joo, takarengas tuli vaihdettua. GS pinnavanne on kyllä jotenkin älytön, se tubeless ura on aivan älytön. Renkaan pudottaminen vaatii aivan älyttömän voiman. Katupyörissä olen aina pystynyt pudottamaan sen pistolapiolla ja parilla hypyllä päälle, bmw vanteella aivan turha toivo. Puristin lopulta toisen puolen alas ruuvipenkissä, tämä ei edes onnistunut eturenkaassa kun leveys ei riitä ja vaikka kumi on jo täysin kasassa niin se ei putoa. no toista puolta ei saa penkissä kun ei ole enää mitä vasten. Kokeilin sitten bmw metodia, eli rengas sivujalan alle ja kallistaa pyörän painon, vaikka uraan suihkutti about puoli purkkia CRC:tä ja koko pyörän paino oli päällä ja itse vielä painoin jalkatapista lisää, niin ei putoa. Varmasti yli 300kg pienelle sivujalan kokoiselle alueelle ei riitä. ELi renkaan vaihto ns tien päällä on lähes mahdoton.
etua tietysti se, että se onko renkaassa painetta vai ei, ei taida vaikuttaa vanteella pysymiseen.
https://drive.google.com/file/d/1AGrFSb ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1eoTCyY ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Nrzqrf ... sp=sharing
lopulta sain sen tuolla hallitunkilla johon sidottu iso vaneri vastakappaleeksi. renkaan urat ei näytä mahdottomilta, mutta mielessä kävi silti, että melkein jos renkaita meinaa vaihdella ns reissun päällä, niin pitäisi sorvata pienemmäksi tuo tubeless huuli.
käytin ekaa kertaa noita nippusiteitä apuna, ihan hyvä keino, koska niillä saa renkaan alaosan pysymään supussa ja urassa, jolloin rautahomma on helpompi toisella reunalla.
tietysti renkaat on varmaan olleet siinä monta vuotta, eli liimaantumistakin tapahtuu, mutta ei missään pyörässä ole noin vaikea. Katypyörän renkaiden vaihto on aivan lasten leikkiä tuohon verrattuna. Uran ja vanteen rakenteen ongelmasta kertoo mielestäni myös se, että myös uuden renkaan saaminen paineella nousemaan uraan vei aikaa ja voidetta ja useamman oton.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher