Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Joulu 15, 2019 3:26 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4880 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 03, 2019 12:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 4:50 pm
Viestit: 11
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: 990S Adv, 450 EXC, CBR 900
Onko muilla ollut huomioita runsaasta huohotuksesta? Tämän huomaa varsinkin sitten jos jättää huohottimen jostakin syystä pois sen normaalista paikasta eli ilmanputsarikotelosta.
Laitoin talvella ITG:n ja huohotusletkun päähän ilmanputsarin korkeudelle pienen kartiosuodattimen. Muutaman ajokerran jälkeen huomasin filtteristä valuvan öljyä koneen päälle.
Nettiä tutkailemalla löysin syyn ja korjausohjeen:http://www.dirtyadv.com/balancer-shaft-seal-replacement/

Linkissä on myös varaosakoodi ja vaihtotyö on helppoa.
Oman koneen tasapainoakselin stefa oli yhtä kulunut kuin linkin kuvassa. Koneella ajettu pyöreät 50 tkm.
Ainakin omassa pyörässä stefan vaihto auttoi ja hyllyssä on varastefa odottamassa jos ongelma uusiutuu :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 03, 2019 4:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1140
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Puisto kirjoitti:
Onko muilla ollut huomioita runsaasta huohotuksesta? Tämän huomaa varsinkin sitten jos jättää huohottimen jostakin syystä pois sen normaalista paikasta eli ilmanputsarikotelosta.
Laitoin talvella ITG:n ja huohotusletkun päähän ilmanputsarin korkeudelle pienen kartiosuodattimen. Muutaman ajokerran jälkeen huomasin filtteristä valuvan öljyä koneen päälle.
Nettiä tutkailemalla löysin syyn ja korjausohjeen:http://www.dirtyadv.com/balancer-shaft-seal-replacement/

Linkissä on myös varaosakoodi ja vaihtotyö on helppoa.
Oman koneen tasapainoakselin stefa oli yhtä kulunut kuin linkin kuvassa. Koneella ajettu pyöreät 50 tkm.
Ainakin omassa pyörässä stefan vaihto auttoi ja hyllyssä on varastefa odottamassa jos ongelma uusiutuu :)
Minkä vm. Adve kyseessä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 03, 2019 8:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
Viestit: 235
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: KTM Adventure 990 KTM 500 exc -15
drpepper74 kirjoitti:
No nyt on anturi paikoillaan ja oireet helpotti mutta vielä kuumana rötää välillä. Ajamaan en päässyt ja en tiedä miten se ajossa käyttytyy. Ei se vaan vieläkään normaalilta tunnu.
Seuraavaksi suuttimet irti ja niille pesu ja testaus. Myös bensapumppua mietin että katsoisko sen vielä kertaalleen läpi.
https://youtu.be/ZPiPEw3Ehqg tässä on samanlaista oireilua ja kommenttikentässä selitettiin vian löytyneen bensapumppusta ja likasista suodattimista. Suodattimet on vaihdettu talvella mutta saattaahan se olla että meikäläinen on ryssiny sieltä jotain.
Muitakin hyviä ideoita saa esittää.


Vika löytyi....tovottavasti. Nyt on heitetty 50km kilsan testilenkki ja mopo pelaa normaalsiti.
TPSanturi ja lytyssä olevat map-anturin letkut tekivät kiusaa. Laitoin jo aiemmin rikkinäisen map-anturin letkun tilalle uudet letkut kirkkaasta pa-letkusta. No sepä kuumassa ja letkun sisällä olevan alipaineen takia meni lyttyyn. Tps-anturi taas flukella mitattuna hyppäsi 300ohmia yhdessä tietyssä kohdassa. Muilla alueilla anturia pystyi kääntämään n.50ohm välein.

_________________
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Kesä 03, 2019 9:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 4:50 pm
Viestit: 11
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: 990S Adv, 450 EXC, CBR 900
mico kirjoitti:
Puisto kirjoitti:
Onko muilla ollut huomioita runsaasta huohotuksesta? Tämän huomaa varsinkin sitten jos jättää huohottimen jostakin syystä pois sen normaalista paikasta eli ilmanputsarikotelosta.
Laitoin talvella ITG:n ja huohotusletkun päähän ilmanputsarin korkeudelle pienen kartiosuodattimen. Muutaman ajokerran jälkeen huomasin filtteristä valuvan öljyä koneen päälle.
Nettiä tutkailemalla löysin syyn ja korjausohjeen:http://www.dirtyadv.com/balancer-shaft-seal-replacement/

Linkissä on myös varaosakoodi ja vaihtotyö on helppoa.
Oman koneen tasapainoakselin stefa oli yhtä kulunut kuin linkin kuvassa. Koneella ajettu pyöreät 50 tkm.
Ainakin omassa pyörässä stefan vaihto auttoi ja hyllyssä on varastefa odottamassa jos ongelma uusiutuu :)
Minkä vm. Adve kyseessä?


Potilas oli -06 990 ADV S


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Heinä 15, 2019 6:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Viestit: 1003
Paikkakunta: Susiraja
Pyörä: LC8 Adv.
Tyhjäkäynti ongelmat palasi muutaman vuoden jälkeen. "TPS:n voltit" oli karannut yli sallitun. :evil:
Säätö 0,60 volttiin auttoi taas. :mrgreen:


Liitteet:
tpsKTM.jpg
tpsKTM.jpg [ 202.85 KiB | Katsottu 1950 kertaa ]
säätöKTM.jpg
säätöKTM.jpg [ 118.8 KiB | Katsottu 1950 kertaa ]

_________________
-jarkko-
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Pe Heinä 19, 2019 1:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 432
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
palasipa taas täälläkin idle-vaiva, vaikka säädöt ihan kohdillaan. nyt on riesana noussut RPM:
kun lämpösenä starttaa ja HETI lähtee liikkeelle - esim. bensamittarilta poistuessa -
jää tyhjis sen jälkeen usein roikkuun 2100 RPM. sen sijaan jos koneen antaa käydä tyhjää hetken, se toimiikin ihan normaalisti.
paskamainen ajaa kun ei oo normaalia moottorijarrutusta.

taas alko ajatus ton idle-stepperin poistamisesta elää.... :evil:
se on jotenkin käsittämätön laite vaivoiksi asti. ecusensorilla seurailtuani sen sielun elämää huomasin, että se stepperin "target" ja "current step" seuraa moottorin kierroksia koko ajan eli säätää-veivaa idle-tasoo ilmeisesti ihan työkseen.

---
onko kukaan muuten saanut tolkkua ja varmaa oikeeta tietoa noiden yläläppien (2nd butterflies) funktiosta, siis miksi ne tuolla oikein alun alkaen on? mullakin ne on ollu jo kauan 100%, siis koko ajan auki, hyvin toimii kone eikä kulutukseen mitään vaikutusta, eli ne vois raksia kokonaan veks.

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Viimeksi muokannut Ludwig päivämäärä La Heinä 20, 2019 11:40 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: La Heinä 20, 2019 11:19 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Viestit: 1003
Paikkakunta: Susiraja
Pyörä: LC8 Adv.
Ludwig kirjoitti:
onko kukaan muuten saanut tolkkua ja varmaa oikeeta tietoa noiden yläläppien (2dn butterflies) funktiosta, siis miksi ne tuolla oikein alun alkaen on? mullakin ne on ollu jo kauan 100%, siis koko ajan auki, hyvin toimii kone eikä kulutukseen mitään vaikutusta, eli ne vois raksia kokonaan veks.


Ei oo miulla faktaa noista"perhosista", jotkut tosiaan poistaneet ne kokonaan ja vaikutus jäänyt olemattomaksi. :roll:

Myös kaasuvaijerien lieväkin takeltelu aiheuttaa tyhjäkäyntihäiriötä. Johtuen kai, kun tps on niin tarkka tuosta asennostaan.
Ja tietenkin välys pitää olla vaijerissa!

_________________
-jarkko-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: La Heinä 20, 2019 1:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 905
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Noilla 2. läpillähän on näissä koneissa riippuen vuosimallista parikin tarkotusta. Kaikissa muuttavat ilman nopeutta / pyörteilyä pienillä kierroksilla jotta bensa palaa paremmin ja tavaraa saadaa sylinteriin enemmän. Eli enemmän tehoa pienillä kierroksilla. Toinen tarkoitus oli R mallin esittelyn jälkeen kuristaa ei-R mallien tehoa huippukierroksilla.

Jotain dynolappuja muistan nähneeni netissä että kokonaan poistamalla saattaa pari heppaa saada huipputehoa. Teoria on että se akseli ja auki olevakin läppä hieman haittaa virtausta.

Joskus aikanaan noita karttoja hinkkasin aika paljon enkä ainakaan itse tykännyt 100% auki asetuksesta joten epäilen etten myöskään kokonaan poistamista koskaan tee. Kokeilin myös vakio ja jotain vakion ja 100% väiltä mutta palasin vakioon aina. Mitään aukotonta kokeilua en suorittanut kun tuo soppa&sytytys oli sillon päällimmäisenä. Tietysti jos ajo olisi pääsääntöisesti isolla kaasulla isoilla kierroksilla niin sillon tuskin on kovin suurta haittaakaan niitä poistaa.

Mulla oli tuo tyhjäkäynnin roikkumisominaisuus mutta muistaakseni häipyin kun kaasuvaijerin säädön teki oikein TuneEcua käyttäen.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2019 10:56 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2525
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
60tkm mittarisa. Välivapaita alkaa sattuun laatikosta kohalla aiempaa useammin. Koneessa Castrolin 10w50 täyssynteettiset. Eka öljynvaihto tätä lientä. Onko havaintoja, liittyykö kilsoihin vai alkaako vaan öljyt väsymään.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Elo 06, 2019 5:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Viestit: 1003
Paikkakunta: Susiraja
Pyörä: LC8 Adv.
Peltsi kirjoitti:
60tkm mittarisa. Välivapaita alkaa sattuun laatikosta kohalla aiempaa useammin. Koneessa Castrolin 10w50 täyssynteettiset. Eka öljynvaihto tätä lientä. Onko havaintoja, liittyykö kilsoihin vai alkaako vaan öljyt väsymään.


Eipä ole välivapaita ilmennyt, yli 70tkm ja Teboilin 4T-SuperBike 15W-50 koneessa useimmin.

_________________
-jarkko-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Elo 06, 2019 6:35 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2525
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Mää on nyt muuttuneiden synergiouden ajanu yhen vaihon vastaavalla Motulilla ja nyt nuo Castrolit. Pitää nyt laittaa uudelleen vielä nuo Castrolit. Ennen oli aina Motorexonat, mutta sen saatavuus heikkeni kovin.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Elo 06, 2019 6:58 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1847
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Omasta Superista ainakin huomaa välivapaista että nyt olisi viimeistään aika vaihtaa voiteet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Elo 06, 2019 9:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2992
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Ootteko nyt ihan varmoja, että öljy vaikuttaisi välivapaisiin?
Kokemusteni mukaan iskut vaihdepolkimeen ja sen takia vaihdehaarukoiden tapeissa olevien laakeriholkkien muodonmuutos niitä aiheuttaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Elo 06, 2019 10:02 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1847
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Sekin voi olla osasyy. Sekä tahaton itsesuggestio jolta nyt vaan ei välty vaikka kuinka yrittää.
Vahvasti silti on tuntuma sellainen että joka kerta kun alkaa välivapaat v.tu.tamaan, on öljyillä ajettu jo hyvä tovi. Uutta sisään ja asian muistaa taas kun rupeaa huteja tulemaan.
Onhan tuo poljin osumia saanut joten tokko ne holkitkaan ihan uutta vastaavassa kunnossa on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 990 adventure
ViestiLähetetty: Ti Elo 06, 2019 10:14 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2525
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
No mulla ei kyllä poljin saa osumaa muutako kengästä. No jos joku kivi lentää pahki niin ok, mutta ei kyllä ole ajettu mihinkään. 2-3 ja 3-4 välit on ne missä nuo kiljasut käy yleensä.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4880 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com