KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Jimb0
Viestit: 28
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 5:57 pm
Pyörä: KTM 690 ENDURO R

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jimb0 »

Jani M kirjoitti: La Kesä 17, 2023 7:15 pm Miten olisi Motoz Desert HT tai Rallz? Molempia saa tubeleksena.
Jep, noilla ajattelin lähteäkin. Kunhan löydän sopivan liikkeen. Ei ole tullut tutustuttua asiaan aiemmin, moni euroopassa jättänyt viime vuosina Motoz:in pois valikoimastaan :x
Julle81
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Pyörä: 790 adv R

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Julle81 »

Terve
Onko muilla ollut ongelmaa tankin huohotuksen kanssa? Jostain syystä tankkiin tulee kova alipaine. Kovasti vetää ilmaa tankkiin sisään kun korkin aukaisee. Advrider-foorumilla tästä jonkin verran tarinaa, mutta löytyykö täältä kokemusta aiheesta ja sen korjaamisesta?

Jussi

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla

Timsa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2016 1:48 pm
Pyörä: Tenere T7

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Timsa »

Moi
Ostin keväällä 890 vuosimallia 21 ylivuotisena. Hieno ja hyvä pyörä ollut.
Mutta onko muilla ollut ”dumppaamista” minulla tulee noin samoissa kierrosluvuissa. Tarkkaa en pysty sitä sanomaan kun se yllättää silloin kun se tulee. Eniten tullut kakkosen ja kolmosen väliin. Ei tule niin sanotun kovan kiihdytyksen seurauksena, vaan tasainen kaasu ja pikkusen lisää niin töks. Kierrokset 2800-3200 rpn.
Se on aika raju dumppaus.
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja PAH »

Kiinassa valmistettu 790 Adventure 2023.

Onko kukaan ostanut tai päässyt koeajamaan tätä?
Kaikki kokemukset pyörästä kiinnostaa, minkälainen moottori on hitaassa ajossa, aiheuttaako pleksi kypärään pyörteitä, onko tullut mitään huomioita Kiinan laadusta ym.?

Kävin pyörää hypistelemässä paikallisella edustajalla mutta ajamaan sillä ei päässyt. Pyörän ulkonäkö on parantunut huomattavasti edelliseen malliin verrattuna uusitun etukatteen ansiosta. Pleksissä on aukko keskellä, liekö siitä haittaa vai hyötyä. Tämä ilmeisesti valmistetaan alusta loppuun Kiinassa CF Motolla, tuleeko tehtaasta muita KTM malleja?
Hinta on saatu pidettyä aika maltillisena mutta lisähilppeitä saa kokeilla 1500km ja sitten päättää mitkä niistä haluaa lisämaksusta, koko tekniikkapaketti reilu 900 EUR. Sisältää mm. vakkarin, qs:n ja useita ajotilasäätöjä. Kaikille elektroniikkamäärä nykypyörissä ei ole mieleen niin näinhän sitä saa karsittua.
Ajamaan tuota on päästävä mutta pitää odottaa kevääseen, silloin rekisteröivät demopyörän ja joku kiertuekin tulee.

https://youtube.com/watch?v=DwI8hHFzO1E
Heikki
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

PAH kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 4:54 pm Tämä ilmeisesti valmistetaan alusta loppuun Kiinassa CF Motolla, tuleeko tehtaasta muita KTM malleja?
790 Duke tulee samalta tehtaalta ja 890 Duke (R) on Itävallassa valmistettu samoin kuin 890 Adve (R). Veikkaan, että nyt syksyllä esitellään CFMoton valmistama 790 Adve R ja se tulisi saataville ensi keväänä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja PAH »

Onko näissä kiinan uusissa 790:ssä sama kone kuin vanhassa 790:ssä poikkeuksena 20% suurempi massa kampiakselissa?
Kampiakselin painon lisäyksellä on haettu helppoutta ajamiseen, mitä tällä tarkoitetaan? Alempaa vääntävää moottoria?

Nykyiset arvot on 87Nm/6500 rpm eli huippuvääntö sata kierrosta alempana kuin vanhassa. Liekö tuolla suurta merkitystä.
Kokeilemani 750 Transalp:n lukemat on 75Nm/7250 rpm ja sen kyllä koki tehottomaksi pienillä kierroksilla.
Heikki
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Pyörivän massan lisäys rauhottaa kaasuun vastaavuutta ja stumppaamista. Mitatusta tehosta riippumatta.
Käytännön tehon tuntua et huippuarvoista löydä, pitäisi olla koko käyrä ja silloinkin sähkökaasu voi muuttaa tuntumaa ihan millaiseksi insinööri parhaaksi katsoo.
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja PAH »

ceevu kirjoitti: La Syys 30, 2023 8:19 pm Käytännön tehon tuntua et huippuarvoista löydä, pitäisi olla koko käyrä ja silloinkin sähkökaasu voi muuttaa tuntumaa ihan millaiseksi insinööri parhaaksi katsoo.
Tämä pitää varmasti paikkansa. Todellinen luonne varmistuu vasta ajamalla.
Heikki
Anselmi6
Viestit: 124
Liittynyt: La Elo 20, 2011 9:42 am
Pyörä: 901
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Anselmi6 »

Kiinan Duke790 oli huollon sijaispyöränä kesällä. Tosi hyvin oli moottorissa kyllä vääntöjä ja vetoja.
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja PAH »

Suomenkielinen käyttöohjekirja paperisena.
Kyseessä 890 R -21
Onko sellainen tullut uuden pyörän mukana?
Mistä sellaisen voi hankkia vai onko ainut keino tulostaa nettiversio?
Heikki
zmoke
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja zmoke »

-21 890R pakkauslistassa oli erillinen rivi että tehtaalta lähtiessä on paketissa ollut mukana printattu FI manuaali.
Täällä jälleenmyyjä kuitenkin sanoi että 21 on ensimmäinen vuosi ettei tehdas enää lähetä lainkaan printattuja manuaaleja.
Printatun tilauksen saa hoidettua: https://print.ktm.com
Jälleenmyyjän nurkissa oli onneksi muuttolaatikollinen edeltävän 790 Adven manuaaleja.
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja PAH »

zmoke kirjoitti: Pe Loka 27, 2023 10:17 am Printatun tilauksen saa hoidettua: https://print.ktm.com
Kiitos.
Tilaus lähti, saa nähdä mitä sieltä tulee, kaikki tekstit on saksaa, sanakirjan kanssa piti edetä :?
Heikki
Eläin
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Eläin »

ei ihan normi paikassa mutta ruudun oikeessa alakulmassa kielivalinta...

itse ropaajille tiedoksi että tuolta voi tulostaa paitsi ohjekirjan myös korjausmanuskan. Korjausmanuaali maksaa toki rahaa eikä ole saatavilla suomeksi .
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

KTM:n sivuille on ilmestynyt kaikessa hiljaisuudessa 2024 mallin 790, 890 ja 890R ja ne näyttävät pysyneen liki muuttumattomina tältä vuodelta. Eicmassa esitellään ensi viikolla todennäköisesti 990 Duke, joten 990 Adve/R:ää voisi odotella sitten vuoden päästä.

https://www.ktm.com/en-fi/models/travel.html
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 790/890 Adventure

Viesti Kirjoittaja PAH »

Eläin kirjoitti: Pe Loka 27, 2023 5:43 pm ei ihan normi paikassa mutta ruudun oikeessa alakulmassa kielivalinta... .
Niinpä onkin, olin hätäinen puusilmä enkä huomannut mutta loppu hyvin, käyttöohjekirja tuli postissa.

Vähän jo lueskelin ohjekirjaa ja tuli mieleen "-että ennen oli kaikki paremmin" vaikkapa esim. Kahvanlämmitin.

Ennen: -yhdestä napista päälle ja sitä kiertämällä voimakkuus portaattomasti.

Nyt: - painiketta SET painetaan valikon ollessa suljettu
- painiketta UP tai DOWN painetaan kunnes Motorcycle on valittu
- avautuu painamalla SET
- painiketta UP tai DOWN painetaan kunnes Heating Grip on valittu
- avautuu painamalla SET
- valikkokohtaan siirrytään painamalla UP tai DOWN
- painamalla SET valitaan lämmitysteho
Ja avot, eipä kohta käsiä palele! :D
Heikki
Vastaa Viestiin