Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Joulu 07, 2019 6:27 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1998 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 130, 131, 132, 133, 134  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Kesä 06, 2019 9:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Viestit: 146
Paikkakunta: Los Hollolakses
Pyörä: 1200gs lc
Joukor kirjoitti:
Moi



Joo, kiitos.juurikin noin jo tein. Se heijastin vaan ei liiku. Se hämmästytti kyllä. Ruuvin vedin pohjaan asti ja otin irti. Siellä lie jossain ns. Mutteri joka liikuttaa heijastinta.


Ei löydy kuvaa umpion sisältä eikä reprom anna muutakuin säätöohjeen. Koita kiertää myötäpäivään sitä mutteria ja sormella liikuttaa sitä heijastin-osaa jos se ottais kierteelle. Autoissa joskus se säätöruuvi nousee pois sieltä "mutterista"


Edit: jollekkin muulle on käynyt samoin kuin sulle. Tässä guugle kääntäjän suora käännös:

Löysin melko nopean ja helpon korjauksen, kun irrotin vahingossa GS: n säätövarren kytkennän. Se on kuula- ja pistoliitos, jossa pallo on kiinnitetty nupin päähän, ja liitin liitetään ajovalojen heijastimeen. Pistorasia on sijoitettava pallon päälle, jonka olen saavuttanut:

1) poistamalla ajovalojen ja instrumenttien klusterin polkupyörästä (se on vain pari pulttia kummallakin puolella ja paikoitusnappi alhaalla). poista mittaristo valaisimen kotelosta (vain muutama pidike pitää paikoillaan)

2) irrota sekä korkeat että lähivalot, jättämällä korkit pois päältä. Saat myös sisäisen johdotuksen irti sivusta ja pois tieltä.

3) käännä säätönuppia niin, että pallo liikkuu koko ajovalojen kotelon takaosaa kohti.

4) kierrä 2 'nylttä nailonlankaa kaukolamppujen läpivientireiän läpi, sitten säätöliitoksen pistokkeen alapuolelle, sitten ulos kaukovalon polttimen aukosta.

5) varmista, että langan palanen ei ole kääritty mitään muuta, ja vakaalla paineella vedä langan molemmat päät suoraan varovasti ylöspäin. Tämä taivuttaa säätövarren liitososaa ylös ja pallon yläosan yli. Tunnet ja kuulet sen napsahtavan takaisin paikalleen.

Ole varovainen, ettet vedä liian kovaa langasta.

_________________
ktv org


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Kesä 06, 2019 10:29 pm 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Kiitos.

Hauska suomennos :D .

Tuossa se syykin varmaan on. Parilla kuusioruuvilla sivuistaan kiinni tuo valaisimen kotelo. Visiirin kun nappaa pois, niin vielä helpottaa käsittely. Piuhat on liittimellä kiinni.

Eiköhän se syyllinen sieltä ruuvin päästä sitten paljastu. Ruuvihan itsessään kyllä kiristyy loppuun asti,ja myös aukeaa. Eli jenka siis ok. Vaan se ruuvin liike ei johda nyt sinne, minne pitäis.

Huomenna auki, ja kurkistus.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 07, 2019 1:38 pm 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Olipa hankala savotta. Kuppinivelen ulkopuolinen nosto pallon päälle.

Se nosto/ laskumekaniikka on pirun hankalassa paikassa. Lasia umpiosta kun ei saa irti. Säätömekanismi on piuhojen takana piilossa, eikä tuo narujen kansaa leikkiminen tuonut toivottua tulosta. Sen verran sain kuitenkin pelaamaan, että umpio liikkuu nyt ylös ja alas. Lukitus toiseen suuntaan vaan ei toimi, eli umpio voi jäädä ikäänkuin vapaasti heilumaan.

Edit. Olin ilalla vielä verstaala hyttyssuojassa työstämässä hiukan, muta ei se nivel vaan lopsahda paikalleen ja kohta se on jo niin murjoutunut, ettet se pallo edes pysyisi siellä. Josko sitten työstän lisää ja laitan pallon takaa pikkuruuvilla kiinni siihen liukuun sen säätö osan.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kuvassa näkyy valkoinen kuppi, johon se pallo pitäisi saada.
22B63868-8186-40EC-93F7-A48063F8B9F6.jpeg
22B63868-8186-40EC-93F7-A48063F8B9F6.jpeg [ 68.09 KiB | Katsottu 2587 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: La Kesä 08, 2019 9:05 pm 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Taiteilin tuon nivelen kuntoon. Yritin siimalla, rautalangalla, karhulangalla. Kuppipuolen nostaminen paikalleen ei vaan millään onnistunut. Otin sitten oikein kapeakärkiset lukkopihdit ja sain niillä nostettua kupin ylös. Samalla ruuvasin säätöruuvilla varovasti pallopuolen kohdalleen, kupin alle. Loksahtivat nähtävästi yhteen, koska säätö toimii nyt jollain tavalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Su Kesä 09, 2019 11:45 am 

Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 6:35 am
Viestit: 120
Paikkakunta: Lieksa
Pyörä: BMW R 1200 GS Adventure
Terve!
Sama juttu oli mullakin jo pitempään. Ne osat on hankalassa paikassa. Umpio tietenkin irti. Johdot ja muut ylimääräiset esteet pois tieltä.
Aikani tuskailtuani otin säätömutterin, vivun ja vieterin pois ja siitä pienestä reiästä
pienellä ristipäämeisselillä sain sen pallo-osan irti. Sitten sai myös sen kuppiosan keinoteltua
ulos. Nivel kasaan ja sitten sama toisinpäin. Nyt säätö toimii myös siitä vivustakin. Jälkeenpäin olen miettinyt että mikä ihme sen pallonivelen irroittaa. Ei siellä ole tilaa kuin millejä. Jos et saanut toimimaan niin koita vielä tätä konstia.
Terv Tapsa

_________________
Adventuren jälkeen seuraa dementia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Heinä 11, 2019 9:03 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2010 12:13 am
Viestit: 13
Paikkakunta: Kemiönsaari
Pyörä: R1200GS -04
Tuli vaihdettua omaan servojarrulliseen jarrunesteet. Aika lailla helpompi homma mitä ennakkotietojen perusteella sai pelätä. En edes tehnyt suppiloviritystä tuohon ABS yksikön korkkeihin. Onnistui ihan hyvin niin, että täytti nesteen ylämerkkiin ja lopetti alamerkin kohdalla jarrun painamisen. Ilmaruuvissa mulla kyllä oli takaiskulla varustettu letku eli ei ole vaarana, että sitä kautta pääsisi ilmaa takaisinpäin. Sen verran oikaisin, että en ottanut jarrusatuloita irti ja työntänyt mäntiä sisään. Ehkä joku pikkuliru jää vanhaa nestettä, mutta kuitenkin tärkein eli ABS yksikkö saa uudet litkut kitusiinsa. Mulla kanssa palat melkein uuden veroiset, niin ei mäntään isoa liikettä edes saa.

Eli:
- Injektioruiskuun jatkoletku ja sillä ABS yksikön etujarrun piiri mahdollisimman tyhjäksi. Ehkä joku 40 ml sain imettyä pois. Sitten uudet nesteet ylämerkkiin tai vähän ylikin tässä kohtaa.
- Toisesta satulasta takaiskulla varustetu letku pulloon ja ilmaruuvi hitusen auki.
- Sitten vaan painamaan virrat päällä etujarrua varovasti samalla nestetasoa seuraten. Kun alamerkki näkyy, niin jarrun vapautus ja säiliön täyttö.
- Sama toimenpide toiselle etusatulalle ja myös takapää samoin perusperiaattein.
- Lopuksi täytin säiliön samaan tasoon mitä se oli lähtötilanteessa. Jos olisi painanut männät sisään, niin voisi tässä kohtaa täyttää ylämerkkiin.
- Kahvasta ABS yksikölle onkin sitten 3 ilmaruuvia, jotka käydään läpi vuorotellen. Toki ekana säiliö tyhjäksi ja uudet litkut tilalle. Amerikkalaisissa ohjeissa on mainittu noiden ruuvien paikat ja myös järjestys. Tosin järjestyksellä ei välttämättä niin suuri merkitys nesteen vaihdossa, kuin mitä se olisi ilmatessa.
- Jarrupolkimelta toiset 3 ilmaruuvia samoin toimenpitein.
- Lopuksi vielä GS-911 kiinni ja bleed test jarruille. Tämä kertoo vaan onko jarruissa ilmaa eli ei millään muotoa välttämätön testi.

Aikaa meni rauhallisesti tehden 2 tuntia. Jarrunestettä kului puolisen litraa. Ehkä olisi voinut laskea enemmänkin läpi. Amerikkaiset varaa litran purkin mikä oli mullakin varattuna. Vanha neste oli vaan niin saman väristä mitä uusikin, että oli hankala sanoa koska neste vaihtui. Saattaa olla, että ei tuo neste kovin paljoa happane, kun pyörä aina lämpimässä ja kuivassa tallissa.

Suppilo korkissa olisi kyllä hiukan nopeuttanut vaihtoa.

Täysin turhaan tätäkin hommaa tullut pelättyä ja lykättyä. Seuraavalla kerralla menee huomattavasti nopeammin, kun tiedän mitä pitää tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Elo 08, 2019 8:01 am 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Pari juttua osui kohdalle.

Bensamittari menettää yht`äkkiä otteensa ja ilmoittaa 0 litraa. Hetken kuluttuua kuitenkin näyttö palautuu ennalleen ja tilanne normalisoituu. Sitten taas uudestaan. Mistähän tuollaista vikaa kannattais kaivella esiin ? Anturiko, vai kontaktivika ?

A-jalan toinen kiinnike napsahti poikki, näin pitkässä reissussa tietty. Olen nuy Itävallassa, ja jos jollian on varaosaluetteleloa, niin varaosanumero olis hyvä. 2007 GSA siis kyseessä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Elo 08, 2019 8:04 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1684
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Joukor kirjoitti:
Pari juttua osui kohdalle.

Bensamittari menettää yht`äkkiä otteensa ja ilmoittaa 0 litraa. Hetken kuluttuua kuitenkin näyttö palautuu ennalleen ja tilanne normalisoituu. Sitten taas uudestaan. Mistähän tuollaista vikaa kannattais kaivella esiin ? Anturiko, vai kontaktivika ?

A-jalan toinen kiinnike napsahti poikki, näin pitkässä reissussa tietty. Olen nuy Itävallassa, ja jos jollian on varaosaluetteleloa, niin varaosanumero olis hyvä. 2007 GSA siis kyseessä.


Anturivika eli bensaliuska sökö.

Kurvaa Itävallasta tämän kautta: BMW Motorrad Zentrum München, Frankfurter Ring 29.

Kaikki osat ja vähän päälle löytyy suoraan hyllystä.

Tuolta osanumerot: https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... d=07242017

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Elo 08, 2019 9:48 am 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Moi

Kiitos nopeasta vastauksestasi. Ajan Wienin kautta Gdanskiin, Munchen jää hiukan sivuun, mutta pitää tilata tuo anturi. Vaihto ei voi olla kovin vaikea..kallis väkästin mokoma.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Elo 08, 2019 9:49 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1684
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Mulla oli just eilen omasta ulkona tuo, vähän samoja oireita mutta vikakoodin nollaamalla ja kalibroimalla uudelleen lähti pelittämään.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Elo 08, 2019 4:35 pm 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Kun pääsee kotiin, niin pitää tutkia. Josko siellä olis vaan paskaa tjsp. Se pelaa kuitenkin 80 % ajasta.
Noissa antureissa lie ollut paljon vikoja ?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Ke Elo 14, 2019 9:16 am 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Kaikenlaista kummaa sattuu matkoilla

Kävin Itävallassa ja ajelin jälleen Gdanskin ts. Puolan kautta. Olihan muuten ihan makee reissu. Pts. Puola ja GPS eivät sovi lainkaan yhteen. Uusia teitä jne.on ihan liikaa. Googlemaps tai Here pelaavat tuolla parhaiten.

Rostovissa yövyin paluumatkalla viimeisen yön ja oli positiivinen juttu se. Hyvää bissee ja paikallisia baarissa puoleen yöhön asti.

Sitten tuli matkan jännittävin hetki. Aamulla kasilta, kun olin lähdössä, niin voihan v. Perä oli pudottanut öljyä. Rengas, rekisteri ja vanne ihan öljyssä. Ei kai tykännyt, kun laskin edellispäivänä 170 taulussa pitkät pätkät ja pidin vaan yhden pikkutauon, 720 km ajoa ja 32 C lömpöä.

Ajoin tositosi varovasti ja muutaman mielenkiintoisen kyselyn kautta A1 ltä korjaamolle. ( neljä verstasta saattoi mukaan lähtemällä mut eteenpäin, kuin viestikapulan) Vikan verstaan ukko osas hommansa. Oli todella ystävällinen palvelu. Maksoi peräti 40 slotya. Mittarin anturin O rengas oli poikinut. Korjaus kesti 1/2 h. Nyt on taas tiivis.

Bensamittarikin rupes taas pelaamaan, kuten pitääkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Elo 29, 2019 6:44 pm 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 46
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Se lähti sitten kiertoon se gessu. Jollekin hyvä ja juuri sisäänajettu 85 tkm GSA sopivasti kohta myynnissä Northbikessa. Ostin -11 RT n. Ei lainkaan hassumman oloinen. Ohjausgeometria on jotekin kulmikkaampi k. Gessussa. Tai tottumuskysymys. Samoin jarrut on pari napsua terävämmät k. 07 Gessussa. Tehoakin on selvästi enemmän.

Varustelista on aika pitkä. Rengaspainevaroittimesta radioon, kaikkea löytyy. Onko noista sitten iloa, niin aika näyttää.

Moottori on vaihdettu n. 20 tkm sitten. Ei ollut tykännyt dieselistä.


Liitteet:
7CD936B5-220C-4B31-B1B6-B4D49F582E0E.jpeg
7CD936B5-220C-4B31-B1B6-B4D49F582E0E.jpeg [ 86.68 KiB | Katsottu 1180 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Ti Syys 03, 2019 6:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Viestit: 454
Paikkakunta: Sydän-Häme
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Jos bongaan eBay:ssa GS:n etuvanteen, jossa ei ole abs-rinkulaa, ja minä sellaisen vanteen tarvisin(hypoteettisesti), voiko sen rinkulan asentaa jälkikäteen ei-abs vanteeseen jossa on myös jarrulevyt? Vai onko vanteessa/jarrulevyissä eroa abs/ei-abs versioissa? Vuosimalli 2010.

_________________
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Ke Loka 02, 2019 9:34 pm 

Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Viestit: 96
Paikkakunta: Seinäjoki
Pyörä: BMW R1200GS -05
Hommasin perusgessuun adventuren "naviraudan". Onko säätöruuvien muoviholkit erilaiset/eripituiset perusmallissa ja adventuressa? En ainakaan löytänyt netistä kuin yhtä mallia olevan olemassakaan. Karkeasti muoviholkin pitäisi olla n.10 mm pidempi, kun navirauta tulee tuulilasin ja pyörän väliin.

Linkki tuotteeseen mitä tarkoitan:
https://www.aliexpress.com/item/32832890802.html


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1998 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 130, 131, 132, 133, 134  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com