Sivu 1/348

KTM 990 adventure

Lähetetty: La Huhti 08, 2006 12:06 am
Kirjoittaja Esu
Onkos kukaan päässyt käpistelemään vielä uutta 990:stä? Onko muuta eroa 950:een kuin kasvanut kuutiotilavuus ja ruisku?

Re: KTM 990 adventure

Lähetetty: La Huhti 08, 2006 5:23 pm
Kirjoittaja Hannu
Esu kirjoitti:Onkos kukaan päässyt käpistelemään vielä uutta 990:stä? Onko muuta eroa 950:een kuin kasvanut kuutiotilavuus ja ruisku?
Juuri kävin koeajamassa 990 Adv. ja 950SM mallit. Ainakin ei-S 990:ssä on ABS.

Tuon pikaisen koeajon perusteella valitsisin ilman muuta 950:n. Ruiskuversion moottorin käytös oli varsin "kulmikasta" ja oli todella rasittavaa yrittää ajaa sillä tasaista vauhtia. Siinä on vielä varsin voimakas moottorijarrutus niin olemattomatkin kaasukahvan liikkeet suuntaan tai toiseen tekivät menosta varsin nykivää, en viitsinyt edes yrittää ajaa tapeilta alle 80km/h nopeuksissa. Advriderilta muistelen lukeneeni että tuo korjaantuu jonkin verran kun laittaa akrat ja uudelleenkartoittaa ruiskun.

Voimaa oli kyllä Riittävästi kummassakin. Mietityttää että onkohan vähän turhankin paljon meikäläiselle pienimpiä polkuja ajatellen. Välitysten muuttaminen tosin auttaisi asiaa varmaan jonkin verran.

Lähetetty: La Huhti 08, 2006 5:49 pm
Kirjoittaja RTJ
Onko SE ruiskulla vai kaasareilla?

edit:
Itse jo tarkastettu eli kaasareilla.

Kertokaapa tuon SE:n hankkineet että miten kulkee!

Riku

Lähetetty: Su Huhti 09, 2006 1:11 pm
Kirjoittaja marko.virkajarvi
Kerrotaan sitten kun sen saa kesäkuun lopulla! Odottavan aika on pitkä.

Lähetetty: Su Huhti 09, 2006 7:35 pm
Kirjoittaja jaket
kävin kanssa tossa koeajamassa sen SM version siitä. Ihan hyvä, ei mikään lyhyen kuskin pyörä kumpikaan niistä, oma 186 varteni saa olla liikennevaloissa suorin jaloin, tilaa on kyllä hyvin ja ajoasento helvetin hyvä. jousitus on jämäkkä vaikka jousitusmatkaa löytyykin. tehoa on juuri sopivasti, lähtee kivasti, mutta ei ihan järjettömästi.

voi olla talven jälkeistä kankeutta, mutta pyörää vaivaa jonkinlainen tunnottomuus, Jarrutuntuma, kaasutuntuma ja takajarru on tunnottomia. samoin kytkin on nestetoiminen ja ihan tunnoton, vaijerikytkin olisi parempi. Lisäksi ei ole kiekkamittaria, joten kierroksista ei ota selvää, lopulta se rätkyttää kevyesti rajoittimeen, tai jos liian alhaalla, niin vähän täristää.

Pyörä menee hiekkatielläkin ihan ok, vaikka rengastus on katu. Sopivalla rengastuksella pyörää voisi käyttää ihan hyvin hiekkatietoiminnassa.

tietysti valuvanteet on vähän ihme valinta supermotoon. bomber lehtihän testasi tuota SM versiota ja hyppäsi sillä jonkun porrasjutun alas ja vanteessa suora kohta. Pinnavanteita kaipaisi. Luulen, että se ns superenduroversio tuosta on todellinen peli.! siinä on pinnavanteet ja 21 eturengas. Varmaan menee todella nätisti hiekkatiellä.!

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2006 1:33 am
Kirjoittaja Esu
S versio taitaa olla 6 vaihteinen, kun taas tavallinen on 5 pykäläinen. Monet vissiin vaihtaneet 16 hampaisen eturattaan, välitykset tuntuneet pitkiltä ?

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2006 9:25 am
Kirjoittaja HeikkiL
Esu kirjoitti:S versio taitaa olla 6 vaihteinen, kun taas tavallinen on 5 pykäläinen.
Eivätkös kaikki 950/990-mallit ole 6-vaihteisia?

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2006 1:54 pm
Kirjoittaja Esu
Voi olla, sitä tässä kyselinkin. Ei pidä uskoa kaikkea mitä netissä lukee :shock:

Lähetetty: Ke Huhti 12, 2006 1:48 pm
Kirjoittaja Jay
Pääsiäisenä pääsee ekan kerran istumaan ison kottaraisen oranssille jakkaralle :lol:

Lähetetty: Ke Huhti 12, 2006 2:27 pm
Kirjoittaja Esu
Pistäppä eka fiiliksistä juttua tänne. Itsellä taitaa mennä tuonne kuun vaihteeseen ennenkuin pääsee ensiarviota tekemään.
Katumallin pyörässä samasta koneesta ottavat 120hp. Mitähän eroa lie ? Ruiskun säätö vai jotain kuristuksia ? Saksassa kun menee joku veroraja 100hp kohdalla niin tykkäävät ilmoitella tehot sen alle. Tilavuutta tullut kuitenkin lisää.

Lähetetty: Ke Huhti 12, 2006 2:52 pm
Kirjoittaja Jay
Täytyy toivoa, ettei ihan koko pääsiäistä sada räntää. Pääsis tekee ainakin osan sisäänajosta. Sään estäessä ajamisen täytyy keskittyä tuunaamaan pyörää autotallissa :D

Koska en tollasella laitteella koskaan ole metriäkään ajanut (ostin ns. sian säkissä :shock: ) niin vaikea sanoa vielä mistään mitään. Jotkut väittää, että tuosta moottorista voisi ongelmitta ottaa yli 130hp mutta samaan hengenvetoon sanotaan että moottorin luonne muuttuisi epäoptimaaliseksi ajatellen sitä käyttöä mihin tuo kyseinen mopedi on luotu. Mene ja tiedä.

Tais olla Bike lehdessä kun mittailivat HP2:n ja Adv:n ja Buellin tehoja... Adv oli ainoa joka pääsi jopa hieman yli ilmoitetun tehon. HP2:n lukemat lähentelivät huijausta tuon mittauksen mukaan.

Lähetetty: Ke Huhti 12, 2006 8:44 pm
Kirjoittaja niffestone
Joo - mäkin selasin jutun ja hämmästyin, että vieläkin kehdataan. Asiahan oli isommin tapetilla aikoinaan, kun japsi-autot olivat kovia kiihtymään esitteissä, mutta testeissä hävisivät hitaammille eurooppalaisille reippaasti yli kaikkien ymmärrettävissä olevien virhemarginaalien. Samoinhan japanin kilot olivat ennen 1,2 kiloa eurokiloissa. Biken testin tehokkain oli tällä kertaa Bemu 105 heppaa ennen käynnistystä ja käynnistyksen jälkeen 80 hepan hujakoilla. Samoin ilmoitetut vääntölukemat olivat yltiöoptimistisia.

Lähetetty: Ke Huhti 12, 2006 10:35 pm
Kirjoittaja Marko Hemmilä
Itsekkin kummastelin tuota juttua että on kyllä melkoinen toleranssi tehoissa.
Samalla kyllä tuli mieleen hetki kun kävin koe-ajamassa ensimmäistä R1200GS:ää. Ei herättänyt ollenkaan omistamisen halua, koska kone tuntui todella tukkoiselta ja tehottomalta...

Nyt kun kävin koe-ajamassa uutta R1200GS:ää (ennenkuin ostin omani) niin tuntui kuin olisi aivan eri pyörällä ajanut :shock:

En keksi mitään muuta selitystä kuin että softaa on parannettu...

F650GS:ssä on ollut samanlaista. Todella monta softa versiota, osassa versioista kone tuntuu todella nuhaiselta ja osassa huomattavan herkältä, mutta samalla saattaa esiintyä nykymistä 3500 kierroksella (mikä herätti suunnattomasti närkästystä jenkkilän pullamössö porukassa :D )

Lähetetty: Ke Huhti 12, 2006 11:56 pm
Kirjoittaja Esu
"Eivätkös kaikki 950/990-mallit ole 6-vaihteisia?"

http://www.webbikeworld.com/ktm/990-adventure/
Transmission
990 Adventure 5 speed, claw shifted
990 Adventure S 6 speed, claw shifted

Tiedä sitte... :?:

Lähetetty: To Huhti 13, 2006 3:05 am
Kirjoittaja vkoivu
niffestone kirjoitti:Joo - mäkin selasin jutun ja hämmästyin, että vieläkin kehdataan. Asiahan oli isommin tapetilla aikoinaan, kun japsi-autot olivat kovia kiihtymään esitteissä, mutta testeissä hävisivät hitaammille eurooppalaisille reippaasti yli kaikkien ymmärrettävissä olevien virhemarginaalien. Samoinhan japanin kilot olivat ennen 1,2 kiloa eurokiloissa. Biken testin tehokkain oli tällä kertaa Bemu 105 heppaa ennen käynnistystä ja käynnistyksen jälkeen 80 hepan hujakoilla. Samoin ilmoitetut vääntölukemat olivat yltiöoptimistisia.
Mä olen kanssa ihmetellyt miten kehdataan. Sitten ymmärsin, että niin kauan niitä kehdataan tehdä ja kannaatakin tehdä kun joku haluaa niistä haluaa maksaa ja sitten soitin bikeen ja peruin tilauksen.

Tuota kyseistä testiä en ole nähnyt enkä ota siitä mitään kantaa paljonko kukin on ilmoittanut ja paljonko niitä tehoja oikeasti löytyy. Biken tehomittauksia tai muitakaan "faktoja" mitä testeistä löytyy en pitäisi kovinkaan luotettavina.

Muistan kun biken testissä oli muutama vuosi sitten yksipyttyisiä nelarienskoja. LC4 kotari oli kutakuinkin porukan tehottomin alle 40hp:lla vaikka kaikki tietää, että totuus on toinen. Isojen "enduroiden" testeissä V-stromille on dynotettu varsin maltillisia teholukemia siihen nähden millasia mittaustuloksia ne on mittailleet kiihdytystesteissä.

ps. ihan uteliaisuuttani kyselisin millaiset teho/vääntö arvot oli LC8:lle ja HP2:lle oli mitattu?