KTM 1190 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

jhe kirjoitti:Putkahti sivulaukkuongelma, löytyykö kokemusta vastaavasta?
Mulla on 2015-mallinen Adventure R. Hommasin käytetyn Powerpartsin touring-sivulaukun vasemmalle ja ostin uuden (2015) vastaavan oikealle. Uusi menee paikoilleen ongelmitta mutta vanha vasuri ei mennyt laukkukiinnikkeeseen mitenkään. Selvisi, että 2013 pyörän laukkukiinnike on erilainen kuin 2015 pyörän. No vaihdoin kiinnikkeen vanhempaan eli laukun ikäiseen. Irrallaan ollessa kiinnike menee laukkuun kiinni ihan ok. Mutta kun kiinnikkeen veivaa pyörään kiinni, ei laukkua saa paikoilleen. Laukkua pitäisi saada kallistettua enemmän mutta kyydissä olijan kauhukahvat on lähinnä tuon esteenä.
Ootteko törmänneet samaan ongelmaan ja jos, niin miten olette ratkaisseet? Kiinnike ulommas rungosta/kauhukahvat ja tarakka ylemmäs???
Omaani 13-malliseen olen pannut prikat laukkukiinnikkeen alle. Syy ei ole sama, mutta vastaava. Mulla laukku ylettyi hipaisemaan sivukatteeseen asennettaessa ja irrotettaessa. Kiinnikkeen saaminen ulospäin antaa mukavasti lisää tilaa.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
jhe
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 8:52 pm
Pyörä: 701 E -18
Paikkakunta: Helsinki/Joensuu

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja jhe »

Jep. Totesin saman. Laitoin muutaman millin spacerit kiinnikkeen alle ja nyt homma pelittää. Eikä laukku ratkaisevasti tullut leveämmälle. Helkutin leveällähän ne on muutenkin. 8)
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Kotari on nyt ainakin osittain ratkaissut näiden 1xxx Adventure-mallien voblausongelman, joka esiintyy alkuperäisten muovilaukkujen kera yli 160 nopeuksissa. Motorradin sivuilla on aikaisemmin raportoitu ainakin yksi moottoritieonnettomuus, jossa laukuilla varustettu 1190 Adv R alkoi voblata ja suistui lopulta nurin. Onneksi kuski selvisi vähin vammoin.

http://www.motorradonline.de/motorraede ... lle/712536

Vuosimallista 2017 alkaen muovilaukkujen sivulaukkukiinnikkeet muuttuvat niin, että ne sallivat laukkujen elää hieman, samaan tapaan kuin Triumph Explorerissa. Myös 2013-2016 -malleihin voi hankkia päivityssarjan parilla sadalla eurolla. Laukkukiinnikkeiden päivittyminen ei kuitenkaan muuta Kotarin suositusta 150 maksiminopeudesta laukkujen kanssa.
rajamti
Viestit: 50
Liittynyt: La Tammi 23, 2010 10:01 am
Pyörä: 1190 ADV R
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja rajamti »

Chris Birch ja 1190 enskapolulla.

https://www.youtube.com/watch?v=5ogC5Ky77LA


:D
Aspe
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 8:27 pm
Pyörä: Canyon XC
Paikkakunta: Krefeld

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Aspe »

mek kirjoitti:Kotari on nyt ainakin osittain ratkaissut näiden 1xxx Adventure-mallien voblausongelman, joka esiintyy alkuperäisten muovilaukkujen kera yli 160 nopeuksissa. Motorradin sivuilla on aikaisemmin raportoitu ainakin yksi moottoritieonnettomuus, jossa laukuilla varustettu 1190 Adv R alkoi voblata ja suistui lopulta nurin. Onneksi kuski selvisi vähin vammoin.

http://www.motorradonline.de/motorraede ... lle/712536

Vuosimallista 2017 alkaen muovilaukkujen sivulaukkukiinnikkeet muuttuvat niin, että ne sallivat laukkujen elää hieman, samaan tapaan kuin Triumph Explorerissa. Myös 2013-2016 -malleihin voi hankkia päivityssarjan parilla sadalla eurolla. Laukkukiinnikkeiden päivittyminen ei kuitenkaan muuta Kotarin suositusta 150 maksiminopeudesta laukkujen kanssa.
Tuon testin mukaan R mallilla oli taipumusta mutkitella jo ilman laukkujakin. Normi 1190 ja superadventure olivat vakaita ilman laukkuja vielä yli 200kmh. Siinä kaatuneessa pyörässä näytti olevan kolme alulaukkua. Niitä ei tuossa testattu ollenkaan, vain orkkikset. Nehän heiluu jo ilman joustavaa kiinnikettäkin reilusti. Uusi kiinnike vaikutti toimivan.
Alulaukkujen testi olisi ollut kiva, kun ne kuitenkin taitavat olla melko suositut. Miten lienee tuo takalaukku vielä lisäävän pyörteitä?
rajamti
Viestit: 50
Liittynyt: La Tammi 23, 2010 10:01 am
Pyörä: 1190 ADV R
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja rajamti »

Alusivulaukuilla (Touratech) ja karkeilla renkailla (Heidenau K60) pitää nopeus suositus kutinsa. Yli 160 alkaa kiemurtelu.
Avatar
Akilleus
Viestit: 604
Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 9:33 am
Pyörä: KTM 1290 SAR
Paikkakunta: Littoinen, Lieto

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

Jaahas kaikki Ärrä-kuskit! Kertokaas tulevalle sellaiselle, että moniko on siirtynyt ajamaan sisärenkaiden kanssa??? Itseä vähän kylmää tuo lähes kokonaan sorateillä tapahtuva surauttelu...ei oo kiva todeta rengasrikkoa korvessa jos ajelee "ilman kumia" :wink: eli sisärengasta....Ja onko suuri jumppa sisärenkaisiin siirtyminen....
Kiitos jo etukäteen 8)
terv. Tapsa
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Ööö.. Ainakaan mä en ole kokenut minkäänmoiseksi ongelmaksi tota sisärenkaattomana ajoa. Tietty rengasvalikoima kasvaa aikalailla jos laittaa kapeamman takavanteen niin sitte ok. Eikai tossa muuten mitään ongelmaa ole jos välttämättä ja väenvängällä sisärenkaat haluaa niin rengaspaineanturit vaan tallin hyllylle ja eikun sisäkummeja asentamaan.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Tuli sitte pyhiinvaellusmatkakin suoritettua
Liitteet
DSCN1362.JPG
DSCN1365.JPG
DSCN1366.JPG
DSCN1367.JPG
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Reissaja62
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Syys 12, 2014 1:17 pm
Pyörä: KTM Adventure 1190

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Reissaja62 »

RiiMi kirjoitti:Tuli sitte pyhiinvaellusmatkakin suoritettua
No niin, kuvissa on vielä laukut mukana. Toimiko laukkujen korjaus sarja moitteetta?
Itse perjantaina hyökkään Etelä-Eurooppaa kohden. Itsellä lukot tuntus toimivan jopa paremmin kuin uutena, mutta tieto toimivuudesta rauhottas ja sais nukuttua viimeset yöt ennen reissua rauhallisesti.
Avatar
SaPeKa
Viestit: 590
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Luulis olevan kotarille kohtuullista mainosta Suomessa.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... adventure/
Sami
Avatar
SiR
Viestit: 213
Liittynyt: To Elo 17, 2006 12:18 pm
Pyörä: Norden(kohta), Husaberg FE 501
Paikkakunta: Leppävirta

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja SiR »

Akilleus kirjoitti:Jaahas kaikki Ärrä-kuskit! Kertokaas tulevalle sellaiselle, että moniko on siirtynyt ajamaan sisärenkaiden kanssa??? Itseä vähän kylmää tuo lähes kokonaan sorateillä tapahtuva surauttelu...ei oo kiva todeta rengasrikkoa korvessa jos ajelee "ilman kumia" :wink: eli sisärengasta....Ja onko suuri jumppa sisärenkaisiin siirtyminen....
Kiitos jo etukäteen 8)
terv. Tapsa

Renkaan vaihdossa voi raudan tunkea liian syvälle ja puhkoa sen tiiviin pinnanauhan ja sitten kyllä vuotaa... kokemuksesta voin sanoa, että jos käytät rengasliikettä asiasta kannattaa mainita :)
Enduro on parasta huumetta.
Reissaja62
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Syys 12, 2014 1:17 pm
Pyörä: KTM Adventure 1190

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Reissaja62 »

Reissaja62 kirjoitti:
RiiMi kirjoitti:Tuli sitte pyhiinvaellusmatkakin suoritettua
No niin, kuvissa on vielä laukut mukana. Toimiko laukkujen korjaus sarja moitteetta?
Itse perjantaina hyökkään Etelä-Eurooppaa kohden. Itsellä lukot tuntus toimivan jopa paremmin kuin uutena, mutta tieto toimivuudesta rauhottas ja sais nukuttua viimeset yöt ennen reissua rauhallisesti.
Tätä pelkäsinkin: RiiMi:tä tais tulla painokelvotonta tekstiä laukuista ja se poistettiin?

Leikki sikseen. Korjaus mun tekstiin "Toimii paremmin kuin uutena" = lähtötasohan ei ollut korkealla alun perinkään. Mutta jos vertaa viimekesän laukkujen kuntoon niin nyt toimii sata kertaa paremmin, aamuisin herätin aina koko majapaikan laukkujen kiinni hakkaamisella ja kiroilulla, nyt olis toivoa että laukut toimii niin kuin niitten olis alun perinkin olisi pitänyt toimia, asia vaatii vaan testaamista. Eli nukun ensi yön vielä levollisesti ja sitten testaamaan.
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="Reissaja62"][quote="RiiMi"]Tuli sitte pyhiinvaellusmatkakin suoritettua[/quote]

No niin, kuvissa on vielä laukut mukana. Toimiko laukkujen korjaus sarja moitteetta?
Itse perjantaina hyökkään Etelä-Eurooppaa kohden. Itsellä lukot tuntus toimivan jopa paremmin kuin uutena, mutta tieto toimivuudesta rauhottas ja sais nukuttua viimeset yöt ennen reissua rauhallisesti.[/quote]

Mä en usko , että toi korjaussarja itse vaikuttaa hirveen paljon noiden lukkojen toimivuuteen , vaan avainsana on lukkojen puhtaus ja sopiva voitelu. Lukot toimivat moitteetta ennen 550 km:n ajoa rankkasateessa pitkin Saksaa. Tämän jälkeen alkoi taas takkuamaan. kämmenen iskuja sinne tänne , että sai avaimen pois lukkopesästä jne. mutta lukkomekanismien avaaminen/purkaminen on senverran pieni juttu , että otin auki , putsasin ja voitelin niin vot ,johan taas pelaa.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Uusi 1190R:n omistaja ilmoittautuu. :D
Eilen aamulla hain Keitaalta mopon, navi kiinni ja siitä porukalla surautukselle. Laitan myöhemmin videota näytille, kunhan latautuu nettiin.

Varusteet:
Renkaina TKC:t
Pohjapanssari
Leveet jalkatapit
Etuvalosuoja
Kahvalämppärit
Powerparts pölysuojat imuputkiin

Ensikommentit niille, jotka eivät vielä ole ostopäätöstä tehneet. :)
* Mopo on yllättävän tasapainoinen. Alusta oli mukavuussäädöillä(ilmeisesti), mutta toimi silti yllättävän hyvin. Pohjasi tosin useampaan kertaan, joten tänään säätöä kovemmalle, niin saadaan vauhtiakin ylös.
* Pahat paikat on todella syytä ajaa seisten, kuten isot pojat on videoilla vinkanneetkin. Sen jälkeen mopon paino ei tunnu, vaan sillä on hyvin samantyylistä ajaa kuin pikkuendurollakin.
* Enduroajossa on pakko ottaa luistonesto ja abs pois päältä, muuten ei keula kevene ennen kuoppia eikä takarenkaan jarrusta ole mitään apua -> Bad Fuel Dongle on siis ostettava.
* Seisten ajo on todella helpon tuntuista ajoasennon suhteen (pituutta mulla 180cm)
* Yläkierroksilla tehoa on pelottavan paljon. 6000rpm ylöspäin se todella repii, joka on aika erikoinen fiilis endurossa. :shock:
* Poluilla ja hiekalla on helppo ajaa luisussa seisten. Vaikka molemmat päät menee luisussa, niin mopo tuntuu olevan koko ajan hanskassa
* Ostokrapulaa ei tullut, päinvastoin "Tämmöinenhän jokaisella pitäisi olla alla"

Edit: Unifilter tilattu ja ajatus asentaa ilman imuputkien suodattimia. Sitten tosi pölyisiin olosuhteisiin voi heittää nekin paikoilleen.
Edit2: Video: https://youtu.be/QnZ0Vb94fFo
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Vastaa Viestiin