KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2208
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Minulla oli Elefantissa tuollainen suojaputki 3mm seinällä. Meni lopulta hermo ja tein yläkautta menevät käyrät. Kyllä se aikansa kesti mutta ajan mittaan takoutui D:n muotoiseksi.
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja timo »

Luonnonvoimia vastaan taistelu on turhaa. Kovan kiven isku tekee sen minkä se tekee, jonka jälkeen pitää tyytyä vaihtamaan "kulutusosat" uusiin silloin tällöin, tai pysyä paremmin hoidetuilla ajoväylillä.
Mulla oli ultrakevyt trialpyörä minkä pohjalevy oli tehtaalla tehty hyvin. Siinä oli myös valettu kumivaimennus moottorin ja levyn välissä. Kesti aikansa.
KTM Freeridestä, joka on lähes triali, otin heti uutena sen alkuperäisen pohjapanssarin pois ja tein vielä trialmaisemman. Tulos; alakehtoputket alkavat muuttamaan muotoaan ja siellä keskellä kulkeva alapakari joka on jo valmiiksi ovaali, on litissä.
Huoltokohteita nekin siis.
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Sähkömopos ei mee pakoputki linttaan.. tuli mieleen ku tuumailin et mitä tuo Timo sepittää, ei mun freerides oo mitää alapakaria :lol:
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Jos tämän pohjalta erilaisia konsepteja mietitte, niin tässä yksi lähestyminen Husqvarnalta:

Konetta lukuunottamatta tuo on hyvin pitkälle hiukan muunneltu 790 Adventure (pohjapanssaria ja sivulla alhaalle menevää tankkia myöten): https://www.advpulse.com/adv-news/husqv ... cept-bike/

Ei muuten tankki naytä yhtään niin leveältä kun on yläpuolikin vähän rotevampi.
Mika TA-91
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Eiköhän tuon koneki oo bigbore 790? Ihan komee vehje mutta enemmän muutettavaa ku 790:is.
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja timo »

Husse- konsepti on mun mielestäni todella hyvän näköinen pakkaus. Klassista muotokieltä ymmärrämme me varttuneemmatkin mopopojat.
Ja Rami saa nyt pikkuhiljaa alkaa kertomaan miksi toinen etujarru on myyty mustalaisille ja kaikki piuhatkin revitty lattialle.
Miksi?
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Husse on hieno, melkein yhtä hieno kun 990 Adve :)

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kura lentää...
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

tertsu kirjoitti:Husse on hieno, melkein yhtä hieno kun 990 Adve :)

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
Siinä on todella paljon samaa muotokieltä, oikeastaan etulamppu vain rikkoo kokonaisuuden.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
skuikka
Viestit: 2208
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eikös se Rami vasta facessa selittänyt että jarrun ja kyynärsuojien poistolla ja jos muistan oikein, vyölaukun? Lisäämisellä taipuu 790 vaikka trialiin.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

skuikka kirjoitti:Eikös se Rami vasta facessa selittänyt
Miks joku facessa, jota ei seuraa kuin vanhukset, selittää näitä juttuja kun meillä on hieno foorumi sitä varten?
Mika TA-91
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Eikun jos lisää vyölaukun, niin ei tarvi poistaa mitää. Mut jos ei pysty vyölaukkua sillä tavalla kantamaan, niin joutuu lisäämään ja poistamaan osia.

Timo, minä yritän epätoivon vimmalla peruskorjata mopoa kun siitä kuulemma menee tuo pieni oranssi osa helposti rikki jossa 4+kg painava lamppuhässäkkä roikkuu.
Jarrulevyn jätin köyhyyttäni asentamatta, kun kaikki rahat meni toisiin vanteisiin ja siinä oli juuri sopivasti niitä levyjä 1kpl per etupyörä. Luin netistä että 1 riittää.

Mutta nyt ois tiukkaa kimppatilaus asiaa 790 ukoille!

Camel adv:lta tahtoisin pellipalan katin päälle jottei niin hehku iskariin, maksaa 89 ameriikan dollaria ja postikulut $39. Sama lafka kauppaa kytkimen kevennintä ja bundle hommana sais jotain alennustaki.. Kytkimen kevennin maksaa $69

Lämpösuoja ja kytkimen kevennin yhteensä alennuksineen tekis $142,20 ja katoin et jos 3 settiä tilaa niin posti tois ne $50 suomeen eli n. $160 per setti. Eli 145€ + alv = 180€ tulis hinnaksi per setti. Tullia ei pitäs juurikaa mennä, mutta suomen posti tarvii omansa. Aika kallis kyllä on ku sen tuohon noin yhteen ynnää ja Timoki tuommosia tekis toinen käsi selän takana ku saatais sille vaan 790 sinne talliin rais.. mittailtavaksi.
https://camel-adv.com/products/ktm-790- ... eat-shield

Tuntuu olevan ihminen sielä firman takana, niin vois kysyä mitä semmonen kasa maksaa jossa ois kaikki mitä suomeen tarvitaan. Vai tarvitaanko?
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Kysyn kun en ymmärrä:
Oma ajatukseni on että tuo välilevy on perinteinen pelkomielikuvan ruokkimiseen perustuva myyntikikka 5 euron pellille.
Koska:
- Iskari itsessään on maailma sivu käynyt ihan reilusti kuumana kun vähänkin patikon tapaisessa ajetaan ja on siihen mitoitettu
- Välimatkaa iskarin ja katin välillä omn reilusti, eli hohkaa kyllä lämpöä mutta ei nyt niin tolkuttomasti että sillä olisi mitään väliä (siis ajaessa edes hitaasti, niin ei varmasti mitään väliä, mutta onko edes paikallaan ollessa?)

Jonkun pitäisi ottaa tästä pieni projekti ja mittailla noita lämpöjä.

Itse en usko tuon tarpeeseen (kunnes se iskari antaa myöten....) ja jos tarve on niin tuohon saa pellinpalan aika helposti taivuteltua jos ei ulkonäöllä ole niin väliä.

Ja tuleeko tuolta halvemmaksi kun ei tarvitse veroja makssaa? https://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb6 ... el_ADV/KTM
Mika TA-91
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja timo »

Kerran mulla takaiskari petti Säkylä- Ceeceessä. Oli kuuma keli ja se reittihän on pelkkää pattia.
Tuli keskeytys, jonka jälkeen laitoin pellin väliin. Pyöränä tosin SE, mutta suunnilleen samanlainen siinäkin on tuo välimatka.
Eipä ole sen jälkeen tarvinnut asiaa miettiä.
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Se on varmaan just niin, mutta jostain syystä on äärimmäisen tärkeää hankkia mopoon kaikkea mikä on todennäköisesti tarpeetonta, mutta kuitenkin jollain tasolla perusteltua. Äkkiseltään vois kuvitella että jos suomessa joku ylikuumenee, niin miten se voi ikinä kestää lämpimissä maissa.

Samaan hintaan taitaa mennä englannin kautta, tullaamisen vaivan säästää.. vai joko koska tuo brexit tekee ja mitä tekee?

Jos joku innostuu, niin mä voin olla kyllä mukana yhellä pellin palalla.. Kytkimelle on jo nestemäiset suunnitelmat konkretisoitunu osiksi joita pitäis opetella asentamaan.
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja timo »

Lämpö kuulemma siirtyy samoin ehdoin täällä ja jossain hevon Nevadassa.
Eli jos se ei siirry, niin peli on pelattu.
Sileärunkoinen iskari on aika huono luovuttamaan turhaa lämpöä, eikä varmasti tykkää kun siihen sitä koko päivä säteilytetään.
Ja kyllähän jumittaessa se enskan konekin keittää välillä paukkupakkasellakin, jos ei flekti toimi.
Vastaa Viestiin