät tarkasti kohdalleen
- Jousitus on mukavan jämäkkä matka-ajoon olematta pintakova, kuopat eivät iske ranteille eikä pyörä notku kaarteissa
- Vakionopeudensäädintä käytin pakollisilla (onneksi harvoilla) moottoriteiosuuksilla jotta ajaminen oli rennompaa
- Saksassa kylät on muutaman kilometrin välein, Rain-moden voi heittää päälle/pois katsomatta mittaristoon
- Ryntäilevää kaasuvastetta en ole saanut 6500km aikana mitenkään esille kunhan kierrokset on >3000rpm ja ketjut tiukkuuksilla.
- Kulutus asettui huonoimmillaan 380km tankillisella (ruuhkien takia) mutta miltei aina n. 420-430km. Tankkaaminen on helppoa (vrt. 690/990)
- Tuplaflekteillä tehty jäähdytys toimii hyvin, pyörä ei kuumentunut missään tilanteessa (iso +)
- Vaijerikytkin on kevyt käyttää jopa pitkään matelevissa tietyöruuhkissa.


- Pyörä suojaa tuulelta hyvin, mutta pleksit pitävät meteliä aikalailla vaikka molemmissa oli korkeat pleksit. Toivottavasti tuohon löytyy ratkaisu.
- Kyydissä oli matkustaja joten käytin S:n penkkiä, sillä jaksaa ajella tankillisen, R:n penkki on pyöreämpi + pehmeämpi
- Tiukimmissa neulansilmissä toivoin että Touratechin laukut olisi saatu kapeammiksi, toisaalta tavaroille
on tilaa hulppeasti ja telineet ovat niin tukevat että pyörä ei lähde ravistamaan edes 170+ nopeuksissa (TrailRiderit alla)
- Pyörä on äänimailmaltaan hiljainen ajossa - onneksi, pärinän sijaan kuuntelin välillä YT-musicin soittolistoja maalaisteistä nautiskellessani


Laukut on nyt hyllyssä ja syksyä kohden kaivetaan se pyörän toinen luonne esiin - mitähän rengastusta kannattaisi laittaa alle ?

-J-
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Happi »

Venäjällä 790 Adventure R testi jatkuu.
20190731_183702-1032x774.jpg
Happi
tewe
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:17 am
Pyörä: KTM 790 Adv R

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja tewe »

Onko kukaan muu onnistunut sammuttamaan TFT-näyttöä ajon aikana? Mä olen saanut sen nyt kolmasti pimeäksi, pyörän restart auttaa kuten windowssissa konsanaan.... On harmaa ajatus aiheesta että vaatii cruisen päälläolon mutta ei-aktiivisessa tilassa (siis keltainen cruisen valo päällä) ja sen lisäksi yleensä koitan räplätä jotan menusta, sormet saattaa tökätä tässä kohden useampaa kuin yhtä nappulaa kerrallaan ja tämä saa aikaan sen että näyttö pimenee kerrasta. Varoitusvalot jatkaa loistamistaan. Mutta tuo toistuu niin harvoin että en oikein ole vielä päässyt debuggaamisessa tätä pidemmälle.

tewe
Avatar
JiiPee
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

TFT-näyttö ei ole meillä sammunut kertaakaan 790R:stä tai 790S:sta.
Menuja on varmasti räplätty vakkarin ollessa valmiustilassa ja myöskin vakkarin ollessa aktiivinen.
Amerikanfoorumilta muistan lukeneeni että jollain muullakin on sammunut ja mittaristoja
on vaihdettu takuuseen ainakin kosteuden takia ja olikohan myös sammumisen takia.
Mun vanhasta 690:stä vaihdettiin mittaristo kahteen kertaan ja toisella kerralla malli oli muuttunut erilaiseksi.

-J-
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Happi kirjoitti:Venäjällä 790 Adventure R testi jatkuu.
20190731_183702-1032x774.jpg
Happi
Muutoma kommentti tähän testiin liittyen.

Pyörä toimii kokoisekseeen erittäin hyvin haastavammissakin paikoissa jos vaan kuskin kunto ja taidot on kohdallaan. Kuvan tilanteeseen joduttiin kun ei niin osaavan kuskin kunto alkoi hyytyä 10km huonolla pätkällä (Venäläiset kerää puuta metsästä leveäpyöräisillä maastokuormureilla ja tuossakin oli kaivettu tuo pätkä savisessa maastossa aika huolella...).

Huomioita:
- Tankit kyljissä ei ole ongelma vaan ovat itseasiassa aika ylhäällä, esim pari kertaa kun vauhdilla tuollaiseen (kuivaan) uraan ajoi pompusta niin tankit ei ottaneet kiinni mutta jalkatapeille löi huolella.
- Yllä mainitusta johtuen myös jarrupoljin taipui lähes 90 astetta sivulle kun haukkasi saviseen reunaa, mutta kesti hyvin palautusta tasaisella väännöllä ja reissussa jätettiin se noin 45 asteen kulmaa kun osuu siinä jalalle ja toimii. Ei väännetty enempää ettei vaan katkea, täytyy nyt kotona ruuvipenkissä katsoa miten hyvin oikenee.
- Rally mode ehdoton ja siinäkin luiston estot välille 1-3 niin on hauskaa...

Ongelmia:
- 1-vaihde ei meinaa aina mennä päälle vaan pomppaa pois päältä kun yrittää lähteä liikkeelle / jatkaa ajoa. Ei merkitysstä tekeekö vaihdon kytkinmen kanssa vai shifterillä. Jos sillä on ajettu metrikin, niin sen jälkeen pysyy päällä.
- KANNATTAA TARKISTAA: Takatungon pulteissa on säästelty lukitettta eli tarkistakaa ne ihmeessä! Minulla oli melkein kokonaan irti vasemman puolen alapultti ja oikean puolen yläpultti oli löystynyt. Tuolla kompinaatiollakin takarunko heiluu aika reilusti kun sitä vähän nostelee, saati sitten mitä mahtaa ryskyä kun ajelee nimismiehen kiharaa....
Mika TA-91
jyrki
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Tässä MOTOTREK Youtube -kanavan kaverin arvio pyörästä:
https://m.youtube.com/watch?v=ZWEIOYm9m6I

Tuo kanava on suunnattu matkaendurokuskeille ja sieltä löytyy katsomisen arvoisia videoita. Kaveri on toimunut mm. Touratechin kouluttajana ja ajellut aika paljon ympäri maailmaa.
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa Viestiin