Roiske kirjoitti:Onkos näitä uusia WR:iä kukaan ostanu, onko kokemuksia tuosta laitteesta? Moottori varmaan vanha tuttu, mutta ruiskulla varustettuna ja istutettuna 250 runkoon.
Jokusen viikon on nyt kyseinen pyörä ollut joten muutamia havaintoja tullut tehtyä. Jos nyt aloitetaan negatiivisilla:
1. Bensan kulutus. Reippaahkossa polku ja metsätieajelussa menee seitsemän litraa satasella. Alle 70km niin bensavalo syttyy. Tankki on 7.2l, joten toimintasäde on melko vaatimaton.
2. Kytkin. Ei kai tuo nyt suuremmin poikkea normi japsien vaijerikytkimistä, mutta eurooppalaisten merkkien nestekytkimet on aika paljon mukavampia käyttää. Ei tämä mitenkään hirmuisen raskas ole, yhdellä sormella pystyy normikäytössä operoimaan, mutta pahemmissa paikoissa aiheuttaa jo tuskaa jos joutuu kytkintä luistatella.
3. Käynnistyminen. Ajoittain joutuu startilla sahaamaan enemmän kuin huvituttaisi. Tästä ongelmasta lukenut muualtakin, mutta pätevää ratkaisua ei kai ole löytynyt. Ei nyt sinänsä mikään iso juttu, mutta ehkä jossain gncc-kisan lähtöviivalla muutaman sekunnin ylimääräinen sahailu voi harmittaa. Potkustarttikin onneksi löytyy jolla lähtee käyntiin helposti. Kuulemma.
4. Paino. Tämä nyt on vähän kaksipiippuinen asia. Testien mukaan tämä on kuutisen kiloa painavampi kuin luokan kevyin pyörä, ktm 450xc-w(vastannee euroopan exc:tä), mutta onko kotarikaan sitten erityisen kevyt? Niin, että sillä ajaisi mielikseen sellaista perinteistä suomienskaa? Voi olla, että olen tottunut liian helppoon ajeluun kun on aikaisemmin ollut metsäkäyttöön 2t pyöriä ja nyt crossi pikkunelari, koska tällaista isoa nelaria en puhtaaseen endurokäyttöön huolisi. Kyllähän tälläkin kovaa pääsee ja painosta nyt on haittaa lähinnä hitaammissa ja/tai oikein pattisissa paikoissa, mutta juuri sitähän semmoinen oikea enduro tapaa reippaanlaisesti sisältää?
Kilpipelille on kuitenkin vähän erilaiset kriteerit ja makkaranpaistosurautteluun tämä laite onkin äärimmäisen kevyt ja kisahenkinen.
5. Mittarivaijeri etupyörästä. En tiedä miksi vihaan sitä niin paljon? Tuntuu täysin turhalta moiset ylimääräiset letkut kun fiksumpiakin keinoja nopeuden mittaamiseen olisi.
Jos nyt jotakin positiivistakin haetaan, niin:
1. Jousitus. Eipä osaa tällaiseen pyörään parempaa vaatia. Keulanakin nyt sama kybin 2-kammio kuin crosseissa ja tuntuu toimivan hienosti. Takaiskarikin ihan ok. Ehkä hieman lisää vaimennusta kaipaa kumpaankin suuntaan, mutta klikkereilla selvinnee. Säädöt vielä vähän vaiheessa.
2. Ajettavuus. Paha tästäkään mitään moitittavaa keksiä. Competition kitin asentamisen jälkeen moottorikin vetää tosi hienosti ja tasaisesti mitä se ei todellakaan vakio saastepömpeleillä tehnyt. Äänikin säilyi mukavan hiljaisena. Lisää voimaakin saisi helposti gytr:n ohjelmoitavalla eculla. Vakio eculla kierrosten rajoitin käsittääkseni 1500r/min aiemmin, mutta noilla huippukierrosten tehoilla ei ole mun ajotyylillä mitään merkitystä, joten jäänee laittamatta.
3. Yleinen laadukkuus. Sokea usko yamahan laatuun lieneekin suurin syy miksi tähän malliin päädyin. Usko on kova siihen, että esim. kotariin verrattuna ne muutamat lisäkilot on sijoitettu kestävyyden kannalta oikeisiin paikkoihin.
Tässä nyt ensihavaintoja kun ajettuna noin 700km. Lisää joskus myöhemmin, ehkä.