Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Heinä 08, 2020 3:32 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 480 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 28, 29, 30, 31, 32
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2019 11:37 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
"Runkonopeus" on juuri se juttu mitä ainakaan tällä sivustolla ei ole tajuttu oikein.
FR:n on kuviteltu sormia napsauttamalla ja rahaa varaosakaupan tiskiin latomalla, olevan taivaita halkova enduro heti sen jälkeen kun sitä varustaa niin helevetisti ihan oikean enduron osilla. Ja sitten haukuttu halvalla tehdyksi paskaksi kun on epäonnistuttu.
Siinä on onnistuttu mielestäni todella hyvin, kun tehtaalla on ymmärretty valmistaa aikuisen kokoinen moottoripyörä kasivitosen osista TRIAL-kumeilla.
Toki pienillä muutoksilla sen saa kulkemaankin ihan mukavaa vauhtia, mutta aina se on jaloissa siellä missä ihan oikeasti ajetaan kilpaa. Koska "runkonopeus".
Kehittyvälle sähkömoottorille tuollainen alusta on juuri omiaan. Mutta kunhan homma etenee, saattaa akkuvehkeitä näkyä jossain vaiheessa nopeissakin rungoissa. Toistaiseksi ei ole nähty.
Tilanne on vielä vähän kuin moottorisahamarkkinoilla. Ammattilainen on kyllä kuullut kaikenlaisia tarinoita ja visioita, mutta luottaa toistaiseksi siihen missä on paras teho-painosuhde. Ja niissä vehkeissä ei ole edes neliventtiikantta ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2019 7:13 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Silloin kuin koeajoin sähkö-Freeriden, niin siitä oli vielä erikseen olemassa 11 kW enskamalli ja muistaakseni päälle 20 kW crossimalli. Juuri tuossa crossimallissa tuntui Ylöjärven crossihallissa piisaavan meno oikein hienosti. Samaisessa hallissa ajan omalla pikkunelarillani koko ajan kakkosella vaikka keskinopeus onkin 27-28 km/h, joten kovemmassa menossa varmaan Freeriden sähkömoottorista loppuisi paukku. Kuitenkin tuolla hallissa se tuntui liki tasaväkiseltä pikkunelarin kanssa. Sillä kyselin tästä rungonvaihdosta, mutta varmaan tuo Freeriden kaksoiskehtorunko vs. EXC:n selkäruoto torppaa ajatuksen. Itsellänikin olisi kiinnostusta sähkövaihtoehtoon, mutta olen omien vahvuusalueideni mukaisesti vauhtikeskeinen ajaja enkä taitokeskeinen, niin sillä tämä Freeride ei sovi minulle mitenkään.

Amerikan mantereella lensi hetken aikaa Alta Motors Redshift, ja sillä ehdittiin ajaa sikäläisessä Endurocrossin mestaruussarjassa jo podiumille ja pärjättiin myös Red Bull Straight Rythmillä, joten kyllä näissä sähkövehkeissä on potentiaalia jo ammattilaistasolle asti. Tuo oli nimenomaan nopeaan kurapyörärunkoon istutettu sähkömoottori. Harmi vaan, että meni konkkaan, eikä niitä ehditty tuomaan Eurooppaan asti. Tälläkin foorumilla siitä ehditiin turinoimaan muutaman viestin verran: viewtopic.php?f=5&t=40211

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2019 10:42 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Skuikan laskelma takapyöräväännöstä oli silmiä avaava sähkövehkeistä puhuttaessa. Eli koneen ilmoitettu korkea vääntö ei kerro mitään suhteessa polttomootorivehkeisiin, koska kokonaisvälityssuhde on niin harva. Vähän sama dilemma kuin isoissa customeissa, eli vääntöä niistäkin kyllä löytyy koneesta hyvin, mutta koska se on niin matalilla kierroksilla, täytyy olla pitkät välitykset ja suorituskyky jää heikoksi.

Toisaalta siinä mielessä nuo sähkömoottorit ovat hyvinkin verrannollisia polttomoottoreihin, että kun sähkömoottorissa vääntökäyrä laskee kierrosten noustessa, polttomoottorissa puolestaan ladotaan vauhdin kasvaessa isompaa sisään, mikä laskee myöskin takapyörälle välittyvää vääntöä, jos kierrosten ajatellaan pysyvän liki vakioina. Esimerkiksi 2017 250 EXC-F:llä ykköseltä neloselle vauhti suunnilleen tuplaantuu samoilla koneen kierroksilla ja takapyörävääntö luonnollisesti samalla puolittuu.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: To Tammi 31, 2019 1:22 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2619
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 790 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
timo kirjoitti:
skuikalle ”kymmenen pistettä ja papukaijamerkki” uraa uurtavasta tutkimuksesta.
Täältä kyllä löytyy pippelitietoa nippelitiedon päälle kaikesta mistä sykkii isojen poikien haardcoremopoporno.
...


Pisteet myös täältäkin. Facebookin Kurapyörä-ryhmässä on vaan sellaista jutustelua.
Täällä foorumilla löytyy paikkoja joihin asioita voi kirjata pysyvästi muistiin.

Lämmittää kovasti mieltä että vielä löytyy dokumentoivia asiantuntijoita. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ma Touko 06, 2019 3:13 pm 

Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 11:34 pm
Viestit: 5
Pyörä: KTM Freeride 350
Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2019 1:48 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 02, 2014 9:46 pm
Viestit: 11
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM Freeride 350
Stricken kirjoitti:
Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.


Kysyitkö Bikefoxilta? Power Commander III asennuksen avulla ainakin pitäisi onnistua ohjelmointi ohittamalla alkuperäinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2019 8:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Huhti 16, 2014 8:27 pm
Viestit: 53
Pyörä: Jopo
Nyt ois vahvasti harkinnassa käytetty Freeride. Mutta koska talvi on jo tänne pohjoiseen tullut, niin mietityttää mitkä nastat ne olisi halvimmat tähän pyörään? Ilmeisesti ihan mikä tahansa ei mahdu pyörimään, ainakaan takana? Kilvellisenä pelinä mietityttää oliko näissä vilkkuja lainkaan? Videoista ei ainakaan sellaisia näy. Ja virtalukon puutekin on vähän niin ja näin. Ei ainakaan kehtaa kaupan pihaan pitkäksi aikaa jättää. Tosin kauppakassit on erikseen.

Aiempia kokemuksia on lähinnä 2t 250cc krossista ja 690 Enduro R:stä. Krossissa oli omat ongelmansa iän takia, ja Enduro R oli auttamatta liian iso ja painava sorateitä kummemmille siirtymille. Näin siis omille ajotaidoille. Osaavat vie kyllä ER:ää, tiedetään. Itselle kun tuota vartta on kertynyt vain 173cm, niin ei tahdo jalat yletellä maahan noista isoista mopoista. Siksikin tuo Freeride vois olla minulle ketterämpi ja sopivampi haastavampien maastojen opetteluun. Teho vain mietityttää, kun nuo edelliset on ollu kuitenkin varsin tehokkaita pelejä. Kokeilemaankaan ei kovin hyvin pääse näin talvella. Tosin ketjun läpi kahlanneena, tuostahan saa kohtuullisesti hivenen lisää tehoja esille. Taitaa moniin käytettyihin nuo muutokset olla jo tehtynä.

Mitäs käytetyssä pitäis ottaa huomioon? Osaisi vähän katsella tiettyjä paikkoja jos pyörää lähtee katsomaan. Lähistöllä ois yksi varsin sopivilla tunneilla oleva myytävänä (eli alle 100h).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ti Marras 19, 2019 5:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
EXC-koneet toimii harrastekäytössä, normi huolloilla, mitään koppaa avaamatta todistetusti ilman murheita vähintään 400h.
Rautaventtiilinen ja rauhallisempi Freeriden kone todennäköisesti pidempään.
Jotkut enskapiikkirenkaat saattavat hivenen rapsahtaa etulokariin sekä pakareihin. Itse ratkaisin asian käyttämällä ihan samoja kumeja kuin SuperEndurossa ja tyytymällä kuuntelemaan etulokarin rapsahtelua. Näköjään se ei ole siitä miksikään muuttuunut saati hajonnut.
Pakareita voi ihan käsinkin kiskaista aina mukun jälkeen ulommas. Sen jälkeen uutta nastanaarmua ei tule. Pidemmän päälle toki niitä kannattaa säätää ulommas pikkaisen kiinnikkeitä tyvestä vääntämällä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2020 10:35 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1906
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Sain väliaikatietoja tuosta korjatusta pelistä.
Vikakoodit tuli takaisin. Liimaus oli alkanut vuotaa ja invertterin kiinnityspultit oli löysällä. Veikkaan että liima oli painunut ja kun puristus löystyi, aikaa myöten nestettä alkoi taas tihkua. Menee uudelleenliimaukseen. Jälkikiristys olisi voinut olla hyvälaatuista jälkiviisautta.
Toinen isompi ongelma siinä oli ollut pätkiminen reilummassa täyskaasuvedossa. Paras arvaukseni on se että invertteriin jäi pesusta huolimatta likaa jonnekkin jossa se alkoi johtaa sähköä kun moottorille ajettiin tarpeeksi korkeaa jännitettä. Vikakoodia ei syntynyt, veto vain loppui. Akussa varausta.
Nykyinen omistaja liimaa inun uudelleen ja oli myös pessyt sen uudelleen.
Raportoin tarkemmin kun kuulen lisää


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ma Huhti 13, 2020 9:08 pm 

Liittynyt: To Huhti 09, 2020 11:30 pm
Viestit: 2
Pyörä: KTM EXC-F 250 2008
Minkäs kokoset kuskit Freeridella ajelee? Kun ei ole vielä päässyt testaamaan ko. peliä niin kiinnostais tietää mitenkä sopis tämmöselle 181cm ja 85-90kg kokoselle alottelijakuskille?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ti Huhti 14, 2020 9:18 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Saman mittaisena ja pikkaisen kevyempänä, voin lämpimästi suositella, kunhan et suunnittele ajavasi sillä enduroa.
Siihen hommaan on aikuisen kokoisille sopivampiakin laitteita.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ti Huhti 14, 2020 12:33 pm 

Liittynyt: To Huhti 09, 2020 11:30 pm
Viestit: 2
Pyörä: KTM EXC-F 250 2008
Mites Freeride soveltuu tuommoseen satunnaiseen/kevyeen radalla ajamiseen spekseillä, että kuski on alottelija ja omaa liikaa itsesuojeluvaistoa :D
Kestääkö pieniä hyppyjä jos innostuu?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ti Huhti 14, 2020 1:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Ei se siitä rikki mene.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Su Touko 10, 2020 12:06 am 

Liittynyt: Ti Touko 05, 2020 9:53 pm
Viestit: 1
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: KTM Freeride
Stricken kirjoitti:
Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.

Aika huonosti tuntuu löytyvän karttoja näihin, mitä itsekin yritin etsiä... Moni on ilmeisesti Bazzaz Z-Fi:llä säätänyt noita karttoja, mutta en ainakaan itse löytänyt yhtään jaettuna julkiseksi... Kunhan saan omani säädettyä niin laitan kartan omalta osaltani jakoon, varmaan kuukauden sisään pitäisi olla osat paikallaan. Ajattelin tehdä yhden kartan vakio ilmansuodattimella, mutta putken päät auki. Ja sitten toinen versio putken päät auki ja DT-1 Ilmansuodattimella...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ti Kesä 09, 2020 5:10 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1906
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Liimaus oli onnistunut useamman uusintakierroksen jälkeen jollain Sikaflex-tuotteella. Pätkiminen ilmeisimmin johtui akusta. Osa kennoista ehtoopuolella> jännite dippaa kovalla virralla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 480 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 28, 29, 30, 31, 32

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com