R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

KimmoL
Viestit: 88
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 11:43 am
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Österbotten

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja KimmoL »

Mika TA-91 kirjoitti:
KimmoL kirjoitti:Morjens!
Säädin (pitkästä aikaa) gessun venttiilit ja kiristelin vasemman kopan ruuveja 10 Nm momenttiin. Tarkistin vielä auton renkaanpultissa että avain napsuu varmasti kevyesti. Ristiin kiristelin niin naps alin ruuvi poikki. Ikinä en ole uskaltanu noin kireälle kiristää ja tässä seuraus!
Nyt pitää saada pala pois ja mistähän uuden pultin sais?
Nimimerkki Päiväpilall


10 Nm on varsin kevyt kiristys, eli kyllä pultissa on jotain vikaa ollut jos tuossa menee poikki ja/tai momenttiavain on pahasti poissa säädöistä. Tuo 10 Nm siis tulee ranteella pienellä räikän varella varsin helposti.
Jep. Sain palan kolosta pois. Löin moukarilla ruuvarilla uran ruuvin päähän ja sain kierrettyä palan pois. Siinä ruuvissa on "uloke" joka kiristyy lohkoa vasten ja ruuvi oli katkennu 4mm ulokkeesta.
Homenna ruuvikauppaan kyselemään vastaavaa tilalle
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jaket »

6Nm on about sen minkä ihminen vääntää meisselin kahvasta ähkimättä. Eli 10 vain vähän enemmän.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
KimmoL
Viestit: 88
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 11:43 am
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Österbotten

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja KimmoL »

^Juu pitääpä muistaa toi.

^^Vaasan Käyttöautosta vävy tuo uuden ruuvin perjantaina 20.05e. Kävin kuitenkin ruuvikaupassa ja sain vastaavan ja pari prikkaa 0.80e. Äskön kävin ruuvaan kopan kiinni ja käynnistin talven jälkeen ja heti käyntiin. Eikä näkyviä vuotoja rannemomentilla kiristettynä.

Se on kumma kun kaikki pitää tehä kahteen kertaan....laitoin adven venasojan kiinni ja huomasin että tulpan suoja puuttuu :oops:

Edit. Laskin huoltovihosta viime kesän kilometrit 1300km
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Avatar
kimbyyri
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

ktv org
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Onko vain vesigessuilijoille? Mahtaisiko käydä myös ilmagessuilijoille, ja normi Garmin 660 telineeseen?
Avatar
kimbyyri
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

katuensio kirjoitti:Onko vain vesigessuilijoille? Mahtaisiko käydä myös ilmagessuilijoille, ja normi Garmin 660 telineeseen?
Kyllä nuo mukana tulevat kiinnikkeet käy ilmeisesti ainakin vaakaputkeen, siihen navirautaan.
ktv org
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

No navirautaan ainakin, mutta näyttäisi olevan sovitus myös Garmin Zumo 660 telineeseen.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jaket »

paljonko noi GSt yleensä 'niiaa' startatessa, kun akku vaikuttaa hyvältä, mutta aina startatessa on kuin hetken tauko kun puristaa ekan kerran, mittari sammuu, mutta lähtee kyllä sitten käyntiin, kun pääsee sen yli. Tietysti 1200cc twin on aika iso startattava. Ei taida olla puolipuristinta, kuten esim TL suzukissa on automaattinen puolipuristin. 2011 pyörä.

vai ostanko vaan uuden akun kuitenkin.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

Ensimmäisiä merkkejä että akku on kaput → uusi akku vaan hankintaan
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jaket »

jos hakee jotain negatiivista tuosta kiwi airflow plexistä, niin se on kuuma. Siis ilma on niin paikallaan, että kun oli joku 15-17 astetta, niin meinasin paahtua kun oli paljon vaatetta päällä. Piti laskea sitä, että vähän ilma liikkuisi. Itselle paras säätö on max takakeno ja yläosa noin puolessa välissä. sillä se toimii nopeassa ajossa, mutta tyhjäkäynnillä vähän plexin reuna tärisee/vapisee. Hiekkatielle laskin yläosaa alas.

yläosa keskiasennossa pystyy ajamaan katukypärällä plexi auki satasta. Lippakypärällä ei niin hyvä kuin katukypärällä.

plexin ilmavirtaus on kuitenkin sen verran 'tarkka', että jos edessä on pakkari tai farmariauto tms joka aiheuttaa pyörrettä, niin se aiheuttaa sekaannusta ilmaan. lisäksi etusivulta tuulenpuuska aiheuttaa pyörrettä, mutta mitään ohjausvaikutusta ei tuntunut.

säätömahdollisuus ajaessa on hyvä, vasemmalla kädellä on helppo avata salpa ja nostaa plexia tai laskea, siinä on juuri sopiva kitka, joten lukko aukikaan se ei putoa eikä nouse. Esim soratielle se on mukava pudottaa koska saa enemmän ilmanvaihtoa ja näkee paremmin lähelle eteen.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja jaket »

joo, takarengas tuli vaihdettua. GS pinnavanne on kyllä jotenkin älytön, se tubeless ura on aivan älytön. Renkaan pudottaminen vaatii aivan älyttömän voiman. Katupyörissä olen aina pystynyt pudottamaan sen pistolapiolla ja parilla hypyllä päälle, bmw vanteella aivan turha toivo. Puristin lopulta toisen puolen alas ruuvipenkissä, tämä ei edes onnistunut eturenkaassa kun leveys ei riitä ja vaikka kumi on jo täysin kasassa niin se ei putoa. no toista puolta ei saa penkissä kun ei ole enää mitä vasten. Kokeilin sitten bmw metodia, eli rengas sivujalan alle ja kallistaa pyörän painon, vaikka uraan suihkutti about puoli purkkia CRC:tä ja koko pyörän paino oli päällä ja itse vielä painoin jalkatapista lisää, niin ei putoa. Varmasti yli 300kg pienelle sivujalan kokoiselle alueelle ei riitä. ELi renkaan vaihto ns tien päällä on lähes mahdoton.

etua tietysti se, että se onko renkaassa painetta vai ei, ei taida vaikuttaa vanteella pysymiseen.

https://drive.google.com/file/d/1AGrFSb ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1eoTCyY ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1Nrzqrf ... sp=sharing

lopulta sain sen tuolla hallitunkilla johon sidottu iso vaneri vastakappaleeksi. renkaan urat ei näytä mahdottomilta, mutta mielessä kävi silti, että melkein jos renkaita meinaa vaihdella ns reissun päällä, niin pitäisi sorvata pienemmäksi tuo tubeless huuli.

käytin ekaa kertaa noita nippusiteitä apuna, ihan hyvä keino, koska niillä saa renkaan alaosan pysymään supussa ja urassa, jolloin rautahomma on helpompi toisella reunalla.

tietysti renkaat on varmaan olleet siinä monta vuotta, eli liimaantumistakin tapahtuu, mutta ei missään pyörässä ole noin vaikea. Katypyörän renkaiden vaihto on aivan lasten leikkiä tuohon verrattuna. Uran ja vanteen rakenteen ongelmasta kertoo mielestäni myös se, että myös uuden renkaan saaminen paineella nousemaan uraan vei aikaa ja voidetta ja useamman oton.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
JariKoo
Viestit: 150
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:54 pm
Pyörä: R1100GS, XF650
Paikkakunta: Kajaani

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja JariKoo »

1100 jatkajaksi 1200 GSA liekköhän foorumilla entinen omistaja? kun navin teline paikallaan, että onko se vielä tallessa edellisellä omistajalla.



Kuva
Kuntoilu ja ulkoilumielellä...
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Valojen korkeussäätö Gessussa kummastuttaa.

Siellähän on se pikasäätövipu, jolla korkeutta kuorman mukaan voi säätää. Sen vivun sisällä on pitkä pultti, joka lienee säädön korkeussäätöön tarkoitettu, vai ? Vivun kääntö EI suuntaukseen kuitenkaan vaikuta, samoin ruuvin kiertämisellä ei ole myöskään vaikutusta.

H7 1/2 valo näyttää aivan kuutamolle, poltin on asennettu kannan piikki kohtisuotaan ylöspäin.

Eli, mistä tuon lampun korkeuden saa säädettyä, vai onko se H7 poltin sittenkin vaan väärinpäin ?
Avatar
kimbyyri
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

Joukor kirjoitti:Valojen korkeussäätö Gessussa kummastuttaa.

Siellähän on se pikasäätövipu, jolla korkeutta kuorman mukaan voi säätää. Sen vivun sisällä on pitkä pultti, joka lienee säädön korkeussäätöön tarkoitettu, vai ? Vivun kääntö EI suuntaukseen kuitenkaan vaikuta, samoin ruuvin kiertämisellä ei ole myöskään vaikutusta.

H7 1/2 valo näyttää aivan kuutamolle, poltin on asennettu kannan piikki kohtisuotaan ylöspäin.

Eli, mistä tuon lampun korkeuden saa säädettyä, vai onko se H7 poltin sittenkin vaan väärinpäin ?
Juurikin siitä vivusta ja vivun sisällä olevasta "mutterista" sitä korkeutta säädetään.

Katso etupuolelta sitä umpiota kun käännät sitä vipua, heijastimen liike näkyy selvästi.
Polttimon jousi on hieman hankala isokätisen virittää paikalleen, onkohan se oikein.
ktv org
Joukor
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Pyörä: Bmw r 1200 gsa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Joukor »

Moi



Joo, kiitos.juurikin noin jo tein. Se heijastin vaan ei liiku. Se hämmästytti kyllä. Ruuvin vedin pohjaan asti ja otin irti. Siellä lie jossain ns. Mutteri joka liikuttaa heijastinta.
Vastaa Viestiin