Honda CB500X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Ennen pohjapanssarin kiinnitysten vahvistamista kannattaa uhrata ajatus sille, miksi pohjapansari on ja mitä mahdollinen kiinnikkeiden vahvistaminen tarkoittaa muiden rakenneosien kestävyydelle.

Väittäisin, että eräs pohjapanssareiden suunnitteluperuste on mahdollisen pohjakosketuksen aiheuttaman iskun voimien jakaminen niin laajalle alueelle, että itse pyörään ei vaurioita synny. Voimien jakamisessa panssarin mahdollinen pysyväkin muodonmuutos riittävän kovan iskun sattuessa on mahdollista.
Mikäli kiinnikkeiden on suunniteltu olevan osa iskua vaimentavaa kokonaisuutta, siirtää vahvistetut kiinnikkeet iskuvoiman muualle. Kestääkö silloin itse pyörän rakenteet on toinen juttu.
Esimerkiksi omassa Hondassani alkuperäinen alumiininen pohjapanssari on takapäästä kelluva ja varustettu kumivaimentimilla ja toisen pyörän tarvikepanssarin takakiinnitys vaikuttaa myöskin siltä, että nostoon sitä ei ole suunniteltu.

Se että mahdollista pohjapanssari käytetään pyörän nostamiseen lienee suunnitteluteknisesti ihan eri juttu.

Yleispätevää ratkaisua ei varmaankaan ole, mutta kokonaisuus kannattaa pitää muutoksia tehdessä mielessä.
uti
Viestit: 396
Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
Pyörä: Honda CB 500XA
Paikkakunta: Helsingin pitäjä

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja uti »

"Yleispätevää ratkaisua ei varmaankaan ole, mutta kokonaisuus kannattaa pitää muutoksia tehdessä mielessä."

Juuri näin!

Käyttötarkoitus ratkaisee, niinkuin pyörän valinta missä ja miten ajaa, osaako ja pystyykö pyörää korjaamaan reissussa, osaako ja pystyykö ajamaan jostain rikkomatta pyörää tai itseään, muuttujia on paljon ja kuten kirjoitin.

"Eipä tolla tuu mentyä umpiheinikossa jossa 30-40cm korkeita murikoita, niinku bemulla."
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

XL250R kirjoitti: Ma Elo 28, 2023 11:50 amSe että mahdollista pohjapanssari käytetään pyörän nostamiseen lienee suunnitteluteknisesti ihan eri juttu.
Yhdessä pyörässä oli kielto nostaa pohjapanssarista joka oli muovia. Panssarin kiinnikkeet eivät olleet rimpulat ja panssari itsessään tukevan oloista muovia joten tuli useita kertoja nostettua panssarista pyörä ylös. Kyseisessä pyörässä veikkaan kiellon syyksi pohjapanssarin pyöreää alapinnan muotoa eikä pyörä pysynyt pystyssä ilman tukea tai liinoja joilla pyörä ankkuroitiin huoltopukkiin. Kiellolla vältetään mahdolliset amerikkalaistyyliset miljardikorvaukset jos ymmärtämätön nostaa pohjapanssarista, pyörä kaatuu ja edward jää pyörän alle.
Kylätason kurapyöräilijä.
uti
Viestit: 396
Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
Pyörä: Honda CB 500XA
Paikkakunta: Helsingin pitäjä

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja uti »

Kun tein kyselyn Motechille ja sain tuon "ei suositella" vastauksen, niin pistin vielä viestiä perään että voisivat mainita asiasta ilmoituksessa.
Eivät vastanneet.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Hanski T kirjoitti: Ma Elo 28, 2023 10:01 am Mitäköhän virkaa on pohjapanssarilla joka ei edes nostoa kestä...tulee mieleen kaatuneen puunrungon ylitys, niitä kun syrjemmällä saattaa tulla eteen. Hyvä veto vahvistaa kiinnikkeet.
No vielä...jenkeissä pohjapanssari kulkee nimellä "skid plate". Puunrungon ylityksessä isku tuottaa monikertaisen voiman (jos osuu) nostoon verrattulna. Kyllä tuo Koheltajan arvio lienee paras.
SF 1098S
MTS V4S
jmm89
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 7:30 pm
Pyörä: Honda CB500X -21
Paikkakunta: Kajaani

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja jmm89 »

Tuli nyt vaihdettua 690 Kotari 2021 mallin Hondaan. Ensivaikutelma on se, että minun ajoihin paljon sopivampi kampe kuin KTM. Pyörä on vasta 5000km ajettu, takuuta jäljellä ja pitkät huoltovälit, niin lienee huoletonta ajoa.

Eilen ajelin itselleni tyypillisiä teitä, pienistä metsäautoteistä isompiin sorateihin ja asfalttiin, ei mitään ongelmia alustan ominaisuuksien suhteen, joustot ja maavara tuntuisi riittävän tuollaiseen ajoon. Alkuperäisrengastus lienee 70/30 asfalttipainotteinen, joten seuraavaksi laitan aavistuksen karkeammat kumit, luultavasti Mitas e07+.

Pyörässä on mukavan hiljaiset äänet, ei naapurit herää kun välillä tulee ajettua myös yöaikaan, eikä maaseudulla hevoset karkaa laitumelta. Kuitenkaan äänet ei ole ärsyttävät tai kuulosta pölynimurilta, kuten joissain vakioputkissa on tapana.

Ajoasento on seisaaltaan yllättävän hyvä, ei tunnu että kaatuu nenälleen seisoessa. Stonga on sopivan edessä ja korkea, että sopii minulle. Jalkatapit saisi sen sijaan olla pari senttiä alempana, polvikulma jää vähän jyrkäksi. Eilisen muutaman tunnin ajelun aikana ei kuitenkaan häirinnyt liiaksi.

Kulutus on mittarin mukaan 3-3,5 litran paikkeilla ja tankki on 17,5 litraa joten rangea on kivasti, pitää laskeskella todellista kulutusta kunhan tulee tankattua.
Tehot riittää itselleni hyvin, pärjää suomen rajoituksilla ja ohittaminen onnistuu helposti, varsinkin jos viitsii vaihtaa pienempää pesään. Moottorin luonne on todella tasainen, vääntää koko kierrosalueen hyvin ja ei ole hitaassa ajossa yhtään nykivää menoa, kuten joissain laihalle säädetyissä ruiskuvehkeissä tahtoo olla.

Ajovalot on lediä, joten valo on kirkas ja valokuvio vaikutti hyvältä, kun vähän ehdin hämärässä ajaa.

Ensimmäinen miinus minkä huomasin, on tuulisuojan sopimattomuus omalle pituudelle. Ampuu suoraan tuulen kypärään ja aiheuttaa ärsyttävää pyörteilyä. Olen 180cm pitkä. Nostin pleksin ylempään asentoon, auttoi vähän, mutta ei tarpeeksi. Ulkomaalaisia foorumeita luin ja monilla on auttanut lisälippa asiaan, joten tilasin sellaisen klipseillä kiinnitettävän ja säädettävän mallin.

Yritän muistaa laittaa lisää kokemuksia kunhan tulee kilometrejä. Ainakaan vielä ei ole tippaakaan kaduttanut tämä ostos. :)
uti
Viestit: 396
Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
Pyörä: Honda CB 500XA
Paikkakunta: Helsingin pitäjä

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja uti »

Ilometrejä vaan uudelle pyörälle!

Kulutus pyörii siinä 3-3.5 nurkilla, motarilla vähä enempi.

Omassa oli valmiiksi Givi:n tuulisuoja (4-5cm alkup.korkeampi/tummennettu),
sitä kun muutaman kerran sääteli ylös/alas sekä prikkaa ja pitempää ruuvia yläkiinnikkeisiin ja suojaa eteenpäin
niin tuli hyvä. Avopotallakin hyvä ajaa (motariakin) ei tuule naamaan. Tapella seisten puhaltaa tietty. (itse 180cm)

https://www.svh.fi/mp/runko-osat/tuulis ... da-cb500x-

Omassa nyt takana on heidenau scout k60 , edessä Dunlop trailmax mission.
Mitas e09 sarja odottaa hiekkateitä.

E-07+ varmaan hyvä valinta.

Eteen 16 piikkinen 15 sijaan niin mukavampi ajella,moottorilohkoa suojaavasta raudasta (irtoaa eturattaan muovisuojan mukana avatessa)
joutuu vähän poistamaan materiaalia.
jmm89
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 7:30 pm
Pyörä: Honda CB500X -21
Paikkakunta: Kajaani

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja jmm89 »

Vähän hiljaiseksi jäi tänne kokemusten kirjoittelu, tuli hommattua pyörä niin myöhään syksyllä ettei ehtinyt hirveästi ajella. Mutta päivityksiä pyörään tuli hieman, renkaat vaihdoin Mitas e07+, vai onkohan se päivittynyt mallinimi Enduro Trail+. Huomattava parannus vakiorenkaisiin. Tuuliohjaimeen hommasin lisälipan, väheni turbulenssi jonkin verran. Tilasin myös kuumille keleille WRS Sport tms. tuulilasin, on paljon lyhyempi kuin vakio ja voi olla melkein kuin "nakulla" ajaisi, ei toki suojaa sateelta ja tuulelta, mutta jos pää olisi ns. vapaassa ilmatilassa. SW-motechin pohjapanssarin asensin niin ei jokaista pientä kiveä tarvitse pelätä.

Aiemmin puhuin kuinka kivaa on kun pyörä on hiljainen, niin se vaan kuukaudessa mieli muuttui ja piti saada pientä pörinää mopoon, Mivvin valmistama Stormin slipari tuli laitettua, harmikseni ehti lumet sataa maahan ennenkuin pääsi kokeilemaan tien päällä. Hommasin samalla vähän isomman db-killerin, jolla äänet on ainakin paikallaan ollessani juuri sopivat, ei aivan yhtä meluisa kuin täysin ilman killeriä.

Pyörä kyllä on täyttänyt odotukset täysin ja ollut minun ajoihin todella passeli, 1600km ehdin syksyllä ajaa ennen lumen tuloa. Vesipumppu hieman tihkuu nestettä, se menee vaihtoon takuuseen ensi kesänä, kävin jo merkkihuollossa asiaa tiedustelemassa.

Piikkirenkaita kovasti miettinyt alle, on tuskaisaa olla koko talvi ajamatta kun aiemmat talvet olen ajellut. Mutta toisaalta saa nähdä raaskiiko panostaa renkaisiin, kun talvikilometrit on kuitenkin olleet niin vähäisiä.
jmm89
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 7:30 pm
Pyörä: Honda CB500X -21
Paikkakunta: Kajaani

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja jmm89 »

Kuva
Kuva

Siinä pari kuvaa, jos nämä sattuu toimimaan. :oops:
vesa333
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 11, 2020 12:33 pm
Pyörä: DL 650

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja vesa333 »

Honda CL 500 Scrambler siinä hyvä pyörä pikku hiekkateille ja polulle,kevyt,ja matala istuikorkeus.Ostin syksyllä Scramblerin.
hapatsu
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2023 5:58 pm
Pyörä: KTM 640 Adv

Re: Honda CB500X

Viesti Kirjoittaja hapatsu »

Pitäs päästä koeistumaan ennen ostopäätöstä. Kovasti kyllä polttelisi.
Vastaa Viestiin