Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 25, 2020 1:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5076 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 339  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 9:06 am 

Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Viestit: 266
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM 950 Adventure
Adventure kirjoitti:

Isokotarissa on sen verran tehoa, että pitäkäähän ne paineet siellä kahden kilon tuntumassa. En tiedä, mutta oletan että noissa uusissakin on Behrin kuuluisat vanteet aitoa Burman tinaa. Jos haluatte, että renkaat ei pyörähdä vanteella ja että vanteet kestää, pitäkää reilusti painetta. Alle 1.5 kilon ei ole muutenkaan mitään järkeä mennä painavilla enskoilla. 1.8-2.1 kiloa on semmoinen hyvä haarukka renkaasta riippuen.

-Tero-


Itse olen käyttänyt ihan manuaalin suosituspaineita ja hyvin on vanteet kestäneet. 8500 mittarissa ja Scorpionit alkavat olemaan totaalisen loppu. Seuraavaksi alle tulee kokeilumielessä TKC:t.

-Tomi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 11:04 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 26, 2005 12:45 pm
Viestit: 407
Paikkakunta: Luopioinen
950Tomi kirjoitti:
Adventure kirjoitti:

Isokotarissa on sen verran tehoa, että pitäkäähän ne paineet siellä kahden kilon tuntumassa. En tiedä, mutta oletan että noissa uusissakin on Behrin kuuluisat vanteet aitoa Burman tinaa. Jos haluatte, että renkaat ei pyörähdä vanteella ja että vanteet kestää, pitäkää reilusti painetta. Alle 1.5 kilon ei ole muutenkaan mitään järkeä mennä painavilla enskoilla. 1.8-2.1 kiloa on semmoinen hyvä haarukka renkaasta riippuen.

-Tero-


Itse olen käyttänyt ihan manuaalin suosituspaineita ja hyvin on vanteet kestäneet. 8500 mittarissa ja Scorpionit alkavat olemaan totaalisen loppu. Seuraavaksi alle tulee kokeilumielessä TKC:t.

-Tomi


Joo, lähinnä tarkoitin jos meinaa paljon pehmeällä tai maastossa ajaa ja nimenomaan rupuleihin paineita kyselee. Matka-ajossa scorppareillakin pitäisin varmaan siellä ohjekirjan suosituksen tuntumassa. Mutta nytkin kun työntelin mopon pihalle ja talven jäljiltä oli renkaissa semmoiset 1.5 kiloa enää painetta, niin otin tuon käsipumpun ja pumppasin sen mitä viitsin kumpaankin gummiin. Jonnekin 1.85-1.95 tuntumaan ne tais asettua Bilteman digipainemittarin mukaan. Totesin että hyvä se on ja eikun ajoa. Edessä on Karoo ja takana Michelinin Baja, joka ehkä lähtee kohta sieltä hevoon. Mukava rengas, ja spoorissakin löytyi pitoa, mutta huutaa kuin viiden Zilin marssirivistö. Miten voikin pienestä renkaasta lähteä niin paljon melua. Happi loppuu hävettää, kun tuolla ajelee. No, pysyy hirvet toivottavasti kaukana.

-Tero-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 2:41 pm 

Liittynyt: To Heinä 28, 2005 11:30 am
Viestit: 90
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: F800GS
Raimo kirjoitti:

Tein Tarmo tänään hauskan koeajohetken Dirtbikessä...Ensin ajoin sun vanhaa 620 Adventurea, sitten 990 ässää. Ihastuin tuohon 620 penkkiin, joka oli riittävän kova. Miten lie sitten yli 100 kilsan asfalttiajelun, niin voisi mieli muuttua. Siis samalla kun apteekista hakisi sopivaa hoitoa hiertymiin :D

Eikun sellainen ajatus tuli mieleen noita vertaillessa, että pikkuadventure on ikävämpi siellä missä ison ominaisuudet ovat parhaimmillaan, ja taas mukavampi siellä missä 990:n voima on liikaa. Siis ainakin minun ajopuvun sisällölle :oops:

Mutta ei ole japanilaisissa vastusta, ei alkuunkaan näille isoille euro-matkaenskoille, asfaltin ulkopuolella liikuttaessa. Mitä niitä nyt onkaan...CapoNord, R1200GS ja 990...


Joo, oikeassa olet Raimo. Kummallakin on hyvät puolensa. 990 S:ssä on
aika mukava penkki verrattuna pikku adventureen. Tykkäsin kyllä siittä
vanhastakin... jos perse puutui silloin oltiin väärässä paikassa :lol:

Ja jousitus on toki pyörän painoon suhteutettu. Jousituksessa ei ole sitä
negatiivista joustoa mitä 620 adventuresta löytyi lähes 10cm. Mulla on nyt
tuossa S:ssä jousitus säädetty "Comfort" asentoon eli löysin ehdotus mitä
ohjekirjasta löytyy. Silti mun alla pyörä ei paljoa niia kun päälle nousee
(tähän kyllä vaikuttaa kuskin olematon paino n.75kg kypärä päässä)

Tuon huomasin viikonloppuna metsätiellä. 990S nousi loivista loikista
ilmaan jo 70 vauhdista, kun pikkuadventurella piti olla vauhtia lähes 90
vastaavaan efektiin. Kai tuossa vaikuttaa tuon jousituksen jäykkyys ja
negatiivisen jouston puute.

Kuitenkin pehmeässä hiekassa tuolla etenee ihan yhtä kivasti kuin
pienemmälläkin (edelleen ensiasennuskatukumit alla) ... siis suoraan
ajettaessa, minä kun en mutkaan osaa ajaa millään vehkeellä, saatikka
noin raskaalla.

Voimaahan 620 adventuressa oli mulle tarpeeksi soralla...
Tästähän päästäänkin siihen että 990 S on oikeasti parempi vain asfaltilla
vaimon kuskauksessa ja ilman ässää vois olla tähän vielä parempi :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 3:55 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2642
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
TT:n tehtaalla oli mielenkiintoinen viritys kottaraisessa.
Kaatuukohan kottarainen windowsin käyttöjärjestelmällä helpommin kuin ilman käyttistä :shock: :D


Liitteet:
Image033.jpg [98.15 KiB]
766 kertaa
Image036.jpg [98.42 KiB]
689 kertaa
Image035.jpg [122.76 KiB]
677 kertaa
Image034.jpg [96.7 KiB]
684 kertaa

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 9:48 pm 

Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Viestit: 78
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: KTM 1190 Adventure
tarmo kirjoitti:
Ja jousitus on toki pyörän painoon suhteutettu. Jousituksessa ei ole sitä
negatiivista joustoa mitä 620 adventuresta löytyi lähes 10cm. Mulla on nyt
tuossa S:ssä jousitus säädetty "Comfort" asentoon eli löysin ehdotus mitä
ohjekirjasta löytyy. Silti mun alla pyörä ei paljoa niia kun päälle nousee


Adv:ssa on jäykkyyden kanssa sama ilmiö. Ainakin takajousi näyttää olevan melko jäykkä. Tehdasasetuksin perä painuu kuskin kanssa vain 40 mm. Periaatteessa kai painuman pitäisi olla 50..70 mm. Keula painui n. 75 mm.

Minulla olivat alkuperäiset säädöt hiukan omituiset. Useimmat säädöt olivat basic-asennossa, mutta paluuvaimennukset siitä reilusti jäykemmällä ja etuputkien puristusvaimennuksen säädöissä eroa 5 naksua. Kokeilin ruuvata säädöt comfort-asentoon ja mukavuus parani huomattavasti. Alusta on aika hyvä noinkin, mutta isoissa heitoissa tuntuu vielä hiukan epävakaalta. Ajattelin seuraavaksi ruuvata vaimennukset jonnekin comfort ja basic-säätöjen välimaastoon.

Muuten mopon kanssa pärjää hyvin, mutta ruiskun käytös tuntuu edelleen ikävältä. Pahassa paikassa tapeilta hitaasti ajaminen on vaikeaa. Takapyörän pyörimisnopeus ei oikein tahdo olla hanskassa... Pitänee valittaa siitä, kun pyörä menee kohta 1. huoltoon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 11:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1258
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
jarik kirjoitti:
Muuten mopon kanssa pärjää hyvin, mutta ruiskun käytös tuntuu edelleen ikävältä. Pahassa paikassa tapeilta hitaasti ajaminen on vaikeaa. Takapyörän pyörimisnopeus ei oikein tahdo olla hanskassa... Pitänee valittaa siitä, kun pyörä menee kohta 1. huoltoon.


Itsekin ihmettelin kaasun herkkyyttä. Tähän asti pahin on ollut TDM850:n on-off-kaasu, mutta 990:n on kyllä yliveto. Mutta sitähän tottuu vaikka pieniin kenkiin, tai vaikka vanhaan pemariin :(

Tuohon jousituksen jäykkyydestä tuli sellainen ajatus, siis en ole ajanut 950 adventurea, niin olisiko syynä pelkästään se, että kadulle halutaan katumaisempi käyttäytyminen soraominaisuuksien kustannuksella ?

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 11:28 pm 
Avatar

Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Viestit: 139
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Mitähän tuohon eka huoltoon kuuluu? Ölpän vaihto? muuta? Kaikenmaailman "tarkastuksia" kai. Oma mutu noista määräaikaishuolloista on enemmänkin valohoitoa ja leima kirjaan. Tosin on kai tunnollisiakin huoltomiehiä olemassa. Kokemuksia vois kirjoitella eri huolloista ja hinnoista :?: Itse kun en aiemmin ole moisia palveluja tarvinnut. Takuun kannalta vissiin hyvä saada leima huoltokirjaan (jota en kylläkään saanut). Eikä ole kuulunut kotimaisesta manuaalistakaan vielä mitään.

_________________
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 13, 2006 12:25 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2819
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Ensviikolla se sitten tulee :D Kaatumaraudat ajattelin hommata, onko suosituksia. KTM:n omat, muita vaihtoehtoja ? Käyköhän 950:n vastaavat, jolloin valikoimaa vois olla enemmänkin tarjolla ? 12 V virtapistoke (tupakansytkä mallia) on myös hankintalistalla, mistä sais oikein pienen mittariston viereen upotettavaksi, muita vaihtoehtoja ? KTM:n oman muovisen takaboxin hommasin kaupan yhteydessä. Mitähän muuta sitä tarttis, että pääsis alkuun ?

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2006 2:24 am 
Avatar

Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Viestit: 139
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
tertsu kirjoitti:
12 V virtapistoke (tupakansytkä mallia) on myös hankintalistalla, mistä sais oikein pienen mittariston viereen upotettavaksi, muita vaihtoehtoja ?


Veneliikkeistä löytyy ainakin roiskesuojattuja malleja.

_________________
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2006 11:43 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Viestit: 482
Paikkakunta: Kainuu
Pyörä: AT RD07A
Esu kirjoitti:
tertsu kirjoitti:
12 V virtapistoke (tupakansytkä mallia) on myös hankintalistalla, mistä sais oikein pienen mittariston viereen upotettavaksi, muita vaihtoehtoja ?


Veneliikkeistä löytyy ainakin roiskesuojattuja malleja.


Kannatta kysellä myös autotarvikeliikkeistä. Itse löysin ko. kaupasta laadukkaan oloisen Sutars -merkkisen marine pistokkeen.

http://www.sutars.se/prods.htm

_________________
404 HTTP Error File not found


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2006 12:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2819
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
juh@ kirjoitti:
Kannatta kysellä myös autotarvikeliikkeistä. Itse löysin ko. kaupasta laadukkaan oloisen Sutars -merkkisen marine pistokkeen.

http://www.sutars.se/prods.htm


Transalppiin laittelin josku tämmöisen http://www.sutars.se/1206fi.htm, mutta Kotariin sopis ennemminkin tämä http://www.sutars.se/1218fi.htm. Kovasti lyhyen oloinen tuo jälkimmäinen malli, kuinkahan se pitkä tupakinsytkätöpseli siinä sitten pysyy. Vai onko tuo sittenkin tarkoitettu jollekin eri pistokkeelle ?

Kiitti juh@ hyvästä vinkistä ja linkistä :!:

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2006 12:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2819
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
tertsu kirjoitti:
juh@ kirjoitti:
Kannatta kysellä myös autotarvikeliikkeistä. Itse löysin ko. kaupasta laadukkaan oloisen Sutars -merkkisen marine pistokkeen.

http://www.sutars.se/prods.htm


Transalppiin laittelin josku tämmöisen http://www.sutars.se/1206fi.htm, mutta Kotariin sopis ennemminkin tämä http://www.sutars.se/1218fi.htm. Kovasti lyhyen oloinen tuo jälkimmäinen malli, kuinkahan se pitkä tupakinsytkätöpseli siinä sitten pysyy. Vai onko tuo sittenkin tarkoitettu jollekin eri pistokkeelle ?

Kiitti juh@ hyvästä vinkistä ja linkistä :!:


Itse itselleni vastaten; molemmat töpselit on 52mm syviä, kuva ilmeisesti hämää. Ja eikun sitten vaan etsimään sitä...

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2006 3:32 pm 

Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Viestit: 1784
Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Pyörä: pyörät myyty
Mulla on ollut molempia malleja enkä ole huomannut niissä mtään muuta eroa kuin tuo ero kiinnityksessä. Tällä hetkellä mulla on noita kantikkaampia bemussa kaksi kappaletta. DRZ:ssa mulla on kanssa samannäköinen liitin, mutta siinä ei ole noita sutarssin tekstejä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 16, 2006 5:49 pm 

Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm
Viestit: 64
Millaisia kulutuslukuja teillä on ollut 990 Adv:ssa, ruiskuversiossa siis? Sisäänajossa pääsin asfalttiajelussa 7 litran kulutukseen. Sen jälkeen soratie-painottuneessa ajossa 8.5-9 litraa. Alkuperäismappaus ruiskussa edelleen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 17, 2006 1:12 am 
Avatar

Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Viestit: 139
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Eka tankillinen tais mennä peräti 5L/100km pintakaasulla körötellessä. Viime tankkaus jo hieman reippaamman ajorupeaman jälkeen näytti olevan 6,2L. 9L:aan saa rankaista vissiin jo kovalla kädellä? :shock:
Näyttäis syttyvän tuo varotusvalo kun on menny n. 15-16L eli lopuilla pitäis päästä se 100km? Onkos kukaan koittanu?

_________________
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5076 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 339  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com