Raimo kirjoitti:
Tein Tarmo tänään hauskan koeajohetken Dirtbikessä...Ensin ajoin sun vanhaa 620 Adventurea, sitten 990 ässää. Ihastuin tuohon 620 penkkiin, joka oli riittävän kova. Miten lie sitten yli 100 kilsan asfalttiajelun, niin voisi mieli muuttua. Siis samalla kun apteekista hakisi sopivaa hoitoa hiertymiin
Eikun sellainen ajatus tuli mieleen noita vertaillessa, että pikkuadventure on ikävämpi siellä missä ison ominaisuudet ovat parhaimmillaan, ja taas mukavampi siellä missä 990:n voima on liikaa. Siis ainakin minun ajopuvun sisällölle
Mutta ei ole japanilaisissa vastusta, ei alkuunkaan näille isoille euro-matkaenskoille, asfaltin ulkopuolella liikuttaessa. Mitä niitä nyt onkaan...CapoNord, R1200GS ja 990...
Joo, oikeassa olet Raimo. Kummallakin on hyvät puolensa. 990 S:ssä on
aika mukava penkki verrattuna pikku adventureen. Tykkäsin kyllä siittä
vanhastakin... jos perse puutui silloin oltiin väärässä paikassa
Ja jousitus on toki pyörän painoon suhteutettu. Jousituksessa ei ole sitä
negatiivista joustoa mitä 620 adventuresta löytyi lähes 10cm. Mulla on nyt
tuossa S:ssä jousitus säädetty "Comfort" asentoon eli löysin ehdotus mitä
ohjekirjasta löytyy. Silti mun alla pyörä ei paljoa niia kun päälle nousee
(tähän kyllä vaikuttaa kuskin olematon paino n.75kg kypärä päässä)
Tuon huomasin viikonloppuna metsätiellä. 990S nousi loivista loikista
ilmaan jo 70 vauhdista, kun pikkuadventurella piti olla vauhtia lähes 90
vastaavaan efektiin. Kai tuossa vaikuttaa tuon jousituksen jäykkyys ja
negatiivisen jouston puute.
Kuitenkin pehmeässä hiekassa tuolla etenee ihan yhtä kivasti kuin
pienemmälläkin (edelleen ensiasennuskatukumit alla) ... siis suoraan
ajettaessa, minä kun en mutkaan osaa ajaa millään vehkeellä, saatikka
noin raskaalla.
Voimaahan 620 adventuressa oli mulle tarpeeksi soralla...
Tästähän päästäänkin siihen että 990 S on oikeasti parempi vain asfaltilla
vaimon kuskauksessa ja ilman ässää vois olla tähän vielä parempi