Honda XL 600/650 V Transalp

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Alkoi kuussatanen vuotamaan takimmaisen pytyn venttiilikopan tiivisteestä öljyä niin, että melkein tarvitsisi asialle jotain tehdä. Pystyykö vaihtamaan pelkän kopan tiivisteen ilman moottorin irrotusta? Näkyy vaan olevan kohtalaise ahtaat tilat :?
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Happi »

Ainakaan mää en onnistunut nostamaan venttiilikoppaa pois, mutta sen verran sain raotettua, että tiivisteliimalla vuoto loppu.

Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Taisikin ratketa tämä öljyvuotohomma aika helposti. Huohotin oli ilmeisesti päässyt vähän tukkoon ketjurasvasta, hiekasta ja ties mistä muodostuneesta mämmimäisestä töhnästä.
juhabisti
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 3:07 pm
Pyörä: Transalp

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja juhabisti »

VilleHooo kirjoitti:
juhabisti kirjoitti:Starttiongelma ilmeni tänään kun meinasin laittaa pyörän tulille. kuuluu vain releen naksuntaa, starttimoottori ei inahdakaan ja virtakynällä kokeillessa ei releeltä tule virtaa startille. Ajovalot palavat kirkkaasti eikä niissä ole mitään muutosta kun yrittää startata ne päällä joten akussa tuskin vikaa. toimi kyllä muutama päivä sitten kun viimeksi ajelin.
Oma diagnoosini on että rele ei toimi mutta saa kokeneemmat laittaa vinkkejä muista mahdollisuuksista ja myös tietoja mistä tuollaisen releen saa ja millä hintaa.
Ja pyörä on siis XL600v-89
https://www.cmsnl.com/honda-xl600v-tran ... NMl7LeU-yU

Tuolta saa tuon orggis numeron helposti selville, sekä pystyy tilaamaankin. Kannattaa vain varmistaa oman pyörän malli.

Matkapuhelimmella kirjottelen :P
XL-motosta tilasin, en nyt enää muista hintaa mutta ei paha, ainakin jos vertaa mitä alkuperäinen olisi kustantanut.
tomppeli
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 6:21 pm
Pyörä: Honda Transalp 600 -97
Paikkakunta: Seinäjoki/Kauhajoki

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja tomppeli »

Saako kk-biken vahvistettuja eturattahia vielä Suomesta? Italiasta noita löytää, jos ei ole täällä lähempänä myynnissä.
Tomi Isomäki
Avatar
tekes
Viestit: 135
Liittynyt: La Loka 12, 2013 10:44 am
Pyörä: AT AS DCT -18
Paikkakunta: oulu

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja tekes »

Onko kellään tietoa löytyykö mistään xl600v :hen ohjaustangon kiinnikkeiden kumeja? Ei näyttänyt edes cmsnl:n luettelosta löytyvän...

Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
tekes
Viestit: 135
Liittynyt: La Loka 12, 2013 10:44 am
Pyörä: AT AS DCT -18
Paikkakunta: oulu

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja tekes »

tekes kirjoitti:Onko kellään tietoa löytyykö mistään xl600v :hen ohjaustangon kiinnikkeiden kumeja? Ei näyttänyt edes cmsnl:n luettelosta löytyvän...

Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla
Transalp sivustolla väitettiin että niitä ei saa erikseen vaan tulee haarukan yläkiinnikkeen mukana...

Lähetetty minun G3311 laitteesta Tapatalkilla
Scymoto
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 4:19 pm
Pyörä: TA650
Paikkakunta: Turku

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Scymoto »

tervehdys mestarit!

Kysympä täältä olisiko jollekkin sattunut kyseinen vuoto, ennenkuin itse osia irroittelen. Työ vaikuttaisi helpolta, mutta kuvittelenkohan vaan.

vuosimallia 2002 Honda Transalp vuotaa pyttyjen välisestä vesiletkuholkista toiselta puolelta. Näyttäisi, että kysymyksessä on "holkki" jonka molemmissa päissä on tiivisteet ja vuoto johtunee tiivisteen hapertumisesta, tms.

Pitääko kokolaitteesta tiputtaa jäähdytinneste pois ja irroittaa holkin prikat ja vaihtaa tiiviste vai joudunko oikeasti purkamaan enemmänkin pyttyjä päästäkseni käsiksi kyseiseen asiaan?
Pari kuvaa vielä liitteenä niin asiaan pääsee nopeammin kiinni.
Liitteet
Vuotokohta ja tiiviste.png
vuotaa.png
Alla TA650XL / Metsätietä ja makkaran paistoa.
Von Melwar
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 1:06 pm
Pyörä: Transalp 650

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Von Melwar »

Hyvää syksyä hyvät kurapyöräilijät!

Transun olen hankkinut jo nuorena nössöpäänä 2008, piti silloin olla vain välimallin pyörä ennen siirtymistä "oikeisiin moottoripyöriin", mutta on ollut niin mukava pyörä ajaa ja toiminut hyvin, että tännekin joskus tehdyn nimimerkin salasana jo jäänyt unholaan..

100 000km meni matkamittariin rikki tämän kesän reissulla, joten tuumasin, että pitäisikö sen kunniaksi tarkastella ja huoltaa mopoa hieman lähemmin? 2006 vuosimallin fillari kyseessä niin ikääkin alkaa jo olemaan (vaikkei vielä yhtä paljon kuin yllä olevan Scymoton prätkällä). Minä olen tekniikan kanssa onneton, en osaa kuin välttävästi ajaa, joten olisiko konkareilla jotain mielessä, mitä olisi syytä tarkastaa?

Youtubessa olen seuraillut Fortninen asiallisia videoita, ja sieltä on saanut joitain vinkkejä, esimerkiksi jarruletkujen kunto pitäisi tarkistaa. Lamput voisi myös vaihtaa, en ole niitä vielä koskaan vaihtanut.

Etupää alkanut voblaamaan, kun ottaa ajossa kädet pois tangolta. Jossain ehdotettiin, että ohjauslaakeri voisi olla syypää tähän, onko siitä jotain kokemusta?

Muuten pyörä käy ja kukkuu oikein hyvin, toivottavasti tulee hieno syksy että kerkeisi vielä kurvailemaan mahdollisimman pitkään!
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Jos kaikki toimii hyvin, ei syö juurikaan öljyä jne, niin aika perushuolloilla pärjää. Jos on vielä silloin kun ei ole ajossa niin pääsääntöisesti tallissa niin sekin helpottaa.
Koneen puolella en juuri mitään lähtisi enakkoon purkamaan jos tosissaan ei öljyä syö.

Tärkeimmät kohteet mitä itselle tulee mieleen on enemmän rungon puolella:
- Jarrunesteet vaihtoon (jos letkuissa on jotain häikkää niin kannattaa mennä samalla suoraan teräpunosletkuihin, ei juurikaan hintaeroa)
Seuraavilla kaikilla merkitystä esim voblaamis herkkyyteen:
- Kaikki pyörien laakerit uusiksi jos ei ole missään vaiheessa vaihdettu
- Ohjauslaakerit uusiksi
- Kaikki takahaarukan nivelen laakerit uusiksi
- Kaikki takajousen linkuston ja mahdollisesti takajousen kiinnityksen laakerit uusiksi
Jos ei halua kokonaan huollattaa iskareita niin ainakin etupään öljyt kannattaa vaihtaa (usein asiantunteva huolto saa myös "ei varsinaisesti" huollettavaksi tarkoitetun takaiskarin huollettua.

Yksi lisäys: tarkasta samalla että pinnat on suht tasakireydellä tai ettei ainakaan joukossa ole löysiä pinnoja.
Mika TA-91
Von Melwar
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 1:06 pm
Pyörä: Transalp 650

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Von Melwar »

Kiitos vastauksesta,

niin olen ymmärtänytkin, että ei varmaan tarvitsisi konetta alkaa availemaan. Öljyäkään ei mene enempää mitä aikaisemmin, eikä muutoinkaan mikään viittaa että koneessa olisi jotain poikkeavaa.

Etu- ja takapyörän laakerit on vaihdettu vuosi takaperin, jarrunesteetkin on vaihdettu hetki sitten, mutta noita muita ei kyllä ole, täytyypä laittaa ylös. Pinnojen tarkastus ei ole tullut mieleenkään, täytyypä perehtyä myös siihen!

Yksi kysymys vielä: Takajarru on alkanut "klonksumaan" kun painaa polkimesta. Jarru toimii kyllä normaalisti, mutta huomasin tämän vasta taannoin, että takana jarrusatula liikkuu "menosuunnassa" (etu/taka) aiheuttaen kolinan, ihan kuin sieltä uupuisi joku osa. En ole kyllä keksinyt mikä se voisi olla. Mikähän siinä voisi olla?
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Siinähän ei ole kuin ne kaksi pulttia joista alkaa ongelmaa etsiä ja toki kun molemmissa on se liukuosuus jotta pääsevät liikkumaan niin ne reiätkin kannattaa katsoa ettei ole kuluneet ovaaleiksi.

Oma veikkaus on että se taaemman pultin holkki on kulunut kun on ne kumit rikkoutuneet jä rasvat sieltä hävinneet jolloin se kokonaisuus pääsee heilumaan.
Mika TA-91
Avatar
Totti
Viestit: 1064
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Totti »

Jos muistan oikein niin Kurapyörä G-Mailissa taisi olla TransAlpin ja AfricaTwinin huoltomanuaali.
Se olisi hyväksi avuksi kaikenlaisissa remonteissa ja huolloissa.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Von Melwar
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 1:06 pm
Pyörä: Transalp 650

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Von Melwar »

Kiitos kovasti vinkeistä ja avuista! Gmailin olemassaolosta en tiennytkään, pitää tutustua siihen myös lähemmin..
Kim75
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Elo 25, 2021 3:01 pm
Pyörä: Honda Transalp 1991

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Kim75 »

Hei!

Minulle sattui jäämään viime kesänä ajoneuvojen vaihdossa käteen -91 mallin Transalp. Ja on tullut joskus ajettua moottiripyöräkorttikin. Tämä on silti ensimmäinen valkokilpinen itselläni. Ja en aio laittaa pyörää kiertoon, vaan ajan ja säilytän. Minulle on tapana kertyä vanhoja ajoneuvoja, joten kyllä yksi moottoripyöräkin pitää olla.

Hondani on penkin päällistä ja laukkutelinettä sekä takavaloja lukuun ottamatta alkuperäinen. Ajettu sillä on jotain 120 000 km. On kuitenkin tehty joku koneremontti joskus. Laitos on mielestäni ikään ja kilometreihin nähden hyvässä kunnossa. Ajoin sillä n. 3 tkm elo- syyskuussa.

Haaveilen museorekisteröinnistä, mutta... Kaikissa katteissa, tuulisuojissa yms. muoveissa on kiinnikkeissä halkeiluja ja muuta pikkuvikaa. ja niitä on korjailtu pop niiteillä ja erinäköisillä ruuveilla. Haittaakohan nämä museorekisteröintiä? Ja jos haittaa, niin saako uusia muoveja jostakin siihen hintaan, että niitä kannattaa alkaa vaihtamaan? Jos pyörän arvo on n. 2000€, niin ei muoveista viitsi montaa sataa maksaa. Väkisin en ala tuota museoimaan. Ajatuksissa on, että Transalpille voisi ostaa saman ikäluokan Arfica Twinin kaveriksi.

Sitten on yksi ominaisuus, josta en pidä. Ohjaustangon kiinnityksessä on käytetty kumiholkkeja. Ehkä tärinää vaimentaen. Tämä on tyhjäkäynnillä ajaessa ikävän tuntuista, kun etupyörä elää omaa elämäänsä ohjaustangon suuntaan nähden. Kaarreajossa tyhjäkäynnin tuntumassa tuntuu, että jokainen palotapahtuma sylintereissä vatkaa ohjaustankoa sinne sun tänne. Olen tottunut siihen, että ohjauksessa ei tällaista venymistä ole. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? Ja kannattaako sille jotakin tehdä?

Kiitos avusta!
Vastaa Viestiin