Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Ikäviähän nuo ongelmat ovat mutta kuten tuolla tenere700.foorumilla sulle vastasivat, niin osa ongelmista saattaa johtua lastentaudeista, jotka aina vaivaavat uusia malleja. Kun itse olen ostanut käytetyn pyörän, niin aina useita vuosia uudemman kuin pyörän eka malli. Esim. Super Teneren ostin 1300 km (!) ajettuna mutta 5 vuotta uudempana kuin ensimmäinen vuosimalli. Ainoastaan etupään stefat ja emäputken laakerit jouduin vaihtamaan 50K aikana, joten tyytyväinen pitää olla Yamahan laatuun. Pyörä oli kokolailla soratiekäytössä liikoja pesemättä ja muutenkaan laitetta säälimättä.
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Näitä on kait mennyt aika monella? Ulkomaan foorumeilta lukenut, että uusi anturi saattanut mennä äkkiäkin.
Tuon vissiin pystyy johtuu helpolla korjaamaan? Itsellä vielä pelaa, ihme kyllä.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulle 2019 pyörään vaihdettiin sensori ennen takuun päättymistä ja kerrottiin että niitä ongelmia on ollut pelkästään Teneressä mutta ei katupyörissä missä on sama CP2 moottori.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Koheltaja kirjoitti: Ke Kesä 28, 2023 7:27 am Takajouseksi suositus on RallyRaid tai Off The Road jousi, K-Tech on liian pitkä joka tekee omat ongelmansa jousen toiminnan kanssa.

Mulla taisi olla edessä 6.3 ja takana 90 jouset, eteen olisi pitänyt ottaa 6.6 jousi. Kuski ajokamoineen alle 100kg ja pyörä varustamaton.

Nyt olisi aikaa päivittää pyörän jousitusta. Ajattelin laittaa tavalliset lineaariset jouset. Mietin tässä vielä jousen jäykkyyttä. OTR:llä näyttää nyt olevan valikoimaa, joten on varaa mistä valita. Pyörää on madallettu 20mm, jonka johdosta suosittelevat lisäämään (taka)jousen jäykkyyttä 10%. En tiedä päteekö tuo myös etujousitukseen. Kuskin paino ilman ajokamoja on 80 kg ja pyörässä kulkee mukana työkalut ja perälaukku, jossa erinäistä kamaa joitain kiloja. Matkustajaa ei ole tarvetta kuljetella. Pienenä pelkona on että jousituksesta tulee liian jäykkä jos alkaa varautumaan painavien matkakamojen kuljettamiseen.

Alustavasti olen miettinyt laittaa eteen 6.3 N/mm ja taakse 90 N/mm jouset:

6.3 N/mm - 2 steps harder than OEM - Rider weight approx. 85-100 kg + luggage
90 N/mm - 3 steps harder than OEM - Rider weight approx. 90-100 kg + lightweight passenger and / or some light luggage

https://www.off-the-road.de/en/tenere-7 ... -700?c=377
https://www.off-the-road.de/en/tenere-7 ... -700-black
Avatar
janhama
Viestit: 95
Liittynyt: Su Helmi 03, 2019 1:20 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja janhama »

Mä laittaisin noilla spekseillä ainakin pykälää tai kahta löysemmän takajousen. Mulla on painoa 95kg plus kamat, pyörässä tarakka ja kaatumaraudat sekä usein irtokassi tai moskot kyydissä. Mulla on just toi 90N/mm takajousi (Rally Raid) ja sanoisin, että 85 olis mennyt mullekin ihan yhtä lailla. Riippuu paljon minkälaista ajoa. Mulla se on usein reippaahkoa tahtia vaihtelevalla kuormalla vaihtelevassa maastossa. Jonkin verran hyppyjä, mutta ei mitään leiskautuksia.

Keulassa vois sun painolla mennä ehkä kans löysempi jousi, mutta vain jos tekee vaimennuksille jotain. Se oli ainakin mulla isompi ongelma. Keulan vaimennus ei tehnyt isommissa liikkeissä oikein töitä vaan painui liikkeelle lähdettyään vain iskunsa läpi ja kolahti pohjaan. Mä vaihdoin koko sisuskalut.

Sulla on tilanne onneks vähän parempi kun painoa on vähemmän. Ja toi keulakin on Teneressä parantunut matkan varrella. Mulla on ihan alkupään malleja.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

janhama kirjoitti: La Joulu 30, 2023 11:27 am Mä laittaisin noilla spekseillä ainakin pykälää tai kahta löysemmän takajousen.

Keulassa vois sun painolla mennä ehkä kans löysempi jousi, mutta vain jos tekee vaimennuksille jotain.
Hyviä pointteja. 90N/mm takajousta mietin, koska pyörää on madallettu 20 mm. Muutenhan 85N/mm olisi ehdoton maksimi mun painoiselle kuskille ja pyörän käytölle, joka on ensisijaisesti sorateillä sudittelua. Taidan sitten tilata tuon löysemmän jousen, niin molempien päiden jousitus jäykkenee tasapuolisesti pari pykälää. Ei voi ainakaan mennä pahasti pieleen.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

85/6.3 jouset vaikuttaisi olevan aika sopivat sun painolle ja pienelle kuormalle, madallus saattaa sekoittaa vähän mutta 85 jousen saa kyllä myytyä jos se on liian löysä.

Samalla kannattaa huoltaa keula ja takaiskari, kun kerran avataan niin samalla shimmipakat uusiksi että saa pintakovuutta pois ja vaimennukseen kantavuutta, varsinkin takapäästä.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Koheltaja kirjoitti: La Joulu 30, 2023 6:48 pm Samalla kannattaa huoltaa keula ja takaiskari, kun kerran avataan niin samalla shimmipakat uusiksi että saa pintakovuutta pois ja vaimennukseen kantavuutta, varsinkin takapäästä.
Anteeksi maalaisuuteni mutta en täysin ymmärtänyt tätä pointtia. Oletko sitä mieltä että uusi jousitus kannattaa vielä hienosäätää shimmaamalla? Koska olen jo 60:n ja kuoleman välissä, niin shimmaminen tuntuu turhalta. :D Madalsin juuri bobber-projektipyöräni etujousitusta 25mm iskareiden liikerataa hylsyillä rajoittamalla ja laittamalla tilalle lyhyemmät progressiiviset jouset 10mm esijännityksellä. Käsitykseni mukaan etupään käyttäytyminen muuttuu aika lailla, ehkä paremmaksi tai sitten paskemmaksi. :o Tosin, koska kysymyksessä on wanha Guzzi, niin huonompaan suuntaan ei voi jousituksen suuntaan mennä. :)
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Useamman kerran olen aihetta avannut miksi pelkästään jousien vaihto ei tee alustan toiminnasta niin hyvää kun se voisi olla koska ainakin alkupään pyörien vaimennuksissa oli paljon parannettavaa. Pakko ei ole tehdä mitään jos on tyytyväinen siihen mitä se on, mutta kun vaimentimet käyttää huollossa vuoden-parin välein niin samalla hoituu shimmitykset.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
janhama
Viestit: 95
Liittynyt: Su Helmi 03, 2019 1:20 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja janhama »

tart kirjoitti:
janhama kirjoitti: La Joulu 30, 2023 11:27 am Mä laittaisin noilla spekseillä ainakin pykälää tai kahta löysemmän takajousen.

Keulassa vois sun painolla mennä ehkä kans löysempi jousi, mutta vain jos tekee vaimennuksille jotain.
Hyviä pointteja. 90N/mm takajousta mietin, koska pyörää on madallettu 20 mm. Muutenhan 85N/mm olisi ehdoton maksimi mun painoiselle kuskille ja pyörän käytölle, joka on ensisijaisesti sorateillä sudittelua. Taidan sitten tilata tuon löysemmän jousen, niin molempien päiden jousitus jäykkenee tasapuolisesti pari pykälää. Ei voi ainakaan mennä pahasti pieleen.
Jäi mainitsematta, että oma on myös 20mm madallettu. Ei ole tainnut takapää pohjata koskaan vaikka on 'laskettu menemään' Moskot täynnä tavaraa. Kuorman kanssa lisään esijännitystä hieman, lähinnä sen takia, että pyörä kääntyy paremmin kun kulkuasento on oikeampi.

Itse laittaisin sinun speksillä sen 80 jousen. Jos laittaa liian jäykän niin tulee vain turhan kova ja jää jousituksen liikettä käyttämättä. Liikematka on muutenkin Teneressä vähän nafti. Paras on jos sen saa pohjamaan edes joskus. 85 Jousi menee myös, mutta sen tuoma lisäjäykkyys on tod näk turhaa. Sit jos alkaa hifistelemään, niin eri valmistajien jouset on vähän eri pituisia. Siten esijännitystä tulee eri verran, jolloin lopputulos hieman vaihtelee valmistajasta riippuen. Hifistelyt sikseen, parempi siitä tulee joka tapauksessa, laitat minkä jousen taakse tahansa.

Koheltajan kanssa samaa mieltä, että shimmausta kannattaisi katsoa samalla, mutta se ei ole niin tärkeää kuin jouset ja on enemmän maku- ja perstuntuma-asia. Mutta jos hyvän haluaa, niin ne pitäisi 'parittaa' käytön ja valittujen jousien kanssa. Advrider-foorumilla on shimmityksiin valmiit ehdotukset eri painoille ja jousille. Ne on ilmeisesti ihan OK, vaikka näpertelis itsekin (keulaan). Ja hyvä paja osaa niiden kanssa toki auttaa.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla


skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ei shimmaaminen hienosäätöä ole. Vaimennuspuoli vaikuttaa ainakin yhtä paljon kuin jousi alustan toimintaan ja sillä saa helkkarin ison eron käytökseen. Ei pelkästään sitä että toimii kovassa kyydissä paremmin vaan hyvin toimiva alusta on kaikissa tilanteissa helpompi ja mukavampi ajaa.
Tämä on maksamaton mainos mutta tiedän ainakin TTM-Factoryllä olevan Tennarin alustan teosta kokemusta, kaveri sellaisella pari vuotta ajoi ja ne taisi parikin iteraatiokierrosta siihen tehdä kun sitä hiplasivat hyväksi. Vähäisen kokemukseni perusteella se oli vakioon verrattuna tosi rento vetää soralla vaikka olisi reikäisempääkin pätkää. Vakio oli vähän semmoinen että kuskin pallilla ei kovin usein ollut havaintoa että mitä se keula puuhaa.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se on just noin, alustan toimivuus on kokonaisuus, ei yksittäinen tekijä. Jousen tehtävä on kantaa pyörän ja kuljettajan paino ja vaimennuksella tehdään pyörästä ajettava, samat lainalaisuudet pätee, oli puikoissa sitten kisakuski tai sunnuntaihuristelija.

Ääni myös täältä TTM Factorylle, tekee pelkästään alustan huoltoja/setuppeja ja on sitten reilummin tietoa mitä pitää tehdä. Omaa vaimennusta en teettänyt siellä vaan hinkkasin sen toimivaksi intuitiolla ja testit ajamalla, piti käyttää kepit TTM:llä dynossa mutta pyörä meni myyntiin ja jäi tekemättä.

Advriderin midvalve keula on ihan ok pienillä muutoksilla mutta takakeppi taas ei ole ok ja jää liian pintakovaksi, tästäkin olen muistaakseni kirjoittanut aiemmin. Race Techin myymät shimmi/valve paketit on ilmeisen toimivia jos haluaa tehdä itse huollot ja samalla muutoksia pakkoihin mutta ei halua alkaa opettelemaan shimmauksen kirouksia.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Täytyy näköjään tutkia vielä tätä jousitus/vaimennusasiaa. Kun en ole asiaan tarkemmin perehtynyt eikä kiinnostustakaan liiemmälti ole, niin itse tuskin kykenen tekemään muuta kuin vaihtamaan jouset. Asian opiskelu vaikuttaa myös aika haastavalta eikä onnistumisesta ole takeita.

Jos taas jousitushuollon teettää esim. TTM Factoryssä, niin omatoimisesti ei kannata ilmeisesti edes hankkia jousia. Yksi vaihtoeho olisi myös Professor Suspension, jossa kävin jo kesällä juttelemassa alustan päivityksestä: https://www.professorsuspension.fi/.

Kyllähän tuo jousitus olisi joka tapauksessa saatava kuntoon, viime kesän ajelin jouset liiaksi esijännitettynä ja munuaisvyö tiukalla. Lisäksi vielä niska- ja hartialihakset kireällä paskan stongan takia. Ennätys oli 470 km samana päivänä. Kilometriäkään enempää en olisi enää kyennyt ajamaan. :D
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

janhama kirjoitti: Su Joulu 31, 2023 1:07 am Advrider-foorumilla on shimmityksiin valmiit ehdotukset eri painoille ja jousille. Ne on ilmeisesti ihan OK, vaikka näpertelis itsekin (keulaan).
Ilmeisesti tarkoitit tätä lankaa:

https://www.advrider.com/f/threads/tene ... o.1448483/
Avatar
janhama
Viestit: 95
Liittynyt: Su Helmi 03, 2019 1:20 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja janhama »

tart kirjoitti:
janhama kirjoitti: Su Joulu 31, 2023 1:07 am Advrider-foorumilla on shimmityksiin valmiit ehdotukset eri painoille ja jousille. Ne on ilmeisesti ihan OK, vaikka näpertelis itsekin (keulaan).
Ilmeisesti tarkoitit tätä lankaa:

https://www.advrider.com/f/threads/tene ... o.1448483/
Juu, tuo lanka. On jo aikaa kun olen itse lukenut ja se on aika pitkä luettavaksi, mutta kirjoittaja on tuohon ekaan viestiin koostanut/päivittänyt omat näkemyksensä shimmauksesta. Tulee noilla paremmaksi kuin orkkis, mutta parempiakin setupeja varmasti on. Se riippuu paljon siitä mihin käyttöön tulee. Perusajeluun riittää pehmeämpi ja rajumpi käyttö vaatii tiukan setupin. Henk.koht. kokemusta noista ei ole, mulla on keulassa Rally Raidin open cartridget ja takana vaihdettu vain jousi. Niiden kanssa on jo ajettava, mutta seuraavassa huollossa täytyy tehdä takaiskarin shimmitykselle jotain. Ainakin paluuvaimennus tuon jäykemmän jousen kanssa tuntuu siltä, että se ei ole ihan kontrollissa. Rallisatula hävitti osaltaan pahimmat pintakovuudet.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

Vastaa Viestiin