KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

...ja bensamittariako ei ole sitten ollenkaan ? Mielestäni iso puute, mutta jos valon syttymisen jälkeen tankeissa on vielä n. 5 l, niin pääseehän sillä vielä aika pitkälle.
Kura lentää...
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Oman kokemukseni mukaan tankkista on tosiaan kulunut se noin 16 litraa siinä vaiheessa kun varoitusvalo syttyy. Se että paljonko lopulla pääsee riippuu oleellisesti ranteen liikkeestä 8) Omalla kohdallani 8-9 litran kulutus pitää sisällään suht paljon kaasun kääntämistä, mutta tuskin mitenkään poikkeavan paljon. Siksi mietinkin, että voiko olla yksilöllisiä eroja tehtaan säädöissä? Tuntuu tosin kyllä hieman kaukaa haetulta.
jarik
Viestit: 78
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Pyörä: KTM 1190 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jarik »

Joku kyseli, että mitä kuuluu eka huoltoon ja mitä maksaa. No, siihenhän kuuluu mm. venttiilinvälysten tarkistus, ainakin minun kohdallani. Sattuipa sitten olemaan kolmen pakovenan välys 0.34-0.37, kun pitäisi olla max. 0.3. Oiskohan tehdas laittanut varmuuden vuoksi välykset löysäksi? Huollossa ei ollut säätöpaloja ja niitä piti odotella pari päivää... Ohjeen mukainen työaika on 290 min, eli laskua tuli 5 h:lta, a 50 e. Tarvikkeineen huollon hinta oli n. 300 e. Tämä lie tyypillinen hinta isommille huolloille, joissa tarkistetaan venat.

Nyt on sitten koneessa uusi tikitys, joka tosin häviää lämmetessä... Arvauksia äänen aiheuttajasta otetaan vastaan. Toisen sivukatteen ylimmäisen ruuvin kierre on korkannut. Veikkaan, että huollot itse tekemällä pyörä pysyisi paremmassa kunnossa... Tosin ihan kaikkea ei pysty tekemään, mm. ruiskun diagnostiikkaan ei löydy kilkkeitä.

Noin positiivisella puolella todettakoon, että Givin PL650-laukkuteline, joka on speksattu 2003 950 Adventureen, sopii mainiosti tähänkin.
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Eilen se 990:n tuli ja nyt mittarissa n.90 km :lol: Oliskohan ne tehtaalla laittaneet uudet mäppäykset ruiskuun, kun tuntui paremmalta kuin koeajopyörä vai olikohan tuo tunne vaan uuden pyörän aiheuttamaa huumaa :?:
Kura lentää...
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

tertsu kirjoitti:Eilen se 990:n tuli ja nyt mittarissa n.90 km :lol: Oliskohan ne tehtaalla laittaneet uudet mäppäykset ruiskuun, kun tuntui paremmalta kuin koeajopyörä vai olikohan tuo tunne vaan uuden pyörän aiheuttamaa huumaa :?:

Onneksi olkoon, nyt ei ole ainakaan pyörästä kiinni jos ei Oulun surautuksilla pysy KooTeeÄmmien kyydissä. Minä taidan jäädä yksin sinne jälkijoukkoihin. Se taitaa olla sillä lailla että ne Ouluseudun lentohiekkatiet ohjaavat sekä rengas- että pyörävalintaa. :wink: :wink:
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

tertsu kirjoitti:Eilen se 990:n tuli ja nyt mittarissa n.90 km :lol: Oliskohan ne tehtaalla laittaneet uudet mäppäykset ruiskuun, kun tuntui paremmalta kuin koeajopyörä vai olikohan tuo tunne vaan uuden pyörän aiheuttamaa huumaa :?:
Omat fiilikseni ruiskusta (Akrat + vakiomappaus ruiskussa):

- Sisäänajossa vakiovälityksillä ruiskun kulmikkuus oli havaittavaa mutta ei mitenkään erityisen häiritsevää.

- Sisäänajon jälkeen vaihdoin vakiosensorin (joka rajoittaa kierrosten nousua ilmeisesti päästönormien(?) takia) rajoittamattomaan malliin. Vakiovälityksillä ruisku tuntui tuon muutoksen jälkeen kulmikkaammalta kuin aikaisemmin. Häiritise lähinnä taajama-ajossa 40-50km/h vauhdissa.

- Seuraavaksi vaihdoin 16 piikkisen eteen ja pidin tuon "sporttisensorin". Odotin että kaasuun vastaavuus olisi tuntunut vieläkin kulmikkaammalta, mutta tuntuma olikin päinvastainen. Kaasuun vastaavuus miellyttävämpi kuin ennen sensorin vaihtamista. Tosi tyytyväinen.

Reilun 3t km:n ajelun jälkeen kaasuun vastaavuus tuntuu tosi hyvältä eikä minkäänlainen kulmikkuus häiritse. Joko siihen on tottunut tai sitten kysymys on jostain muusta. Joka tapauksessa olen päättäny toimia sanonnan "Don't fix if it ain't broken" mukaisesti eli en vie mapattavaksi koska en näe siihen tarvetta ja tykkään näpäkästä kaasuun vastaavuudesta. Tai ainakin haluan kuulla ensin muiden kokomukset mappauksesta.

Advriderilla joku väitti että Akrojen kanssa vakiomappi tuntuu pehmeämmältä kuin ilman Akroja. Itse en tiedä, koska kokemuksta pelkästään Akrojen kanssa.
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Jatkoa tuohon parin viikon takaiseen... Nyt on ruisku mapattu uudestaan. Diilerin mukaan KTM tarjoaa tällä hetkellä kahta eri vaihtoehtoista mappausta eli se alkuperäinen ja sitten tämä uusi. Seuraavassa alustavia kokemuksia uudesta mapista noin 1400km:n ajelun jälkeen (akrat, sporttisensori ja 16 piikkinen eturatas):

- Suurin tehon lisäys alarekisteriin tuli jo aiemman sensorin vaihdon myötä. Uuden mapin seurauksena alakierrosalueelle tuntuu löytyneen vielä hieman lisää puhtia. Sporttisensori + uusi mappi -yhdistelmällä alarekisterin teho tuntuu olevan totaalisen eri maailmasta kuin alkuperäinen tehtaan viritelmä.

- Kaasun vastaavuus terävöityi kautta koko kierrosalueen, eikä itseäni häiritsevää kulmikkuutta ole. Uuden mapin en havainnut suoranaisesti vähentäneen kulmikkuutta, paitsi ehkä mielikuvitusta hieman apuna käyttäen. Vähäinen häritsevä kulmikkuus katosi mielestäni aiemman välitysten vaihdon myötä.

- Uusi mappi tuntuisi hilanneen polttoaineen kulutusta perstuntumalta ylöspäin. Havainto on linjassa diilerin lausuman kanssa, jonka mukaan uuden mapin tarkoitus on tuottaa enemmän tehoa sytytysennakon muutoksen ja suuremman kulutuksen avulla. Aiempiin kulutuslukemiini vertailukelpoisia kulutuslukujan en vielä pysty esittämään.

Onko jollakin muulla kokemusta tuosta uudesta mapista ja sen vaikutuksesta kulutukseen sekä ihan yleisesti 990:n kulutusluvuista?
jarik
Viestit: 78
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Pyörä: KTM 1190 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jarik »

Uusi mappi on vissiin vain Akroja varten, vai? Jos ei, pitää kysellä. Pari viikkoa sitten kukaan ei tuntunut tietävän muusta kuin vakio-, kuristettu- (25 kw) ja "Akra"-mapeista.

Ruiskun herkkyys on tosiaankin pahinta kaupunkiajossa jossain 50 nopeudessa. Sen huomasin, että kannattaa ottaa kaasuvaijereista turhat löysät pois. Kahva ja läppäsysteemi on herkkäliikkeinen ja liika väljä vain korostaa sitä. Mielenkiintoista muuten, että läppärungoissa on kahdet läpät peräkkän, joista kaasukahva vaikuttaa vain sisempiin ja ulommaisia käännellään moottoreilla. Ilmeisesti niitä käytetään vain tyhjäkäyntikierrosten säätöön. Kaasua avattaessä ulommat läpät avautuvat täysin. Ilmeisesti noilla toisioläpillä olisi voitu herkkyyteen vaikuttaa, jos olisi haluttu. Noiden avulla hoituu varmaan tuo 25 kW kuristuskin.

16-piikkinen ratas on hankittu, mutta en ole ehtinyt asentaa sitä paikalleen.

Noin yleisesti 990 Adven kulutus on pyörinyt välillä 5.9-7.2 l/100 km. Sisäänajossa soppaa tuntui menevän aina yli 6.5, mutta 2..3 tkm paikkeilla on usein esiintynyt pienempiä lukemia.
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Itse en ole kuullut mitään erillisesä mapista akroja varten, paitsi ns huhupuheita. Diilerin mukaan KTM:n tuottamia mappeja on vain kaksi, alkuperäinen ja uusi. Tämä siis mitä minulle on diilerin suulla kerrottu, eikä tarkoita sitä että se olisi välttämättä absoluuttinen totuus.

Ennen uutta mappia kulutus nousi pahimmillaan lähelle 9.5L ja keskimäärin varmaan menny noin 8.5L. Mainitsemani sensorin vaihto nosti kulutusta merkittävästi, luultavasti enemmän kuin uusi mappaus. Onko kenelläkään muulla kokemusta tuon sporttisensorin vaikutuksesta kulutukseen?

En tiedä johtuuko välityksistä, sensorista, akroista, uudesta mapista vai kaikkien yhteisvaikutuksesta, mutta kaasuun vastaavuus on terävää, mutta ilman sitä kulmikkuutta mikä oli ennen noita modifikaatioita.
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

jarik kirjoitti:Mielenkiintoista muuten, että läppärungoissa on kahdet läpät peräkkän, joista kaasukahva vaikuttaa vain sisempiin ja ulommaisia käännellään moottoreilla.
Samanlainen systeemi löytyy myös rykkösestä. Olen käsittänyt että sen tarkoituksena on vähentää kaasukahvan liikuttamisen aiheuttamaa herkkyyttä, vähän samaan tapaan kuin kaasareissa alipaineluisti.

Vetomiehet tietenkin poistaa ko. kikottimen ;)
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Kylläpäs ajomukavuus parani isomman etuhampin myötä, aivan kuin eri pyörä :D Kotimaisen manuaalinkin sain, mutta sitä selaillessa huomasin sen olevan 950:n. Muuta eroa ei taida olla kuin, että 990:ssä ruisku :?: Jokos joku on saanut huoltovihkon :?:
Kura lentää...
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

tertsu kirjoitti:Kylläpäs ajomukavuus parani isomman etuhampin myötä, aivan kuin eri pyörä :D
Isomman etuhampin? Kasvatitko myös takaratasta samalla? Vai tarkoititko sittenkin, että laitoit pienemmän eturattaan?
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Jay kirjoitti:
tertsu kirjoitti:Kylläpäs ajomukavuus parani isomman etuhampin myötä, aivan kuin eri pyörä :D
Isomman etuhampin? Kasvatitko myös takaratasta samalla? Vai tarkoititko sittenkin, että laitoit pienemmän eturattaan?
Olet oikeassa pienemmän ja eka huollossa vaihtoivat. Taisi tämä uusi olla 16 piikkinen ja originaali 17.
Kura lentää...
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

tertsu kirjoitti:
Jay kirjoitti:
tertsu kirjoitti:Kylläpäs ajomukavuus parani isomman etuhampin myötä, aivan kuin eri pyörä :D
Isomman etuhampin? Kasvatitko myös takaratasta samalla? Vai tarkoititko sittenkin, että laitoit pienemmän eturattaan?
Olet oikeassa pienemmän ja eka huollossa vaihtoivat. Taisi tämä uusi olla 16 piikkinen ja originaali 17.
Kuten jo tuossa aiemmin kirjoittelin, niin itse tein ihan saman havainnon kun vaihdoin eturattaan 16 piikkiseen.

Oletko kulutusta mittaillut? Tuossa aikasemmin kyselin muiden kokemuksia 990:n kulutuksesta, mutta toistaiseksi aika nihkeästi tullut informaatiota.
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Kulutusta en ole kauhean tarkkaan syynännyt, mutta näppituntuma on n. 6-6.5 l / 100 km rauhallisella ajolla.
Kura lentää...
Vastaa Viestiin