Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Rollo kirjoitti: Ma Maalis 04, 2024 7:56 pm Nyt on vain ongelmana, että olen ottanut kaikki kiinnikkeet irti vasemmasta katteesta, mutta se vaan istuu niin tiukasti, etten uskalla käyttää voimaa enempää. Onkohan siinä vielä jokin juju, millä se irtoaisi? Tämä siis 2023 mallissa. Pitäisi saada asennettua se puuttuva tupakansytytin töpseli paikalleen.
Tuossa 16-vuotisen katteiden irrotus, josko siitä olis apua?
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Rollo
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Syys 12, 2023 8:40 am
Pyörä: Africa twin

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Rollo »

Kyllähän se lopulta lähti irti, mutta vaatii turhan paljon voimaa. Nyt sitten tupakansytytin töpseliin ei tule virtaa ja luulen että se pitää jotenkin ottaa käyttöön. Valikon "equipment" on harmaana, eikä ainakaan siitä sitä voi ottaa käyttöön. Vähän liian hienoja vehkeitä🤬
Avatar
jiknnn
Viestit: 324
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

450 EXC kottaraisesta lähtee jalkatapit kierrätykseen. Meinasin aluksi, että leikkaan kotarin tapeista yläosan ja liimaan sen alkuperäisten alaosaan, mutta olikin kiinnitystappi samanpaksuinen ja pituinen. Jalkatappia piti rälläköidä ehkä 2mm kapeammaksi, että menee slotiin. Alkuperäinen jousikin näyttäis vielä sopivan. Ainut oikea säätö tulee kun pitää hitsata pikkupala rautaa stopparin jatkeeksi, että pysyy tapit vaakasuorassa.

https://photos.app.goo.gl/swdUz56MxFdgfSiw7
seikkailuendurol.la
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 12:09 am
Pyörä: Honda CRF1100L Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja seikkailuendurol.la »

Rollo kirjoitti: Ke Maalis 06, 2024 6:06 pm Nyt sitten tupakansytytin töpseliin ei tule virtaa ja luulen että se pitää jotenkin ottaa käyttöön. Valikon "equipment" on harmaana, eikä ainakaan siitä sitä voi ottaa käyttöön. Vähän liian hienoja vehkeitä🤬
Ei tarvitse ottaa käyttöön. Minulla ei ole ko. lisävarustetta ja mittasin juuri. Jännite tulee tupakansytytin lisävarusteen liitokseen, kun laittaa virrat päälle. Näin ainakin minulla -23 ja -22 vuosimalleissa.
mursu
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

Koska olen aivan rookie jousituksen säädössä niin olisiko Youtubessa videoita tai muualla perusteet jousituksen säädöstä 1100 ATAS:iin?

Tavoitteena ihan vaan säätää jousitusta mm. 1 / 2 matkustajaa ilman matkatavaroita / matkatavaroilla.

Ohjekirjaa luin joskus ja kokeilin, mutta en oikein viisastunut siitä. Enkä mitään naksahduksia kuullut säätäessä 😄😄.
mursu
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 6:31 pm
Pyörä: Honda CRF 1100 AS vm. 22
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja mursu »

mursu kirjoitti: To Huhti 11, 2024 8:10 am Koska olen aivan rookie jousituksen säädössä niin olisiko Youtubessa videoita tai muualla perusteet jousituksen säädöstä 1100 ATAS:iin?

Tavoitteena ihan vaan säätää jousitusta mm. 1 / 2 matkustajaa ilman matkatavaroita / matkatavaroilla.

Ohjekirjaa luin joskus ja kokeilin, mutta en oikein viisastunut siitä. Enkä mitään naksahduksia kuullut säätäessä 😄😄.
Tarkemmin ohjekirjaa luettuani, ei esim. takajousityksen esijännityksen säätö nyt mitään rakettitiedettä ole. Säätelen kun ehdin taas.
Avatar
Mika70
Viestit: 131
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 1:54 pm
Pyörä: AT DCT 2023
Paikkakunta: Lieksa

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Mika70 »

Täältä saa aina vastauksen mihin tahansa. Pitkä tauko takana niin kirjoittelusta kuin mopoilusta. No nyt on AT 2023vm. Ja ihmetyksen aiheena tuo kosketusnäytön toiminta kun tuntuu että välillä pelittää välillä ei. "alkunäyttöä" ei saa kuitatuksi kuin enter napilla sitten jossain vaiheessa lähes kaikki toimii näytönkautta. Nyt siis vasta viikko takana tätä opettelua. Muuten täys 10 tuo kikotin.Laittaisin kuva jos vielä osaisin.
Don’t take life too seriously. You’ll never get out of it alive.
Step
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 3:34 pm
Pyörä: Pyörätön

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Step »

jiknnn kirjoitti: La Joulu 02, 2023 9:20 pm Mjoo niinhän siinä kävi, ettei Dynojetin kikkula paritellut pyörän kanssa. Maililla kysely Dynojetille, että pitäiskö pelata kun loppupeleissä tuo perus Adventure Sports(CRF1100A2) ei ole listalla. Äkäseen tuli vastaus että on tuettu ja tuli pari tiedostoa mukana, stock ja tune filet. Nyt se tunnistaa pyörän, mutta ei ala lataamaan tune filua. Dynojetilla asiaa ihmetellään...

Karttoja ihmetellessä on hoksannut muutamia juttuja.
Ekaksi tuossa aiemmassa linkissä, missä on pari kuvaa kartoista näkyy kaasun asennon kartta. Siinä näkyy kaasu kiinni ja kierrokset minimissä, että se antaa kaasua lisää jos kiekat tippuu alle tyhjäkäynnin. 800 kiekalla se jos avaa kaasua hieman, se tuli huomattua Alppitiellä kun tuli tiukkaan mutkaan ja jarrulla sitoi vauhtia pois, niin se yhtäkkiä laittoi kaasua. Todennäköisesti juuri kiekat tippui alle 1000rpm kaasukahva nollassa ja tietsikka päätti kaasuttaa.
Toinen juttu mikä taulukoista selviää on, että teho ja moottorijarru asetukset on pelkästään kahvan asennon uudelleenmäppäys noilla taulukoilla. Löysällä teholla kaasun saa oikeasti pohjaan vasta kun kierrokset on myös pohjassa. Kovimmalla teho asetuksella kaasu menee pohjaan jo kahvan asennon 75% kohilla kun kierroksia on 5000 ja yli, näkyy tuossa samassa mappikuvassa. Pienemmillä vaihteilla ei anneta täyttä kaasua pienillä kiekoilla millään asetuksilla. Ilmeisesti varsinaisesti tehoa ei kuitenkaan ole rajoitettu millään asetuksilla.

Ja tosiaan moottorijarrua on 3 eri tasoa, eli kaikenkaikkiaan olisi 4x3 -> 12 taulukkoa, mitkä saa pyörän napeilla vaihdettua. Power Vision kikkulaan mahtunee parikymmentä tune tiedostoa ja ohjelmointi onnistuu tien päällä jos muistaa mitä missäkin tiedostossa oli.
Enivei meininki olis poistaa moottorijarrun säätö kokonaan, eli kaikkiin taulukoihin maksimi moottorijarru ja ehkä vois säätää vieläkin aggressivisemmaksi jarrun. Käytännössä olisi sitten 12 taulukkoa tehon säätöön, kaikkiin vois aluksi kokeilla säätää < 10% kaasun asento löysimmän vakiokartan mukaan tai jopa vieläkin löysentää sitä. Loppukaasulla pitää kokeilla eri juttuja, miltä ne tuntuu ajaessa. Joka setupissa on oma taulukko vielä joka vaihteelle, eli nekin pitää säätää tuntuman mukaan.
mursu kirjoitti: Pe Joulu 01, 2023 10:30 am Tosiaan, tilasin Top Sellerien istuimen ja ehdin syksyllä tekemään yhden 80 km lenkin. Voin suositella; perseen puutumista tuollaisella lyhyehköllä matkalla en havainnut yhtään. Paljon parempi kuin vakioistuin. Tällaisen tilasin, ei paha hinta: https://www.topsellerie.com/@EN-FR/delu ... _1340.html

Muuten, jos olet kokoränniä pyörääsi vaihtamassa ja Leo Vincen slipari jää ylimääräiseksi niin saattaisin olla kiinnostunut...
Pitää ihmetellä noita penkkejä lisää jos ei oma tuunaus onnistu. Nyt on 2x 8mm geelipadit, jotka ei kyllä paikallaan istuessa tunnu sen kummemmalta kuin alkuperäinen penkkikään, mutta tarkoitus olisi yrittää leventää ja tasoittaa penkkiä istumaluiden kohdalta.

Slipari ei jää käyttämättä, koska Leo Vincen alkupää on nyt näpeissä. En tosin vielä ole kokeillut passaako ne yhteen.
https://photos.app.goo.gl/1PcFWLiUUBA8MHeJA

Ootko päässy vielä kokeilemaan karttoja?, ja alusta modia?
Step
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 3:34 pm
Pyörä: Pyörätön

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Step »

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=67s1sEGsfQc

Mukavasti on tullu alkuun ja loppuun lisää full putkistolla ja säädöillä.
Step
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 3:34 pm
Pyörä: Pyörätön

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Step »

Mika70 kirjoitti: Ke Touko 01, 2024 8:48 pm Täältä saa aina vastauksen mihin tahansa. Pitkä tauko takana niin kirjoittelusta kuin mopoilusta. No nyt on AT 2023vm. Ja ihmetyksen aiheena tuo kosketusnäytön toiminta kun tuntuu että välillä pelittää välillä ei. "alkunäyttöä" ei saa kuitatuksi kuin enter napilla sitten jossain vaiheessa lähes kaikki toimii näytönkautta. Nyt siis vasta viikko takana tätä opettelua. Muuten täys 10 tuo kikotin.Laittaisin kuva jos vielä osaisin.
Se on vähä tahmainen välillä, kaipais pikkusen lisää prosessori tehoa :roll: . Mutta kyllä se alkunäyttökin pitäisi pystyä kuittaan suoraan näytöstä, kannattaa melkeen näyttää huollos, ja tarkistaa myös että siinä viimeisin softa päivitys.
Avatar
jiknnn
Viestit: 324
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Step kirjoitti: To Touko 02, 2024 4:20 pm https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=67s1sEGsfQc

Mukavasti on tullu alkuun ja loppuun lisää full putkistolla ja säädöillä.
Tuossa lie siirretty kierrosrajoitinta vähän ylemmäs ja verrattu sitten "ylikierroksia" normi rajoittuneeseen tehoon.

Mutta joo muutama pikkulenkki on nyt ajettu ja kaasukahvan mappays tuntuu toimivan. Eli otin alkuperäisen taulukon löysimmästä mapista alimmat 15% ja kopioin se kaikkiin 12:een karttaan. 15-100% pätkä otin toiseksi korkeimmasta "tehokartasta" ja sitä tuunailin vähän erilaiseksi kaikkiin karttoihin. Molemmat alkuperäiset kartat oli kovimmalla moottorijarrulla. Täyskaasuasentoja säätelin vähän erilaiseksi ja siitä suorat käppyrät 15%:sta täyskaasulle.
Tulos on about se mitä voisi odottaa, eli se on melko epäherkkä alkukaasulla ja meno alkaa vasta kun käntää kahvaa enemmän. 100kmh vauhdissa on noin 8% kaasua, eli normiajossa ollaan löysällä vasteella koko ajan. Siinä on ehkä pieni outous juuri 15% kieppeillä kun vastekäppyrä vaihtaa kulmaa, mutta ei mitään ihmeellistä. Ei ehkä huomaisi jos ei odottaisi että siinä pitäisi jotain tapahtua...

Ruiskukartat tuunailin itse ilman penkitystä. Kartoissa on alunperin pari kierrosaluetta laitettu laihemmalle, mitkä nostin ensin tasaiseksi. Ne mahtoi olla jotain päästömittaus kierroksia tai jotain. Sitten talletin kartan lähtökohdaksi ja tein rikastuskartat valitsemalla koko kartan ja siihen lisää 4%,6%,8% ja10% eli tuli 5 eri karttaa(kaikissa samat kaasukahvamapit). Flashasin sen missä on 6% koko karttta rikkaammalla. Ajatus oli vaan, että jos olis kaasarikone, niin vähän isommat suuttimet ja neulaa ylemmäs :). Alkuperäiset lambdat on käytössä, eli suurimman osan ajasta mennään closed loopissa mihin nämä kartat ei vaikuta.
Ajossa se ei paukuttele eikä poppaile, eli ei ainakaan kovain laihalla ole. Kulutus ehkä vähän on pienempi tasakaasulla, mutta ei mitään radikaalia muutosta ole. Kiihtyilee ihan ok mitä nyt tien päällä on viitsinyt kokeilla. Teho ei ehkä ole paljoa pudonnut...

Pitää vielä päästä jonnekin hankalampaan maastoon kokeilemaan, mutta nyt vielä tuntuu, että vois kaasun vastetta vähän jyrkentää. Tai vois olla 2 vaihtoehtoa, eli olis alkuperäinen löysin karttaa pienin muutoksin, että sekin antaa tädet tehot kaikilla kierroksilla jos kahva on pohjassa. Toinen kartta vois olla lähempänä suurinta tehoa, mistä on alku löysytetty. Vois ehkä riittä alun 10% löysyttää, niin se antaa pelivaraa kahvan liikkeille hitaassa ajossa eikä pyörä siitä hötkyile.

Pari kertaa on moottorin varoitusvalo syttynyt. Ekaksi pyörittelin keskituella vaihde päällä ilmeisesti liian kauan tai käytin liian isoa vaihdetta. Siitä tuli eturenkaan nopeusanturin vikakoodi. Toinen oli nyt koeajolla ja oikean pytyn o2 sensori meni mykäksi. Arvelin että tais jäädä liitin huonosti kiinni ja sen sai kädellä kokeiltua ja irtihän se oli. Sen sai vielä sokkona paikalleenkin... kikkulalla saa nuo vikakoodit luettua ja kuitattua. Workshop manuaalissa on lista koodeista. Päällä olevat koodit kait saa pyörän omalle näytöllekin, paitsi tuo etusen nopeusanturin koodi ei kyllä näkynyt muuta kuin kikkulalla.

Alusta puoli myös vaatii että pääsee johonkin pattisempaan maastoon ajamaan. Tiellä on ehkä aavistuksen pintakova, mutta isommat patit häipyy mukavan pehmeästi. Kantavuutta on myös niin ettei ainakaan keula enää pohjaa ihan helposti. Keulaan ehkä vielä pitää shimmata reboundia vähän lisää, mutta senkin näkee vasta kun jouset joutuu patteja nielemään...

Kottaraisen jalkatapit tuntuu mukavalta kun ajaa seisaaltaan ja pitää kengät paikallaan, polvikulma on istuessa myös vähän suorempi.

Penkistä tuli hyvän muotoinen, mutta ehkä on aavistuksen kova. Tätä pitää tässä vielä kokeilla vähän pidemmällä lenkillä. Toinen geelipala olis vielä, millä vois ehkä saada pehmeyttä lisää.

Pohjapanssari on vielä pysynyt mukana...
Bronson
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Touko 05, 2020 9:53 pm
Pyörä: Honfa Africa Twin
Paikkakunta: Kuopio

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Bronson »

Bronson kirjoitti: To Helmi 29, 2024 5:42 pm Tulipas eilen vastaan mielenkiintoinen tuote, joka piti laittaa tilaukseen:
Honda CRF1100 Africa Twin Off-Road Dongle
Ei pitäisi tarvita enää valikoissa seikkailla, jos haluaa maastossa ottaa ajoavut pois käytöstä. Pitäisi lähteä jatkossa yhtä nappia painamalla. Koitan muistaa laittaa viestiä ketjuun toimivuudesta, kunhan saan asennettua ja testattua.
Tähän nyt sen verran päivitystä, että ensi kokemukselta ihan loistolaite. Helppo asentaa, täysin plug-and-play, kaikki kytkennät mopon liittimien väliin ja palikka kiinni jemmaan. Ensimmäisen muutoksen huomasi heti, kun mopon laittoi virtoihin; ei tarvitse enää kuitata pois tuota mopon "alkunäyttöä" vaan kuittautuu nyt itsestään pois. Sitten testaamaan toimintaa, alkuun kun painoin "suosikkinappulaa" niin toimii kuten ennenkin, eli itsellä muuttaa luistoneston tasoa.

Ohjekirja käteen ja nappia pitääkin painaa aavistuksen pidempään, eli 0.5sekuntia ja kappas, toimii kuten pitääkin. Luistonesto, taka ABS ja keulimisenesto on hetkessä pois päältä! Ei tarvitse tosiaan enää valikoissa seikkailla ja kuitata, että todella laitan pois päältä. Ja tuon saa halutessaan toimimaan siten, että muistaa käytetyn asetuksen, eli ei mene takaisin ajoavut päälle vaikka virrat käyttäisikin pois päältä välillä. Ja vauhdissa ei voi tuollakaan taka ABS laittaa pois päältä, pyörä täytyy käydä pysähdyksissä, että ABS kytkeytyy pois päältä.
VMÄ
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 06, 2009 9:03 pm
Pyörä: Honda CRF1000L
Paikkakunta: Helsinki

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja VMÄ »

VÄLITYKSISTÄ ?
Tere
2016 malliin olisi tulossa piakkoin ketjujen ja rattaiden vaihto. Samalla heräsi ajatus vaihtaa välityksiä hiukan " lyhyemmäksi " ryömintää
ilman kytkimen luistattamista helpottamaan.
Onkos jollakulla jakaa kokemusta 16 / 42 ( muistaakseni org.välitys ) välityksen muuttamisesta toisenlaiseksi ?

T:Nimimerkki ; " ei sitten talvella tullut mieleen tehdä tätäkään hommaa jne.."
Tunturi Sport-76->Honda Monkey->Honda CB125->Suzuki Ts125->Honda CB750->Kawazaki Z1100->HondaVFR750->Kawazaki Z1300->Honda XRV RDo7->Honda CRF1000L
Avatar
Mika70
Viestit: 131
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 1:54 pm
Pyörä: AT DCT 2023
Paikkakunta: Lieksa

Re: Africa twin crf 1000 2014- ja 1100 2020-

Viesti Kirjoittaja Mika70 »

Step kirjoitti: To Touko 02, 2024 4:25 pm
Mika70 kirjoitti: Ke Touko 01, 2024 8:48 pm Täältä saa aina vastauksen mihin tahansa. Pitkä tauko takana niin kirjoittelusta kuin mopoilusta. No nyt on AT 2023vm. Ja ihmetyksen aiheena tuo kosketusnäytön toiminta kun tuntuu että välillä pelittää välillä ei. "alkunäyttöä" ei saa kuitatuksi kuin enter napilla sitten jossain vaiheessa lähes kaikki toimii näytönkautta. Nyt siis vasta viikko takana tätä opettelua. Muuten täys 10 tuo kikotin.Laittaisin kuva jos vielä osaisin.
Se on vähä tahmainen välillä, kaipais pikkusen lisää prosessori tehoa :roll: . Mutta kyllä se alkunäyttökin pitäisi pystyä kuittaan suoraan näytöstä, kannattaa melkeen näyttää huollos, ja tarkistaa myös että siinä viimeisin softa päivitys.
Täytyy tuon kanssa enempi pelautua. Jotain softa juttua itekkin epäilen. Puhelin kytkeytyy hyvin ja android auto pelaa.Näyttö on riittävän kirkas.
Don’t take life too seriously. You’ll never get out of it alive.
Vastaa Viestiin