KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
HeikkiL
Viestit: 628
Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
Pyörä: Kaik' o mänt
Paikkakunta: Jakarta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Esu kirjoitti:"Eivätkös kaikki 950/990-mallit ole 6-vaihteisia?"

http://www.webbikeworld.com/ktm/990-adventure/
Transmission
990 Adventure 5 speed, claw shifted
990 Adventure S 6 speed, claw shifted

Tiedä sitte... :?:
http://www.ktm.at/EN/models_8986.asp?id_seiten=8986
http://www.ktm.at/EN/models_8990.asp?id_seiten=8990

Voihan se tietty olla, jottei Kotarinkaan tiedotusosasto tiedä, montako pykälää lootasta löytyy...
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

vkoivu kirjoitti:Mä olen kanssa ihmetellyt miten kehdataan. Sitten ymmärsin, että niin kauan niitä kehdataan tehdä ja kannaatakin tehdä kun joku haluaa niistä haluaa maksaa ja sitten soitin bikeen ja peruin tilauksen.

Tuota kyseistä testiä en ole nähnyt enkä ota siitä mitään kantaa paljonko kukin on ilmoittanut ja paljonko niitä tehoja oikeasti löytyy. Biken tehomittauksia tai muitakaan "faktoja" mitä testeistä löytyy en pitäisi kovinkaan luotettavina.

Muistan kun biken testissä oli muutama vuosi sitten yksipyttyisiä nelarienskoja. LC4 kotari oli kutakuinkin porukan tehottomin alle 40hp:lla vaikka kaikki tietää, että totuus on toinen. Isojen "enduroiden" testeissä V-stromille on dynotettu varsin maltillisia teholukemia siihen nähden millasia mittaustuloksia ne on mittailleet kiihdytystesteissä.
Minä puolestani epäilen, että suuri osa pyörien ja autojen ostopäätöksistä tehdään selailemalla juuri näitä testejä yöpöydillä lojuvista gasetoista. Siksi pienellä kushetuksella saadaan hyvää myyntiä aikaiseksi tyhmänrehelliseen kilpailijaan nähden ja jos narahdetaan, niin markkinointi ottaa "täyden poliittisen vastuun" sekaannuksesta. :?
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

niffestone kirjoitti:
vkoivu kirjoitti:Mä olen kanssa ihmetellyt miten kehdataan. Sitten ymmärsin, että niin kauan niitä kehdataan tehdä ja kannaatakin tehdä kun joku haluaa niistä haluaa maksaa ja sitten soitin bikeen ja peruin tilauksen.

Tuota kyseistä testiä en ole nähnyt enkä ota siitä mitään kantaa paljonko kukin on ilmoittanut ja paljonko niitä tehoja oikeasti löytyy. Biken tehomittauksia tai muitakaan "faktoja" mitä testeistä löytyy en pitäisi kovinkaan luotettavina.

Muistan kun biken testissä oli muutama vuosi sitten yksipyttyisiä nelarienskoja. LC4 kotari oli kutakuinkin porukan tehottomin alle 40hp:lla vaikka kaikki tietää, että totuus on toinen. Isojen "enduroiden" testeissä V-stromille on dynotettu varsin maltillisia teholukemia siihen nähden millasia mittaustuloksia ne on mittailleet kiihdytystesteissä.
Minä puolestani epäilen, että suuri osa pyörien ja autojen ostopäätöksistä tehdään selailemalla juuri näitä testejä yöpöydillä lojuvista gasetoista. Siksi pienellä kushetuksella saadaan hyvää myyntiä aikaiseksi tyhmänrehelliseen kilpailijaan nähden ja jos narahdetaan, niin markkinointi ottaa "täyden poliittisen vastuun" sekaannuksesta. :?
Varmasti testien tuloksien perusteilla ostopäätöksiä tehdään paljonkin. Juuri siksi olisi vähintään kohtuullista, että testeissä olisi vähintään mittaustulokset oikein. Tietysti aina joskus virheitä tulee ja ne olisi hyvä oikaista sitten vaikkapa seuraavassa lehdessä.
pekkaa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 6:48 pm
Pyörä: 990 690
Paikkakunta: Suomi ja RUS mopoillessa

990 Adv

Viesti Kirjoittaja pekkaa »

Pääsiäiseksi tuli uusi mopo, Olen ajanut vajaat 300km 990 Adventurella,
Kuusilovinen laatikko siinä on. Ruisku on tosi kulmikas miestäni, kun moottorijarrutuskin on voimakas niin kaasun kanssa saa olla tosi tarkkana.
Vuokattiin kavereille tuli 2 kpl S malleja ja niihin Acrot, ja uusi Mappaus.
Pyhä kiireiden ja varusteteiden laittelun vuoksi ei vain vielä päästy vertailemaan eroja. Eturatas tulee 1 piikki pienenpi mutta emme ole sitä saaneet vielä. Otimme ohjausvaimentimiksi Emig Racingin valmistamat ja ohjauskulman muunossarjan 20mm ofsett :llä. 450 Husabergin perään tuntuu varsin raskaalta, niinhän se onkin. Maantiellä kulkee kyllä erittäin ketterän ja helpon tuntuisesti ( myös vaimo kyydissä).
Täytyy laittaa Dataa kunhan saadaan enemmän kokemuksia.
Avatar
IceFire
Viestit: 533
Liittynyt: La Syys 24, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Onnittelut. Taitaa olla ensimmäinen lajiaan täällä.
-Eero K
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Joitakin hajahuomioita 990 Adv S:stä reilun 1000km asfalttiajelun jälkeen:

(1) Vakiopleksi, pituuteni ja käyttämäni kypärä eivät kertakaikkiaan tule toimeen keskenään. Jos olisin pari senttiä lyhyempi, niin ongelmaa ei ehkä olisi. Tai vaihtoehtoisesti jos plexi olisi hieman korkeampi. Kypäränä Arai Tour X ja korvissa tulpat. Turbulenssin (ja korvatulppien) seurauksena korviin kantautuu infernaalisen voimakas ja häiritsevä matala kumina nopeuden ylittäessä noin 80kmh. Tulpat poistamalla kumina hieman vähenee ja korvautuu osaksi suhinalla. Itse on kokenut miellyttäväksi ajamista sen enempää tulppien kanssa kuin ilmankaan. Ratkaisuna kokeilen pleksin lyhentämistä useampaan kertaan. Lopulta päädyin lyhyntämään pleksin erittäin lyhyeksi, jonka seurauksena kuminasta pääsin riittävän hyvin eroon. Lyhentämällä vielä lisää turbulenssi häviäisi varmastikin kokonaan. Näyttää siltä, että Tour X:ää käytän jatkossa tuon matalan plexin kanssa ja leikkelemätöntä alkuperäispleksiä kokeilen jatkossa lipattoman integraalikypärän kanssa (matkakäyttöä ajatellen).

(2) Ruiskun käytös on varsin kulmikasta, aivan kuten monet ovat dokumentoineet. Tosin odotin paljon pahempaa. Itse pystyn tuon vakiomappauksen kanssa helposti elämään siihen saakka kunnes uusi on saatavissa. Ne joille uudelleen mappaus on tehty väittävät että kulmikkuus poistuu sen myötä täysin.

(3) Nuo korjattavissa olevat pikkuasiat poissulkien mopedi vaikuttaa kertakaikkisen hyvältä ja monipuoliselta ja tulee varmasti tarjoamaan loistavia elämyksiä ja haasteita. Seuraavaksi odotellaan lumen sulamista ja sen myötä nappuloiden alle vaihtamista. Kevyeen enduroon tottuneelle tankattuna yli 200kg painavan ajokin käsittelyssä soralla ja maastossa on tiedossa mukavan haastavaa opettelua :lol:
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itse kävin viime kesänä koeajamassa R1200GS:n ja kone tuntui jotenkin nuhaiselta. Ostin loppujen lopuksi pyörän muualta ja kone tuntui heti paljon pirteämmältä. En tiedä mistä johtuu.

Jossain testissä kehuttiin nimenomaan r1200gs:n ilmoitettujen tehojen vastaavan parhaiten mitattuja ja nyt Bike saa HP2:n kanssa aivan eri tulokset. Vastaavasti kun olen nähnyt parit dynot ja ns. tieteelliset mittausmenetelmät niin arvostus noita käppyröitä kohtaan on hieman laskenut.
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Kävin lehtitelineellä toistamiseen ja totesin sotkeneeni Buellin :oops: käppyrän Bemarin vastaavaan, joten ei se heitto nyt NIIN suuri sitten välttämättä ollut. No mutta joka tapauksessa paukkua pitää sitten löytyä brosyyrin mitalla, jos teho ilmoitetaan. :roll:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

niffestone kirjoitti:Kävin lehtitelineellä toistamiseen ja totesin sotkeneeni Buellin :oops: käppyrän Bemarin vastaavaan, joten ei se heitto nyt NIIN suuri sitten välttämättä ollut. No mutta joka tapauksessa paukkua pitää sitten löytyä brosyyrin mitalla, jos teho ilmoitetaan. :roll:
Mä kävin kanssa lehtitelineellä vilasemassa ne käppyrät kun niin kovasti tossa aiemmin bemua moitit tehojen ilmoittamissta. Eroa mitatulla ja ilmoitetulla teholukemalla oli muutamia heppoja eli ei mitään kovin mullistavaa. JOS ne ilmoitetut tehot on konetehoja ja mitatut takarengastehoja niin silloin luvut taitaisivat käydä aika lähelle yks yhteen.

HP2:n käyrä näytti tutulle bokserin käyrälle. Eli tehoa oli enemmän koko kierrosalueella kuin muissa verrokeissa, mutta valitettavasti se bokserin kierrosalue on niin lyhyt, ettei koneesta saada hirmuisia huipputehoja ulos.

Sen enempää testiä en jaksanut käydä lueskelemaan. Testi olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempi jos kotarilta olisi ollut vertailussa SE eikä sitä "matkapyörää".
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Jep - taisin manipuloitua kyseisen väliotsikon provokatiivisesta sävystä, eikä virhe ollut mitään kahtakymmentä heppaa sentään. Joka tapauksessa olisi tärkeää, että vertailuluvut olisivat eksakteja ja siten vertailukelpoisia. Tosin näiden tapausten osalta on aivan saman tekevää onko pelissä 95 vai 115 heppaa, kun kahtasataa kiloa ulkoilutetaan asfaltin ulkopuolella. Kyytiä piisannee varmasti.
Tuolla 250-400-kuutioisten luokassa pienetkin tehoerot puolestaan alkavat olla merkitseviä, vääntömomentista puhumattakaan ja aivan yhtä käsittämättömästä syystä kuin esimerkiksi tietokoneiden maailmassa myydään Megahertzeillä, auto- ja moottoripyöräkaupassa hyvä myynti korreloi vahvasti hyvien suoritusarvojen kanssa. Siitä huolimatta, että näissä sirvilöissä on tärkeämpiäkin ominaisuuksia tsekattavana kuin kiihtyvyys.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 673
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Uusimmassa Motorrad lehdessä vertailtiin BMW R 1200 GS ja KTM 990 ABS Adventure mopoja. Alla pieni yhteenveto ja jos joku kovasti miettii ostopäätöstä näiden pyörien välillä niin voin pistää lehden postiin, en viitsi koko testiä tänne kopioida, joku sakemanni tulee vielä kimppuun :oops:

BMW, KTM
Moottori
124, 133
Alusta kuten käsittely, vakaus, lisäkilot kyydissä :D
147, 153
Turvallisuus kuten jarrut ja valot
161, 136
Yleisilme kuten varustelu, hulto, kuormitus ja käsittely
65, 59
Mukavuus joka taitaa kyllä riipuua ajotyylistä
77, 63

Laatuarvio =
574, 544

Kulut kuten mitä takuu kattaa, ylläpito, kulutus maanteillä....
121, 113

Yhteensä
695, 657

Jepulis, tämähän on tietty yhden testiryhmän "saksalainen" mielipide ja jokainenhan meistä on mieltynyt tiettyihin asioihin pyörissä, mutta voihan tuo nyt jotain osviittaa antaa :?: Niin ja nuo suomennukset on ihan omasta päästä, ei siis täysin luotettavia :roll:
950Tomi
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Kurahousu kirjoitti:Uusimmassa Motorrad lehdessä vertailtiin BMW R 1200 GS ja KTM 990 ABS Adventure mopoja.

Turvallisuus kuten jarrut ja valot
161, 136
Mitäköhän tuossa on oikein mitattu? Millä tavalla turvallisuus näkyy, molemmissahan on ABS:t, Kotarista puuttuunee saksalaisille rakkaat hätävilkut. Bemarin valoista ei ole kokemusta mutta Adventuren valot on kyllä selvästi parhaat mitä itse olen moottoripyörässä nähnyt, eipä ole oikeastaan valittamista.

-Tomi
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

950Tomi kirjoitti:mutta Adventuren valot on kyllä selvästi parhaat mitä itse olen moottoripyörässä nähnyt, eipä ole oikeastaan valittamista.
-Tomi
Kirkkaat on valot juu. Ajelin tuollaisen edellä aamulla ja hyvä ettei peileistä häikäissyt. Vai liekö ollut pitkät, no kirkkaat kumminkin.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 673
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

950Tomi kirjoitti:
Kurahousu kirjoitti:Uusimmassa Motorrad lehdessä vertailtiin BMW R 1200 GS ja KTM 990 ABS Adventure mopoja.

Turvallisuus kuten jarrut ja valot
161, 136
Mitäköhän tuossa on oikein mitattu? Millä tavalla turvallisuus näkyy, molemmissahan on ABS:t, Kotarista puuttuunee saksalaisille rakkaat hätävilkut. Bemarin valoista ei ole kokemusta mutta Adventuren valot on kyllä selvästi parhaat mitä itse olen moottoripyörässä nähnyt, eipä ole oikeastaan valittamista.

-Tomi
Esim. Jarrun annostelu/käyttövoima, hidastus, tasapinoisuus, vankkuus, ja toimivuus matkustajan kanssa, ABS suoritustaso, maavara, ohjaustanko, kauko-/lähivalot, näkyvyys ajaja/matkustaja, ... eli jotakin tällasta :roll:
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

Noniin, nyt on sitte ekat 200 km pikitietä takana 990:llä. :D En kyllä huomannut minkäänlaista nykimistä tasakaasulla, ainut että kaasu itsessään on niin herkkä, että olematon liike kahvassa vaikuttaa. Ylempänä todettiin moottorijarrutuksen olevan myös voimakas, mutta pitäisin 640:stä jopa kovemmin jarruttavana. Pikkukotarin jälkeen isompi tuntuu kyllä moottoripyörältä, tärinöistäkään ei tietoakaan.
Välityksistä huomasin 990:n tarvitsevan pienemmän eturattaan. Vakio on 17 ja 16:sta pitää kokeilla. Isolla vaihteella 80km/h ylämäkeen alkaa kone jytistämään, vetää kyllä, mutta pienempää pitää pykältää. Jos pitää kierroksia enemmän (paremmalla vetoalueella) n. 3000 niin vauhtia onkin jo yli sallitun. Huiputkin noilla välityksillä yli 200km/h, joten on vara lyhentää ja roimasti.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Vastaa Viestiin