250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
250 2t vai 250 4t kokemuksia!
hei! olen hankkimassa 250 4t tai 250 2t pyörää ja parit kysymykset askarruttavat
4t pyörän
-huolto miten vaikeaa olen availlut 125 2t pyörän koneita eniten mietityttää ajoitukset ja kansihommat
-kone remppojen hinta? ja kauanko rempatulla koneella ajaa harraste enskaa hiekkamontulla ja metsäteillä
2t pyörän
-kulutus mitä 250 2t syö keskimäärin
-koneremppojen hinta?
-250 2t kestää harraste ajossa aika kauan ilman remontteja?
elikkä pudjetti olisi noin vähän päälle 2k ja pyörä olisi tulossa harraste ajoon ehdotelkaa pyörämalleja ja kertokaa kokemuksia!
4t pyörän
-huolto miten vaikeaa olen availlut 125 2t pyörän koneita eniten mietityttää ajoitukset ja kansihommat
-kone remppojen hinta? ja kauanko rempatulla koneella ajaa harraste enskaa hiekkamontulla ja metsäteillä
2t pyörän
-kulutus mitä 250 2t syö keskimäärin
-koneremppojen hinta?
-250 2t kestää harraste ajossa aika kauan ilman remontteja?
elikkä pudjetti olisi noin vähän päälle 2k ja pyörä olisi tulossa harraste ajoon ehdotelkaa pyörämalleja ja kertokaa kokemuksia!
- mattipoeka
- Viestit: 327
- Liittynyt: Su Heinä 24, 2011 11:59 am
- Pyörä: 690 Enduro R/FE-350
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Hei,
Käy ihmeessä kokeilemassa molempia ja valkkaa se, joka omaan ajotyyliin sopii. Itse ajoin 250-2T pyörällä ja vielä toistaiseksi pidin siitä enemmän kuin nykyisestä 350-4T Uskon kyllä että tuokin on vain tottumis kysymys, kun kerkesin jo tottua tuohon 2T vekottimeen vuoden aikana. Huomattavasti kevyempi se on viedä.
Huoltojen osalta kummatkin varmaan menee aika samoihin, jos ei venttiilien tarkastusta oteta huomioon.
Nettimotosta löytyy yli 250h ajettuja 4T romppeita, joille ei välttämättä ole tehty mitään muuta kuin vaihdettu öljyjä ja tarkistettu venttiilien välykset. Kaveri osti 250-4T kotarin jolla oli ajettu samalla männällä ilmeisesti n. 400 tuntia (kukaan edellisistä omistajista ei muistaakseni ainakaan myöntänyt vaihtaneensa mitään) ja toki se sitten levesi hänellä muutaman tunnin jälkeen, hintaa korjaukselle tuli n. 1200 € ilman työn hintaa. 2T pyörään taasen porukka tuntuu vaihtelevan 50-150 tunnin välein mäntää
Hankala siis sanoa
Käy ihmeessä kokeilemassa molempia ja valkkaa se, joka omaan ajotyyliin sopii. Itse ajoin 250-2T pyörällä ja vielä toistaiseksi pidin siitä enemmän kuin nykyisestä 350-4T Uskon kyllä että tuokin on vain tottumis kysymys, kun kerkesin jo tottua tuohon 2T vekottimeen vuoden aikana. Huomattavasti kevyempi se on viedä.
Huoltojen osalta kummatkin varmaan menee aika samoihin, jos ei venttiilien tarkastusta oteta huomioon.
Nettimotosta löytyy yli 250h ajettuja 4T romppeita, joille ei välttämättä ole tehty mitään muuta kuin vaihdettu öljyjä ja tarkistettu venttiilien välykset. Kaveri osti 250-4T kotarin jolla oli ajettu samalla männällä ilmeisesti n. 400 tuntia (kukaan edellisistä omistajista ei muistaakseni ainakaan myöntänyt vaihtaneensa mitään) ja toki se sitten levesi hänellä muutaman tunnin jälkeen, hintaa korjaukselle tuli n. 1200 € ilman työn hintaa. 2T pyörään taasen porukka tuntuu vaihtelevan 50-150 tunnin välein mäntää
Hankala siis sanoa
--------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
2-tahti !
Jos jotain sattuu hajoamaan, pyörän korjaus ei ole niin kallista.
Jos jotain sattuu hajoamaan, pyörän korjaus ei ole niin kallista.
Viimeksi muokannut mikko73h, Ke Touko 27, 2015 11:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keep calm and love fossil fuels.
- Gessuli
- Viestit: 1346
- Liittynyt: To Syys 02, 2010 8:24 pm
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Kokeilemaan. Itsellä ollut 2t ja 4t vempeleitä ja itse olen ihan täysin nelari ukkO. Sekin vaan istuu mukavammin mulle.
Kokeilemaan vaan.
Kokeilemaan vaan.
http://www.brbikers.com
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Osaako kukaan sanoa palioko 250 2t kuluttaa itsellä 125 husse syö ihan kivasti. Eli kuin kauan tommosella 2t värkillä ja 4t 250 ajelee tankilla kavereilla kaikilla 250 nelari pyörät yamahaa hondaa yms tuntuu että ainaki yamahast saa joka talvi levittää koko koneeen
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Lienee 250 4t kisa pyörät selvästi kalleimpia (pitkässä juoksussa keskimäärin) pyöriä ylläpitää jos nyt puhutaan kisapyöristä. Toki WR250R ja KLX250 jne lienee ihan eri kategoriassa sekä huolloiltaan että muilta kuluilta mutta myös jousitukseltaan jne. 250 2t (tai 300 2t) lienee taasen halvimpia ylläpitää pitkällä aikavälillä varsinkin vanhana taasen keskimäärin laskettuna.
Nelarilla pääsee varmaan 30% pienemmällä polttoaineen kulutuksella, keskimäärin. Kuitenkin niin jotta samoilla poluilla 300 2t olen päässyt samat ajot pienemmällä polttoainemäärällä kuin kaverit erikokoisilla nelareilla joten lienee sekin paljon kaasukädestä kiinni ja ajon luonteesta.Toki huomioitavaa lie myös se että puhutaan aika lailla erillaisen suorituskyvyn omaavista laitteista, 250 2t aika paljon ripeämpi kuin 250 nelari!?
Toki myös niin jotta jos on rahavarat kohtuu rajalliset niin nelitahtiset sisältävät huomattavasti korkeamman riskin, saattaa mennä helposti hankintahinnan verran remonttiin vaikka se ehkä onkin vähän epätodennäköisempi kuin 2t yläkerran remppa joka ei ole kuin luokkaa 100-200 hyvässä tapauksessa. (siis jos ja kun nyt ollaan sellaisten noin 2000€ maksavien mopeedien kimpussa!)
Siispä minun suositus jos on tarkoitus pysytellä pois päällysteeltä niin 250 2t (KTM EXC yleisyyden takia ja kohtuu hintaisten osien) tai 200 2t, jos tietä tulee enemmän niin myös joku luokkaa 400cc nelari voisi olla mutta ne taloudelliset riskit on toki selvästi isommat. Myös CRF230, WR250R, tai pikku kawa KLX250 (olikohan KLX vai mikä) niin olisi hyviä jos ei ole kilpaa tarkoitus ja haluaa panostaa huolettomuuteen/edullisiin käyttökustannuksiin ajo-ominaisuuksien ja tehon kustannuksella... mutta noihin se 2000€ lienee kovin kevyt budjetti eli sitten XR400/TT350/DR350 voi tehdä löytöjä
Nelarilla pääsee varmaan 30% pienemmällä polttoaineen kulutuksella, keskimäärin. Kuitenkin niin jotta samoilla poluilla 300 2t olen päässyt samat ajot pienemmällä polttoainemäärällä kuin kaverit erikokoisilla nelareilla joten lienee sekin paljon kaasukädestä kiinni ja ajon luonteesta.Toki huomioitavaa lie myös se että puhutaan aika lailla erillaisen suorituskyvyn omaavista laitteista, 250 2t aika paljon ripeämpi kuin 250 nelari!?
Toki myös niin jotta jos on rahavarat kohtuu rajalliset niin nelitahtiset sisältävät huomattavasti korkeamman riskin, saattaa mennä helposti hankintahinnan verran remonttiin vaikka se ehkä onkin vähän epätodennäköisempi kuin 2t yläkerran remppa joka ei ole kuin luokkaa 100-200 hyvässä tapauksessa. (siis jos ja kun nyt ollaan sellaisten noin 2000€ maksavien mopeedien kimpussa!)
Siispä minun suositus jos on tarkoitus pysytellä pois päällysteeltä niin 250 2t (KTM EXC yleisyyden takia ja kohtuu hintaisten osien) tai 200 2t, jos tietä tulee enemmän niin myös joku luokkaa 400cc nelari voisi olla mutta ne taloudelliset riskit on toki selvästi isommat. Myös CRF230, WR250R, tai pikku kawa KLX250 (olikohan KLX vai mikä) niin olisi hyviä jos ei ole kilpaa tarkoitus ja haluaa panostaa huolettomuuteen/edullisiin käyttökustannuksiin ajo-ominaisuuksien ja tehon kustannuksella... mutta noihin se 2000€ lienee kovin kevyt budjetti eli sitten XR400/TT350/DR350 voi tehdä löytöjä
antti
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
täs oon eri pyörä vaihtoehtoja katellu valitseminen on hemmetin vaikeeta 2t ois tuttu helppo kone 2t pelottaa kulutus 4t pelottaa jos kone levahtaa esim venttiili tippuu männän päälle tulee vitun kallis remppa ja kun koskaan ei oo ollut nelaria
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Jos se 2t kuluttaa tunnissa litran tai kaksi enemmän, sen säästää jo 2x pidemmillä öljynvaihto väleillä.maketz98 kirjoitti:täs oon eri pyörä vaihtoehtoja katellu valitseminen on hemmetin vaikeeta 2t ois tuttu helppo kone 2t pelottaa kulutus 4t pelottaa jos kone levahtaa esim venttiili tippuu männän päälle tulee vitun kallis remppa ja kun koskaan ei oo ollut nelaria
Keep calm and love fossil fuels.
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Jos polttoaineen kulutus on jollain tavalla ratkaiseva tekijä, suosittelen siirtymistä polkupyöräilyn pariin.
Yamaha IT 175 -83
Yamaha YZ 360 -89
Yamaha YZ 490 -84
Honda CR 250 R -01
Honda CRF 450 R -08
Honda CR 500 R -96
KAWASAKI KX500 -90
Husqvarna 500 CR -85
BMW R65 -80
"500cc or nothing!!"
Yamaha YZ 360 -89
Yamaha YZ 490 -84
Honda CR 250 R -01
Honda CRF 450 R -08
Honda CR 500 R -96
KAWASAKI KX500 -90
Husqvarna 500 CR -85
BMW R65 -80
"500cc or nothing!!"
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Aloitusviestissä oli mainittu myös metsäautotiet et sillo bensankulutus on aika oleelline toimintasäteen kannalta. No toki ei taida kysytyt laitteet muutenkaa olla omimmillaan siihen.
Tuolla omal vanhal 350 kakstahtarilla viittii ajella mettäautoteitä niin kauan ku pohja on pehmeetä ja siinä on sentään löylyy ihan kiitettävästi.
Tuolla omal vanhal 350 kakstahtarilla viittii ajella mettäautoteitä niin kauan ku pohja on pehmeetä ja siinä on sentään löylyy ihan kiitettävästi.
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Tämä tuntui sopivalta ketjulta kysyä 2t ktm tehopuolesta.
Eli jos puhutaan vaikkapa tästä http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... o%2096.htm
KTM 250 EX/C Enduro ,17 hv,siis rekisterissä oleva teho.
Noitahan yleensä kaupataan "oikeesti tehokkaampina" eli tarkoittanee sitä että kierroksilla löytyy potkua huomattavasti enemmän,kun tuo rekisterin hv määrä on määritelty suht alhaisella kierrosluvulla,ilmeisestikkin.
Mitähän se "oikeesti tehokkaampi" sitten käytännössä on?
Eli jos puhutaan vaikkapa tästä http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... o%2096.htm
KTM 250 EX/C Enduro ,17 hv,siis rekisterissä oleva teho.
Noitahan yleensä kaupataan "oikeesti tehokkaampina" eli tarkoittanee sitä että kierroksilla löytyy potkua huomattavasti enemmän,kun tuo rekisterin hv määrä on määritelty suht alhaisella kierrosluvulla,ilmeisestikkin.
Mitähän se "oikeesti tehokkaampi" sitten käytännössä on?
Foorumin "sekakäyttäjä"
-
- Viestit: 2213
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
n.50hv puskee 250 savustimet.
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
Elikkä tehoja ei ole "loivennettu" ensakakäyttöön noissa 90-00 luvun 2-t kotareissa.(vrt. crossi)
Foorumin "sekakäyttäjä"
-
- Viestit: 2213
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: 250 2t vai 250 4t kokemuksia!
No juuri noista en varmaksi väitä, mutta esim -03 enska Gassille lupaa tehdas sen 50 hummaa ja kyllä se sen tuntuisesti liikkuukin. Mitä noita mopotestejä olen lueskellut, niin tuota luokkaa ne tuntuu olevan lähes kaikissa. Olisiko krosseissa viitisen hummaa enemmän.
Tuon ikäisistä Kotareista olen ajanut vaan yhtä olisiko ollut -97 360:aa, vaan epäilen että siinä oli jotain häikkää, aivan voimaton peli.
Tuon ikäisistä Kotareista olen ajanut vaan yhtä olisiko ollut -97 360:aa, vaan epäilen että siinä oli jotain häikkää, aivan voimaton peli.