Ktm 525 exc

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pyry
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:03 pm
Pyörä: KTM X2 + Montesa
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pyry »

Nyt olen kattonu mobilesta tämmöstä pyörää (04->), niin ei ole pahan hintaisia ja vähän ajettuja. Onko kukaan hakenut ko. pyörää ulkomailta, eli onko ollu hyvässä kunnossa etc...? Ulkopuolin ne ovat hyväkuntoisia, mutta mites sisältä, kun muovithan pystyy vaihtaa ja silloinhan se on jo "uuden" näköinen
KTM 990 Adv Dakar -11
KTM 350 EXC-F SD -15
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Pyry kirjoitti:Ulkopuolin ne ovat hyväkuntoisia, mutta mites sisältä, kun muovithan pystyy vaihtaa ja silloinhan se on jo "uuden" näköinen
Tähän ei kukaan pysty vastaamaan tyhjentävästi. Pyörän myyjä luultavasti tietää parhaiten, mutta on eri asia kertooko. Kannattaa tehdä kunnollinen koeajo(kone kunnolla lämpimäksi jne.) On noita Suomessakin myynnissä edullisesti.

-ville
Pyry
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:03 pm
Pyörä: KTM X2 + Montesa
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pyry »

entäs miten tommosseen kotkan, mikä ei oo kilvis ja pari vuotta vanha, niin miten onnistuis kilpien saanti? tässä esimerkki pärrä *klik*
että onko näissä samanlailla ku piikkisissä kotkissa, että ei tuppaa samaan kilpiin enää paria vuotta vanhaa, kun nämä päästörajat muuttui näihin EUR3?
KTM 990 Adv Dakar -11
KTM 350 EXC-F SD -15
Rimmon
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 1:40 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Rimmon »

tuli vasta hankittua tuollainen 525 exc -05.

Mitäs tuosta kannattaisi nyt ekana huoltaa? Öljyt nyt ainakin + venttiilien välykset tarkistaa/säätää.

Mistä nuihin kannattaa hankkia osia/lisävarusteita, suomesta vai usasta?
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Rimmon kirjoitti:tuli vasta hankittua tuollainen 525 exc -05.

Mitäs tuosta kannattaisi nyt ekana huoltaa? Öljyt nyt ainakin + venttiilien välykset tarkistaa/säätää.

Mistä nuihin kannattaa hankkia osia/lisävarusteita, suomesta vai usasta?
Öljyt niissä kannattaa vaihtaa aina, kun vain hotsittaa ja on aikaa. Muu riippuu aivan sen aikaisemmasta käytöstä. Saitko ohjekirjan mukaan? Jos et, lainaa jostakin. Kirjassa on hyvät huoltosuositukset sekä vetomiehelle että cruisailukäyttöön. Venttiilien ajoitus niissä ei muutu mihinkään, joten ei siitä niin suurta lukua, mutta öljyjä kannattaa vaihtaa käyttötarkoituksesta riippuen 3 - 5 tunnin välein ja siitä ylöspäin. Iskarien öljynvaihto max. 30 tuntia lienee yksi eniten laiminlyötyjä huoltoja noissa vehkeissä. Em. pätee kaikkiin off- ja allroad-pyöriin, joilla poiketaan joskus asfaltilta.
Avatar
enduropro
Viestit: 61
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:24 am

Viesti Kirjoittaja enduropro »

Rimmon kirjoitti:Mitäs tuosta kannattaisi nyt ekana huoltaa? Öljyt nyt ainakin + venttiilien välykset tarkistaa/säätää.

Mistä nuihin kannattaa hankkia osia/lisävarusteita, suomesta vai usasta?
Suomesta saa hyvin osia, hintaero ei oman vertailun pohjalta ole merkityksellinen kotimaa vs. ulkomaat. Jotain spesiaalispesiaali hipokytkintä ym. toki saa paremmin ulkomailta, mutta näkisin, että ne ovat vähän marginaaliosia. KTM:n jälkimarkkinointi on muihin kuramopoihin verrattuna aivan omaa luokkaansa. Kaikkea tuntuisi saavan alkuperäisosana. Kannattaa tutustua, jos et vielä ole, niin powerparts ja powerwear -kataloogeihin. Voi sitten alkaa elämään 100% KTM-unelmaa.

Oma on -07 ja tein siihen samantien seuraavat perustemput:
- öljynsuodattimet hienot + karkeat
- öljyt
- uusi ilmansuodatin öljyttynä (vanha meni pesuun ja on valmiina öljyttynä)
- muoviset runkosuojat
- kaasarin asetusten tarkistus
- iridium-tulppa (kestää kymmeniä kertoja kastumista versus perinteinen)
- ratille korotuspalat niin pitkän miehen ajoasento muuttuu inhimillisemmäksi kun ajaa seisaaltaan. 34mm taisi olla tilattu korotus.
- Ratastusmuutos 14-15 -> 14-50. 100kmh vauhdissa ei tarvittu vanhalla isointa pykälää. Tosin on XC:n laatikko mikä lie parisdakarhenkisempi mitä EXC:n laatikko, muistelen.

Nuo muoviset runkosuojat, joissa on myös pakoputken väliputken suoja, vaikuttavat melko hyvältä. Ei ole mitään ämpärimuovia. Nyt ei pala housut pakariin runkokin pysyy nätimpänä. Samalla jäi hankkimatta erillinen lämpösuoja putkelle, tuo kun ajaa saman asian ja enemmänkin.

Tuon öljyhuollon tein KTM:n alkuperäisellä huoltopaketilla, jossa tuli mukana hienosuodattimet, o-renkaat hienosuodattimille, pitkä karkeasuodatin, öljypropun kupariproppu. Hinta oli mielestäni todella kilpailukykyinen suhteessa siihen, että olisi ostanut tarvikesuodattimet. Öljyksi laitoin pyörän mukana tullutta KTM-öljyä. Liekö parasta, sitä en tiedä. Tuskin öljystä porsii.

Omassa on tuo jättitankki 12l. Saattaisi olla jollain aikaa paikallaan hankkia se pienempi tankki. Lähinnä noiden ilmanohjaimien vuoksi. Omaan silmään vähän tuo jättitankki on vähän arka kaatumiselle. Tottakai todellinen syy on, ettei tuohon saa nyt mitään yberhienoa tarraviritystä.
Rimmon
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 1:40 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Rimmon »

Mitä välityksiä porukka suosittelee motokäyttöön? Nyt on ilmeisesti alkuperäinen 15/45 ja pitäisi uusi ketjurataspaketti hankkia niin mietin 14/45 välejä, eipä nuo rattaat tosin maksa juuri mitään niin sitä voi kokeilla mielinmäärin erilaisia
Rimmon
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 1:40 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Rimmon »

Öljytkin tuli vaihdettua tuossa jokunenpäivä sitten, edellinen omistaja oli vääntäny öljypropuista kannat sököksi niin sain vain toisen auki ja sieltä magneetista paljastui hiven metallia joten varmaan laakeriremontti on tulossa eteen
tms1
Viestit: 3
Liittynyt: To Touko 01, 2008 8:52 pm
Pyörä: KTM 525

Viesti Kirjoittaja tms1 »

Se metallin irtoaminen koneesta on ihan normaalia. Sitä irtoaa jo uudesta asti.
Viiva
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Joulu 24, 2007 4:39 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Viiva »

Juu jos sieltä hivenen vain löytyy ny on pientä. Itselläni 530:ssä joka öljyn vaihdon yhteydessä ollu kunnon nööri hienoa metallia magneetissa ja öljypropun suodattimessa "lastuja".
Taitaa tuo hieman vähentyä iän myötä, kun rattaat hioutunu muotoonsa?
Avatar
Kalpa
Viestit: 291
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:15 pm
Pyörä: Husaberg FE 390
Paikkakunta: Espoo Rock City

Re: Ktm 525 exc

Viesti Kirjoittaja Kalpa »

Mulle ilmestyi talliin tollanen 06 450 exc, tunteja mittarissa 110. Kytkinkopan tiiviste menehtyi koeajolla ja tänään onkin sitten tiivisteen asennus, öljyt ja ajoasennon yms kikkailu vuorossa.

Oli aika huikea laite kun tyyppäsin, vastaavanlaisia on kokeiltuna husabergin moto ja enska -mallistoa sekä kotarin erikokoisia ja vuotisia krosseja. Tää EXC oli sellanen "ahdettu diesel", ei nyt mikään aivan järjetön repijä mutta ei sillä kyllä jalkoihin jää. Oli vielä ajopaikkana sellainen cross country -henkinen mesta jossa alusta vaihtelee pehmeästä hiekasta irtokivien miinoittamaksi kovapohjaiseksi. Kovin mukavaa oli tällä luukuttaa pikkunelarin jälkeen.

Toi on punakilpinen mutta projektimielessä ajattelin sen kilvittää.

Kovin huolissani en noista tunneista ole, jos näillä ajetaan kadulla supermotoina 10000+ kilsaa ennen isoja remontteja, niin tuskin tässä vielä tarvetta sen suurempii huoltoihin on. Ja jos tulee niin onpahan sitten pyörä entistä ehompi ja itse kokemusta rikkaampi. Jenkithän näillä RFs moottoreilla on tuupannut aavikoilla ja dual sport ajossa aivan uskomattomia lukuja mittariin. Jostain luin että jopa KTM oli yllättynyt kuinka hyvä toi RFS-motti oikein onkaan.

Ainiin, kuriositeettina mainittakoon että tolla on ajettu koko ajan diesel-öljyillä. Kuulemma kovinkin yleistä. No, jenkit sanoo samaa. Eli delvac mx:t menee koneeseen. Öljynvaihtovälit tykkään kuitenkin pitää tiheinä niin en näy mitään ongelmaa tässä. Tallikaverin SX-F 450:kin käyttää samaa kamaa.

Dynojetin tai JD:n jet kitin vois varmaan asennella jossain kohtaa. Oon tainnut kaikkiin thumpereihini sellasen jossain kohtaa asentaa.
"ajaa niin ettei satu mitään"
HöDe
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 9:44 pm
Pyörä: kx 250f

Re: Ktm 525 exc

Viesti Kirjoittaja HöDe »

Tuli sit hommattua itellekkin tommonen -06 525. Piikkien kanssa arponut viikon, et laitanko vai enkö laita niitä alle. Ei noista keleistä ota tolkkua, ja mää mikään meteoroloki ole... Eli itse ajanut 0.5km :oops:

Olikos noissa jotain kohtia mitkä kannatti tsekata tai vaihtaa? Jostain pultista/propusta muistelin olevan joskus jotain puhetta, mut en löytänyt enään mistään ja toi hakukaan ei mulla toimi(Hakusanaksi ktm exc-> 0 osumaa :shock: ). Mopolla ajettu alta 60h. Jonkun sinisen piuhan löysin akun vierestä irrallaan n.4mm paksu. Eli ei ollut akun päässä missään kiinni ja jonnekkin tankin alle se meni. Liekkö siinä ollut joku keksintö kiinni?
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: Ktm 525 exc

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Koneen pohjassa olevasta suodatinsihtipropusta on yleensä kuusiokolokanta nylpätty pyöreäksi. Kannattaa antaa propulle pieni naputus, ennen avaamista ja käyttää laadukasta kuusiokolavainta (suosittelen hylsysarjamallia).

T. Sepi
Saimon
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 1:13 pm
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ktm 525 exc

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Näistä öljysihtien propuista kun tuli puhetta niin itehän olen saanut paskoilla työkaluilla molempien kannat paskaksi. Milläköhän ne kannat sai pois? Iskumeisselillä?

Käytettäkö muuten momenttiavainta ku kiristätte nuita ruuveja vai vedättekö ihan perstuntumalla?
Hikeä, ei kyyneleitä.
Saimon
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 1:13 pm
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ktm 525 exc

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Aloin ekaa kertaa tälle vuodelle käynnistään tuota kottaraista, mutta sepä ei lähtenykkään.. Kunto loppu ku koitti polkea ja startti ei toimi. Jos yrittää startata niin kuuluu erittäin tiheä nakutus. Vähän niinkuin konekiväärillä ampuis.. Startti ei lähde edes pyörimään. Missäköhän vika, mikä tohon auttais?
Hikeä, ei kyyneleitä.
Vastaa Viestiin