Paras pyörä kaksi päällä?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

panttiroiko
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 7:05 pm
Pyörä: XR650L, Guzzi Stelvio NTX, Guzzi Jackal
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja panttiroiko »

Guzzi Stelviohan se on isojen matkaenskojen testeissä aina parhaat pisteet saanu kakspäällä ajosta.
Ken
Viestit: 92
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 1:38 pm
Pyörä: BMW GS650 2001
Paikkakunta: Tuusula

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja Ken »

savorau kirjoitti: Miinuksena 17" etuvanne joka vielä valua..tien päällä renkaan vaihto voi olla rautojen kanssa aika vaikeaa(?)
Kyl se on 19"
Urpo
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

savorau kirjoitti: Miinuksena 17" etuvanne joka vielä valua..tien päällä renkaan vaihto voi olla rautojen kanssa aika vaikeaa(?)
19" tuo V-Stromissa on, mutta ei 17" Multistradassa ongelma ollut kun vertaa vaikka ison Gessun 19".
Ja renkaan vaihto ainakin mulla on tubesrenkaalla ollut helpompi homma kun sisärenkaallisella. Ainakin kun omaan pyörään vaihtaa niin en mahdollisia naarmuja vanteessa laske. Naularikä kun paikataan kamelinpaskalla ja sisärengasta ei vaihdettaessa saa uudelleen puhkastua...
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Noita 17' tubeleskiä vaihtaa huvikseen verrattuna enskakumeihin. Ja paikkuukin hoituu monesti rengasta irroittamatta, eli sitä ei kannata jännittää. Tuskin 19' on sen vaikeampi.
Joskus kellotin 15 min tallin pihasta takaisin pihalle takasen vaihdossa. Enskakumin kanssa tuhraan helposti tuplat, jos en pidempään.
Muoksis: tämä pätee silloin jos kuluttaa renkaita ainakin yhden per vuosi. Viime keväänä kävin pitkän väsytystaistelun kun koitin Aprilian vuonna -09 asennettua takakumia saada painettua vanteen uraan. Normaalisti lähtee kun Elefantin tukijalalla nojaa kumin päälle, silloin sai vetää koko Fantin painon jalan päälle ja nykyttää, ei auttanut.
Lopulta sentään viisaampi luovutti.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Aika paljon aluperäiseen kysymykseen tai oikeestaan vastaukseen vaikuttaa ensimmäiseksi budjetti,
seuraavaksi max. paino mitä pyörälle hyväksyy.
Nämä rajaa aika paljon vaihtoehtoja,itse lähtisin liikkeelle vaihtoehdoista iso kotari,gessu,1200 tenere.
Tie tyyppi suunta jos on itä? Ja pois asfaltilta liikutaan niin valuvanne pyörät jättäisin pois,tai muutos pinnavantelle..

http://s1020.photobucket.com/user/JagLi ... 1.jpg.html

Aivan kaveri piirissäkin on strommin molemmat vanteet murtunut yhteen kiveen ilman ylimääräistä kuormaa.

Pari 990 kotaria ollut ja monen tyyppistä reissua heitetty yksin ja kaksin,vahva vaihtoehto äänestykseen.
Gessu menee joissain asioissa ohi mut ainakin paino,19" etunen miinuksia "maastoon"
Jos kessu kokoluokka ok ja budjetti kohdallaan niin 1290
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
savorau
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 1:44 pm

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja savorau »

Omastakaan mielestä ei valuvanteet tällaisiin vehkeisiin kuulu, juurikin tuon herkemmän rikkoontumisen vuoksi. Uuteen 650 DL:n näköjään tulee mukana pinnavanteet, pohjapanssarin jne..mutta eikös vanhempaankin malliin saa jostain toisesta moposta pinnavanteet istutettua? ..ei luulisi olevan ylivoimainen homma. Hinta / laatu suhteeltaan parempaa kuin 650/1000 DL ei tule itselle mieleen millä voisi pitkääkin reissua heittää.

Kotaria piti käydä liikkessäkin ihmettelemässä. On se komea peli, komea on kyllä hintakin. Perse kestää max 15 kiloeuroa, joten uudet karsiutuu pois.Vuoden vanhaa 1050:sta saa jo tuohon rahaan muutaman tonnin ajettuna, ja hinta tulisi vielä reilusti alas jos kelpuuttaa vanhemman 990:n.

Sitten taas ISO gessu..kestävyydeltään tuntuu olevan aika ylivoimainen. Tai no, joillain kestää ja joillain ei. Viime reissulla Venäjällä näin kaksi saksalaista mopoilijaa joilla 1200:t alla, ajettu 135 ja 180tkm ilman isompia remontteja.Kumpikin 2001 mallia mitä kehuivat jostain syystä parhaaksi(?). Minkä ikäistä kannattaa etsiä jos tollaiseen sortuu? Tyyppiviat eri ikäisissä?

Kotari, bemari, jammu ja suzuki täytyy ainakin käydä testaamassa ajan kanssa..
VeiSa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 12:42 pm
Pyörä: Moto Guzzi V85 TT
Paikkakunta: Kuopio

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja VeiSa »

Kokemuksia kahdestaan ajamisesta (184 / 170 cm, normaalipainoisia):
- isojen matkaenduroiden kyytiin mahtuu hyvin, keskikokoisiinkin siedettävästi tai jopa hyvin (DL650). Esim. F 650/700/800 GS on tarpeeksi tilava, mutta mieluiten Comfort-satulan kanssa.
- takajalkatappien korkeus voi pitkäjalkaiselle kyytiläiselle olla ratkaiseva tekijä
- kyytiläiselle erityisen mukavina ovat mieleen jääneet Moto Guzzi Stelvio, Yamaha Super Tenere ja Suzuki DL1000 V-Strom

Muuta:
- jos kahdestaan ajellaan, tuskin sellaiseen maastoon mennään, että vanteiden tyypillä olisi väliä. Kahdesta pyörästä olen onnistunut valuvanteen reunaa hieman vääntämään viimeisen 46 vuoden aikana, matka ei silloinkaan keskeytynyt. Eivätkä kyseessä olleet pitkäjoustoiset matkaendurot. Sen sijaan pinnapyörille ominaisia ongelmia (löystyneitä, katkenneita pinnoja) on tiedossa enemmän. Venäjän sorateilläkin valuvanteinen on ollut huolettomampi kuin pinnavanteinen.
- jos ajot sittenkin ovat sellaisia, että valuvanne vs. pinnavanne on relevantti kysymys, F 800 GS ja KTM:t lienevät parhaita. Kyytiläisen ei auta kuin kestää karut olosuhteet ja suostua kiipeämään korkealle.
- jos sorateillä ajellaan, isot GS:t (puheena olevassa hintaluokassa) ovat mainettaan huonompia. Varsinkin kahdestaan (lyhyt akseliväli, josta on hyötynä pieni kääntösäde) ovat soralla huteroita ajettavia. KTM, Yamaha Super Tenere, nykymallin DL1000 V-Strom ovat parempia, kaksi ensin mainittua pärjäävät huonollakin pinnalla, myös V-Strom on parempi kuin joustovarojen perusteella odottaisi.
- ison GS:n kestävyyden maine on nykyisin aika huono (Motorradin kestotesteissä hajonnut, joitakin perä-, kytkin-, virtalukko-ongelmia yms.), mutta koska pyörää on myyty paljon, tyytyväisiäkin löytyy runsaasti. Minullakin on käsitys, että vuosituhannen vaihteen oilhead-bokserit olisivat varmimpia. Ehkä siksi, että RT-mallin 1100-kuutioinen kone kesti yli 100 000 km minimaalisella kulumisella. Käsittääkseni sen seuraaja 1150 RT/GS on moottoriltaan yhtä luja, mutta sen 6-vaihteinen laatikko taitaa olla edeltäjän 5-pykäläistä heikompi. Ja on 2006-mallin R 1200 GS:ssä sittemmin ollut hieman enemmän murheita, kertoo nykyinen omistajansa. 1200-kuutioinen tuli markkinoille 2004.
- nykyinen iso GS, se huonomaineisin, on ajoltaan aiempia malleja parempi varsinkin soralla. Moottori toimii kaikissa varsin mukavasti, mikä on kyytiläiselle tärkeää.
- Moto Guzzi NTX Stelvio on väljä kyytipyörä, raskas muttei pahan korkea. Toisaalta bensatankki on tilava, joten kauas pääsee. Moottorin lastentaudit on hoidettu, oma Stelviokin toimi hyvin ja kuulemma toimii yhä. Niukasti käytettynä saatavilla, helpommin löytyy tavallista Stelviota (leveät katurenkaat), jonka ensimmäisissä versioissa on turhan pieni bensatankki.
- KTM:n maine lienee entisellään: tarvitsee enemmän huolenpitoa kuin muut (lyhyet huoltovälit, kun uusimpia malleja ei oteta huomioon), erinäisiä yllätyksiä on uusissa malleissa ollut. Oma 950 Adventure oli erinomainen soolopyörä. Bensaa palaa paljon, hitaasti ja pehmeästi ajaminen ei tahdo onnistua, kyytiläinen ei tempoilusta tykkää eikä lopulta kuskikaan, kun kypärät kopsahtelevat toisiinsa.
- jos kardaanipyörän haluaa, Yamahan nykyisestä Super Tenerestä ei ole pahaa sanaa kuulunut. Painava tosin on, laukut hankalat käyttää, pleksi tekee pahat pyörteet (kuten useimmissa muissakin, aina voi ostaa paremman pleksin). Hyvä jousitus, hyvät tilat, pieni kulutus, iso tankki, pehmeä veto.
- ketjuvetoisista DL1000 V-Strom vakiinnuttaa paikkansa pomminvarmana endurona (kuten toisessa ketjussa on käsitelty). Kevyehkö, vähäsyömäinen, halpa, ei liian korkea kyytiläisen kiivetä satulalle. Kardaanivetoiset maksavat uutena yleensä vähintään 3000 euroa enemmän kuin vastaavat ketjuvetoiset; Suzuki saattaa olla hintaansa nähden parhaita matkaenduroksi, jos tuoretta pyörää hakee ja pysyttelee asfaltilla ja sorateillä, mutta poissa soramontuilta.

Oma V-Stromini (6187 km ajettu, vm. -14) on myytävänä hintaluokkaan sopivasti, siksi ponnistauduin tämän kirjoittamaan. Lisätietoja siitä ja aiheesta yleisemminkin voin antaa, sp. veijo.saano(ättä)duodecim fi. Mutta kannattaa juuri nuo mainitsemasi neljä käydä koeajamassa ja lisäksi myös Moto Guzzi (jos on saatavilla), niin löydät mieluisen.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja mek »

Riippumatta siitä, mihin päädyt, niin jousituksen säätöön kannattaa kaksi päällä ajoon perehtyä. Ihmettelin monta vuotta, kun Gessua (R 1200 GS) kehuttiin hyväksi ajaa kaksi päällä. Olemme paremman puoliskon kanssa molemmat pitkiä ja hoikkia. Tilasta ei ole koskaan ollut pulaa, mutta -07 Gessuni on tuntui aina vähän vetelältä ajaa kaksi päällä, vaikka takajousituksen esijännityksen kiristi "tappiin". Ohjekirjakaan ei muuta neuvo, mutta viime syyskesällä keksin sitten kerran kokeilla kiristää takaiskarin paluuvaimennusta varttikierroksen ohjesäädöstä. On sanoin vaikea kuvailla muutosta, mikä pyörän ajettavuudessa kaksi päällä tapahtui. Vaikka kyytiläinen istuu Gessussa korkealla, oli ajettavuus aivan toiselta planeetalta tuon pikku säädön jälkeen. Paluuvaimennusta sai jo löysätäkin kymmenkunta napsua maksimista, jolloin pyörä kulki oikeassa asennossa, vakaasti ja tukevasti. Meillä kevytsarjalaisilla hieman vähempikin paluuvaimennuksen kiristys voisi riittää, 1/5-1/6 kierrosta. Nyt allekirjoitan väitteen, että Gessu on kyllä hyvä pyörä ajaa kaksi päällä.

Givi Airflow -pleksi vähentää pyörteitä myös kyytiläiseltä, mutta kyytiläisen paikka ei silti taida olla yhtä hiljainen kuin kuskin paikka. Kuskina tykkään kovasti Sargentin lämmitettävästä istuimesta, paaaljon parempi kuin Gessun oma joka on ihan liian pehmeä. Kyytiläisen Sargent penkki on periaatteessa yhtä hyvä, mutta Bemarin Vario-takalaukun selkänojapehmuste työntää kyytiläisen liian eteen suhteessa tuohon Sargent penkkiin, jossa takaistuimen etureuna on vähän nouseva. Meillä kyytiläinen tykkää vakiopenkistä enemmän.

Kyllä nämä uudetkin Gessut kestävät yleensä hyvin. Pyörä on erittäin suosittu, varsinkin Keski-Euroopassa, mutta myös Suomessa. Suuristä myyntimääristä johtuen viat saavat aina enemmän julkisuutta kuin ne, joissa ongelmia ei ole ollut. Omaani, -07, 60 tkm ajettu, on vaihdettu perän stefa (60 eur). Lisäksi olen korjannut kardaanin tyvipään paljetta vähän liimalla, uusikin olisi halpa vaihtaa, mutta haluan nähdä, montako vuotta liimakorjaus kestää. Ajovalon polttimoa kiinni pitävä sanka irtosi, siihen piti laittaa ylimääräine prikka ja alkuperäinen akku simahti nyt talvella. Peristä on paljon porua, useimmiten kestävät 100 tkm+ ilman laakeriremonttia, joka sekään ei kustanna kuin parin ketjurataspaketin verran, mutta on myös tapauksia, jossa uusi tai rempattu perä on hajonnut jo 20 tkm jälkeen.

Parina viime kesänä on tullut koeajettua aika paljon pyöriä. Kyllä Gessun suurin yksittäinen ero muihin on keulan Telelever-jousitus. Tuntuma on erilainen kuin perinteisessä teleskooppikeulassa, koska Telelever ei jarrutuksessa paljoa sukella. Tuntuma ja varsinkin herkkyys ovat perinteistä keulaa huonompia. Ominaisuuteen tottuu pian, siinä on paljon hyvääkin, mutta kovin röpelöisellä ja kivisellä alustalla sillä ei huippualustaisten Kotarien kyydissä pysy.
savorau
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 1:44 pm

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja savorau »

Oma V-Stromini (6187 km ajettu, vm. -14) on myytävänä hintaluokkaan sopivasti, siksi ponnistauduin tämän kirjoittamaan. Lisätietoja siitä ja aiheesta yleisemminkin voin antaa, sp. veijo.saano(ättä)duodecim fi. Mutta kannattaa juuri nuo mainitsemasi neljä käydä koeajamassa ja lisäksi myös Moto Guzzi (jos on saatavilla), niin löydät mieluisen.
Hyvä että innostuit kirjoittelemaan, asiaa tuli paljon. Vahvoilla tällä hetkellä dl 650, ja siitä xt malli joka pinnavanteilla.
Pieni bensankulutus, tilaa rittää kahdelle ja luotettavan maineessa. Toinen varteenotettava vaihtoehto yllättäen yamahan xt660z,joka ikiliikkujan maineessa ja menee huonossakin maastossa paremmin kuin kilpailevat merkit.23 litran tankilla pääsee yli 500km ja se on aika iso plussa..Tehoilla se ei paljoa pullistele, mutta eipä sitä ulkomailla paljoa tarvitsekaan, riittä että kulkee sen max 120kmh mitä saa ajaa. Joo ja jos nyt vähän enemmän aukaisee käyttötarkoitusta, niin pallonympäri reissu suunnitteilla..eikä aina ihan parhailla mahdollisilla teillä.
VeiSa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 12:42 pm
Pyörä: Moto Guzzi V85 TT
Paikkakunta: Kuopio

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja VeiSa »

"Vahvoilla tällä hetkellä dl 650, ja siitä xt malli joka pinnavanteilla"

Maailmaa kiertäessä saattaa tulla tilanne, jolloin pinnavanteista on etua. Ei välttämättä kuitenkaan: Pekka Niinivaarahan ajoi Suomesta Australiaan asti valupyörällisellä DL650:lla, tuleva vaimonsa kyydissään. Suzuki kesti hyvin. Juttua englanniksi http://www.moto1.fi/blog.htm, Moto1-lehdissä suomeksi vuonna 2008.

Kahdestaan matkailemiseen ottaisin mainitsemistasi kahdesta Suzukin (vaikkapa pinnapyörillä), siinä on reilummin tilaa. Yksin ajellessa Yamaha XT660Z:n, kun siinä on reilummin joustoja. Molemmat ovat ikiliikkujia ja tuohon tarkoitukseen järkevämpiä kuin ison kokoluokan matkaendurot. Tiedä vaikka joutuisitte lastaamaan ajokin välillä veneeseenkin isoja jokia ylitettäessä.

Turvallista matkaa!
pepe750
Viestit: 262
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 9:46 pm
Pyörä: XRV 750 ,VFR1200, 690 R, Vespa 200 Cosa.
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja pepe750 »

Yksi lusikka lisää tähän soppaan.
Honda VFR 1200 Crosstourer. Ei henkilökohtaista kokemusta kyseisestä pyörästä.
Mutta Hondan laadusta yleisesti paljonkin.
Olisi pinnavanteet. Ilmeisen tilava. Vähänkäytettynä alle 15k€
Keppiveto.
Jouset myös Honda laatua. Eli vetelät.
Vieterit vaihtamalla varmasti mukava matkapeli.
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja STN »

savorau kirjoitti:Toinen varteenotettava vaihtoehto yllättäen yamahan xt660z,joka ikiliikkujan maineessa ja menee huonossakin maastossa paremmin kuin kilpailevat merkit.23 litran tankilla pääsee yli 500km.
Kyllä ton jammun voit unohtaa jos tarkoitus kakspäällä mennä. Viime kesänä kävin pojan kanssa Riikassa ja oli melko ahdasta, vaikka poika melko pienikokoinen. Pitemmillä matkoilla ainakin itse tarvin vähän liikkumatilaa. Mutta yksin matkatessa en voisi itselle parempaa pyörää valita(no uus afrikkalainen joo, mut se hinta...).

STN
savorau
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 1:44 pm

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja savorau »

Taitaa olla 1200 tenere seuraava mopo. Viikonloppuna tarkoitus käydä ihmettelemässä. Onko noissa mitään tyyppivikoja joita kannattaa tarkistaa? Pari hyvää ehdokasta löytyi vähillä kilometreillä.Kummassakin slipari paikoillaan mutta ei ole käyty penkittämässä seoksia. Onko tuo koneelle vaarallista? Ruisku säätää seokset kohdalleen?
savorau
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 1:44 pm

Re: Paras pyörä kaksi päällä?

Viesti Kirjoittaja savorau »

1200:n tenere tuli ostettua, eikä mennyt valinta pieleen. Kaksi päällä todella hyvä ajaa. Tila riittää hyvin kummallekin. Vääntöä koneessa sen verran ettei oikeastaan edes huomaa että takana kyytiläinen. Viima ei säädettävällä touratech etupleksillä pahasti riepottele itsekseenkään ajaessa, mutta kaksipäällä jopa vähemmän melua kypärään.
Ainoa miinus turhan kovasta penkistä,alkaa p""settä poltteleen 3-400km kohdilla,mutta korjaantuu airhawkin lätyskällä tai lampaantaljalla..Täällä näköjään videoarvostelukin kaksi päällä ajosta:
http://www.motorcycle-usa.com/2012/10/a ... up-review/
Vastaa Viestiin