KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Aiemmin taisi olla tälläkin palstalla pähkäilyjä siitä, että millaisia ruiskun mappauksia on saatavilla. Kysäisin Sommerilta ja heidän mukaansa KTM:llä on täsmälleen kaksi mappausta tarjolla: (1) alkuperäinen ja (2) ns. acramappaus.

Sanoivat myös, että jos on tyhjäkäynnin kanssa ongelmia (tai esim. jos kierrokset pienenevät liian hitaasti kun löysää kaasua), niin ECU kannattaa kalibroida uudelleen (muistaakseni tälläkin palstalla on ollut juttua siitä miten se tehdään kotikonstein). Sanoivat, että ECUn kalibroinnista ei voi olla missään olosuhteissa mitään haittaa ja kehottivat kokeilemaan sitä.

Pienenä kuriositeettina voi mainita Sommerin hauskan kommentin kulutuksesta :D :

So 990 Adv riders with Akras and Akra-mapping - typically "8L/100km riders", will need a new MT90 rear tire for each 4000km. So you can compare your style/level of driving.
jarik
Viestit: 78
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Pyörä: KTM 1190 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jarik »

Jäähdytysnesteen kulutus uutena tuntuu olevan tuttu juttu noissa. Minulla se vaati parin dl lisäyksen 1. huollossa ja saman verran n. 2500 km kohdalla. Sen jälkeen ei ole tarvinnut lisäillä. Joku teoria oli, että systeemiin jää ilmaa, joka sitten hiljalleen poistuu.

Kulutus on ollut 16-piikkisellä eturattaalla matka-ajossa vieläkin n. 6 l pintaan. Eli ei ainakaan isommin huomattavaa muutosta alkuperäiseen 17-piikkiseen verrattuna. Muutoin rattaan vaihto tekee maantieajosta miellyttävämpää.

Ilmansuodatin on vaihdettava paperinen. Sen voi puhaltaa paineilmalla puhtaaksi, jos se on pölyinen. Muuta huoltoa sille ei voi tehdä, vain vaihtaa uuteen.
Avatar
MP@
Viestit: 780
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:14 am
Pyörä: KTM990A -13
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja MP@ »

Adventure kirjoitti:
jaket kirjoitti:Tiedoksi vaan, että kohta tulee pirkkalan AVK:lle iso adventure. tönötti siellä piha-aitauksessa, eikä vauriotkaan ihan pahoilta näyttäneet.

JT
Näköjään viittä(sataa)vaille menny jo...

-Tero-

8) 8) 8) 8) :lol:
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Onnittelut hankinnasta! Sanoisin, että oikeaan kotiin meni. Toivottavasti purkuhommissa ei löydy mitään yllättävää korjauksen kohdetta.

T. Sepi
Avatar
MP@
Viestit: 780
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:14 am
Pyörä: KTM990A -13
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja MP@ »

Seppo Honkanen kirjoitti:Onnittelut hankinnasta! Sanoisin, että oikeaan kotiin meni. Toivottavasti purkuhommissa ei löydy mitään yllättävää korjauksen kohdetta.

T. Sepi
Kiitän kovasti myös saamastani neuvoista :wink:
niille jotka eivät ehtineet/edes nähneet ruttutukun ostokilpaa jätin eilen 5min mahdollisuuden ja tänä aamuna en yhtään :twisted:

vain nopeat elävät ja köyhtyvät :roll:

no joo huomenna jo tiedän kuinka hyviä kauppoja puhelimes saakaan aikaan :shock:
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Onkos tästä tuulisuoja spoileri härpäkeestä kokemuksia ? Voisi jopa toimiakin ? Ainakin kun hanskan laittaa pleksin yläpuolelle, niin meteli kypärän sisällä vähenee reippaasti. Hinta vaan on suolanen, Touratech:llä 70 € :(
Liitteet
lc8_spoiler.jpg
(4.93 KiB) Tiedosto ladattu 456 kertaa
Kura lentää...
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

tertsu kirjoitti:Onkos tästä tuulisuoja spoileri härpäkeestä kokemuksia ? Voisi jopa toimiakin ? Ainakin kun hanskan laittaa pleksin yläpuolelle, niin meteli kypärän sisällä vähenee reippaasti. Hinta vaan on suolanen, Touratech:llä 70 € :(
Riippunee aikalailla pituudestasi, että kuinka paljon tuo spoileri auttaa tilannetta. Kokeilin männä viikonloppuna kyseistä spoileria. Ensiarvioni mukaan se helpottaa hieman turbulenssista johtuvaa infernaalista kuminaa, mutta ei poista sitä. Hieman lyhyemmällä kuskilla (itse olen päälle 185) turbulenssia pienentävä vaikutus on varmastikin suurempi. Tuon spoilerin kanssakin koen turbulenssin edelleen niin suureksi ongelmaksi, että ei tee mieli matka-ajoa Euroopan halki lähteä suunnittelemaan ainakaan tuo Tour-X päässä edes korvatulppien kanssa. Täytyy kokeilla, että kuinka paljon meluttomampi RX-7 on, jos siitä olisi kypäräksi pidemmälle asfalttimatkalle.

Koska itse en pystynyt orkkistuulilasin kanssa elämään, niin leikkasin sen aika lyhyeksi tyngäksi. Enemmänkin olisin ehkä leikannut, mutta halusin jättää hieman suojaamaan mittariston päälle asennettua GPS:ää. Suht matalaksi leikattu tuulilasi vähentää turbulenssin ratkaisevasti pienemmäksi ja jos leikkaa vielä lyhyemmäksi, niin ongelma poistunee lähes kokonaan. Toivottavasti seuraavassa isossa Adv:ssä tuulilasin aerodynamiikka on mietitty uudelleen. Ehkä myös noin 5L suuremmat tankit, moottorina vaikkapa 1150ccm V2 (sama kuin RC8:n uumoiltu pannu, mutta Adventureen hienosäädettynä) ja noin 20-30% enemmän tehoa yhtä miellyttävässä muodossa tarjoiltuna kuin nykyisessä mallissa :wink:
Avatar
kalle12v
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 11:48 am
Pyörä: KTM Adventure 1190R

Viesti Kirjoittaja kalle12v »

Ref: Turbulenssi...
Olen huomannut saman, (oon n.186cm). Puntaroin tässä millä tuon ilmeisen herkästi halkeavan plexin saisi nätisti sahattua/leikattua lyhyemmäksi? Käytitkö pistosahaa tms. vai ??
jarik
Viestit: 78
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Pyörä: KTM 1190 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jarik »

Ison kottaraisen tuulisuojaa voi leikellä kuviosahalla ja se ei todellakaan ole herkästi halkeavaa vaan erittäin sitkeää tavaraa. Itse merkkasin sahauskuvion reunan teipillä ja vetelin siivut kuviosahalla tiheähampaisella metalliterällä. Sitten hiomakoneella pyöristämään reuna. Jos haluaa hienostella, hiomajälkeä voi lämmittää hiukan kuumailmapuhaltimella. Se tekee hiomajäljestä tummemman.

Oma kokemus tuulisuojasta oli sama kuin Jay:lla: lyhin oli paras. Alkuperäinen oli varsinkin sivutuulessa karmea.
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Joo, tuon plexin leikkaaminen on tosiaan helppo homma. Kuviosahalla vaan leikkaus ja loppusilauksen voi tehdä helposti vaikka viilallakin.

Miten lyhyeksi olette pleksin leikanneet? Mittailin tuota äsken ja näytti olevan aika tarkkaan 18cm mitattuna lampun yläreunasta. Pikkuhiljaa sitä lyhentelin aikoinaan ja tuohon päädyin, kun en halunnut ihan tyngäksi leikata. Lyhentämällä lisää turbulenssi vähenisi varmasti vielä.
jarik
Viestit: 78
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Pyörä: KTM 1190 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jarik »

Mulla korkeus lampusta on n. 15 cm. Ja kuskikin on pätkä. S:ssä tosin vissiin istutaan hiukan korkeammalla. Pleksin takareuna seuraa sivukatteen yläosan kulmaa. Tuon viisteen perusteella päädyin tuohon korkeuteen. Lyhyempi olisi vielä parempi, mutta tuokin menettelee. Pikainen kokeilu ilman pleksiä tuntui tosin vielä paremmalta.
Avatar
Adventure
Viestit: 407
Liittynyt: To Touko 26, 2005 12:45 pm
Paikkakunta: Luopioinen

Viesti Kirjoittaja Adventure »

jarik kirjoitti:Mulla korkeus lampusta on n. 15 cm. Ja kuskikin on pätkä. S:ssä tosin vissiin istutaan hiukan korkeammalla. Pleksin takareuna seuraa sivukatteen yläosan kulmaa. Tuon viisteen perusteella päädyin tuohon korkeuteen. Lyhyempi olisi vielä parempi, mutta tuokin menettelee. Pikainen kokeilu ilman pleksiä tuntui tosin vielä paremmalta.
Siis jotensakin tollai, kuten mullakin tuo omatekemä:

http://www.matkaendurot.net/gallery/alb ... tesivu.jpg

Tuo korkeus todettu hyväksi 182-senttiselle. Ja vielä kerran: Jos ei halua leikellä orkkispleksiä, niin mustaa polyeteeniä (ämpärimuovia) saa Etolasta/TKA:lta tai muiltakin muovitukkureilta. 2mm vahvuus riittää hyvin, ja sitä voi työstää isoilla fiskarsin saksilla. Varjopuolena polyeteeniin ei tartu maali eikä kunnolla teipitkään. Raitoja ym. teippauksia voi tietty tehdä kun teippaa pleksin ympäri, jolloin teippi tarttuu itseensä eikä lähde rispaamaan.

-Tero-
Avatar
kalle12v
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 11:48 am
Pyörä: KTM Adventure 1190R

Viesti Kirjoittaja kalle12v »

***Ja vielä kerran: Jos ei halua leikellä orkkispleksiä, niin mustaa polyeteeniä (ämpärimuovia) saa Etolasta/TKA:lta tai muiltakin muovitukkureilta.***

Oiva idea! On vissiin helle tai ikä jo pehmittänyt pääni kun en tuota itsestäänselvyyttä tullut lainkaan ajatelleeksi... Taidankin kokeilla käden taitojani ensin tarvikemuoviin ennenkuin rupean silpomaan originaalia.
jarik
Viestit: 78
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Pyörä: KTM 1190 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jarik »

Orggispleksin hinta on n. 48 e. Taitaa olla markkinoiden halvin, kun yleensä tarvike-sellaisetkin maksavat reilun satasen. Toki ämpärimuovilla harjoittelu on vielä halvempaa, jos vaikka sattuu huti...
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Joop

Kotarin muoviosat ovat järkyttävän halpoja, koska ilmeisesti menekki on niin hyvä kun niillä ajetaan tosissaan.

Riku
Vastaa Viestiin