R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Kampi
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Kysymys 1: Miten mitata (vm 2004) latausjärjestelmän ja akun kunto ilman osien irrottamista noinniinkuin kotiolosuhteissa?

Kysymys 2: Tulin hankkineeksi akkutesterin Motonetista. Käyttöohjeet on tietenkin ulkomaankielellä (ja mielestäni osin tulkinnanvaraisia). Mittaustulokset on sellaisia että joko mittari on täysi susi tai sitten laturi vetelee viimeisiään. Onko kellään kokemuksia kyseisestä DHC:n laitteesta?
treriksrøysare
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jaket »

akun kuntoa katselen yleensä vain siitä jännitteestä jossa se lepää esim yön jälkeen. 12 on matala, 12.7 huippu,

sitten esim laittaa virrat päälle ja mittaa miten jännite pysyy valot päällä. pitäisi pysytellä 12 pinnassa, jos menee alle 11 on huono.

Latauksen voi mitata pyörä käynnissä, pitäisi olla 13.5-15, vähän voi antaa kaasua ja katsoa vaikuttaako kierrokset latausjännitteeseen. voi näyttää matalia jos akku on ihan tyhjä. Kunnossa olevat systeemit yleensa lataa yli 14 aina.

yleinen havainto vuosien varrelta on, että jos epäilee akkua, niin se on aina huono. Jotkut pyörät jotka vaativat ison starttivirran vaativat myös huippu akun. Tämmöisiä on twinit ja kaikki iso sylinteriset. Se hyytyy sitten inarin essolle vesisateessa yleensä.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Urpo
Viestit: 207
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Piti oikein lukea useampaan kertaan: R1200GS ja "laturi vetelee viimeisiään" :o Sen toki tiedän, että hihna pitää joskus vaihtaa, viimeistään silloin kun joka kerta vinkaisee startin jälkeen.

Akkutesterithän on ainakin vanhemmissa boksereissa ollut vakiona. Jos kello näyttää 00:00 on akku uusittava. Ja ABS2-bemareissa on seuraava vaihe vilkkuva ABS-valo, silloin viimeistään akkukauppaan.
Avatar
Kampi
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Urpo kirjoitti:Piti oikein lukea useampaan kertaan: R1200GS ja "laturi vetelee viimeisiään" :o...
No nii... Vaan onhan tuolla jo 182tkm takana ja useampi talvikausi mennyt. Tarkennan vielä että luulen laturin vetelevän viimeisiään. :roll:
treriksrøysare
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja ceevu »

En kyllä tuon testerin kuvauksesta löytäny miten se laturin kuntoa testaisi? sisäpaisti paska akku imee kaiken mitä laturilla on tarjota joten napajännitteen alhaisuus käynnissä voi olla pelkkä akkukin. Mitä sait cca_ta? (kylmäkäynnistysvirta) Tosin suhtautuisin mp akun kyseessä varauksella auton akuille mitoitetun testerin tuloksiin...voi toimia,voi olla ettei osaa ymmärtää niin alhasia tuloksia. Ei taida olla 60ah akku vakiovarusteena kuin yhessä gessussa :mrgreen:

Kuukkelin mukaan tossa on samanlainen laturi kun corollassa(denso),mitähän ne mahtaa yleensä kestää...yleensä ton tyylisistä loppuu hiilet ja lopettaa siksi latauksen,uutta putkeen ja matka jatkuu. Tosin yhdestä densosta meni diodisilta samalla... (siihen sai kyllä hiilisillan ja säätimen uutta,mutta ei diodisiltaa)
Jos tuo on mitoiltaan samanlainen kun autossa,syslerissä hiilet kesti n 250t...Joten ei nuo kilsat välttämättä ole vielä mitään.
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tsau »

juvander kirjoitti:Niin, tai sitten https://www.ebay.de/itm/Schraube-Set-5- ... :rk:1:pf:0
Nämähän ois ihan samanlaisia...
Apevaunun pultit
Eikä maksa paljon. Liimat pitää tietysti laittaa ihan ite. Tai no joo, kierrehän voi olla sitten jotain muuta
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Tuli äsken sovittua kaupat R1200GSA vm. 2010. Pyörä on hyvin pitkälti tehtaan varusteilla, joten nyt kaivataan vinkkejä niistä tärkeimmistä muutoksista/parannuksista, jotka kannattaa tehdä.
Avatar
SS
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Paikkakunta: Nummela

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos luulet tiesi vievän pehmeille hiekkamaille niin sitte säädettävä ohjausiskari on hjuva.

SS
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

Tuosta joitain ideoita. Osa on kyllä nyttemmin karsiutunut pois, mutta valtaosa on vielä paikallaan.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
tarhill
Viestit: 10
Liittynyt: Su Loka 25, 2015 10:55 pm
Pyörä: R1200GS

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tarhill »

Iltoja

Tähän lienee saa laittaa GS:ää koskevaa asiaa. Elikä viime syksynä tuli hankittua 800GS:n tilalle tämmönen R1200GS parempien matka-ominaisuuksien takia. Pyörä on siis perusgessu, -08 ja varustettu ESAlla. Tuulisuojaksi edellinen omistaja oli asentanut Givi Airflow (tais olla AF330) ja lisäksi siinä on tuulisuojan sivuilla, onkohan adventuren lisäilmanohjaimet. Muuten pyörä vaikuttaa vallan mukavalta tuolla maantiellä mutta kyytiläinen antanut vallan negatiivista palautetta kun kypärää puistelee. Olemme testanneet eri säädöillä tuota AirFlowta mutta kuulemma täryyttää kypärää siihen malliin että ei oikein innosta kyydissä olla. Kuskin paikalla tuo AirFlow toimii hyvin, vielä satkun vauhdissa voi ajella visiiri auki ja jopa ilman eareita.
Vanhassa 8GS:ssa oli joku vakiopleksi ja se oli äänekäs kuskille ja kyytiläisellekkin mutta puistatusta / täryytystä ei juurikaan ollut. Tässä 8GS:ssä ilmavirta tuli jokseenkin kypärään ja niinpä itikoita saa liotella visiiristä. Tässä 1200GS:ssä ei muutaman sadan kilometrin testiajojen aikana tullut yhtään itikkaa visiiriin eli se AirFlow toimii mutta onhan se rumanlainen

Elikä onko kokemusperäistä tietoa mikä pleksi toimisi niin kuskilla kuin kyytiläiselläkin. Melua voi torjua eareilla mutta jos tuuli heiluttaa ja puistelee päätä nii ikävähän se on matkaa taittaa. Kuskilla mittaa jotakin 178 cm ja kyytiläisellä ehkä 165 cm. Toistaiseksi penkki alimmassa pykälässä, kun sitäkin koitettu säätää josko vaikutusta mutta ei.

Onko vakiopleksi sellainen yleispätevä? Vai löytyykö ebaysta tai kivijalkamyymälöistä sellainen toimiva. Toki tuohan on niin monen tekijän summa että millainen toimii kelläkin mutta josko sattus olemaan edes vinkkiä tai vaikka tietoa.
juhhyto
Viestit: 256
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Minkä värinen tuo sun GS on. Myin aikoinaan -08 jossa oli just tuo sama pleksi. Ei sillä, että tämä kovin tärkeä asia on, kunhan kiinnostuin.
TLi
Viestit: 171
Liittynyt: La Syys 02, 2006 9:58 pm
Pyörä: DL1000
Paikkakunta: Loppi

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja TLi »

juhhyto kirjoitti:Minkä värinen tuo sun GS on. Myin aikoinaan -08 jossa oli just tuo sama pleksi. Ei sillä, että tämä kovin tärkeä asia on, kunhan kiinnostuin.
Minäkin olen tuollaisen aikanaan myynyt ja mun pyörässä oli myös nuo Adven ilmanohjaimet AirFlown lisäksi. Mun entinen oli sininen.

AirFlow sinänsä oli parhautta, ostin sellaisen myös gessun seuraajaan.
tarhill
Viestit: 10
Liittynyt: Su Loka 25, 2015 10:55 pm
Pyörä: R1200GS

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tarhill »

Moro
On tuo tainnu olla aiemmin sininen mutta vajaa satatonnia vissii haalistannu ja on nyt siis harmaa / musta.
On se vähän ajetun näkönen peli mutta josko tekniikalla ois vielä kilometrejä jäljellä? Mahto olla aiemmin turun seudulla kun huoltokirjamerkinnät tr-pyörästä.
Mutta joo, onko tuoho pleksiasiaan mitää vinkkejä?
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jaket »

"Onko vakiopleksi sellainen yleispätevä"

yleishuono lähinnä mielestäni. voi tietysti toimia jonkun pituisella kuskilla, mutta mulla tulee suoraan kypärään kovasti täristystä/turbulenssia.

saisi olla yläreunassa enemmän heittoa ylitse pään mielestäni... toimii max pysty asennossa parhaiten, mutta sekin huono.

pitänee hommata tuollainen airflow jos se kerran on hyvä kuskille. :lol:

ongelmahan on myös siinä mistä se korvaava ilma tulee. Eli sivusuojatkin helpottaa kuskia, koska ne estää ilman tulemista plexin taakse, mutta jossain se ilman on sulkeuduttava, ja nyt se osuu matkustajan kohdalle. vakioplexillä se sulkeutuu jo kuskin edessä, joten matkustajalla voi olla mukavampaa, mutta kuskilla ei.

osassa pyörissä jopa plexin poisto on paras, koska silloin saa ainakin täysin pyörteetöntä ilmaa. mutta tietysti enemmän painetta.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jaket »

nyt on kiwi airflow hommattu, hyvän oloinen se alaosa varsinkin. ehkä ajelen sillä. kirkas ja vahva plexi kyllä modernisoi pyörää, kun maalipinnan voi vahata, mutta harmaantunut ja himmeä plexi ajoittaa pyörää, vähän kuin harmaat etulamput autossa.

etsin ensin ebay:stä, mutta sitten huomasin, että suomesta https://www.svh.fi/ sai ihan kohtuudella ja posti kuului hintaan.

tuli 2päivässä.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Vastaa Viestiin