KTM Freeride

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

TwisterMa
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2018 12:46 pm
Pyörä: KTM Freeride 250r -16

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja TwisterMa »

Morotus ja päätän ilmottautua joukkoon freeride kuskien.

Tuli vaihdettua -11 EXC 200 (275h ajettu) tähän 78h ajettuun -16 FR 250r:ään Jyväskylän Bikeforumilta. EXC oli mulla kaksi vuotta ja n.60h sillä kiersin metsiä.
Vauhtia en enää kaipaa aiempien loukkaantumisien vuoksi ja joku puolivillainen trial-ajokin kiinnostaa niin tämä laite tuntui sopivalta.
163cm/65kg ruhoni soveltunee laitteelle myös mukavasti.

Tempaisin kaikki rungon laakerit auki ja löin rasvat väliin, muutakin pikkuhuoltoa samalla ja fiksailua kun tuo on kaaduttu lujaa oikealle kyljelle joskus. Nyt laite odottaa Misukan enskapiikkejä niin pääsen kunnolla testailemaan kevätlumille. Päivittelen tänne fiiliksiä ja lähillä haluan ensin kokeilla miten tuo istuu ajooni ennen kuin modaan jarruja yms. mitkä tuntuu olevan puoli pakollisia.

Mites muuten kun kesä saapuu ja pitäisi piikit vaihtaa pois, miten Freerideen sopii ns. normaalit nappulakumit ajon kannalta? Olisi uudet Pirellin MT16 kumit jotka voisi pyöräyttää alle, ajoni tuota normi möhömaha enduroa.
Liitteet
Ostokunnossa 2018 FR.jpg
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Käsiini päätyi pari kappaletta kiukuttelevia sähköKotareita ja kun pyörien omistajakin lupasi olla pahastumatta tietovuodosta, tässä vähän rapsaa.
Molemmilla pyörillä oli useampi sata tuntia ajoa alla, luulen että samanlaisia oikkuja alkaa ajan myötä ilmaantua useampaankin Freeriden sähköpainokseen

Oireet oli vikakoodit 52,Fault in the moisture monitor, 53,Fault in the KTM power pack relay ja 54,Fault in the insulation monitor. Akuuteimpana se että pyörä ei suostunut liikkumaan.

Laitos on mekaanisesti varsin simppeli, purku alkoi kunnon pesulla, sitten akku pois ja moottori pöydälle. Homman pystyy tekemään myös moottoria irroittamatta mutta mukavampi se on pöydän ääressä tusata.
Kuvan 1 alareunassa näkyvä liitin jää moottorikopan kannen alle katveeseen mutta aukeaa isoillakin sormilla, kierretään lukitusholkki auki ja vedetään liitin pois. Tuttu sotaväen viestihiluista.

Kansi on tiivistetty liimalla, aukeaa ihan kuin polttomoottorienkin kopat, pultit pois ja varovasti vivuten kammetaan kansi pois.
Kannen alla (edelleen kuva 1) näkyy invertteri-DC/DC-ohjainlaitepaketti.
Invertteri muuttaa kaasukahvan pyynnön mukaan akulta tulevan tasasähkön moottorille kolmivaiheiseksi.
DC/DC osio vastaa polttisvehkeen laturia, se lataa 12V järjestelmän akkua ja tarjoaa sähköä kaikille 12V kohteille, kuten valot sun muut.
Ohjainlaite sisältää sen verran älyä että osaa piipittää kuskille vikakoodeja, valita eri tehomoodeja, vahtia että systeemit pelaa suurinpiirtein oikein, rajoittaa tehoa jos paikat kuumenee liikaa/akun varaustila on heikko, jne.

Kuvanottohetkellä päällimmäinen musta suojamuovi on jo otettu pois, sen kiinnityskynnet on kuvan yläreunan puolella, pikku vipuamisella aukeaa.

Oranssit paksut johdot tulee akulta, nominaalijännite 259 volttia (DC). Tänne asti kun on päästy, on akku irti, eli eivät ole jännitteiset.
Punaiset, mustat ja ruskeat tuplajohtimet ovat vaihejohtoja, tuplana siksi että molemmille staattoreille menee oma. Näissä hiihtää elektroni vasta kun kaasua käännetään.
Yläreunan moninapaliittimistä isompi menee ulkomaailmaan sen alussa mainitun kierrettävän liittimen kautta (vesipumput, kaasukahvat, 12V systeemit) ja pienempi akulle (BMS eli akkujenhallintahässäkkä, kertoo ohjaimelle akun lämpötilasta, jännitteestä sun muusta). Ne oli toisessa purkamassani pyörässä saaneet vähän suojaliimaa päälleen, varovasti mattopuukolla auttaen irtosi nätisti.

Edellisten lisäksi invertteripaketin keulan puoleisessa reunassa on staattorien lämpöanturien johdot (kaksi kaksipinnistä liitintä) ja roottorin asentoanturin piuhat (moninapainen, oranssit johdot), nämä johdot näkyy kuvassa 2. Ne saa irrotettua joko invertterin ollessa paikallaan, kun muut johdot on irroitettu, tai vaihtoehtoisesti inua voi vähän nostaa ensin, jolloin liittimet on paremmin tyrkyllä.

Jäähdytysnesteet pitää laskea pihalle ennen kuin invertteriä irroittaa, kaksi m6 proppua löytyy koneen pohjasta ja tietty vesiletkusta tyhjenee vauhdikkaasti.
Jäähdytysnestettä saa Kotarikaupasta. Sisällä ollut neste oli punaista mutta sormituntumalla ohuemman oloista kuin normaali propyleeniglykoli. Ohjekirjan mukaan mikä tahansa laadukas alumiinimoottorille tarkoitettu neste käy.

Invertteripaketti itse on kiinni kotelon pohjassa neljällä m6 pultilla, ne näkyy selvästi kun katsoo ylhäältä. Pultit pois, johdot irti ja inun voi nyrjytellä pois paikaltaan. Inun pohja toimii jäähdytyslevynä, eli siellä kiertää jäähdytysneste ja vie hukkalämpöä pois invertteristä. Jäähdytyslevy tiivistyy moottorikoteloon kolmella (joo ihan totta) o-renkaalla. (Kuva3)

Nyt päästäänkin tarinan varsinaiseen juoneen (kuva 4), eli mopojen kiukuttelu johtui invertterikotelossa loiskuvasta jäähdytysnesteestä.
Piirilevyt oli suojalakattu, mutta invertterien kosteusanturit selvästi tajusivat valittaa märkyydestä (koodi 52), 53 luultavasti johtui kosteuden aiheuttamista häiriöistä ohjainlaitteen (inun kanssa siis samassa paketissa) ja akunhallintajärjestelmän viestinnässä. Oliko liittimet vai piirilevy sopivasta paikkaa märät, en tiedä. 54 on luultavasti eristysvastusmittaus, joka siis vahtii ettei korkeäjännitteisistä osista vuoda jännitettä vääriin paikkoihin, märkänä johtavuus tietty pakkaa parantua.

Kaikkien muiden vaihtoehtojen epäilemisen jälkeen tajusin lopulta paineistaa inun jäähdytyslevyn, invertterin ollessa irrallaan. Sieltähän se vuoti.
Jäähdytyslevy koostuu alumiinisesta pohjalevystä ja invertterin rosterisesta jäähdytyslevystä. Nämä on sitten liimattu yhteen ja mokomat kun lämpölaajenevat eri tahtiin, jossain vaiheessa liimaus alkaa vuotaa.

Koska epäilin jäähdytysnesteen pyörineen inun sisässä, aloitin korjaustyön purkamalla invertterin päällimmäisen piirilevyn, koska sen sai vielä pelkillä ruuveilla pois ja pesemällä sen jälkeen kaikki inun osat akkuvedellä. Tarkoituksena liuottaa kaikki osiin mahdollisesti kuivunut jäähdytysnesteen haihtumisjämä pois. Paineilmalla puhaltelin lopuksi enimmän veden pois ja annoin osien kuivua rauhassa.

Varsinainen korjaus: Niinkuin aina liimatessa, on turha kiinnittää likaa huolella. Mattopuukon terällä enimmät liimat pois, sitten porakoneeseen teräsharjakiekko ja pinnat puhtaaksi. Lopuksi vielä asetonilla puhdistus.
Pohjalevystä löytyy liimaura (kuvassa 4 näkyy, liimat vielä paikallaan). Levitin liimaa tasaisen nakin huolellisesti ja kasasin osat paikalleen moottorikoteloon. Liimauksen voi uskoakseni tukea myös kiristämällä paketin nippuun pulteilla ja muttereilla irrallaan mutta paikalleen kasatessa kotelon pohja tukee alumiinilevyä jottei se vääntyile kiristäessä. Siksi näen paikallaan liimaamisen järkevämmäksi.
Vuorokauden kuivumisen jälkeen koeponnistin järjestelmän. Syylärin korkissa on merkattu avautumispaineeksi 0,5 bar, laitoin siis fillarin pumpulla ylivuotoletkusta sen verran. Seuraavana päivän suhahti kun korkin avasin, lupaavaa.
Kansi kiinni (kiinnitin tässä vaiheessa ilman liimaa) nesteet sisään ja virrat päälle jolloin pumppu käynnistyy ja neste alkaa kiertää ja ilma tulee pois, vähän lisää nestettä ja korkki kiinni.
Testailtiin tuota pari tuntia, ajettiin kuumaksi ja kun ei vuodon merkkejä ollut, kansi liimalla kiinni ja kovaa ajoa.

Sinällään laite vaikuttaa kohtuullisen kosteutta sietävältä, kuvasta 3 näkyy hyvin että uintikilpailua siellä on pidetty, staattoritkin oli pintaruosteessa (osassa kaksi kuvia) mutta pesun ja kuivauksen jälkeen toimiva peli.

Jos noita koodeja alkaa tulla, merkkiliikettä kannattaa tietysti ensin kiusata. Näidenkin tapauksessa sitä kautta oli ensin yritetty mutta vehkeet ei tulleet kuntoon, eikä moottoripakettia enää vaihdettu takuuseen. KTM myy moottoripakettia irrallaan varsin napakkaan hintaan.

Sähkön kanssa ei pidä leikkiä, se voi tappaa, mutta akun ollessa irti, on pyörä periaatteessa jännitteetön.
Invertterissä on kolme isohkoa kondensaattoria, joissa periaatteessa voi olla varaus, en siis kannusta koskemaan kahteen napaan yhtä aikaa, vaikka se todennäköisesti onkin vaaratonta.

Yllämainittu työ itsessään on helpompaa kuin kaksitahtisen yläpääremppa. Rauhassa kun tekee ja pitää ajatuksen mukana, helppo nakki.
Osa liittimistä on pieniä, eli järjellä, ei voimalla. Katsoo ensin missä on lukituskynsi, siitä vivuten ne aukeaa.

Siinä osa yksi, osassa kaksi tutustutaan mahdollisesti murtuma-alttiiseen kohtaan moottorikopassa. Siltä suojatuu parhaiten varmistumalla että kaikki koneen kiinnityspultit on kireällä, eritoten ne kaksi siellä pohjassa ja tietty myös pohjapanssari-kehtohässäkän takapultit.
Liitteet
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Viimeksi muokannut skuikka, Su Joulu 23, 2018 4:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja timo »

skuikka kirjoitti: Molemmilla pyörillä oli useampi sata tuntia ajoa alla
Voisitko tietovuotaa vielä nämä kiitos:
-akun kapasiteettimuutokset/ ikäennuste
-alustan vauriot
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Pitää kysyä ovatko huomanneet akuissa muutosta.
18650 kennoistahan tuo on tehty, yhden ja ainoan löytämäni lähteen mukaan Samsungin kennot. Avasin akkukotelon mutta en kennopaketteja purkanut, joten tarkka malli ei ole tiedossa. Yleistä linjaa noiden sykli-iästä löytää googlella. Eiköhän näppärä kaveri tuon uudelleen kennota kun aika tulee.
Alustaan en ole sen enempää puuttunut, koeajon ja ulkoa katselun perusteella kelvollisessa kunnossa. Huoltovälistä en tiedä mutta huollettu on.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja ttv »

Joskus tutkailin patteri-Freeriden speksejä. Kotari oli valinnut akkukemiaksi NMC:n millä saa kennoille himppusen pidemmän elinkaaren.

Moottori taitaa olla Heinzmann PMS 120?

https://www.heinzmann.com/de/elektromot ... chronmotor
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Niin ne näkyy kehuvan. Se on Kotarin kuoriin pakattu, eli kokonaisesta premenstruaalimoottorista ei ole kuin staattorit ja roottori tuolla. Kurkkasin minä sinnekkin, laitan kuvia kunhan foorumi unohtaa taas herjata tallennustilasta.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eivät ole mittailleet mutta pientä latausvälin tihenemistä ollut havaittavissa. Alustan huoltovälit sai minut kohottamaan kulmia, huollettu jossain 200h jälkeen. Vaihdettu vaan normaaleja kulutusosia.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja juhap »

skuikka kirjoitti:Niin ne näkyy kehuvan. Se on Kotarin kuoriin pakattu, eli kokonaisesta premenstruaalimoottorista ei ole kuin staattorit ja roottori tuolla. Kurkkasin minä sinnekkin, laitan kuvia kunhan foorumi unohtaa taas herjata tallennustilasta.
Laita kuvat pilveen... vaikka googlen kuviin tms.
säästyy foorumin kallisarvoinen levytila
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Noniin.
Tuossa näkyy itse roottori. Kone makaa oikealla kyljellään vasen kylki auki. Tänne ei pitäisi joutua kurkkaamaan kuin uteliaisuudesta tai laakerien vaihdon vuoksi. Tämän pelin laakereissa ei ollut sanomista, utelias olin kyllä.
Ulommaisesta pienestä sivukopasta ja sen aluksista ei tullut kuvaa otettua mutta sieltä löytyy roottorin asentoanturi, seuraa ymmärtääkseni roottorirakselin päässä olevaa pyörijää. Se pikku kolo akselin päässä ei ole akselissa vaan siinä on erillinen pikku palikka..
Anturin kiinnitysreiät on pyöreät, eli sitä ei saa kuin yhteen asentoon. Siitä tulee se kahdeksan oranssin johdon nippu joka kytkeytyy invertterin etureunaan. Kansi tiivistyy liimalla.
Ne neljä ulommalla jaolla olevaa pulttia sivukopassa pitävät vasenta staattoria paikallaan, Jos ne päästää irti, roottorin magneetit imaisee staattorin itseensä kiinni.

Jos sivukopan joutuu avaamaan, kannattaa tuumata hetki. Normaali magneetto pistää vähäsen hanttiin, tämä pistää vähän enemmän. En mitannut paljon mutta luulen että syö sormenpäät helposti jos väliin ne jättää.
Asentoanturin alla olevassa reiässä on reilu 30mm kierre, jota epäilen tehtaan käyttämäksi kasausapujengaksi. Jos näitä joutuu joskus enemmän aukomaan, tekisin joko siihen tai sitten anturikotelon kannen pultteihin tukeutuvan tarraimen jonka toisen pään saa jyrsimen tai tukevan pylväspporan istukkaan kiinni. Irroitus niin että moottori on pöydässä kiinni ja jyrskyyttimen/poran kammella nosto.
Akselin päähän en uskaltaisi ulosvetäjää tukea, koska en usko että asentoanturin pyörijää on kovin suurelle puristukselle suunniteltu.

Tämän avasin vähän huterammalla tavalla, joka kyllä toimii mutta en sitä suosittele.
Leikkelin alkuun ison pinon pari senttiä kanttiinsa olevia alumiinilappuja parin millin levystä.
Koneeseen merkkasin tarkasti vasemman kopan aseman lohkoon nähden, koska sen reiät on soikeat, eli siellä on säätövaraa.
Sitten pultit auki ja vipusin vähän kerrassaan ruuvinkorvakkeiden läheltä koppaa ylemmäs, laittaen aina lisää alumiininpaloja rakoon, kunnes sivukopan välistä näkyi jo staattori. Tässä vaiheessa pujotin syntyneeseen isompään vliin leveämmät alusoirot ja nostin kopan sivuun. Kone ei halunnut enää perässä tulla mutta parin sentin ilmavälillä magneetti veti vielä selvästi.
Roottoria en irroittanut mutta jos siihen joutuu, täytyy sorvata puristinleuka jolla saa akselin päästä kiinni ja jonka taas saa jyrsin-/porakoneeseen kiinni irrotusta varten.
Yhden 100kW kestomagneettikoneen olen jyrsimessä purkanut ja koonnut ja sen verran väkevä oli voimantunne magneetissa että olen katsonut aiheelliseksi kunnioittaa isoja magneetteja, eli kaikki irtorauta sivuun.



Kuva

Sivukoppa on tiivistetty lohkoon o-renkaalla, samoin sivukopan vesikanava.

Kuva
Siinäpä staattori ylhäältäpäin. Kolme paksua johtoa on vaihejohtimia ja ohut punamusta pari staattorin lämpötilatieto. Roottorin laakeri möllöttää keskellä, numeroa ei näy, enkä muistanut mittoja ottaa vaan eiköhän niitä laakerikaupasta saa.
Kuva

Vasen sivukoppa ja vasen staattori. Kopassa kiertää vesi ja staattori jäähtyy johtumalla koppaan. Toinen vesiyhde menee ulkokautta pumpulle.

Kuva

Tuon tatin juuressa näkyy särö. Molemmista pyöristä oli molemmat puolet murtuneet. Löysäsin koneen pultit, irrotin noiden tattien pultit, kiinnitin mittakellon runkoon ja mittailin tatin liikettä kun minä ja kaverini Nikke (120kg) hypittiin jalkatapeilla. Etu-takasuunnassa heiluu, eli samansuuntainen voima kuin mitä alakehdon koneen alakiinnityksen ja rungon välinen osa ottaa vastaan.
Molemmista pyöristä oli toinen alakiinnikkeen pultti pudonnut ja toinenkin löysällä. Saattoi toki olla sattumaakin mutta ko tilanteessa murtuneiden korvakkeiden rasitus kasvaa penteleesti. Lohkon seos on Hitachi Vulcanin mukaan AlSi12.
Tuohon on teräksiset tukikorsetit suunnitteilla, jaetaan hitsattujen tattien rasitusta ketjunsuojan pulteille ja toisella puolella johtosuojan pulteille.

Kuva


Kurkistus vaihteistoon, ei mitään ihmeellistä. Ilmoitettu välityssuhde on 1:2,4 Oikeanpuoleisin ratas on roottorin akselissa kiinni. Reikä vasemmalla on swingin akselille. Ketjuvälitys on 11:48, eli siis ilmoitetusta 42Nm väännöstä muodostuu taka-akselille 440Nm. Vertailuna, laskin gearing commanderin arvoilla takapalloväännön -11 exc 250F:lle. Kakkosella, vakioväleillä ja huippuväännön kierrosluvulla on takasella 430Nm. EXC 450 jonka huippuvääntö on suurinpiirtein sama kuin sähärissä, tuuttaakin vielä kolmosellakin vähän lujempaa @460Nm Sen kolmosvaihteen nopeuksissa sähärin vääntökäyrä onjo laskussa.
Eli kun sitä vaihteistoa ei ole, on moottorivääntöä aika turha verrata polttisten kanssa.

Kuva
Viimeksi muokannut skuikka, Ti Tammi 29, 2019 2:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
trukki-jukka
Viestit: 57
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 10:00 am
Pyörä: KTM Freeride 350

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja trukki-jukka »

Moro kaikille freeriden omistajille. Olen sunnitellut nelari freeriden ostamista kun tututulla olisi myytävänä sopivasti. Pyörä varmaan olisi omiaan pojan perässä ajeluun enskaradalla. Ja toki pieneen hikijumppaan ilman varsinaista kelloa vastaan ajoa.

Onko tälle pyörätyypille löytynyt joku edullinen vakuutusyhtiö?

Mielestäni vakuutukset ovat kovanlaisia tämäntyypin pyörälle? Minulle oma vakuutusyhtiö antaa liikenne vakuutuksen hinnan 530,-.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja timo »

skuikalle ”kymmenen pistettä ja papukaijamerkki” uraa uurtavasta tutkimuksesta.
Täältä kyllä löytyy pippelitietoa nippelitiedon päälle kaikesta mistä sykkii isojen poikien haardcoremopoporno.
Tuommoinen kasivitosen alustalle rakennettu hajuton ja mauton sähköporakone on sieltä toisesta ääripäästä. Sähköisenä varsinkaan sille ei juuri löydy ymmärtäjiä. Vielä.
Mun mielestäni se on todella mahtava laite, varsinkin silloin kun halutaan keskittyä ajotaidon kehittymiseen. Nauttien, ilman kelloa.
Mutta eihän tämä tähän jää. Viiden vuoden kuluttua näitä "skuikkien" sähköverstaita on paljon enemmän :P
Urpo
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV, LC4-MIL M-M Kanguro
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Juu, onhan tuon 350 Freeriden liikennevakuutus hirveesti kalliimpi kuin vaikka LC4-400 :n. 70 bonuksilla liikennevakuutus Freeridelle olisi minulle alle 250 euroa ympärivuoden Lähitapiolassa. En nyt tätäkään kalliina pitäisi.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kiitosta timolle kehuista ja muistutuksesta, oli jäänyt juttu vähän kesken. Jorisin sinne vähäsen lisää.
Erittäinkin yhtä mieltä olen siitä että kyllä nuo uudet ja pelottavat sähköhärvelit pikkuhiljaa alkaa erilaisilla nyrkkipajoilla purkaantua ja jossain vaiheessa kasaantuakkin.
Kohta jaellaan foorumillakin uusia ohjauskarttoja. Joku keksii millä saa lisää virtaa ja joku ehkä shimmaa roottori/staattori ilmaväliä pienemmäksi. Tai jotain.
Osien saanti, ainakin tuohon Kotarin pakettiin on vielä vähän tiukassa mutta eipä tässä tarvita kuin yksi innostunut sähköhörhö joka pilkkoo tuon inupaketin ja listaa miten se on tehty, tuo edellä listattu mekaanisempi puoli on varsin simppeliä esim nelitahtimoottoriin verrattuna.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kun ei ole tullut juuri seurailtua foorumeja maailmalla, niin onko tullut vastaan tapauksia, että tuo Sähkö-Freeriden akku-moottori-voimansiirtopaketti olisi laitettu jonkin EXC:n runkoon? Muutaman vuoden takaisen koeajon perusteella moottoripaketissa olisi siihen potentiaalia.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sanoisin että vaatii aikalailla puukkoa ja liimaa moinen. FR on alunperin suunniteltu nielemään tuo akkupaketti. EXC:ssä menisi selkäruoto suurinpiirtein keskeltä patterin läpi. Saisihan ne erotettua mutta ei sille akulle kyllä parempaa paikkaa ole.
Loppuu myös pauhu sähkömyllystä jos se tungetaan vauhtia kestävään runkoon. Huipputehoa on kuitenkin vaan sen A1-piikin verran, se tulee aika äkkiä vastaan kun vähänkin on vauhtia.
Hiljaisessa ja ketterässä kikkailupyörässä tuo taas on pirun makea.
Vastaa Viestiin