Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Oli se on-off ominaisuus tai ongelma niin kannattaa tehdä reklamaatio että saavat fiksattua kuntoon, nykytekniikan pyörällä pitäisi pystyä ajamaan kaasun rajamailla ilman kytkimellä avustamista.

Viimeistään ECU-flashissa tuo ominaisuus poistuu, näin on raportoitu MT mallisarjan keskusteluissa. Jenkkilässä pitäisi valmstua eka ECU-flash lähiviikkoina ja varmaankin niitä alkaa olla tarjolla kohta euroopassakin. Flashissa muutetaan seoksia, sytytysennakkoa ja flekti lähtee alemmalla lämmöllä käyntiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja B12 »

JKon kirjoitti:Kyllähän tuo kaasu on sellanen. Mahtaako sille voida jotain tehdä vai onko se moottorin ominaisuus vaan ? Liittyykö pieneen kulutukseen ja euro 5 vaatimuksiin ? Vaikea sanoa... Nämähän mitä tänä kesänä on myyty on vielä euro 4 mutta malli on 2020 kuulemma ja 2020 pyörät on euro 5 ?
Ruiskukoneissa on isot läppärungot ja pienelläkin kaasunavauksella kone saa runsaasti ilmaa ja hyökkää menemään vähän kuin suoravetokaasarilla. Jos on vaijerikaasu, niin kauheasti ei voi tehdä. Joskus aikoinaan säätelin ruiskumopoja enemmän ja voima ja pieni kulutus edellä mennessä kaasuvasteesta tahtoo tulla aika terävä.

Servokaasulla voi ohjelmoida progressiivisen kaasukäyrän, mutta vaijerikaasulla ei kummoisia pysty. Pintakaasulta saa tehoja pois myöhäistämällä sytytystä ja rikastamalla seosta pienillä kaasunavauksilla. Kulutus vähän nousee ja pakokäyrä kuumenee, mutta semmoista se on.

Hyvin pitkälle kyse on myös tottumisesta herkempään kaasuun, jos aiempi pyörä oli erilainen. Ruiskujen säätöhommissa jenkeille kaasuvaste piti aina olla "smooth". Ei siinä kuin ennakot pois ja seos rikkaalle, niin sitten on smooth. Itse olen aina säätänyt seokset ja ennakot kohdalleen ja tottunut terävään kaasuun. Kotarin normaaliasentokin tuntuu ainoastaan lussulle ilman muuta etua. Jossain niljaisella polulla ehkä olisi parempi, mutta tiellä ja kupungissa se terävin kaasukartta on mieluisin.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tarkoitetaanko tässä nyt kahta eri asiaa? Kaasutuntuma T7:ssa on smooth mutta terävyyttä kuitenkin löytyy, mieleen tulee sekoitus 690 AMa ja oman kaasukartan tuntumasta joka oli kun kaasarikoneella ajaisi.

Kaasun avaus nollasta on se joka repäisee ja osasyynä on vaijerilla ohjatut läpät sekä päästönormit, se vaan ihmetyttää ettei aiemmin koeajossa olleessa MT07:ssa ollut tätä ilmiötä ainakaan siinä määrin että olisi kiinnittänyt siihen huomiota. Vastaavasti T7:ssa tämä oli piirre jota kiroilin ensimmäisessä risteyksessä.
Kylätason kurapyöräilijä.
perry389
Viestit: 172
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 4:47 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Suolahti

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja perry389 »

Toiset on niin huolissaan korkeudesta, onhan se aika isohko niin kuin kaikki endurot tällaiselle hukkapätkälle. 170 ja lyhyet jalat. Sain EMCltä tingittyä kahvalämppärin ja madallus sarjan, tällä osuu
varpaat reippaasti maahan ja hyvin pärjää, orkkis oli aivan liian korkee.

Pari kysymystä:
Kahvalämmitin ei sammu kun sammuttaa pyörän, laittoivatko kytkennän väärin?
Onko jollain OSCO, mihin asennettu, itse pähkäilin hyvää kohtaa jota ei vielä löytynyt.

Eilen sain mittarin jotenkin maili asentoon ja ohjekirjassa ei ohjetta tämän vaihtamiseen.
sain sen jotenkin vaihdettua mutta en enää muista miten, muutenkin mittaristo hieman sekava.
Pyörä tuntuu kokoajan paremmalta ja ainoa häriö on oikea moottoriposki osuu ikävästi saappanvarteen.
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

perry389 kirjoitti: Eilen sain mittarin jotenkin maili asentoon ja ohjekirjassa ei ohjetta tämän vaihtamiseen.
sain sen jotenkin vaihdettua mutta en enää muista miten, muutenkin mittaristo hieman sekava.
Ylempää nappia kun painaa pitempää niin vaihtuu kilometrit / mailit.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kahvalämppärit on varmaankin kytketty suoraan akkuun jos eivät sammu, lämppäreistä riippuen niissä voi olla smart toiminto joka sammuttaa lämppärit itsestään kun moottori on ollut sammuksissa 10-15min. Mä kytkin kahvalämppärit lisälaitteille tarkoitettuun (Sumitomo 3 pin) pistokkeeseen jotka löytyy sivukatteiden alta-edestä.

Mä en ole mittariston nappuloihin juurikaan koskenut kellon asettamisen jälkeen, kaikki tarpeellinen hoituu oikean kahvan select-kytkimestä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
ArDee
Viestit: 70
Liittynyt: La Loka 17, 2015 6:33 am
Pyörä: CRF Rally
Paikkakunta: Lohja

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja ArDee »

Ainut vika mitä minusta ensiajojen on tullut ilmi, on juuri tuo oikean kahvan select-kykin... miksi ihmeessä se pitänyt laittaa kaasukahvan puolelle :o Enempi ja vähempi räveltämistä sen käyttö ajon aikana.

Toivottovasti se sumitomo3 pistoke löytyy helposti, kawasta löytänyt mitään ja joutu itse laittaa releet pensselit
JKon
Viestit: 234
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 12:11 pm
Pyörä: Ténéré 700
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JKon »

Ainakin mulla yamahan original lisävaruste kahvanlämppärit on sillain että ne sammuu kun pyöräkin sammuu.. Mun mielestä vaikuttaa siltä että on jotenkin oikaistu tässä asennuksessa. Varmaan johdot suoraan akun navoissa kii. Mun piti ostaa myös se yamahan lisävaruste johtosetti lämppäreille jota kautta menevät pyörän pistokkeeseen.

https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/produ ... 53l-00-00/
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mek »

Laitetaan nyt vaikka tähän Teneren ketjuun uusimman Motorrad-lehden testistä pari kuvankaappausta, kun tämä Tenere on viimeksi esitelty malli. BMW on tietysti saatu voittajaksi, kun saksalaislehdestä on kyse. Mutta testiä ajamassa on ollut toimittajia muistakin maista ja kun katsoo eri osa-alueiden pisteitä, niin aika yllättäviä asioita nousee esille.

Moottoritehon osalta Tenere antaa tietysti suoritusarvoissa periksi, mutta porukan paras alusta paikkaa hyvin. Renkaat rajoittivat KTM:n huippunopeutta, mutta vaikka sille antaisi samat 13 pistettä huippunopeudesta, kuin kahdelle nopeimmalle, niin Kotari jäisi vielä toiseksi viimeiseksi vain pisteen erolla Yamahaan, joka tosin antaa muille toistakymmentä pistettä tasoitusta puuttuvien sähköisten ajoavustimien (luistonesto yms.) takia. Hondan tehokkaimman moottorin ruuti on hukattu pitkiin välityksiin, tämän kertoo myös persdyno omassa pyörässä. BMW ja KTM ovat selvästi reippaamman oloisia. Kuormituksen vaihtelusta KTM:n moottori on saanut porukan huonoimmat pisteet, tätä kritisoin omassa koeajossa, mutta kritiikkini torpattiin tuolla Kotarin ketjussa monissa miehin.

Yllättävää on KTM:n selvästi huonoin alusta, eikä Triumphinkaan täysin säädettävä WP-alusta nouse lähellekään testin kärkeä. Säätöjen olemassaolo tai puuttuminen ei näköjään pelkästään tee pyörään hyvää tai huonoa alustaa. Perusasiat, eli rungon geometria, pyörän painopiste ja painon keskittäminen ja oikein valitut komponentit tekevät kuitenki suurimman osan pyörän ajettavuudesta, säädöt on sitten hienosäätöä kuskin painon ja ajotyylin mukaan. Jos perusasiat on pielessä, sitä ei juuri säädöillä paikata.

Ja painot vielä, tankattuna:
Yamaha Tenere 700, 207 kg (ei mitään lisävarusteita)
KTM 790 Adventure R, 215 kg (vakionopeussäädin ja shifteri)
Triumph Tiger 800 XCA, 237 kg (keskituki, kaatumaraudat, lisävalot, pohjapanssari)
Honda CRF 1000 L, 237 kg (kaatumaraudat, lisävalot, pohjapanssari, keskituki)
BMW F850 GS, 241 kg (keskituki, navigaattori, ESA-alusta, shifteri...)
Liitteet
MRD 20_19_1.JPG
MRD 20_19_2.JPG
JKon
Viestit: 234
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 12:11 pm
Pyörä: Ténéré 700
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JKon »

Eihän tänä päivänä pyörä missä ei ole tehoa 100 heppaa ja kaikkia elektronisia härpäkkeitä voi pärjätä tollasissa vertailuissa.
Teneressä on kuitenkin paljon hyvää ja hinta laatu suhteeltaan varmaankin paras mahdollinen hankinta ainakin itselle. Alusta on ihan hyvä mutta kyllä sen saa pohjaan varsinkin isompi mies ilman säätöjä aika helposti. Sikäli ihmetyttää tuo tulos. Mun mielestä tenere on vähän omassa luokassaan tässä hommassa kun katsotaan hintaa...
Viimeksi muokannut JKon, To Syys 12, 2019 1:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mico »

Onko tossa testissä oikeesti säädetty alutat vai ajettu niillä tehdasasetuksilla?

Jos on tehdasasetuksilla menty niin testillävoi pyyhiä sanonko mitä... :)
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Ei noi piste-erot kovin suuret ole, 29 parhaan ja viimeisen välillä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

ArDee kirjoitti:Ainut vika mitä minusta ensiajojen on tullut ilmi, on juuri tuo oikean kahvan select-kykin... miksi ihmeessä se pitänyt laittaa kaasukahvan puolelle :o Enempi ja vähempi räveltämistä sen käyttö ajon aikana.

Toivottovasti se sumitomo3 pistoke löytyy helposti, kawasta löytänyt mitään ja joutu itse laittaa releet pensselit
Samaa mieltä select kytkimen sijainnista mutta on se parempi kun ei kytkintä ollenkaan, välillä käyttänyt sitä vasurilla kun ei viitsi taiteilla samaan aikaan kaasua ja selectiä.

Joku T7 omistaja täällä niitä Sumitomoja myi, varmaan löytyy jokunen sivua aiemmin tai sitten Myydään osiosta. Mulla on myös niitä muutama ylimääräinen mökillä.

Jos taas tarkoitit Sumitomon löytämistä missä se on pyörässä, sivukate pois niin pistoke löytyy helposti.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ana
Viestit: 568
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 12:28 am
Pyörä: SE+ muut
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Ana »

Ekoissa 8 gessuissa oli toi sama on off kaasu mikä parani vähän kun huollossa ajoivat uuden kartan mikä tuli tehtaalta kun porukka oli valittanut. Mä laitoin yhden piikin pienemmän eturattaan. Märässä juurakossa sai olla kaasun ja kytkimen kanssa tarkkana. Heinolla huoltomies sao että laita powercommanderi niin sitä voi säätää miten haluu orkkista ei muuta kun tehtaalta tulleita. Vaihdoin sit koko pyörän.
Ana.
perry389
Viestit: 172
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 4:47 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Suolahti

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja perry389 »

JKon kirjoitti:Ainakin mulla yamahan original lisävaruste kahvanlämppärit on sillain että ne sammuu kun pyöräkin sammuu.. Mun mielestä vaikuttaa siltä että on jotenkin oikaistu tässä asennuksessa. Varmaan johdot suoraan akun navoissa kii. Mun piti ostaa myös se yamahan lisävaruste johtosetti lämppäreille jota kautta menevät pyörän pistokkeeseen.

https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/produ ... 53l-00-00/
Joo tänään katoin, niin suoraan akulta ottaneet virran. täytyy muistaa sammutella.
Vastaa Viestiin