Yamaha WR450

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja THA »

Sami kirjoitti:Mulla rötäsi YZ 450F siinä 1/4 kaasun tietämillä kun kaasarin neula oli kulunut. Tyhjäkäyntisuutin saattaa myös joskus tukkeutua, kannattaa puhallella silloin tällöin.

Ja Birdie: -08 WR:ssä on yksikammiokeula. Ainoastaan -12 --> WR450F:ssä on kaksikammio.
Siis tossa kaasarikoneisessa laurunkosessa on vielä se ikivanha vaahdotin keulana oikeesti??? No onnesta siihen sopii tunnin työllä suoraan toi kunnon keula paikalleen ja ebay on pullollaan putkia, parin saa helposti 300e, sitten Pivot Worksin korjaussarja sisään (sis. kaiken) ja on hyvä! Ei kai siinä keulassa oo enää kummiskaan niitä uretaanipötköjä?

Voi tosiaan vanhassa pyörässä olla neula alapäästä kovin kulunut, eli pyörä rikkaalla. Aja sillä nypytysalueella pidempi pätkä ja sammuta suoraan siitä, näkyy tulpasta kyllä kumpaan suuntaan seokset on pielessä, jos ovat. Siellä kaasarissa on myös eräänlainen ohivirtaussuutin (oikosulku: oikea nimi ei vaan tule ulos), kokoluokka 50-90, lyhyt, pääsuuttimen näköinen. Älä sekoita siihen, kuvaamasi perusteella sitä ei tarvitse muuttaa. Tyhjäkäyntisuutin taas on semmonen pitkä, jossa kyljissä reikiä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Alkuperäinen seosruuvi on mallia ruuvari ja on käytännössä mahdoton säätää irroittamatta kaasaria, monet vaihtaa sen tilalle just tollasen seosruuvin että voi säätää seokset kohdalleen ilman kaasarin irroitusta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Ja kun alat purkaa niin pyöritä ensin kiinni ja laske samalla paljonko oli auki !
Siellä seosruuvin kärjellä on jousi, pieni prikka ja o-rengas !
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja meikä »

Suosittelen oman mielenterveyden takia heivaamaan tuon (bilteman) säätöruuvin lähimpään lampeen. Ainakin allekirjoittaneella on noista alumiinisista varsin huonoja kokemuksia, lähinnä tiiveyden, tarkkuuden, kierteiden kulumisen ja ruuvin itsestään löystymisen osalta. Jos kuitenkin päätät sitä käyttää, ota kaasutin irti, tutki reikä taskulampulla ettei ole o-renkaan palasia tms. sisällä ja että ruuvin _varren_ o-rengas todella tarraa kiinni. Ja kaikki edellisessä postissa mainitut sisukset ovat paikallaan. Alumiiniruuvilla on tapana ruuvata itsensä auki kaikesta huolimatta ja kulua tärinässä kierteistään niin ettei se enää toimi ollenkaan.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Toi oli hyvä tieto, pidetään jatkossakin alkuperäinen säätöruuvi ja mennään niillä setupeilla jotka on kasatessa arvottu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Fcr kaasariin on keihinilla vasittu laadukas pikaruuvi, toki kalliimpi kuin biltema mutta toimii.
antti
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Kaikissa ruuveissa ei muuten ole o-rengasta varressa !
Tää on fcr41 mx orkkis seosruuvi ja ostettu ktm orkkis osana Kuva
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja meikä »

kimmokekki kirjoitti:Kaikissa ruuveissa ei muuten ole o-rengasta varressa
Joo en ole varma oliko siinä biltemankaan mallissa alunperin, mutta ilman sitä se ei ainakaan pysy kiinni ja on väljä ja heiluukin joka suuntaan. Vastaava messinkinen tms. säädettävä toimii varmasti, mutta itse totesin että niin vähän täytyy säätää isossa nelarissa (sen jälkeen kun heivasin bilteman mäkeen) ettei ole hintansa väärti. Toimii nuo alumiinisetkin ainakin teoriassa, mutta tietyin varauksin.

Ei tuolla ruuvilla säädetä kuin aivan tyhjäkäyntiä ja sitäkin vain hyvin pienen alueen verran, karkeampi säätö tehdään suuttimella joka on kaasuttimen pohjassa (sisäpuolella). Iso nelari ei ole kovin tarkka tai herkkä ainakaan omien kokemusten mukaan mutta joku crossipikkunelari voi olla paljon herkempi (etenkin olemaan lähtemättä käyntiin) ja vaatia säätöä enemmän. Manuaalista löytyy säätöohje mutta perusidea on vain käännellä sitä kohtaan jossa kone käy parhaiten eli kovimmilla kierroksilla tyhjäkäyntiä ja siitä vähän auki (rikkaammalle). Jos tyhjäkäyntisuutin on kohdillaan paras alue on jossain kahden kierroksen tienoilla aukipäin pohjasta. Ja kannattaa varmistaa että se kanssa menee pohjaan eikä pohjaa vain jousi.

Ja tuon kierteiden yläpuolisen osan ympärille kuuluu o-rengas ja sen alle prikka ja jousi. O-renkaan pitää olla semmoinen että asettuu pohjaan ja tiivistää neulan kun jousi sitä vähän litistää
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Mulla on (kuinkas sattuikaan :twisted: ) KTM SXC 625 power partsina ostettu käyttämätön jossain hyllyjen perukoilla, tiedä sitten löytyykö edes jos lähtee etsimään ja liekkö tuskin jamppiin sopiikaan. Mutta kuten "meikä" sanoi niin minäkään en sitä tarvinnut koska kun kerran laittoi seokset kohdilleen niin seuraavat neljä vuotta kunnes pyörä meni vaihtoon ei tarvinnut säätöihin koskea. Ja tuo nypytys pikku kaasulla oli ko mopossa myös uutena, korjaantui siinä tyhjäkäyntisuuttimen vaihdolla isompaan.
antti
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 5:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja THA »

Leak Jet on se "ohivirtaussuutin", pilot jet on tyhjäkäyntisuutin. Saattoi joku jo sanoakin, se seosruuvi siis rikastaa aukaistaessa (mitä mä muistan niin kaikissa kaasareissa joissa seosruuvi etupuolella, säätää bensaa, joissa putsarin puolella, säätää ilmaa). Seosruuvi vaikuttaa käynnistymiseen ja ihan pintakaasulla, tk-suutin vaikuttaa merkittävästi vähän pidemmälle eli n. 1/4 kaasulle asti.
Suuttimet on järkevän kokoisia, mutta tuo neula näyttää kärsineeltä. Jos neula on kulunut niin sekoittaa seoksia jo pintakaasulla. Olikos neulaputki vaihdettavissa, siis se osa johon tuo neula menee? Katso ainakin valoa vasten onko kulunut soikeaksi. Neula on joka tapauksessa jampin orkkis, aftermarket osissa on säädettävä. Uusisin (säädettävän) neulan ainakin ja neulaputken jos mahdollista (ja tarpeen), ennen kuin yrittäisin säätää. Pitäisi toki toimia orkkis neulallakin ihan hyvin. Eikä ainakaan 10v. sitten ollut edes kallis, laitoin kotariin jammun neulan kun hinta oli 1:2 (että oli jamppiin jo silloinkin joku osa kohtuuhintanen - toinen tais olla vaihdepolkimen akseli :roll: )
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minä vaihdoin kiinteän neulan säädettävään, dus-k, 5TJ-14916-9S, hinta 26.50 euroa paikallisessa liikkeessä. Neulan asentoa en muista, siinä puolenvälin paikkeilla se lienee. 50 pilot jet on minulla, joten sen voisit myös vaihtaa. Kannattaa myös tarkistaa onko äänenvaimentajan päässä kuristinta, sellainen pikkuinen putkenpätkä joka lähtee pihdeillä pois. Vakiona 30kW säädöillä kone nyhtää pintakaasulla, jotkut ottavat myös saastejutut pois, mutta se ei välttämättä ole tarpeen.
Vastaa Viestiin