KTM EXC F 250

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Rodchop
Pyörä: KTM exc f 350

KTM EXC F 250

Viesti Kirjoittaja Rodchop »

Tervehdys kaikille. 15 vuoden katupyöräilyn jälkeen olen palaamassa takaisin Enduro harrastuksen pariin. Olen hankkimassa otsikon mukaista pyörää. (KTM EXC F 250 vm 2010)
Kiinnostaisi tietää mitä muutoksia tullut seuraaviin vuosimalleihin toisiinsa nähden. 2009, 2010 & 2011.
Tyyppiviat ?
Mitä tarkoittaa käytännössä esim. 7kw paperit ? Miten nuo kuristukset noissa toteutettu ? & miten purettavissa.
Kaikki tekniset tiedot kelpaavat erityisesti vm. 2010
Kokemuksia pyörästä & Vinkkejä & Linkkejä.

Kiitokset etukäteen
Rodchop

Re: KTM EXC F 250

Eikö npoista oikeasti löydy tietoja & Kokemuksia. Tälläisen itse löysin, tuossa tosin virheitä kun puhuvat 2T vaikka on nelari.
http://www.mbike.com/ktm/250-exc-f/2010
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä noita kisaenskoja porukoilla on mutta jostain syystä niistä jutustellaan vähemmän foorumeilla. Liekö asenne se että "enskapenat ajelee eikä löpise foorumeilla"? :D

Jos enklanti taipuu niin kannattaa rekisteröityä KTM-Talk foorumille, siellä on jumalattoman paljon tietoa näistä värkeistä.
Kylätason kurapyöräilijä.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tämä foorumi on keskittynyt nimensäkin mukaisesti enemmän matkaenduroihin ja oikeiden enskojen foorumeita on muita joilla niistä on enemmän juttua. Koheltaja jo yhden laittoikin ja tässä kotimainen vaihtoehto http://forums.offipalsta.com/
Weteraani kurapyöräilijä
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Rodchop kirjoitti:Tervehdys kaikille. 15 vuoden katupyöräilyn jälkeen olen palaamassa takaisin Enduro harrastuksen pariin. Olen hankkimassa otsikon mukaista pyörää. (KTM EXC F 250 vm 2010)
Kiinnostaisi tietää mitä muutoksia tullut seuraaviin vuosimalleihin toisiinsa nähden. 2009, 2010 & 2011.
Tyyppiviat ?
Mitä tarkoittaa käytännössä esim. 7kw paperit ? Miten nuo kuristukset noissa toteutettu ? & miten purettavissa.
Kaikki tekniset tiedot kelpaavat erityisesti vm. 2010
Kokemuksia pyörästä & Vinkkejä & Linkkejä.

Kiitokset etukäteen
kyllä tällä palstalla keskustellaan myös keveämmästä kalustosta. ns "kisaenduro" -kuskit keskittyvät enemmän ajamiseen kuin ns. matkaendurokustkit, jotka pystyvät näpyttelemään foorumeilla ajaessaankin. :lol:

-09, -10 ja -11 ovat melkolailla samanlaisia. Jotain hyvin pieniä eroja noiden välillä saattaa olla. EXC mallissa isommat upgradet tulivat -08(runko ja RFS moottori jäi historiaan) ja -12(ruisku(SX vuotta aijemmin)). Olikohan -14 malliseen muuttui moottori samanlaiseksi kuin 350:ssä, eli liukulaakerit jne...

Eipä tuossa taida tyyppivikoja juurikaan olla. Mulla oli -08 mallin EXC ja -09 SX-F ja mollemat toimivat OK. Bensaa tankkiin vaan ja menoksi. exc:een on tullut tunteja jo reippaasti yli 350(seuraavan omistajan toimesta) ja kerran on mäntä vaihdettu. Renkaissa oli jo päittäisvälystä huomattavissa, muuten ei mitään dramaattista koneessa.

7kW kuristukset ovat hyvin suurella todennäköisyydellä käytetystä pyörästä poistettu. Kuristaminen on toteutettu rajoittamalla luistin liikettä pitkämäisella "pultilla" neulan päällä(huomaat tämän, kun kaasukahva ei liiku kuin 10mm)~, sekä tulpalla pako- ja imupuolella(ilmansuodattimen alla).

Viimeksi muokannut VAK, Ti Touko 20, 2014 8:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---x mopolla suohon x---
Koheltaja

ATC kirjoitti:ja tässä kotimainen vaihtoehto http://forums.offipalsta.com/
Wanha varmaan tarkoitti tätä foorumia :wink: http://www.offroadpro.fi/forum
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Varaosakuvissa on semmoinen tähti osan kohdalla jos on uudistunut sille vuodelle. Niistä selvittää kohtuullisen nopeasti vuosimallien erot viimeistä prikkaa myöten. Käsittääkseni tuolla välillä ei merkittäviä eroja ole, eikä mitään isompia tyyppivikojakaan.

Eipä noita pikkunelareita matkaenduroina ole, joten luotettavuusvaatimukset ja kokemukset ovat vähän toiset kun ei haittaa vaikka pyörä hyytyy kun autolla se on pelipaikalle tultu kuitenkin. Kisahommat sitten erikseen, mutta niissä ei kovin vanhoja vehkeitä edes näy juurikin edellämainitusta syystä. Ei kovin moni jaksa kiertää kilpailuja edes harrastusmielessä jos kalusto ei ole toimivaa, se kun on kuitenkin suhteellisen pieni kustannus koko sirkuksessa.
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Pyörähän on vallan mainio oikeaan enduroon, eli polkujen ajamiseen. Minulla on ollut 250 EXC Racing -04, joka oli siis myös nelitahtinen, sekä nyt on -12 vuosimalli ja aion seuraavaksikin ostaa samanlaisen. Voimaa on juuri sopivasti, eli voi välillä ottaa jopa lähes kaiken irti pyörästä. Tälläisia tilanteita ei minulla tosin ole kuin pehmeässä hiekassa ajaminen. Edellinen oli valkokilpi ja ajelin sillä jonkun verran myös hiekkateillä, mutta enimmäkseen kuitenkin enduropoluilla. Talvella oli kiva ajella metsäteitä. Nykyinen on punakilpinen, kun ajot kumminkin painottuivat edelliselläkin enemmän metsään. Ajan myös Cross Country kisoja ja niissä yksi hyvä etu on, että pyörää ei tarvitse tankata kahden tunnin aikana, eikä edes itse asiassa tankin tarvitse olla täynnä lähdössä. Myös edellinen kaasaripeli meni yhdellä tankilla kisat. 2012 tuli ruisku kaikkiin nelarienduroihin.

Tässä uudemmassa on huomattavasti terävämpi kone kuin tuo -04, joka oli vielä RSF-kone ja alakerta oli yhtenevä 400:n, 450:n ja 525:n kanssa. Samoin painoa on huomattavasti vähemmän ja pyörä on paljon kevyempi ajaa. Noista -08...-11 malleista minulla ei ole kokemusta, joten en niitä osaa verrata näihin.

Nykyisestä olen keulasta simmittänyt puristusvaimennusta löysemmälle, mutta muuten jousitus on vakio. Painan 70 kg, joten vakio jouset ovat juuri passelit minulle.

Edellisessä ei ollut mainittavia vikoja, ja tässä nykyisessä meni bensapumppu heti kohta uutena. Muuten on ollut normaalia huoltamista. Yhtään kisaa ei ole jäänyt kesken teknisen vian takia.

Tämän vuoden pikkunelariin tuli tosiaan 350:een pohjautuva kone, jossa on 4 Nm vai oliko 4 hp enemmän voimaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Rodchop

Kiitokset tähän mennessä vastanneille. Mistäs noita varaosa kuvastoja löytyy & Onko jostain ladattavissa jotain korjaamo käsikirjaa, vai kannattaako hankkia joku Clymerin kirja.
Ollut tosiaan tuo mantsa harrastus jäissä viimeiset 15 vuotta, joten vinkit pääkaupunkiseudun nykyisistä mantsa spooreista, hiekkakuopista & Muista mukavista ajomestoista kelpaisi.
Hämeenkylän vanha mantsa spoori mesta jossa oli muutama pikkulampi, taitanee olla nykyään vedetty sileäksi.
Vieläkö Hoorekissa (Moposportin takana) on se pieni crossirata & pitkät spoorit metsässä ?
Missäs lähimmät hiekkakuopat jne ?
Missä lähimmät jäärata mestat ?
Lisäksi tiedot hyvistä ajopaikoista Akselilla: Iisvesi, Rautalampi, Suonenjoki & Tervo kelpaisi, kun mökki sielläpäin.
Hyviä Enduro MX saappaita voi myös suositella & Tarjota mulle, pitäisi löytää jotkin hieman nilkasta joustavat ettei olisi ihan laskettelu mono meininki.
Koheltaja

Hoorekki on ollut vuosia kielletty paikka ja sinne ei kannata mennä sakkoja ottamaan, samalla saa pilattua mettäpyöräilijän mainetta entisestään. Lavangossa löytyy krossirata ja sen vierestä Hanskallion enskareitti, vastaavat ajomahdollisuudet on Ämmässuon kupeessa olevilla EMK:n hallinnoimalla alueella, krossia ja enskaa.

Pyörän mukana tulee ohjekirja ja osakirja, omaan 400 latasin korjauskirjan netistä.
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Rodchop kirjoitti:Kiitokset tähän mennessä vastanneille. Mistäs noita varaosa kuvastoja löytyy...
osat vaikka tästä

250 exc-f(eu) manuaali 2014

-08 mallisen manuaali(sama pätee -08 -> -11)

meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Kotarin oma korjausmanuaali varmaan löytyy pdf:nä kun pikkasen etsii. Copyrightin alaista tavaraahan ne ja tiskiltä saisi romppuna tietenkin.
tikru
Pyörä: ktm exc 300

Viesti Kirjoittaja tikru »

VAK kirjoitti ,että ajettu 350h yhdellä männän vaihdolla. Eikö ole alakertaa avattu?
Mulla 165 ajettu eikä tehty mitään.
Alkaa olla vaikea lähtemään käyntiin kuumana.
On varmaan männän vaihtoaika.
Onko tosi että alakerta kestää 350h?
Aivan tiettömälläkin tiellä, minun tuulessani soi.....
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

tikru kirjoitti:VAK kirjoitti ,että ajettu 350h yhdellä männän vaihdolla. Eikö ole alakertaa avattu?
Mulla 165 ajettu eikä tehty mitään.
Alkaa olla vaikea lähtemään käyntiin kuumana.
On varmaan männän vaihtoaika.
Onko tosi että alakerta kestää 350h?
ei tuota tietenkään voi yleistää. Paljon riippuu huolloista, käytöstä jne. Jos ei lähde käyntiin kuumana, niin tarkistapa myös venttiilien välykset.

tikru
Pyörä: ktm exc 300

Viesti Kirjoittaja tikru »

Venttiilit tarkastettu 10 h sitten.
pyörä ollut harraste käytössä kokoajan.
Vähän huohottaa öljyä ilman putsariin.
Onko mitään ideaa vaihtaa vaan männänrenkaat.
kaverilla oli 100h ajettu auki ja mäntä kuin uusi.
niin ja lähtee kuuma käyntiin mutta saa veivata aika pitkään ja välillä joutuu polkemaan.
Aivan tiettömälläkin tiellä, minun tuulessani soi.....
Vastaa Viestiin