Honda XL 600/650 V Transalp

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Hunter87
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 10:47 am
Pyörä: Honda XL600 Transalp -92

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Hunter87 »

Sekin on tarkastettu. Seuraavaksi varmaan imaisen kuitenkin tankin tyhjäksi ja vaihdan aineet uusiin.
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Entäs Hondan perisynti, alipainehana tankissa?
-jarkko-
Kuvat
Jsj75
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 10:05 pm
Pyörä: Honda Transalp 600 -99
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

Potilaana olisi Transalp vuosimallia -99.
Eilen joutui kääntymään takaisin kotiin kun alkoi pätkimään jonkin verran. Liikennevaloissa sammui pari kertaa mutta lähti hyvin uudelleen käyntiin. Pienessä nopeudessa tasakaasulla nyki ja pätki jonkin verran välillä. Kerran noin 80 vauhdista stumppasi kokonaan kunnes juuri ennen kun vauhti pysähtyi heräsi eloon. Sen verran huomasin että kierroslukumittari lopetti toiminnan kun rullailin eteenpäin ja yritin kokeilla kaasua eri asennoissa. En uskaltanut jatkaa matkaa vaan käännyin kotiin päin.
Lauantain toimi normaalisti. Illalla pesin pyörän ja käytin hetken, kaikki tuntui toimivan. Aikaisemmin pätkäissyt pari kertaa. Silloin kun pätkimistä on tapahtunut on putkessa pamahtanut.
Pyörää pestessä en mittaristoa tai virtalukkoa kastellut.

Pyörä on yhdellä CDI boxilla. Onko näissäkin ollut vikoja? Tarkistin boxin liittimen joka näyttin hyvältä. Samoin tappokytkin oli kun uusi sisältä.
Mietin voisiko jalan kytkin temppuilla mutta käytin konetta vapaalla hieman kovemmilla kierroksilla niin lievää pätkimistä oli havaittavissa. Jalan kytkin ei kai vaikuta jos vaihde on vapaalla?

Pyörä on ollut minulla vasta viikon joten en tiedä onko tuo ongelma uusi. Olen viikon aikana ajanut noin 200km ja muuten toiminut hyvin paria yksittäistä pätkäsyä lukuun ottamatta.

Olisiko antaa vinkkeä mikä tuota vaivaa vai onko vain hankittava uusi CDi Boxi ja kokeiltava sillä?
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Jsj75 kirjoitti: vai onko vain hankittava uusi CDi Boxi ja kokeiltava sillä?
Tuosta lähtisin.
Ja varaboxi on hyvä olla aina mukana 8)
-jarkko-
Kuvat
Jsj75
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 10:05 pm
Pyörä: Honda Transalp 600 -99
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

Tähän olen myös päätymässä kun muutakaan ei tule mieleen. Harmi vain kun tuota uudenpaa boxia on huonommin saatavilla. Nyt vielä kun keksisi mistä moista purkkia lähtisi metsästämään.
Jasako
Viestit: 88
Liittynyt: La Marras 06, 2010 9:30 pm
Pyörä: xrv 04 KTM 200
Paikkakunta: Sysmä

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jasako »

Tuolta ostin At Hondaan, http://www.ignitech.cz/en/ .

Hyvin on toiminnut ja voi tarvittaessa säätä itsekkin.
Jasako
Viestit: 88
Liittynyt: La Marras 06, 2010 9:30 pm
Pyörä: xrv 04 KTM 200
Paikkakunta: Sysmä

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jasako »

Avatar
Faari
Viestit: 208
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Faari »

Mulla oli melko lailla vastaavanlaisia ongelmia DR:ssä. Nyt kun puhdistin virtalukon pohjan niin ainakin ensimmäinen testilenkki meni ongelmitta.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =6&t=39384
Jsj75
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 10:05 pm
Pyörä: Honda Transalp 600 -99
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

Jasako kirjoitti:Tuolta ostin At Hondaan, http://www.ignitech.cz/en/ .

Hyvin on toiminnut ja voi tarvittaessa säätä itsekkin.
Kiitos vinkistä. Taitaa tuo säätö mahdollisuus mennä hukkaan kun ei ainakaan nyt tunnu tarpeelliselta. Tai, eihän sitä koskaan tiedä.
Tuon on juuri oikea malli. Täytyy laittaa viestiä myyjälle.
Faari kirjoitti:Mulla oli melko lailla vastaavanlaisia ongelmia DR:ssä. Nyt kun puhdistin virtalukon pohjan niin ainakin ensimmäinen testilenkki meni ongelmitta.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =6&t=39384
Eihän tuokaan ole pois suljettu. Kiitos vinkistä. Yritin kyllä heilutella avainta kun paikallaan käyntiä testasin. Täytyy vielä tutkia saisiko tuon puhdistettua helposti.
Avatar
Faari
Viestit: 208
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Faari »

En tiedä minkälainen toi Hondan lukko on avata ja putsailla, mutta ehkä siihen kannattaa tutustua. Mulla ei oireillut kun avaimesta heilutteli käynnissä, vaan enenevässä määrin alkoi pätkiin maastossa joka ajokerralla.
-F
Hunter87
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 10:47 am
Pyörä: Honda XL600 Transalp -92

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Hunter87 »

Nyt on purettu pyörää reilusti ja löydetty seuraavanlainen ongelma: sähkö ei tule tulpille asti, joten kipinää ei luonnollisesti muodostu. Mistäpäin lähteä etsimään vikaa ja olisiko jollain laittaa selkeää kuvaa sähköjärjestelmästä?
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja an13 »

CDI bokseja voisi epäillä niitä on mennyt monilla, forumillakin välillä myynnissä uusia.
Jsj75
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 10:05 pm
Pyörä: Honda Transalp 600 -99
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

Jsj75 kirjoitti:Potilaana olisi Transalp vuosimallia -99.
Eilen joutui kääntymään takaisin kotiin kun alkoi pätkimään jonkin verran. Liikennevaloissa sammui pari kertaa mutta lähti hyvin uudelleen käyntiin. Pienessä nopeudessa tasakaasulla nyki ja pätki jonkin verran välillä. Kerran noin 80 vauhdista stumppasi kokonaan kunnes juuri ennen kun vauhti pysähtyi heräsi eloon. Sen verran huomasin että kierroslukumittari lopetti toiminnan kun rullailin eteenpäin ja yritin kokeilla kaasua eri asennoissa. En uskaltanut jatkaa matkaa vaan käännyin kotiin päin.
Lauantain toimi normaalisti. Illalla pesin pyörän ja käytin hetken, kaikki tuntui toimivan. Aikaisemmin pätkäissyt pari kertaa. Silloin kun pätkimistä on tapahtunut on putkessa pamahtanut.
Pyörää pestessä en mittaristoa tai virtalukkoa kastellut.

Pyörä on yhdellä CDI boxilla. Onko näissäkin ollut vikoja? Tarkistin boxin liittimen joka näyttin hyvältä. Samoin tappokytkin oli kun uusi sisältä.
Mietin voisiko jalan kytkin temppuilla mutta käytin konetta vapaalla hieman kovemmilla kierroksilla niin lievää pätkimistä oli havaittavissa. Jalan kytkin ei kai vaikuta jos vaihde on vapaalla?

Pyörä on ollut minulla vasta viikon joten en tiedä onko tuo ongelma uusi. Olen viikon aikana ajanut noin 200km ja muuten toiminut hyvin paria yksittäistä pätkäsyä lukuun ottamatta.

Olisiko antaa vinkkeä mikä tuota vaivaa vai onko vain hankittava uusi CDi Boxi ja kokeiltava sillä?
Nyt on boxi vaihdettu ja luulin jo että ongelma on poistunut kunnes eilen pätkiminen alkoi uudestaan. Ajelin tyytyväisenä reilut 600km uudella boxilla ilman pätkimistä mutta eilen pätkimen palasi kun napista painamalla. Pätkimistä kesti muutama sata metriä kunnes taas pelasi normaalisti. Olin melkein kotona kun pätkimen alkoi joten katsotaan jatkuuko pätkiminen kun seuraavan kerran lähtee liikkeelle.

Kierroslukumittari putoaa pohjaan heti kun pätkiminen alkaa ja heiluu pätkimisen mukana. Olen järkeillyt asiaa niin että vika voisi olla johtosarjassa tai huonossa liitoksessa. Seisontatuen katkasin sytyttäisi tai vilkuttaisi merkkivaloa jos se olisi syyllinen pätkimiseen? Kun pätkiminen alkaa ja moottori sammuu öljynpaineen varoitus valo syttyy ja startti toimii heti eli vika ei voi olla virtalukossa? Tappokatkaisija on sisältä kun uusi kun sitä tutkin.

Olisiko ajatuksia mistä voisi etsiä huonoa liitosta ennen kun alan purkamaan koko johtosarjaa. Mistä löytyy esim CDI-boxin maadoitus?
Vaikka pyörä onkin vihreä väriltään ei vielä viitsisi sitä mereen työntää...
Avatar
Faari
Viestit: 208
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Faari »

Mitään varmuutta ei ole asiasta eikä myöskään kokemusta Hondan virtalukosta, mutta itsellä aika lailla vastaavanlaiset oireet poistuivat virtalukon avauksella ja putsauksella.
Toimi siis välillä jopa tuntien ajoreissun moitteetta, mutta saattoi alkaa yhtäkkiä pätkimään, tai sitten oireili melkein heti reissun alussa. Eli ilman minkäänlaista johdonmukaisuutta. Sammui kesken ajon joko niin että pysähtyi, lähti kuitenkin heti käyntiin kun käänsi avaimesta virrat pois ja takaisin. Tai pätkäisi niin että veto loppui hetkeksi, mutta heräsi henkiin ennen kuin meno pysähtyi kokonaan. Paikallaan käydessä virta-avaimen heiluttelu ei antanut minkäänlaista häiriötä käyntiin, eli pelkästään sillä on vähän huono poissulkea tätä vikaa.
EDIT: Myös tuota nypyttämistä tasakaasulla oli havaittavissa, kun ekan sammumisen jälkeen ajelin hissukseen assua pitkin kotiin päin.
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: Honda XL 600/650 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Jsj75 kirjoitti: Kierroslukumittari putoaa pohjaan heti kun pätkiminen alkaa ja heiluu pätkimisen mukana. Olen järkeillyt asiaa niin että vika voisi olla johtosarjassa tai huonossa liitoksessa.
Juuri noista huonoista tai likaisista liitoksista on löytynyt vastaavissa tapauksissa vikaa.
Kerran mittasin boxin syöttöjännitteen vika päällä niin oli vain 2 volttia. Vika oli likaisessa "tappokytkimessä" sekä likaisissa liittimissä = ylimenovastusta. Eli boxia syöttävä virtapiiri kannattaa tarkistaa, myös se miinuspuoli.

Voi tuhota myös tulpan, kun sytytys ei toimi toivotulla tavalla ja tulppa käy märkänä.

Harvemmin kai noissa ollut pulssiantureissa tai puolassa vikaa. Mutta ei sekään pois suljettu :roll:
-jarkko-
Kuvat
Vastaa Viestiin