KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Vaihdoin omaani viime talvena, 104tkm silloin mittarissa. Vanhatkaan ei suoranaisesti vuotaneet, mut ehkä juuri sen verran hikosivat kuitenkin et pöly tarttui (olivat alkuperäiset 2010 asti olleet)
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
AdveAnttoni
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Elo 16, 2023 9:08 am
Pyörä: KTM 990 Adventure abs 2007

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja AdveAnttoni »

DSC_1264_095127_100251.jpg
Tervehdys foorumilaisille! Pitkään jatkuneen kuumeilun takia jouduin luopumaan KLE 500 pyörästäni ja päädyin erinäisten korajelujen jälkeen tälläisen 990 Adve ABS mallin hommailemaan. Nyt omassa ajossa ollut noin 1500km ja on ehdottoman hauska laitos omiin ajoihin joka on keskimäärin 60% Asfalttia ja 40% hiekkatiellä/metsäautotiellä ajelua. Kävin myös ajamassa 690 mallia mistä tykkäsin myös kovasti, mutta päädyin kuitenkin tuon matkapainoitteisuuden vuoksi tähän ratkaisuun. Suohon tai mutakkoon en ole pyörää vielä edes ajanut, mutta alkutaival on alkanut kivasti.
Ilmarisebastian
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Touko 11, 2020 5:33 pm
Pyörä: Etsinnässä

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ilmarisebastian »

Terve. Uutena taas kyselen.. vakio pakoputken t-haaran irroitus, pitääkö purkaa apurunko takaa pois? Toisesta liitoskohdasta vuotaa, ilmeisesti graffiti tiiviste?.. samalla vauhdeilla menis kyllä vaihtaa joku yksi pönttö tilalle kun ainakin äänenvaimentimen päässä olevat pultit eivät suosiolla lähde irti.

Mistä kannattais tilata uusi äänenvaimennin/onko kellään myydä? Pitääkö sen jälkeen käyttää jossain säädätyksessä?

Talveen olisi voinut tämäkin remontti odotella..
Peltsi
Viestit: 2825
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Niin meinaat että y-haara ja yhdelle vainentimelle? Mun mipedisa on ollu tuommonen viritys jotain 80tkm paikallaan vakio putsarin kans eikä ole säädetty. Hyvin on toiminu. En tiiä saako siihen paukkua lisää säädöllä, mutta ei oo tullu teetettyä mitään säätöä.

Häkin irrotukseen en osaa vastata.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Totti »

Muistelen, ettei sitä tarvi kokonaan irroittaa. Alimmat pultit kun löysää, niin takahäkin saa käännettyä ylös.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Hessu M
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2009 10:36 pm
Pyörä: KTM990 Adv, KTM 690 Enduro R, TRS 250r
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Hessu M »

CorporalMike kirjoitti: Ke Elo 02, 2023 1:49 pm
Hessu M kirjoitti:Jatkokysymys tuohon kuuluu, että onko kukaan korjauttanut kahvasylinteriä? Maailmalla on kuulemma firmoja, jotka poraavat väljäksi menneen sylinterin auki ja laittavat sinne rosterisen holkin johon orkkis mäntä kumeineen sopii. Tuon pitäisi sitten kestää maailman tappiin. Onko tuollaisia firmoja Suomessa? Yritin kuukkeloida muttei tullut osumaa. Re-sleeve on toimenpiteen nimi englanniksi.
Kyllä tuo pitäisi onnistua koneistamolla.

Lähetetty minun M2007J22G laitteesta Tapatalkilla
Vaikuttaa siltä, että Suomesta ei löydy tekijää tuolle kytkimen pääsylinterin holkitukselle. Oliskohan tässä jollekin bisnesrakoa? Eli Advrider palstalla vaikuttaa nimimerkki GEFR (Kreikassa) joka poraa kahvasylinterin reijän auki ja asentaa siihen rosteriholkin, jonka sisähalkaisija on sama 10,5 mm kuin siinä orkkiksena oli. Maksaa 110e ja siihen rahaan taitaa kuulua kahvan laakerointi ja paluupostin kulut. Lähetän palaset hänelle kunhan kausi osaltani päättyy.

Tähän samaan vielä kysely : Mikä on paras työsylinteri? Tarjolla on ainakin Oberon, Sigu Tech kahtena eri versiona sekä kalliimpi Rekluse. Onko eroja? Itse olen ajanut orkkis työsylinterillä 100000 ja se toimii edelleen. Joka talvi on putsattu/rasvattu ja vaihdettu nesteet. Jopa o-rengas on orkkis kun sitä ei varaosana saa.
Hessu M
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2009 10:36 pm
Pyörä: KTM990 Adv, KTM 690 Enduro R, TRS 250r
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Hessu M »

AdveAnttoni kirjoitti: Ke Elo 16, 2023 10:04 am DSC_1264_095127_100251.jpgTervehdys foorumilaisille! Pitkään jatkuneen kuumeilun takia jouduin luopumaan KLE 500 pyörästäni ja päädyin erinäisten korajelujen jälkeen tälläisen 990 Adve ABS mallin hommailemaan. Nyt omassa ajossa ollut noin 1500km ja on ehdottoman hauska laitos omiin ajoihin joka on keskimäärin 60% Asfalttia ja 40% hiekkatiellä/metsäautotiellä ajelua. Kävin myös ajamassa 690 mallia mistä tykkäsin myös kovasti, mutta päädyin kuitenkin tuon matkapainoitteisuuden vuoksi tähän ratkaisuun. Suohon tai mutakkoon en ole pyörää vielä edes ajanut, mutta alkutaival on alkanut kivasti.
Hommasin oman 990 adven vuonna 2009 uutena ja nyt on mittarissa 100k. Loistava peli kaikkeen reissaamiseen. Mielestäni tuo vaatii kuitenkin selvästi enemmän ennakoivaa huolenpitoa kuin mitä virallinen huolto-ohjelma sanoo. Esim. öljynvaihdot 3-4 k välein ja talvella sitten isompi nuohoaminen.

Muutama vuosi sitten tein ällistyttävän havainnon : kun pyörä vanhenee, niin vanhenen siinä samalla itsekin suunnilleen samassa tahdissa! Kahtena peräkkäisenä vuotena kävi niin, että pyörä päätti kaatua sopivaan pehmeikköön enkä saanut sitä enää itse ylös. Onneksi oli kaveri mukana jeesaamassa. Patti ei vain enää riitä säännöllisestä kuntoilusta huolimatta. Tosin ikääkin on jo 68... Nyt on tallissa myös 690 enduro. Lähes 100 kiloa vähemmän massaa tuntuu varsinkin siellä mutakoissa. Kun joskus tulevaisuudessa en jaksa enää tuotakaan nostaa pystyyn, niin siirryn ehkä sähköfillariin tai rollaattoriin.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja jaa »

Totti kirjoitti: Su Elo 20, 2023 5:41 pm Muistelen, ettei sitä tarvi kokonaan irroittaa. Alimmat pultit kun löysää, niin takahäkin saa käännettyä ylös.
Muistelisin, että mä en kyllä irrottanu takahäkkiä ollenkaan kun lisäsin Y-haaran ja vaihdoin yhdelle pöntölle. Ihan meni pienellä ähellyksellä ilman runkoa purkamati. Tosin aikaa on jo melkein 9v kun homman tein joten...
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Sattuisko löytyy keltään ehjää vasemman puolen moottorin koteloa?

Tilattu uusi...
Hessu M
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2009 10:36 pm
Pyörä: KTM990 Adv, KTM 690 Enduro R, TRS 250r
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Hessu M »

Sain 990 kytkimen pääsylinterin paluupostissa Kreikasta. Väljäksi mennyt reikä porattiin auki ja avarrettuun reikään asennettiin rosteriholkki. Sisäläpimitta säilyi alkuperäisenä eli 10,5 millissä. Samassa yhteydessä kytkinkahva laakeroitiin kahdella kuulalalaakerilla joiden reikään alkuperäinen akseliruuvi sopii. Kustannus oli 110e johon sisältyi postikulu Kreikasta Suomeen. Postikulu Kreikan suuntaan oli muistaakseni 20e luokkaa eli yhteensä noin 130e. Maksun hoidin PayPalilla sen jälkeen, kun tieto sylinterin perille pääsy oli varmistunut.

Yhteydenpito Georgios Fragkopouloksen kanssa sujui sähköpostitse englanniksi ja toiminta oli luotettavan oloista kaiken aikaa. Kytkinkahvan tuntuma on nyt jämpti ja kalppia ei ole missään. Ja loppuu ehkä myös se kytkinnesteen likaantuminen koska männän kumi ei enää hinkkaa alumiiniin. Koeajolla en ole käynyt lumitilanteen takia. Sähköpostilla voi ottaa yhteyttä kytkinsylinteriasioissa : gefrago1@gmail.com.
Hessu M
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2009 10:36 pm
Pyörä: KTM990 Adv, KTM 690 Enduro R, TRS 250r
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Hessu M »

Heti pitää säätää kun ei tuo nimi mennyt ihan oikein : eli korjauskaverin nimi on George Fragopoulos.
Rape62
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 3:08 pm
Pyörä: KTM 990 adv. TW200, R1100R
Paikkakunta: Perä-Pohjola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Rape62 »

Hei
Minulta löytyy ylimääräiset Wingsin pöntöt adventureen. Oli omassa 2010 mallissa.
Peltsi
Viestit: 2825
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Nyt se sitten kåvi. Kierre pilalla öljynsodattinen kannen toisesta reijästä.

Onko osunu kohalle. Miten ootte korjannu. Tuskin tuolta montaa desiä ulos tuli, mutta käynti kuulusti rumalta. Jouduin kilsan ajaan pikku kierroksilla kotiin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
drpepper74
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 12:27 am
Pyörä: KTM Adventure 990 -07
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja drpepper74 »

Pystyykö sinne tekemään pykälää isomman kierteen?
Mun aikasempaan 500 tai 690 oli aiempi omistaja korjannut sillai.
mikään ei ole niin varmaa kuin, epävarma
Exät, Yamaha 125 dt -78, Kawasaki 125 kmx -87, Yamaha fj1200 -89, Honda blackbird 1100 -01,
KTM 300 exc -05, KTM 950 SM -05, KTM 990 Adventure -06, KTM 690 R -15, KTM 500 exc -15
Peltsi
Viestit: 2825
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Oikasin kierteen tapilla ja laitoin noin 5mm pidemmån ruuvin siiven. Hyvin kestää sen valtavan momentin mitä siihen tulee. Kokeillaan kestääkö monta aukasua. Kyllå siihen 6mm ruuvin saa tilalle.

O-rengas ei ollu kunnolla. Öljyä kusi koneesta ulos aika ei kivasti. 7100 Motul erottuu lumelta hyvin.

Panin uudet huuhtelu öljyt ja kone kuulostaa ihan normaalilta nyt. Huomenna uusi tiiviste proppuun ja suodattimen kanteen. Ehkä tää tästä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Vastaa Viestiin