R1200GS advendure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 11:09 am
- Pyörä: BMW R 1200 GS
- Paikkakunta: Kuopio
GS Adventure
Terve täältä Kuopion suunnasta!
Minulla on nyt takana 11 000 km 12GSA:lla ja tässä näitä kokemuksia:
BMW:n laatu ja viimeistely ei ikävä kyllä ole vakuuttanut. Tähän asti: vuotava perän stefa, nopeusmittarin toimintahäiriöt, ruostetta
kaatumaraudoissa, vaatimaton maalaus (tai mikä hiton anodisointi niissä tankin paneeleissa onkaan). Lisäksi etupää on alkanut täristää hieman jarrutettaessa, huomenna mitataan onko etulevy(t) kierot.
Mutta tuo on vain kosmetiikkaa: Pyörä on reippaalla marginaalilla paras mitä olen koskaan ajanut. Kate on niin hyvä kuin se voi olla, suojaa (yhdessä valtavan tankin kanssa) hyvin, ei minkäänlaisia pyörteitä tai tärinöitä. Integroiduilla ABS jarruilla saa pyörän käsittämättömän nopeasti ja varmasti pysähdyksiin myös sorateillä. Iskunvaimennus tuntui aluksi hieman tiukalta mutta nyt siihen on tottunut, tai liekkö se pehmentynyt. Joustovaraa on riittävästi. Vehkeessä on runsaasti maavaraa ja vankka pohjapanssari. Kone on melkein liiankin voimakas. Aluksi se tärisi aika lailla yli 4000 kierroksilla mutta nykyisin tärinää ei juuri edes huomaa. Puimuri tuntuu koko ajan paranevan kun kilometrejä kertyy. Vaihteisto on vähintään jaappanilaista tasoa. Koostaan huolimatta pyörä on pikkupoluillakin yllättävän näppärä, painopiste lienee matalalla.
Kun ensi viikolla lähden reissulle Venäjän Karjalaan niin 33 l tankilla minun ei tarvitse esimerkiksi huolehtia siitä, että Venäjällä 95 oktaanista ei saa joka paikassa. Ja jos joudun tankkaamaan matalaoktaanista, nakutuksen tunnistin säästää konetta vaurioilta.
Että tämmöisiä kokemuksia. Suosittelen.
Minulla on nyt takana 11 000 km 12GSA:lla ja tässä näitä kokemuksia:
BMW:n laatu ja viimeistely ei ikävä kyllä ole vakuuttanut. Tähän asti: vuotava perän stefa, nopeusmittarin toimintahäiriöt, ruostetta
kaatumaraudoissa, vaatimaton maalaus (tai mikä hiton anodisointi niissä tankin paneeleissa onkaan). Lisäksi etupää on alkanut täristää hieman jarrutettaessa, huomenna mitataan onko etulevy(t) kierot.
Mutta tuo on vain kosmetiikkaa: Pyörä on reippaalla marginaalilla paras mitä olen koskaan ajanut. Kate on niin hyvä kuin se voi olla, suojaa (yhdessä valtavan tankin kanssa) hyvin, ei minkäänlaisia pyörteitä tai tärinöitä. Integroiduilla ABS jarruilla saa pyörän käsittämättömän nopeasti ja varmasti pysähdyksiin myös sorateillä. Iskunvaimennus tuntui aluksi hieman tiukalta mutta nyt siihen on tottunut, tai liekkö se pehmentynyt. Joustovaraa on riittävästi. Vehkeessä on runsaasti maavaraa ja vankka pohjapanssari. Kone on melkein liiankin voimakas. Aluksi se tärisi aika lailla yli 4000 kierroksilla mutta nykyisin tärinää ei juuri edes huomaa. Puimuri tuntuu koko ajan paranevan kun kilometrejä kertyy. Vaihteisto on vähintään jaappanilaista tasoa. Koostaan huolimatta pyörä on pikkupoluillakin yllättävän näppärä, painopiste lienee matalalla.
Kun ensi viikolla lähden reissulle Venäjän Karjalaan niin 33 l tankilla minun ei tarvitse esimerkiksi huolehtia siitä, että Venäjällä 95 oktaanista ei saa joka paikassa. Ja jos joudun tankkaamaan matalaoktaanista, nakutuksen tunnistin säästää konetta vaurioilta.
Että tämmöisiä kokemuksia. Suosittelen.
13 edessä ja kakskasi takana
Kiitoksia vinkeistä, juuri noita Markon suosittelemia romppeita on tarkoitus ruuvailla talven kuluessa.
TPS:n suojan tarpeellisuudesta minulla on omakohtaisiakin kokemuksia. 1100:ssa saapas osui siihen liittimeen seurauksella että se murtui. Matka jatkui rautalangan avulla.
Öljynlauhduttimen ja ajovalon suojat ovat myös listalla, ohjauksen toppari jo valmiina autotallissa. Etulokasuoja näyttää aika lyhyeltä, ja voipi olla että siihen pitäisi lisätä jonkinlainen roiskeläppä rajoittamaan kuran lentämistä mottoriin ja kuskin jaloille.
Satulasta en osaa sanoa vielä mitään. Advssahan on eri satula, kuin perus GS:ssa, enkä ole Adv:ta vielä ajanut. Airhawk-tyyny mulla on, 1100:ssa se on ollut hyvä pidemmillä reissuilla, silläkin voin pientä korotusta aikaansaada. Pleksin ajattelin pitää vakiona, ehkä kokeilla laminar lippiä. Onko sellaisesta kokemuksia GS kuskeilla ?
TPS:n suojan tarpeellisuudesta minulla on omakohtaisiakin kokemuksia. 1100:ssa saapas osui siihen liittimeen seurauksella että se murtui. Matka jatkui rautalangan avulla.
Öljynlauhduttimen ja ajovalon suojat ovat myös listalla, ohjauksen toppari jo valmiina autotallissa. Etulokasuoja näyttää aika lyhyeltä, ja voipi olla että siihen pitäisi lisätä jonkinlainen roiskeläppä rajoittamaan kuran lentämistä mottoriin ja kuskin jaloille.
Satulasta en osaa sanoa vielä mitään. Advssahan on eri satula, kuin perus GS:ssa, enkä ole Adv:ta vielä ajanut. Airhawk-tyyny mulla on, 1100:ssa se on ollut hyvä pidemmillä reissuilla, silläkin voin pientä korotusta aikaansaada. Pleksin ajattelin pitää vakiona, ehkä kokeilla laminar lippiä. Onko sellaisesta kokemuksia GS kuskeilla ?
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Kuskin jalat on yllättävän hyvin suojassa tuolla jalan lämmittimien (=sylinterien) takana. Tuohon on kuitenkin saatavissa suojat joilla esim jalat saa suojattua roiskuvalta vedeltä.
Takarengas heittää varsinkin vasemman puoleisen jalan takaosaan vettä. Tuohonkin varmaan jotain suojia on, mutta gore kengät ovat pitäneet jalat kuivina tähän asti.
Takarengas heittää varsinkin vasemman puoleisen jalan takaosaan vettä. Tuohonkin varmaan jotain suojia on, mutta gore kengät ovat pitäneet jalat kuivina tähän asti.
Elokuun 16. kirjoitin tilanneeni Adventuren, toimitusajaksi silloin lupailtiin noin kuukautta. Ulkomaisissa foorumeissa on juttuja, miten toimitusajat ovat venyneet kuukausikaupalla, ja vähän varauksella suhtauduin minulle luvattuun toimitusaikaan. Mutta turhaan, pyörä saapui sovittuna aikana ja sain sen käyttöön päivälleen kuukauden kuluttua, eilen.
Ajokokemuksia ei paljoa ole, perhanan kylmä oli viime yönä, mutta nukkumaankaan ei malttanut mennä. Pyörä on 2007 mallia, suurin ero -06:een on jarrut, jotka nyt ovat ilman servoa. Ensimmäisillä kilometreilla voimaa tarvittiin melkoisesti, mutta suojarasvojen poistuttua pito on parantunut ja tuntuma on hyvä.
Suoja ajoviimaa vastaan on hyvä, leveä tankki ja pleksi lisäohjureineen on ok, käsivarret ja (leveät) hartiat ovat suojien ulkopuolella. Renkaina on Bridgestone Battlewingit, jotka ovat minulle uusi kokemus, samantyyppiset, kuin Tourancet, toistaiseksi olen ajellut vasta asfaltilla.
Ohikulkijoiden kommentteja on hauska kuunnella. " jessus, kuinka iso pyörä", " onk toi sellainen millä ne ajo maapallon ympäri", "oletko käynyt kaukana tuon kanssa " jne. Tuo viimeinen kysymys tuli, kun olin tankkaamassa eka kertaa ja mittarissa oli 3 kilometriä.
Ajokokemuksia ei paljoa ole, perhanan kylmä oli viime yönä, mutta nukkumaankaan ei malttanut mennä. Pyörä on 2007 mallia, suurin ero -06:een on jarrut, jotka nyt ovat ilman servoa. Ensimmäisillä kilometreilla voimaa tarvittiin melkoisesti, mutta suojarasvojen poistuttua pito on parantunut ja tuntuma on hyvä.
Suoja ajoviimaa vastaan on hyvä, leveä tankki ja pleksi lisäohjureineen on ok, käsivarret ja (leveät) hartiat ovat suojien ulkopuolella. Renkaina on Bridgestone Battlewingit, jotka ovat minulle uusi kokemus, samantyyppiset, kuin Tourancet, toistaiseksi olen ajellut vasta asfaltilla.
Ohikulkijoiden kommentteja on hauska kuunnella. " jessus, kuinka iso pyörä", " onk toi sellainen millä ne ajo maapallon ympäri", "oletko käynyt kaukana tuon kanssa " jne. Tuo viimeinen kysymys tuli, kun olin tankkaamassa eka kertaa ja mittarissa oli 3 kilometriä.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Joo, niin käsitin että kaikissa muissa, paitsi LT:ssä on 2007 malleissa tuo uusi jarrujärjestelmä.
http://www.gelandestrasse.com/bmw/bmwabsasc.pdf
http://www.gelandestrasse.com/bmw/bmwabsasc.pdf
adv
paljonko tuollaiset korotuspalat sit maksais? Olen myös huomannut adv:n hieman etukumaran ajoasennon , ehkä tankkilaukun kanssa saattaapi olla tällaiselle suomen pienimmälle adventurekuskille hieno asia. Täytyypi sanoa että reilu 130 km/h tunnissa mukavassa sivuluisussa pyörä tuntuu erinomaiselta mutta kaasukahvaa joutuu vähän hölläämään himmelin korkean hinnan tultua itsesuojeluvaistonenkelin siivittämänä mieleen. Kävin tuossa muuten tänään testaamassa bmw:n matkamallia ja täytyy sanoa että näiden pyörien ajo-ominaisuudet on toisella vuosituhannella verraten japsi uutuuksiin joita olen kokeillut.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
ASC = Automated Stability Control = Luistonesto !bemAri kirjoitti:Joo, niin käsitin että kaikissa muissa, paitsi LT:ssä on 2007 malleissa tuo uusi jarrujärjestelmä.
http://www.gelandestrasse.com/bmw/bmwabsasc.pdf
Toivottavasti tuon Luistoneston saa pois päältä, jotta hauskuus soralla on tallella
EDIT: Näyttipäs tuolla lukevan että sen saa pois päältä (huomautuksena kyllä oli että offroad asetus ei ole sopiva normaaliin katukäyttöön... )
Nyt se sitten alkaa olemaan tuo enska kuume ihan käsin kosketeltavaa->päällinmäisinä vaihtoehtoina on lähinnä valinta 1200 gs:n ja adventuren välillä.Olisi mielenkintoista kuulla foorumilaisilta on joku muukin arponut hankintaa näiden kahden välillä ja miksi on päätynyt omaan valintaansa?Paljon on myös muita kysymys merkkejä ilmassa, mutta aloitetaan tällä.
- Raimo
- Viestit: 1276
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Jos 1200 Adventure on tonnin kalliimpi kuin perusmalli ja siihen perus 1200 Gessuun pitää ostaa 555 euron pinnavanteet niin valinta on kyllä aika helppo. Etenkin kun muistan kuinka helposti Adventure tuli yöajelulla perässä, jouduimme välillä odottamaan yksisylinterisiä, mutta isojen gessujen valopatteristo oli kyllä sen verran hyvä, että välimatkan kasvaminen johtui todennäköisesti siitä
Lisäksi 1200 Adventuressa on suojia jolla härvelistä tehdään paremmin kaatumisenkestävä. Ajanut en kyllä ole Adventurea, ainoastaan 1200 gessua, joten mielipiteeni vain sivusta seuraajan. Eikä sitä 33 litran tankkia ole pakko tankata täyteen ihan joka metsälenkille lähteissä.
Lisäksi 1200 Adventuressa on suojia jolla härvelistä tehdään paremmin kaatumisenkestävä. Ajanut en kyllä ole Adventurea, ainoastaan 1200 gessua, joten mielipiteeni vain sivusta seuraajan. Eikä sitä 33 litran tankkia ole pakko tankata täyteen ihan joka metsälenkille lähteissä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
En oo adventurella ajanut, mutta juttua oon täällä foorumilla kuullut että Adventuren tuulisuoja on hyvä. Itselleni (184cm) tuo perus GS:n pleksi ei sopinut missään asennossa ollenkaan...
Eihän tuo mikään enduro ole, mutta kyllä sillä pääsee (omalla ajotaidollani) sieltä mistä pääsen 650GS:llä.
Luokittelisin (omasta mielestäni) tuon R1200GS:n seikkailupyöräksi. Pyörä on todella mukava pitkällä matkalla täydellä varustuksella, 2-päällä.
Soraa eikä hiekkaa tarvitse pelätä.
Eihän tuo mikään enduro ole, mutta kyllä sillä pääsee (omalla ajotaidollani) sieltä mistä pääsen 650GS:llä.
Luokittelisin (omasta mielestäni) tuon R1200GS:n seikkailupyöräksi. Pyörä on todella mukava pitkällä matkalla täydellä varustuksella, 2-päällä.
Soraa eikä hiekkaa tarvitse pelätä.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tälläiset tiedot löytyvät BMW:n omilta sivuilta:Marko Hemmilä kirjoitti:Onko perus gessun ja adventuren jousituksessa eroa ? Mistä tuo korkeusero tulee ?
1200 GS:
Etujousi 190 mm
Takajousi 200 mm
Istumakorkeus ilman kuormitusta 840/860 mm
1200 GS Adventure:
Etujousi 210 mm
Takajousi 220 mm
Istumakorkeus ilman kuormitusta 890/910 mm
Terveisin
Mika TA-91
- PilcQ
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 11:36 am
- Pyörä: Honda XRV 750 -96
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Yllätti tuo korkeus itsenikin kun kesän alussa kävin RM-Heinolla koeajamassa tuon. Olen 188cm ja Afrikkalaisen päällä tottunut edes jotenkin korkeaan satulaan. Bemarin päällä jalat ylti kantapäineen justiinsa maahan. Tosin en sitten tiedä mihin korkeuteen oli pyörä säädetty? Parit ekat mutkat tuntui hauskoilta, ihan kuin olisi eiffelin tornilla kurvaillut niihin. Tuohon korkeuteen tosin tottui hyvinkin nopeasti. Vaikutti mainiolta pyörältä ja jos joskus tykkilavetista aika jättää ja käytettyjä ei enään löydy, niin tässä vaihtoehto...bemAri kirjoitti:Adventuren korkeus voi olla ongelma lyhyemmille kuskeille. Kaverini on tuollaiset 185 senttinen, eikä hänellä kantapäät yllä maahan Adv:sta.
-
Jukka Talja & XRV750
Jukka Talja & XRV750