R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tsau »

Ajaessa kuului kolahdus ja saman tien syttyi jarrujen vikavalo.
Alustava tutkina paljasti, että takapyörän kurasuojan yksi kiinnitysruuvi meni poikki. Siis ruuvi 6 joka menee osan 2 läpi.
ABS:it ei enää toimi, taisi saada anturi siipensä.
Kuva
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

tsau kirjoitti:Ajaessa kuului kolahdus ja saman tien syttyi jarrujen vikavalo.
Alustava tutkina paljasti, että takapyörän kurasuojan yksi kiinnitysruuvi meni poikki. Siis ruuvi 6 joka menee osan 2 läpi.
ABS:it ei enää toimi, taisi saada anturi siipensä.
Kuva
Ettei ois napsahtanut kaapeliin tuo suoja? Anturi on sen verran hyvin suojassa siellä murikassa.
Tuota nyt ei kannata pitää paikallaan jos ajaa asfaltin ulkopuolella, joku risu tai isompi kivi sen repäisee irti.
Jos vähän käytettyä tarvitsee, niin Kambotsasta voi minun suojan hakea :lol:
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tsau »

Joo, kyllä taitaa pyörä jäädä jatkossa ilman kurasuojaa. Tuosta sinun loistotarjouksesta huolimatta :)
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

Oma vastaava jäi aikanaa Kazakhstanin aroille, tänä vuonna jäi myös tämä matkalle n. kilometri Mongolian rajalta:

Kuva

Jatkossa ei mitään tuollaisia härpäkkeitä kulje mukana, ne ei vaan kestä menossa mukana.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja tsau »

Ei näköjään kestä. Sehän ei tietenkään ole iso asia, on toi suoja takana tai ei mutta kun meni tosiaan se ABS siinä samalla niin se vähän harmittaa. En ole uuden anturin hintaa vielä suomesta kysynyt mutta http://www.maxbmwmotorcycles.com näytti olevan 132 taalaa. Mutta katsotaan nyt ensin mitä siellä oikeasti hajosi.

.......

No niin, anturihan se tosiaan kärsi. Myös piuhassa oli pieni jälki osumasta. Aika hiton huono tuuri että juuri tuohon osui.
Kuva


Toi näyttää vaikuttavan myös ESA:n toimintaan. Esijännityksen säätö ei toiminut viallisella anturilla. Vaihdon jälkeen toimii ESA:kin taas. Varmaan haistelee ollaanko liikkeellä vai ei.
Viimeksi muokannut tsau, Ma Loka 03, 2016 10:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Olen ajellut gs:llä nyt menneen kesän, ja minua on häirinnyt voimansiirron isohko välys. Aikani asiaa tutkittuani, on tullut vahva epäilys, että kytkinlevyn boorit ovat hakkaantuneet väljiksi. Pyörällä on ajettu nyt 48 800 km, ja ajattelin talven aikana katkaista mopon, ja tutkia asian.

Onko raati joutunut ko. remontin yhteydessä vaihtamaan myös vaihdelaatikon akselin, joka tulee kytkinlevyn "silmään"? Netistä löytyy kuvia, joissa myös akselin boorit ovat pilalla. Pyörä on vuodelta -05, eikä kytkimessä muutoin ole vikaa.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

katuensio kirjoitti:Olen ajellut gs:llä nyt menneen kesän, ja minua on häirinnyt voimansiirron isohko välys. Aikani asiaa tutkittuani, on tullut vahva epäilys, että kytkinlevyn boorit ovat hakkaantuneet väljiksi. Pyörällä on ajettu nyt 48 800 km, ja ajattelin talven aikana katkaista mopon, ja tutkia asian.

Onko raati joutunut ko. remontin yhteydessä vaihtamaan myös vaihdelaatikon akselin, joka tulee kytkinlevyn "silmään"? Netistä löytyy kuvia, joissa myös akselin boorit ovat pilalla. Pyörä on vuodelta -05, eikä kytkimessä muutoin ole vikaa.
Taitaa tulla halvemmaksi hankkia käytetty vaihdelaatikko kuin alkaa tuota vaihdelaatikon akselia vaihtamaan (jos tilanne siihen menee).
Olen katkaissut oman pyöräni aika monta kertaa (ja vaihtanut myös pari kertaa käytetyn vaihdelaatikon siihen, eikä kertaakaan ole noi akselin boorit olleet huonossa kunnossa. Kasatessa olen laittanut keraamitahnaa akseleihin.
Omassa pyörässä nyt noin 360000km
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Kunnioitettavat kilometrit!
Ok, tuo on huojentava tieto. Tuon akselin hinta olikin yli 600 dollaria jonkin räjäytyskuvan mukaan, puhumattakaan siitä mitä maksaa työ.
Onko niin, että levyn vaihdon yhteydessä käytännössä kannattaa vaihtaa koko asetelma myös?
Onkos suosituksia kytkimen valmistajan suhteen? Tarjolla näkyy olevan ainakin Lucas, Siebenrock ja Touratech. BMW -logollakin taitaa olla tarjolla, sekä sitten on olemassa joku keraaminenkin versio.

Ei ilmeisesti vaadi mitään erikoistyökaluja?
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja talkku »

Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

katuensio kirjoitti:Kunnioitettavat kilometrit!
Ok, tuo on huojentava tieto. Tuon akselin hinta olikin yli 600 dollaria jonkin räjäytyskuvan mukaan, puhumattakaan siitä mitä maksaa työ.
Onko niin, että levyn vaihdon yhteydessä käytännössä kannattaa vaihtaa koko asetelma myös?
Onkos suosituksia kytkimen valmistajan suhteen? Tarjolla näkyy olevan ainakin Lucas, Siebenrock ja Touratech. BMW -logollakin taitaa olla tarjolla, sekä sitten on olemassa joku keraaminenkin versio.

Ei ilmeisesti vaadi mitään erikoistyökaluja?
Levyn vaihdon yhteydessä kannnattaa vaihtaa nuo asetelmat (koska ei tuota pyörää ihan huvikseen viitsi alkaa katkaisemaan).
Minä olen käyttänyt ainoastaan TT:n keraamisia ja vakio levyjä.
Tarjolla on nykyään useampiakin (olikos Siebenrockilla öljyä kestävä versio).

Hommaan ei tarvita mitään tavallista kummempaa työkalua.

T: Marko
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

katuensio kirjoitti:Olen ajellut gs:llä nyt menneen kesän, ja minua on häirinnyt voimansiirron isohko välys. Aikani asiaa tutkittuani, on tullut vahva epäilys, että kytkinlevyn boorit ovat hakkaantuneet väljiksi. Pyörällä on ajettu nyt 48 800 km, ja ajattelin talven aikana katkaista mopon, ja tutkia asian.

Onko raati joutunut ko. remontin yhteydessä vaihtamaan myös vaihdelaatikon akselin, joka tulee kytkinlevyn "silmään"? Netistä löytyy kuvia, joissa myös akselin boorit ovat pilalla. Pyörä on vuodelta -05, eikä kytkimessä muutoin ole vikaa.
Kannattaa verrata välystä toiseen samanlaiseen pyörään tai vaikkapa useampaankin.
Eivät ne ihan välyksettömiä kuulu uutenakaan olla.
Kytkinlevykin kestää normaalikäytössä melko kunnioitettavia kilometrejä, kaverin pyörään (R 1200 GSA 2007) vaihdettiin
viime talvena "varmuuden vuoksi" levy ensimmäisen kerran kilometrimäärällä 230 000 km.
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Kävin liikkeessä vertailemassa välyksiä. Samanverran ajetussa -09:ssä, sekä täysin ajamattomassakin gs:ssä takarengas teki n. 4cm liikkeen, ennenkuin liike tökkäsi ykkönen silmässä keskituella. Omassa pyörässä liike on n. 6cm:n luokkaa. Lisäksi moottorin ja vaihdelaatikon sauma tulee vähitellen öljyiseksi. Ei kuitenkaan tiputa. Irrottelen starttimoottorin piakkoin, josko sieltä näkyisi kytkimen "öljytilanne".
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Starttimoottori on nyt irroitettu, ja öljyinenhän se kytkinkopan pohja on. Moottori on myös startin takaa ja alta öljyinen. Kytkinasetelma on täysin kuiva ja osittain ruosteinenkin. Siispä katkaisuun.

Kun kytkinlevyillä on useampikin valmistaja, niin onko tuo kytkimen painelevy (pressure plate) ostettava aina alkuperäisenä? Hintaakin on vähän alle 400€.

Netistä löytyy kokonaisia kytkimen korjaussarjoja R1100:lle, mutta ei R1200:lle. Muistaakseni Sasch:ilta löytyy 1100:een koko paketti n.300 euroon.

Ja entä moottorin- ja vaihdelaatikon akseleiden stefat. Löytyykö niitä traktoriliikkeestä, vai ovatko nekin marmoritiskin tavaraa?
katuensio
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Pyörä: BMW R1200GS LC -13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja katuensio »

Löytyykös pulttien kiristysmomentit netistä?
ve_stone
Viestit: 25
Liittynyt: Su Syys 04, 2016 11:46 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA
Paikkakunta: Åbo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja ve_stone »

Vastaa Viestiin