Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Loka 19, 2019 4:47 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 471 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 28, 29, 30, 31, 32
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2019 11:37 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
"Runkonopeus" on juuri se juttu mitä ainakaan tällä sivustolla ei ole tajuttu oikein.
FR:n on kuviteltu sormia napsauttamalla ja rahaa varaosakaupan tiskiin latomalla, olevan taivaita halkova enduro heti sen jälkeen kun sitä varustaa niin helevetisti ihan oikean enduron osilla. Ja sitten haukuttu halvalla tehdyksi paskaksi kun on epäonnistuttu.
Siinä on onnistuttu mielestäni todella hyvin, kun tehtaalla on ymmärretty valmistaa aikuisen kokoinen moottoripyörä kasivitosen osista TRIAL-kumeilla.
Toki pienillä muutoksilla sen saa kulkemaankin ihan mukavaa vauhtia, mutta aina se on jaloissa siellä missä ihan oikeasti ajetaan kilpaa. Koska "runkonopeus".
Kehittyvälle sähkömoottorille tuollainen alusta on juuri omiaan. Mutta kunhan homma etenee, saattaa akkuvehkeitä näkyä jossain vaiheessa nopeissakin rungoissa. Toistaiseksi ei ole nähty.
Tilanne on vielä vähän kuin moottorisahamarkkinoilla. Ammattilainen on kyllä kuullut kaikenlaisia tarinoita ja visioita, mutta luottaa toistaiseksi siihen missä on paras teho-painosuhde. Ja niissä vehkeissä ei ole edes neliventtiikantta ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2019 7:13 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1466
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Silloin kuin koeajoin sähkö-Freeriden, niin siitä oli vielä erikseen olemassa 11 kW enskamalli ja muistaakseni päälle 20 kW crossimalli. Juuri tuossa crossimallissa tuntui Ylöjärven crossihallissa piisaavan meno oikein hienosti. Samaisessa hallissa ajan omalla pikkunelarillani koko ajan kakkosella vaikka keskinopeus onkin 27-28 km/h, joten kovemmassa menossa varmaan Freeriden sähkömoottorista loppuisi paukku. Kuitenkin tuolla hallissa se tuntui liki tasaväkiseltä pikkunelarin kanssa. Sillä kyselin tästä rungonvaihdosta, mutta varmaan tuo Freeriden kaksoiskehtorunko vs. EXC:n selkäruoto torppaa ajatuksen. Itsellänikin olisi kiinnostusta sähkövaihtoehtoon, mutta olen omien vahvuusalueideni mukaisesti vauhtikeskeinen ajaja enkä taitokeskeinen, niin sillä tämä Freeride ei sovi minulle mitenkään.

Amerikan mantereella lensi hetken aikaa Alta Motors Redshift, ja sillä ehdittiin ajaa sikäläisessä Endurocrossin mestaruussarjassa jo podiumille ja pärjättiin myös Red Bull Straight Rythmillä, joten kyllä näissä sähkövehkeissä on potentiaalia jo ammattilaistasolle asti. Tuo oli nimenomaan nopeaan kurapyörärunkoon istutettu sähkömoottori. Harmi vaan, että meni konkkaan, eikä niitä ehditty tuomaan Eurooppaan asti. Tälläkin foorumilla siitä ehditiin turinoimaan muutaman viestin verran: viewtopic.php?f=5&t=40211

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2019 10:42 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1466
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Skuikan laskelma takapyöräväännöstä oli silmiä avaava sähkövehkeistä puhuttaessa. Eli koneen ilmoitettu korkea vääntö ei kerro mitään suhteessa polttomootorivehkeisiin, koska kokonaisvälityssuhde on niin harva. Vähän sama dilemma kuin isoissa customeissa, eli vääntöä niistäkin kyllä löytyy koneesta hyvin, mutta koska se on niin matalilla kierroksilla, täytyy olla pitkät välitykset ja suorituskyky jää heikoksi.

Toisaalta siinä mielessä nuo sähkömoottorit ovat hyvinkin verrannollisia polttomoottoreihin, että kun sähkömoottorissa vääntökäyrä laskee kierrosten noustessa, polttomoottorissa puolestaan ladotaan vauhdin kasvaessa isompaa sisään, mikä laskee myöskin takapyörälle välittyvää vääntöä, jos kierrosten ajatellaan pysyvän liki vakioina. Esimerkiksi 2017 250 EXC-F:llä ykköseltä neloselle vauhti suunnilleen tuplaantuu samoilla koneen kierroksilla ja takapyörävääntö luonnollisesti samalla puolittuu.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: To Tammi 31, 2019 1:22 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
timo kirjoitti:
skuikalle ”kymmenen pistettä ja papukaijamerkki” uraa uurtavasta tutkimuksesta.
Täältä kyllä löytyy pippelitietoa nippelitiedon päälle kaikesta mistä sykkii isojen poikien haardcoremopoporno.
...


Pisteet myös täältäkin. Facebookin Kurapyörä-ryhmässä on vaan sellaista jutustelua.
Täällä foorumilla löytyy paikkoja joihin asioita voi kirjata pysyvästi muistiin.

Lämmittää kovasti mieltä että vielä löytyy dokumentoivia asiantuntijoita. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ma Touko 06, 2019 3:13 pm 

Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 11:34 pm
Viestit: 5
Pyörä: KTM Freeride 350
Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM Freeride
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2019 1:48 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 02, 2014 9:46 pm
Viestit: 11
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM Freeride 350
Stricken kirjoitti:
Onko kukaan Oulun seudulla saanut missään ruiskukarttaa päivitettyä näihin? Parille viripajalle soittelin ja heillä ei kuulemma onnistu. Ajatuksena olisi perus ilmansuodatin, putkien tyhjennys +ruiskukartan muutos setti.


Kysyitkö Bikefoxilta? Power Commander III asennuksen avulla ainakin pitäisi onnistua ohjelmointi ohittamalla alkuperäinen.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 471 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 28, 29, 30, 31, 32

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com