Yamaha WR450

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani_rr
Viestit: 312
Liittynyt: To Touko 17, 2012 10:56 am
Pyörä: 701

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Onnea uudesta pyörästä! Kerrohan fiiliksiä kun pääset kunnolla ajamaan.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja THA »

Birdie kirjoitti:Terve,

Just pari päivää sitten ostin 1.100 km / 40h ajetun Yamahan WR 450 F:n vuosimallia -08 Kuvan konkurssipesästä. Kerrassaan hehkeä yksilö (ei kyllä kauaa), entinen omistaja oli ajanut vain hiekalla ja poluilla, ei enskaradalla; pyörän muovisessa "pohjapanssarissakaan" ei ollut naarmun naarmua, ei katteissakaan.

Tuli sen verran kiire tossa ostohommassa, etten kilvettömyydestä/punakilpisyydestä johtuen voinut sitä edes koeajaa. Eivät laskeneet meikää sillä Liepeen CC-kisan radalle rymyämään. Kotinurkissa pääsin sitten kaupan jälkeen koittamaan sitä muutaman minuutin pätkän. Yllätyksekseni välitykset tuntuivat pitkiltä ja alusta suht. löysältä, mutta pyörä itsessään kevyeltä ja ketterältä. No joo, tuunatun 690:n rinnalla taitaa jokainen kisamopo 250/450/540 tuntua aika ketterältä...

Nykyvälitykset (14-47) menevät vaihtoon välityksen 14-51 tieltä vielä tänään, Shorain 14 Ah:n litiumakku ja metallinen pohjapanssari tulevat mopoon alkuviikosta. Iltapäivällä pääsen sitten ajamaan Liepeen CC-radan jäännöksille, crossirata on vedenpaisumuksen johdosta kiinni ja maastossakin upotuspaikkoja riittänee, mutta kunhan nyt saa jonkinlaisen käsityksen laitteesta. Tavoite on, että tuolla pystyy harrasteluokan kapinoissa pyörimään kohtuudella muiden joukossa toisin kuin 690:sellä, jolla isosta yrittämisestä huolimatta joutui joka kiekalla antamaan törkeästi periksi, virn... 250:nen exc tai vast. olisi varmaan vielä ketterämpi ja helpompi ajaa, mutta kuvaamani Yammun ostomahku toistuu vain aniharvoin, ja toisaalta tykkään kyllä vääntävästä pyörästä. Ja turhaa laardia ei kyllä pyörään ollut tarttunut.

Se jännä tässä on ollut, että tuttujen kommentit WR:n alustasta (vakio, 2-kammiokeula) ja luonteesta ovat vaihdelleet hämmästyttävän paljon. Osa on sitä mieltä, että alusta on vakiona toivottoman löysä (kireämpää jousta peliin ja naksuille kyytiä), toiset (enemmistö) ovat sitä mieltä, että alusta on sellaisenaankin aika hyvä; alustaexpertin kevyt simmaus ja avot. Johtuen mieltymyksestäni suht. löysään/pehmeään alustaan lähtökohtaisesti komppaan jälkimmäisiä, mutta kuten sanottua, tunnin parin riehuminen Liepeellä antaa jonkinmoisen omakohtaisen käsityksen asiasta.

Mitä koneeseen ja ajettavuuteen tulee, mielipidekirjo on ihan yhtä laaja. Saattaapi olla just niin kuin THA tossa edellä totesi, että laitteesta saa helposti ajettavan tai vastaavasti tosikiukkuisen voimapesän, moottorin säädöistä ja lisäosista riippuen. Vastoin aikaisempia mieltymyksiäni Kotareiden kanssa, aion ainakin toistaiseksi pitää tämän koneeltaan mahdollisimman vakiona ja siten helposti ajettavana. Penkkiinhän tuo toki lähtee, muttei maksimitehon hakemista varten, vaan kaasarin ja seosten säätöä varten. Vakipöntön ääni muistuttaa kylläkin lähinnä työnnettävää Stiga -ruohonleikkuria, joten vähän avarampi vaihdokas voisi antaa parempia fiiliksiä, mutta senkin vaihtamisen taitaa ratkaista lopulta penkitysammattilaisen mielipide. Erilaisia avoimempia pöntöjä kyllä löytyy omista ja kavereiden nurkista ihan riittämiin. Mutta jos avarammalla pöntöllä sokataan alavääntö ja saadaan kone kiekkuiseksi ylhäältä, jää pönttö vaihtamatta.

Että tämmöisiä ajatuksia tällä kertaa...

Terv. Birdie
Moi!

Nuo välitykset: EFIn Comp Kitissä tulee 13/50, laatikossa paikallaan 14/47. Eli 14/51 on vielä suht pitkä. Jamppi ei oikeasti tärise juur mitään kotariin verrattuna, joten vahvistavia resonansseja toisiovälityksestä ei tarvitse erityisesti kartella hampaiden määrää valittaessa. Akku on turhan iso, ota pienempi, mulla nyt Motonetistä 90e euroglobe fyysisesti pienimmistä tehokkaampi LiFePO4, todellinen kapasiteetti 2,41Ah ja pyörittää bensapumpun käydessäkin yhtä hyvin apuvirralla tai ilman - riittää siis loistavasti kaasarikoneeseen varmaan kaikissa tilanteissa.
WR:ssä vakioalusta on aina ollut löysä, mutta kun 90kg B:n kärkikuskikin on ajanut "isoa kovaa"kin vaihtamalla jousiksi vain seuraavaksi jäykemmät, vakiojouset riittänee pääosalle harrastajista. Omassani on vakiojäykkyiset, sillä juuri viikonloppuna ed. SM:ssä eka kertaa 10 sakkiin ajanut A-kuski pääsi samaa vauhtia kivikkosyherössäkin kuin omalla 250:llään, vaikka pyörä on madallettu ja valitusta tuli löysästä alustasta sekä liiän lössöstä etusolusta. Kehuja tuli helposta ajettavuudesta, eikä kuulemma tuntunut edes painavalta.

Tästä voinee summailla, ettei jousien vaihtoon akuuttia paniikkia ole - sen sijaan simmityksille tarvii tehdä jotain. Ja lienee syytä muutenkin ensihätään iskarit huoltaa, joten samallahan tuo hoituu. Edes minä en aja vakiosimmityksellä, perässäkin on nopeaa vaimennusta lisätty, joskin hidasta vähennetty, kokonaisvaimennusta hieman enemmän kuin vakiossa. Keulassa vaimennusta on huomattavasti vakiota enemmän, mutta rakennettu siten, että tuommoinen 10cm maakivikko menee niin herkästi, että kypäräkameran voi kiinnittää suoraan stongaan :wink: Tuo keula on mahdollisuuksia täynnä, siitä saa kyllä ihan mitä vaan ja helposti. Helmi. Ei siis ihme ettei Yamaha ole mennyt ilmakeula-yms.-virityksiin uusissakaan. Perässä taas WR:n linkut on aina olleet hyvät, kiristyy riittävän kiihtyvästi riittävän lopussa, joskin aiheuttaa sitten sitä löllöyden tunnetta pinnasta. Voi vähän paikata simmityksellä, toisaalta alurunkoisissa linkut on lähempänä krossimallia (ellei jopa samat?), joten simmitys- ja naksujen asento lie pääsyinä.

Avarampi pönttö ei todellakaan pilaa alavääntöä, mutta jos sulla on siinä pyörässä kiinni teräsvaippainen vaimennin niin saat 2kg, PC4:lla 2,2kg, painoa pois YLHÄÄLTÄ vaihtamalla sen änkän. PC4:n kanssa joudut säätämään kaasaria, mikä on pieni painajainen tuossa alurungossa, onneksi ei tarvii säätää kun kerran. Toisaalta haittaako sitten että menee vähän laihalle? Reklusen kanssa ei, ilman saattaakin joskus stumpata?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Kiitos kommenteista, THA,

Ihan törkeän pihalla olin ensimmäistä kertaa huonokuntoisella enskalenkillä tällä uudella pyörällä. Mutta kun älysin kiertää crossirataa kymmenkunta kertaa, alkoi kampe istumaan käteen yllättävänkin hyvin. Mitään ensi käden valittamista en huomannut alustasta enkä myöskään moottorin toiminnasta. Uudempi yritys enskareitillä meni jo vähän paremmin, mutta tosiaan huomasin itsekin tuon välitysten suhteellisen pituuden (14-51).

Päätin jo tilata 14-piikkisen kaveriksi 52 -piikkisen takarattaan, mutta juttusi lyhyemmästä comp-välityksestä sai aikaan sen, että takana pysyy 51-piikkinen ja eteen vaihtuu 13-piikkinen ratas. Johtuu osittain siitä, ettei 50-piikkistä ole juuri nyt saatavana, joten mielellään aloittelevalle kuskille tulee piikkiä tiuhempi välläri kuin piikkiä pidempi.

Tykkään löysähköstä alustasta - kunhan se ei kuitenkaan pohjaa helposti - joten kevyen simmityksen saa Turbotec tehdä, mutta mitään kiirettä asialla ei ole. Ensi alkuun totuttelua ja harjoittelua meikäläinen Yammulla tarvii.

Ja sen ylimääräisen parikiloisen painon niistän siitä pakoputken päästä jossakin vaiheessa. Täytyypä selvitellä, mitä sellainen PC4-änkkäri tai vastaava kustantaa.

Eli summa summarum, pientä laittelua on ajatuksissa tehdä, mutta tärkeintä on nyt ensin opetella tuolla WR:llä ajamaan...

Terv. Birdie
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Vielä THA ja kaiffarit,

Laitatko mulle tuon kevyen läpivirtausänkkärin (PC4 ja/tai vastaavat) tarkemman nimen ja tiedot mahdolista hankintaa varten?

Terv. Birdie
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei todellakaan ole jampin offroad-välit liian tiheät, eilenkin meni assuosuudetkin oikein mukavan pehmeästi. Vähän alkuun nyki ja kerkisin jo miettiä ettei ole voinu mennä enää hiekkaa huohottimesta, ekan maastossa käynnin jälkeen ei, eli kylmänä vaan ei tykänny (tuli mentyä katsastukseen 2h ennen omaa lähtöaikaa). Muutenkin oli nautinto vetää, lämmin päivä, ei tarvinnu palella. Eikä tullu toisaalta liian kuumakaan. Jamppi oli pääosin elementissään, tiestön ulkopuolellakin. Joten toi sun peli kaipaa ehdottomasti samoja välejä, jopa tiheempää. Takaratasta ei silti kannata suurentaa suotta, ottaa vaan herkemmin osumaa. Mutta millään väleillä et varmaan saa niin karmeeta tärinää aikaan kuin vanhat LC4 koneet tai FR.

Samoin kun tuota ei saa kilpiin, niin tuo PC4, eli tarkemmin FMF Powercore 4, on hyvä kevennys. Tai RCT 4.1, mutta se on himpun painavampi (enduroputki). PC4:llakin menee ainakin CC katsastuksista krossipelit läpi, enskakatsastuksiin tarvinnee killerin, jolloin ei juur painoeroo 4.1:een. Acran putki ei ilmeisesti kevennä enempää, hintaa kyl on sit 2-2,5x :roll:

Simmitys... älä ny hemmetissä ainakaan vakiosta enää löysennä, oikeesti. Katoppa Kalkku ry sivuilta noita K aikoja, toki mä kämmersin parhaillaankin minuutteja per pätkä vaan läpipääsy mielessä mut en missään nimessä missään kohdin todella yrittäny tai edes omaa kova ajanu (kivikoissa olis menny paljon kovempaa mut ku kädet oli mutaspoorien jälkeen aina tööt niin kivikot piti käyttää huilaamiseen/palautumiseen), silti kivikoissakin toimi oikein hyvin ja meillä lie 30kg painoeroa!!! Midvalven välys keulassa on vakiona vähän nafti, simmitys paluussa ihan balanssissa vakiojousien kanssa, puristus liian LÖYSÄ! Perässä voi ottaa pari isointa pois puristuksesta ja tihentää loppupakkaa tai laittaa ohuen cross-overin sekaan ja lisää pari-kolme isointa, kokonaisvaimennusta et ehkä tarvii lisää kun ei tarvii madaltaa (Pikku Hukalle tarvisi lisää, jotta toimisi madallettunakin, ei vaan pääse nauttiin ihan kaikesta kun joustoista aletaan niistään). Keulassa isomman välyksen kanssa kun vielä laittaa öljymäärän lähelle minimiä niin avot, tulee nannan sinne Liepeen enskalenkillekin :) No Niskanen varmaan osaa näillä lähtee oikeeseen suuntaan jos ego kestää ottaa mun ehdotuksia vastaan... vit tulla munkin mopoo kokeileen, veikkaan et huomaat sittenkin tarviivan vähän tiukempaa simmitystä sullekin. WR:t kuitenkin aina olleet samankaltasia, niin isot kuin pienetkin, tuskin on välissä kolmea vuotta ettei pätis oletukset alkuunkaan...

Ja sit toki tarvii opetella ajaan koneen resursseja hyödyntäen, pieni pöräys aina kun takasen alal on pitävää niin menee hienosti huonompaakin pätkää ja kivikot on kivaa pompottelua :D
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Kiitos Tuija,

Alanpa selvitteleen sitä änkkäriä versus kavereiden nurkista löytyvät mahd. sopivat käytetyt tehoröötät...

Ja en siis todellakaan ole pehmentämässä alustaa - tuntoherkkyys pinnassa on nytkin aika hyvä - vaan tarkoitus on saada alustaa pikkuisen jäykemmäksi jouston loppuvaiheessa. Niskasen ego kyllä kestää mun kokemukseni mukaan ottaa toiveet ja vinkit asiakkaan suunnasta ja tota teikäläisen konseptin suuntaista jutskaa aion kokeilla. Jos modattuun rökäriin vaihdan, saa Jarmo samalla säätää sitten kaasarin. Ja tietty huoltaa alustan...

Terv. Birdie
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Kipa »

kapo kirjoitti:Eli haluaisin tietää, miten tällainen kädetön, mistään mitään tietämätön löytäis ton piuhan, että vois tehä noita taikoja sille? Vai pätkisinkö varmuuden vuoksi kaikki harmaat johdot, mitä löydän... :mrgreen: :?: :?: ja laittaisin kaikkien väliin katkaisijan? :oops: :oops:
http://www.yamaha-forum.net/forum/showthread.php?t=6703
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Prikkaa alas eli neulaa ylös jos epäilet että on neulan alueella laihalla.
antti
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Tase »

Pintakaasulla jos nypyttää, niin kannattaa tarkistaa tyhjäkäyntisuuttimen koko. Noissa on käytetty 48-52, joten ainakaan sitä pienempää ei kannata pitää.
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sami
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 4:00 pm
Pyörä: 3kpl

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla rötäsi YZ 450F siinä 1/4 kaasun tietämillä kun kaasarin neula oli kulunut. Tyhjäkäyntisuutin saattaa myös joskus tukkeutua, kannattaa puhallella silloin tällöin.

Ja Birdie: -08 WR:ssä on yksikammiokeula. Ainoastaan -12 --> WR450F:ssä on kaksikammio.
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Tase »

Täsä ketjussa on aikaisemmilla sivuilla joitain säätöesimerkkejä. Minun jammussa oli alunperin kiinteä neula. Vaihdoin sen säädettävään jolloin kyyti parani. Omassa jammussa on seuraavat muutokset:
- pakoputken päästä nykäisty kuristuspilli pois
- tyhjäkäyntisuutin joko 50 tai 52
- säädettävä neula, tyyppiä en muista

Katso mitä siinä sinun pyörässä on nyt paikallaan. Mietitään sitten muutoksia. Seosruuvin avaus myös vaikuttaa tuohon pintakaasu ongelmaan.
Vastaa Viestiin