KTM Freeride
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM Freeride
Aika huono kuva, mutta tässä on KTM LC8:n 28 tkm ajetut männät joissa pinnoite kuin uudessa männässä.
Mikähän ero näissä on?
Mikähän ero näissä on?
Re: KTM Freeride
Mulla oli reilussa sadassa tunnissa 85% mustasta vielä jäljellä tms ja kun kyselin niin sanoivat että kuuluisi kulua suunnilleen sisäänajon aikana pois. Ei ole tainnut meikäläinen antaa kunnolla happea. No, nyt kyse nelarista niin tiedäppä tuosta jotta kuuluuko kulua vai ei?
antti
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: KTM Freeride
En tuon pinnoitteen osalta hirveästi stressaisi. Nuo on joskus niin ohuita ettei mitalla erota onko sitä vai ei. Olen siinä käsityksessä että tuo toimii apuvoiteena sisäänajossa, eli käytännössä ekalla ajokerralla. Jos sattuu olemaan karheuksia ja öljykalvo pettää, tuo hoitaa homman.
Vaan mäntä tuskin kallis on ja jos kone on auki, samallahan sen vaihtaa.
En silti tuon takia konetta avaisi.
Vaan mäntä tuskin kallis on ja jos kone on auki, samallahan sen vaihtaa.
En silti tuon takia konetta avaisi.
Re: KTM Freeride
Tätä pinnoiteasiaa joskus tutkailtiin kaverin kanssa kun äidyttiin spekuloimaan että mitä avaruusteknologista materiaalia se mahtaa olla. Teflonia veikattiin (ja oltiin tietysti väärässä). Kotarin hovihankkijan Vertexin saitilta löytyi tiatoa:
What Does The Black Coating On The Pistons Do?
Vertex was the first aftermarket piston manufacturer to use Molybdenum Disulfide (MOS2) on their piston skirts. The MOS2 coating eases break-in and adds lubricity to the piston. The coating does wear off after use.
Musta pinnoite on siis molybdeenidisulfidia jonka tehtävä on liukastaa männän ja sylinterin tutustumiskauden aikaista kitkaa ja kulua hissukseen pois.When it comes to power and performance, Vertex four-stroke pistons are hard to beat. Forged from the highest quality 2618 aluminum alloy, Vertex pistons are perfectly suited to handle the rigors and high pressures of today's modern four-stroke engines. Plus, to aid in the break-in process and reduce wear, every Vertex piston utilizes a unique Molybdenum Disulphide (MOS2) coating on the piston skirt.
Re: KTM Freeride
Tästä päätellen noita yläkuvan mäntiä ympäröivät öljykalvot ovat olleet jotakuinkin täydelliset.
Kiitos tiedosta.
Kiitos tiedosta.
Re: KTM Freeride
Happi
Re: KTM Freeride
Eikös ole tärkeintä ettei ole kiillottunut jotta pysyy öljykalvo?
Pyörät: -16 701enduro. Entiset: -18 exc-f250, -20 300exc tpi, -18 exc450, -14 exc250&300, -13 yz450f, -12 exc300, -03 CR250R, -01 kx125
Re: KTM Freeride
Totta, mutta kyllä tuo selkeä MOS-väri on hyvä signaali siitä mitä on tapahtunut tai tapahtumassa.
Harmi jos se on mennyt jo pois käytöstä kuten Happi kertoi.
Harmi jos se on mennyt jo pois käytöstä kuten Happi kertoi.
Re: KTM Freeride
Jotenkin semmoinen uskomus mulla ainakin on ollut, että kun tuo molybdeenidisulfidipinta kuluu pois, niin sylinterin pinnoite alkaa kulua nopeammin?
Eli näin ollen olisi siitä hyötyä myös sisäänajon jälkeenkin ja mäntää uusimalla sylinteri kestää pidempään, mutta tiedä näistä.
Eli näin ollen olisi siitä hyötyä myös sisäänajon jälkeenkin ja mäntää uusimalla sylinteri kestää pidempään, mutta tiedä näistä.
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM Freeride
Sylinterin NiCaSil-pinnoitteen kovuus on aivan toista maata verrattuna alumiinimäntään, joten ei siinä sylinterin kulumisessa paljon tunnu onko männässä pinnoitetta vai. Sylinterin pinnoitteen kovuudesta antaa hyvin osviittaa, että se yleensä kestää männän kiinnileikkautumisenkin täysin vahingoittumattomana. Ei tarvi kuin suolahapolla putsata sylinteristä sinne kiinni jäänyt alumiini pois.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: KTM Freeride
Hienoja suorituksia Kärmeksellä eilen.
https://www.youtube.com/watch?v=9bgBrrgAWXw
Remeksen Eero joka itsekin "vähän" jumitti, tuntui ehtivän kavereitaan auttamaan joka käänteessä. Liikkuu rajoitinta vasten aamusta iltaan. On se mainio kaveri
Sitten toisesta päästä oli kisan ainoa FreeRide-kuski. Hirvitornin haudassa missä tusinan verran mopoja upoksissa, ottaa hän suosista kevyen kylkitalutusotteen kevyestä Kotaristaan ja hiipii puolijuoksua höyryn läpi, kaikkien yli ja ohi
Jäi monilta huomaamatta. Tuli äänetön vesikirppu mieleeni.
Tämä foto on viime vuodelta. Lainasin ÄfÄrrääni pyörättömälle kaverilleni.
Maaliin tulla tupsahti, kuten eilenki, tottakai..
https://www.youtube.com/watch?v=9bgBrrgAWXw
Remeksen Eero joka itsekin "vähän" jumitti, tuntui ehtivän kavereitaan auttamaan joka käänteessä. Liikkuu rajoitinta vasten aamusta iltaan. On se mainio kaveri
Sitten toisesta päästä oli kisan ainoa FreeRide-kuski. Hirvitornin haudassa missä tusinan verran mopoja upoksissa, ottaa hän suosista kevyen kylkitalutusotteen kevyestä Kotaristaan ja hiipii puolijuoksua höyryn läpi, kaikkien yli ja ohi
Jäi monilta huomaamatta. Tuli äänetön vesikirppu mieleeni.
Tämä foto on viime vuodelta. Lainasin ÄfÄrrääni pyörättömälle kaverilleni.
Maaliin tulla tupsahti, kuten eilenki, tottakai..
Re: KTM Freeride
Kahta Kärmes-reissua lukuun ottamatta, tässä mun pikkukottaraisessani on ollut nämä alkuperäiset sisärenkaan paikoillaan koko ajan. Ehjänä!!
0.5 -0.7 bar:n paineilla, myös etulukolla, toimii.
Osaksi testimielessä ne annan olla. Eikä ole mitään syytä vaihtaa paksuihin, päin vastoin. Jos tätä ainutlaatuista mopoa alkaa tärvelemään lisäkiloilla, hukkuu idea koko hommasta. Noi kortsutkaan ei paina kuin murto-osan UHD:n verrattuna.
0.5 -0.7 bar:n paineilla, myös etulukolla, toimii.
Osaksi testimielessä ne annan olla. Eikä ole mitään syytä vaihtaa paksuihin, päin vastoin. Jos tätä ainutlaatuista mopoa alkaa tärvelemään lisäkiloilla, hukkuu idea koko hommasta. Noi kortsutkaan ei paina kuin murto-osan UHD:n verrattuna.
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM Freeride
Olen ajanut myös kisaenskoilla ensimmäiseen renkaanvaihtoon asti alkuperäisillä ohuilla sisäkumeilla, eikä rengasrikkoja ole tullut. Sen jälkeen olen pistänyt varmuuden vuoksi vahvistetut Michelin MDR ja MFR kumit, kun kisoja kumminkin tulee ajettua, ja hyvin on niilläkin mennyt. Eivät ole lähellekään niin painavat kuin UHD:t.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: KTM Freeride
Oma lukunsa vielä nämä kuvan grammanviilauskumit.
Pitää kysellä valmiiksi jos jostain löytyisi yhtä ohuet/ kevyet hyllyyn.
Pitää kysellä valmiiksi jos jostain löytyisi yhtä ohuet/ kevyet hyllyyn.