KTM Freeride

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Juu näin mäkin ajattelen mut ei tunnu mistään löytyvän mitään lukuja, edes suurinpiirtein. Ainoa joka on vastaan tullut on 4,5 satasella joka on aika paljon 4,8 litran tankista. :D Mut eihän se voi millään noin paljon haukata jos 690 vie 5-5,5, eihän? Joku 200km olis ihan riittävä toimintasäde ja kyllähän jonkin moista kannua kuljettaa mukana ilman suurempaa vaivaa.
Avatar
mattipoeka
Viestit: 327
Liittynyt: Su Heinä 24, 2011 11:59 am
Pyörä: 690 Enduro R/FE-350
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja mattipoeka »

Kylänmies kirjoitti:Juu näin mäkin ajattelen mut ei tunnu mistään löytyvän mitään lukuja, edes suurinpiirtein. Ainoa joka on vastaan tullut on 4,5 satasella joka on aika paljon 4,8 litran tankista. :D Mut eihän se voi millään noin paljon haukata jos 690 vie 5-5,5, eihän? Joku 200km olis ihan riittävä toimintasäde ja kyllähän jonkin moista kannua kuljettaa mukana ilman suurempaa vaivaa.
Niin pieni määrä tuommoiselle tulee kilometrejä, että eikö se ole ihan sama mitä kuluttaa. Toki tuo toimintasäde on erijuttu :) Itellä murehdituttaa tuon 250-2T toimintasäde tuolla 11 litran tankilla :D
--------
Mattipoeka

KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
--------
Ex. KTM 990 SM-T 2010
Ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
Ex. KTM 990 SuperDuke 2008
Ex. KTM 690 Enduro 2009
Ex. Husaberg TE 250 2T 2011
Avatar
hannuk
Viestit: 1158
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja hannuk »

mattipoeka kirjoitti:Niin pieni määrä tuommoiselle tulee kilometrejä, että eikö se ole ihan sama mitä kuluttaa.
Eiköhän tuossa ole pinnassa se murhe että tarviiko se viimenen 5km työntää metässä vai selviääkö ajamalla perille, kun pankkikortin heiluttelu ei paljoa auta :wink: Sivusta seurattuna helppo lääke tuntutuisi olevan Acerbiksen tankotankki ja sitten toinen hyväksi havaittu on Fuel friendin 2 litranen kannu jonka saa näppärästi reppuun.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Avatar
MTRO
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 11:56 am
Pyörä: 950SE, 525 EXC, 150TPI
Paikkakunta: E-K

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja MTRO »

Kylänmies kirjoitti:Juu näin mäkin ajattelen mut ei tunnu mistään löytyvän mitään lukuja, edes suurinpiirtein. Ainoa joka on vastaan tullut on 4,5 satasella joka on aika paljon 4,8 litran tankista. :D Mut eihän se voi millään noin paljon haukata jos 690 vie 5-5,5, eihän? Joku 200km olis ihan riittävä toimintasäde ja kyllähän jonkin moista kannua kuljettaa mukana ilman suurempaa vaivaa.
Tallissa on freeride, jolla ajetaan hauskaa siirtymää ajopaikalle noin 15 km suuntaan ja ajoreissulla tulee siten noin 70-80 km. Sangen usein tankkiin menee reissun jälkeen 3-4 litraa. Eilen oli 53 km ja 2,6 litraa (verrokiksi 350 exc-f 2,8 litraa). Ajossa, johon sitä ei ole tarkoitettu, alin kulutus on tainnut olla 3,1 litraa sataselle.

Kyllä sen kanssa hivenen varovainen saa olla, ettei joudu työntämään mutta ei ole niin vielä kertaakaan käynyt. Merkkivalon syttyessä on parempi olla tieto missä on menossa.
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Freerideä taitaa pukata 690:sten seuraksi.

Jo pitkään - etenkin MotoJyskyn leirien jälkeen - on perheessä kuulunut jorinaa, jotta Freeridella olisi niin helppo harjoitella tosienskaa ja mennä reippaasti sellaisistakin paikoista, joista 690:sellä joutuu arpomaan tai venymään liikaa. Ilmeisen pitkäjaksoisen asenteenmuokkaustyön seurauksena olen huomannut kääntyneeni ostokannalle. Ilmeisesti kesän valoisat yöt ovat saaneet debetin ja kreditin siinä määrin sekaisin, että maanantaina olisi moponhakureissu tiedossa. Kaveri ilmoitti lähtevänsä Manseen mukaan, kun lupasin tarjota mustat makkarat lounaaksi (kauppahinnan maksun jälkeen ei asiaa enää todellakaan ole Näsinneulan ala carteen).

Mopo on tulossa ensisijaisesti Pikku Hukan käyttöön vaativaan enskaan radalle, spooriin ym. mutta aion kyllä minäkin harjoitella sillä juttuja, joita voin yrittää hyödyntää sitten 690:sen kanssa enskakäytössä kivikoissa, spoorissa jne. Numeronkin tuo vehje voi saada kylkeensä vielä ennen maailmanloppua. Ja talvella vekotin saa nastat alla, jotta talviharjoittelu mahdollistuu...

Freeride on tulossa meille jo olemassa olevien lisävarusteiden eli kahvasuojien, aluminisen pohjapanssarin, yhtä isomman etulätkän ja 3 hv:n "virityksen" kera. Syksyn mittaan vekottimeen tulee kahvalämppärit ja ehkä kunnon valopatteristo, muttei muuta.

Kunhan vekotin on tullut riittävän tutuksi, on laitteeseen tyrkyllä ensi keväällä ehkä astetta järeämmät jouset, Acran vaimentimet viri-ilmansuodattimen kera, pieni kansityö ja säätöpenkki. Nokkaan ja venttiilimateriaaleihin ei kosketa, jottei moottorin alavääntöpainotteinen luonne muutu liian kierrosräikäksi.

Heh, hyvin suunniteltu on jo puoliksi viritetty...

Juoruili Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"

PS. Kiitokset tämän palstan kirjoituksille, jotka ovat omalta osaltaan vaikuttaneet siihen, että tällaiseen projktiin ollaan lähdössä.
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Pikku Hukka
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 9:41 pm
Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Pikku Hukka »

Eilen ajoin Freeridella Jyväskylän soratiesirkuksen reissun (6 h, 200 km), paitsi että meille tuli matkaa 250 km. Oma 690 on huollossa nyt, millä olisin muutoin reissuun lähtenyt. Kyllä sillä Freeridellä sorateitäkin ajaa, tosin kaasu oli kyllä pohjassa melko usein :) . Jyväskylän miehet kun eivät mitenkään körötelleet reissullansa, virn. Penkki on kyllä olematon, ja takapuolessa kyllä tuntui päivän ajelut. Ajoimme kyllä välillä pienempiäkin metsäautoteitä, että tapeiltakin pystyi välillä ajamaan. Päivän jälkeen voin kyllä sanoa, että Freeride toimii sorallakin, kun vaan viitsii vähän piiskata. Hauska vietävä se on sielläkin keveytensä ansiosta. Alkuperäisillä renkailla on nyt ajettu vajaat 3000, eturengas alkoi olla jo pehmeässä hiekassa melko pitämätön (meinasin kerran lipata).

Eka lenkkini ajoin Lievestuoreen enduroradalla, missä oli paljon kiviä ja kuoppia. Rapakaaren kiinnitykset hajosivat ja perä alkoi rämisemään ikävästi. Birdie pulttasi ruuveilla muovit kiinni toisiinsa, jotta perä kestää kovempaakin ajoa.

Hauska pyörä, tykkään!
"I am not so serious driver"
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Mulla on offroad pro lehti missä on tän pyörän esittely ja ammati miesten mietteitä kyseisestä vehkeestä. Ois varmaan ihan kiva mut mulle liian uusi ja ei haise 2 tahti :mrgreen:
Yksinäinen Susi
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Kerrotko, mikä vuosi ja numero tuo mainitsemasi lehti oli, niin tilaan sen uteliaisuussyistä toimituksesta tai kustantajalta?

PS. No sen verran se virikuri petti, että tuli tilatuksi pyörään se Hi-Po ilmansuodatinsysteemi Sulo Viléniä lainatakseni "kun sai niin halvalla". Loppukilkkeet tulee kyllä vasta ensi kaudelle, lukuunottamatta 70W -valopatteria ja nastarenkaita, joita tarvii talviharjoittelua varten. Jänskä katsoa, huomaako tuon Hi-Po -systeemin eron vakkariin esimerkiksi parempana kaasuun reagointina tai nopeampana kierrosten keräämisenä. Montaa heppaa siitä tuskin yksinään tulee, sillä tuo tukkoisten äänenvaimentimien tehoa leikkaava vaikutus lienee melkoisen suuri. Tuskin maltan odottaa, kun saan pultatuksi niiden tilalle Acran tunnetusti hyvin toimivat tuotteet, mutta odotellaan nyt rauhassa kevättä ja koitetaan vaikka harjoitella ajamaan paremmin, virn.

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Kyseinen lehti on 1/2012
Yksinäinen Susi
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Tänks, Jarno. Soitanpa lehden toimitukseen...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Jos ei sieltä saa niin multa saat ja muutenkin nuita lehtiä on tuossa aikas pino niin tervetuloo vaan kaivamaan pinoa :mrgreen:
Yksinäinen Susi
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Jos ei sieltä saa niin multa saat ja muutenkin nuita lehtiä on tuossa aikas pino niin tervetuloo vaan kaivamaan pinoa :mrgreen: huikeeseen 2 euron hintaan
Yksinäinen Susi
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Jarno, pidetään mielessä se lehtikasajuttu, hinta ei ainakaan ole paha...

Joo, tänään sain vihdoin käsiini sen Twin Airin ilmanottokitin. 120 egee se makso ja joka eurolle oli vastinetta. Ruuvasin kitin uteliaalla mielialalla varustettuna Freeriden alkuperäisten heebeleiden tilalle. Kun tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla pataa lämmittelin, soundi kuulosti vähän rouheammalta kuin ennen huolimatta toivottoman tukkoisista alkuperäisankkareistä. Kun hyppäsin kyytiin ja nostin kykän ylös ilahduin heti perusteellisesti. Ykkösellä syntyi pihatielle puolihuolimattomalla kaasun käännöllä melkoisen näyttävä ura ja ykkönen oli sitä paitsi 12-eturattaalla siinä siunaamassa tapissa ja oli totinen kiire syöttää isompaa pykälää laitteeseen aina vitoselle ja kutoselle saakka. Kun ennen pyörän kierrosten keräämistä sai ykkösen ja kakkosen jälkeen odotella melkein munakellon kanssa, nyt kiersi iloisesti kolmosella ja nelosella tappiin, eikä toiminta huonoa ollut kahdella isoimmalla vaihteellakaan. Kun aiemmin pyörä väänsi kohtuullisesti, mutta alkoi puutua jo keskikierroksilla, kitin asennuksen jälkeen kone otti jopa pienehkön tehopiikin jossain 7.000 - 8.000 rpm:n kohdalla; ja ennen sitä ja sen jälkeenkin rallatti iloisesti. Myös jo orggiksena kohtalaisen hyvään alavääntöön oli tullut ruutia lisää; onnistuinhan saamaan kakkosella etutassun ylös puhtaasti pelkällä kaasulla. Toki täytyy myöntää, että jotakin pyöränomistajaa saattaa häiritä Twin Airista lähtevät varsin roheat ja kuuluvat imuäänet; itselleni ne aiheuttivat kylläkin ylimääräistä naurunkuretta naamalle.

Mikä on tarinan opetus vai onko sitä ollenkaan? No vielä tähän mennessä en ole virittämieni prätkien (CBR 1000, Blackbird, TonniFasu, 2 X R1, KTM 560 ja 2 x KTM 690 Enduro R) saanut reilulla satkulla mitään mainittavia tuloksia. Yleensä on tarvinnut - valitettavasti - pistää summaan nolla perään ja välillä on etunumerokin vaihtunut. Jännityksellä jään odottamaan projektin jatkoa, ehkä palaamme astialle sitten ensi kesänä...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Tuon jutun perusteella tuossa olis kuristettu 350cc kone ja runkohan on sama mikä sähkömooottorisessa friiraidissa
Yksinäinen Susi
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM Freeride

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eikös toi ole sama kone mikä on EXC350:ssä? Puristussuhde matalampi, teräsventtiilit, löysempi nokka ja jotain muuta millä on saatu vireyttä nöyremmäksi. Vai muistanko väärin?
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin