Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Pyöräpuolella olen useimmiten hankkinut muutaman vuoden ikäisiä fillareita, joten takuun takia tehtävät merkkihuollot eivät ole ongelmana, mutta jonkusen auton takuuajan huollattaneena tilanne tuntuu keskimäärin toivottomalta. Huollon hinnat pöyristyttävät työn määrään nähden, öljy puoli senttiä ylärajan yli tai sentti ali, jarrunesteet oikeasti vaihtamatta, mutta nippoihin koskettu sen verran, että pölyyn jälkiä, kolhittuja puskurinreunoja, kaksinkertaisia ilmastoinnin täyttömääriä jne.
Takuuviat yritetään korjata selittämällä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt ollaan väärillä jäljillä jos pitää hyssytellä huoltopaikan suuntaan, silloin sama paska jatkuu eikä mitään parannuksia tule. Jos liike ei puutu asiaan niin sen jälkeen reklamaatiota Yamahan maahantuojalle, siellä on fiksuja henkilöitä duunissa ja kun sinne alkaa rekkuloita tulla niin varmaan puuttuu asiaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Nyt on venttilivälykset tarkistettu ja säädetty. Kilometrejä 37.000 km. Kaksi imuventtiiliä toleransseissa. Kaksi imuventtiiliä ja kaikki pakoventtiilit hieman pielessä. Tilaa oli niukanlaisesti. Siirtämällä päääjohtosarjan rungon vasempaan laitaan, sai kohtuullisesti tilaa. Kansi piti ottaa ajatuksen kanssa pois ja kuivaharjoitella asennusta. Loppupeleissä ei älytön rasti kuitenkaan. Purkamista on paljon, mutta kun sen tekee ajatuksen kanssa ja ottaa valokuvia, niin kaikki johdotkin löysivät paikkansa, eikä yhtään pulttia jäänyt yli :) Ja huoltomanuaali kannattaa olla. Jatkossa taidan tarkistaa välykset kahdenkymmenentuhannen kilometrin välein. Samalla voi tehdä keulahuollon. Kun keulan purkaa edestä pois, ei tarvitse kyykkiä huonoissa asennoissa ja näkyvyyskin on parempi.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
WPH
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja WPH »

Kilometrejä 37.000
Mitenkäs muilla Teneren omistajilla jotka itse tehneet huoltonsa, onko venttilivälyksissä ollut säädön tarvetta ensimmäisessä tarkastuksessa? Välykset liian pienet? Riittikö vaihto seuraavaan ohuempaan säätölevyyn?
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

20tkm ja toleranssien sisällä, ei toimenpiteitä.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Totti kirjoitti: Su Maalis 31, 2024 8:53 pm Nyt on venttilivälykset tarkistettu ja säädetty.
Hankitko jostain shimmisarjan vai ostitko yksittäisiä shimmejä?
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Hain paikalliselta BMW-kauppiaalta irtopaloja.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Sain hommattua vikakoodien lukijan (Elm327) ja pitihän sitä testata, nämä löysin talven (ja huollon) jäljiltä:

C1555, C1E25, P1E30, P1E58, P1EF5, U3520

En kuitenkaan löytänyt huoltomanuaalista mitään selitystä näille koodeille.
Ohjelmisto (Torgue Pro) antoi ensimmäiselle koodille (C1555) selosteen: "(Mitsubishi) Steering angle SNS out of range". :D
Ja koodille P1EF5 vastaavasti: "Battery charger input voltage conditioner temperature too high."

Mitähän nuo muut sitten ovat? Yritin googletella, mutta päädyn aina väärille sivuille.
Nollasin kaikki eivätkä ainakaan heti tulleet takaisin. En myöskään ole huomannut pyörän käytöksessä mitään outoa.
Edellisen kerran on käynyt merkki"huollossa" pari vuotta sitten kun takuu oli vielä voimassa.

Voisivatko olla jotain haamuvikoja? Vai lukija tai softa päättelee omiaan?
Pyörää tuli kuitenkin huollon yhteydessä käytettyä ilman että vilkut olivat kytkettynä ja taisipa jäähdytyspuhaltimenkin piuha olla jossain välissä irti.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
paturi
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2012 7:20 pm
Pyörä: Tenere700
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja paturi »

Nyt on itselläkin pannu auki ja venttiilin välysten mittaus meneillään. Ahdasta on tilan puolesta. Välykset tuntuvat olevan liian pienet.

Koitan tehdä ohjeen mukaan ja muutamat youtubet katottu myös. Kone on nyt tdc merkeissä kampuran ja nokan osalta ja mäntä #1 on ylhällä Pitäisikö silloin välys mitata nokilta #1 vai #2?

Nokat #1 osoittavat toisiinsa ja rakotulkki menee vain osin nokan alle. Kuitenkin yli akselin puolivälin, mutta tökkää siihen.KuvaKuvaKuva

Lähetetty One plussasta Tapatalkilla

Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Eihän sulla nyt vain ole moottori pako-TDC:ssä?
Mielestäni huoltomanuaali on kaikkea muuta kuin selkeä tämän asian suhteen.
Venttiilivälysten tarkistuksessa (luku 3) puhutaan vain kampiakselin ajoitusmerkistä ja TDC:stä.
Mainitsemistasi nokka-akseleiden ajoitusmerkeistä puhutaan vasta nokka-akseleiden irroituksessa ja välysten säätämisessä (luku 5).
Itsekin katsoin parikin videota, hakuhistoria muistaa ainakin "Nerb1" ja "MVDBR Enduro", tästä aiheesta ja ainakin nimimerkki "Nerb1":n videoiden kommenteissa sanotaan, että hänen videollaan kone on väärässä kohtaa välysten mittaamiseksi.
Jos sinulla ei ole virallista huoltomanuaalia, niin heitä YV:llä, saat sen minulta.

Taitaa olla serveritila taas täynnä. Saan virheilmoituksen: "Sorry, the board attachment quota has been reached" yrittäessäni lisätä kuvia (3 x 146 kt).

Täältä kuvakaappaukset mainitsemistani sivuista:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Totti kirjoitti: Ti Huhti 09, 2024 2:43 pm
C1555, C1E25, P1E30, P1E58, P1EF5, U3520
Tutkiskelin tätä asiaa hieman lisää (kiitokset: FJRforum.com ja FZ09.org, erityisesti nimimerkki "Ifan") vaikuttaa siltä, että:

Ensimmäinen kirjain kertoo mihin vikakoodi viittaa. C tarkoittaa runkoa (Chassis) and P voimalinjaa (Powertrain).
Toinen merkki "1" tarkoittanee kyseessä olevan valmistajakohtainen vikakoodi.
Kaksi viimeistä merkkiä ovat vikakoodi heksadesimaalimuodossa. Tämä pitää muuttaa kymmenjärjestelmään.
Esimerkiksi: C1E25, 25 desimaalilukuna on 37.
Näitä vastaavia koodeja löytyy FZ ja MT malleista säännöllisen epäsäännöllisesti.

C1555: Tämän koodin sanotaan viittaavaan sivujalan anturiin.
P1EF5: Moottorin sammuminen havaittu (engine stop detected). Tämä voi kuulemma ilmetä normaalikäytöllä, ei välttämättä mikään vika.

Loput koodeista jäävät toistaiseksi epäselviksi. Lukemani mukaan anturin lyhytaikainen oikosulku tai häiriö sytytystulpassa voi aikaansaada näitä koodeja.
Mitään outoa en ole pyörässä havainnut. Laitan siis lukijan laatikkoon ja ajelen.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei venttiilivälysten tarkastukseen tarvita ajoitusmerkkiä, katsoo että nokka on ylöspäin mitattavasta venttiilistä. Säätö ja nokan irrotus on sitten eri asia, ja silloin voi katsoa ennen purkua miten nokan ja kampuran merkit on, ja laittaa merkit kasatessa samoihin kohtiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hnry
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2024 6:21 am
Pyörä: Tenere 700 World Raid

Yamaha Ténéré 700 world raid pohjapanssari

Viesti Kirjoittaja Hnry »

Iltaa kaikille!
Tuli tuossa hetki sitten hommattua -22vm wr tenere ja nyt olisi pohdinnassa tukevampi pohjapanssari kun se orkkis on melko lailla rimpulan oloinen. Olen katsellut AXP:n omaa muovista, mutta hieman mietityttää sen kestävyys tai lähinnä että kestääköhän se nostaa pyörän nostimella ilmaan esim. renkaanvaihdon ajaksi?
Kokemuksia kyseisestä tuotteesta otetaan mielellään vastaan.

Ps. Saa myös suositella jotain korvaavaa tuotetta
JoHalt
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Syys 21, 2021 8:27 pm
Pyörä: Yamaha Tenere 700
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JoHalt »

Mulla on perus Teneressä toi AXP panssari ja hienosti kehtaa nostaa siitä tai ajaa kiveen. Toi "panssari" on rungoltaa n. 8mm paksua HDPE muovia jota pystyy hitsaamaan ja lämmittämään ilman punahehkua.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ajoin omatekoisella 8mm HDPE panssarilla 950:iä pitkään. Itseasiassa taisi kolmessa eri pyörässä olla sellaiset. Ihan parasta materiaalia, ei halkea millään, luistaa kivissä, venyy ja kolhiutuu mutta en usko että millään järkevällä käytöllä saa rikottua jos panssarin rakenne vaan on järkevä. Se toki joustaa joten pyörä saattaa keikkua pukilla vähän öljypohjan ja panssarin muodosta riippuen. Ja nyt kun Elefantin muistan niin neljässä 200kg sarjan pelissä ollut aika reippaassa maastokäytössä.
Siirryin alumiiniseen takaisin vasta kun homma meni älyttömäksi ja sekin vain siksi että sekä alsa että HDPE kuluu puhki kun tarpeeksi hinkkaa mutta minun on helpompi paikata alumiinia.
Vastaa Viestiin